Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 75 / Bezoekers Vandaag: 3973
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 670
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Wensen
 Koploper wensen (ontwikkeling is per juli 2012 gestopt)
 Surround sound te sturen met KL
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

robstuart

Netherlands
240 berichten

Geplaatst - 26 okt 2009 :  13:11:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Beste KL vrienden,

Als N-spoorder moet ik geluidsdecoders in locomotieven ontberen. Van zowel Fleischmann en Minitrix heb ik in Nuernberg demonstraties bijgewoond. Het werkt maar daar is ook alles mee gezegd. Het geluid is van slechte kwaliteit en de meeste loks, zowel oud en nieuw, hebben geen ruimte voor een luidspreker.

Doelstelling: Een compacte stereo of surround sound systeem plaatsen rond de baan waardoor geluid richtings afhankelijk kan worden gemaakt. Als bron van het audio signaal dient Koploper.

Uitvoering: Links, midden en rechts van het paradespoor zijn de 3 luidsprekers van het 5.1 systeem onder de baan aangebracht.
Bij het binnenrijden van het paradespoor blok verplaatst het geluid zich al gelang de snelheid en richting simultaan met de lok.

Idee: Maak gebruik van goedkope PC surroundsound 5.1 luidsprekers setjes die standaard worden aangesloten op de PC.
Probleem: hoe kan ik het KL geluid synchroniseren met 5.1 of 3.1 surround standaard

mvrgr,
Rob



Rob

LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101
Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.2Ghz, 512MB, RS232
N-spoor

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 okt 2009 :  13:18:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Niet en zal nooit komen ook. Wil je dit, dan moet je naar Railroad and Co overstappen.

Sorry voor mijn reactie in deze rubriek!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 26 okt 2009 :  13:27:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hallo Paul, wat een resoluut antwoord.
Ik kreeg al visioenen om geluidsfuncties te linken aan een binnenkomst melder (fade in) en vervolgens deze weer te dempen bij een stopmelder. Fade-out Zo kan in elk blok geluid opkomen en afzwakken.

mvrgr,
Rob


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Rob,

Niet en zal nooit komen ook. Wil je dit, dan moet je naar Railroad and Co overstappen.

Sorry voor mijn reactie in deze rubriek!

Mvg,
Paul.



Rob

LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101
Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.2Ghz, 512MB, RS232
N-spoor
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 27 okt 2009 :  13:23:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Al lezende over geluiden op een modelbaan ben ik tot de slotsom gekomen om bescheidener te gaan beginnen. Geluiden worden steeds meer als storend ervaren en dienen dus heel subtiel te worden gepresenteerd in volume en aantal.
Ik ga eens experimenteren met KL om de geluiden uit de PC te verplaatsen rond het paradespoor. Dan eens kijken of geluid, plaatsing en synchronisatie haalbaar is.
Eerste opzet is om aan elk uiteinde van het paradespoor een miniatuur luidspreker te plaatsen.

Too be continued

Rob

LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101
Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.2Ghz, 512MB, RS232
N-spoor
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 02 nov 2009 :  10:16:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Beste KL'ers,

Het thema geluid heeft nu een vervolg gekregen. Ik moet zeggen het resultaat is zeker de moeite waard. Ik wil dit graag met jullie delen.

Ik heb een lang paradespoor dat uitkomt op een tweede spoor. Bij deze overgang staat een vleugelsein. De trein heeft dus de mogelijkheid om te stoppen voor dit sein om daarna weer op gang te komen. De locatie rond het sein krijgt nu alle aandacht doordat onder het sein een luidspreker is geplaatst.

Heel subtiel worden nu af en toe hoorn, rem geluid, of stoomfluit weergegeven van stoom en diesel tracties.

Ik moet zeggen, de geluidservaring is subliem. Veel beter dan ik had gehoopt. Ik denk dat de truc zit in het fixeren van een geschikte locatie voor het geluidstafereel. Als luidspreker gebruik ik een compact luidsprekersetje voor notebooks. Het wordt gevoed door de USB poort en als signaal bron maak ik gebruik van de headphone uitgang van de Tos notebook. Het luidsprekersetje kwam ik tegen bij de ALDI voor 12Euro.

Nu dit experiment geslaagd is ga ik de tweede luidspreker ook in gebruik nemen. Ik wil nu eens testen met gescheiden wav files voor linker en rechter kanaal. Zo wordt het mijns inziens mogelijk om toch op twee locaties geluiden tegelijkertijd af te spelen. Too be continued.

Rob

N-Spoor -- Koploper 6.6 built 617 -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB.

Bewerkt door robstuart op 02 nov 2009 11:33:41
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 02 nov 2009 :  11:07:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob,

Dat klinkt heel goed. Ik ben benieuwd hoe het vervolg gaat zijn. Ik zal het met belangstelling volgen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina