Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 674 / Bezoekers Vandaag: 12796
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Trein stopt niet in blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

lou

Netherlands
36 berichten

Geplaatst - 13 okt 2009 :  18:58:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal.

Ik ben nu een aantal weken bezig om KL te doorgronden. Met veel hulp van Carel Richters gaat het langzaam de goede kant uit. Een probleempje krijg ik echter niet opgelost. Ik voeg hiertoe de DB als bijlage bij. Ik heb een vaste route gedefinieerd waar in de lok op enig moment van blok 20 naar blok 10 moet rijden; hier keren en weer terug naar blok 20. Echter de lok rijdt bij blok 10 door. Van het baanontwerp is alleen het bovenste gedeelte aan de linkerzijde reeds in KL ingevoerd, incl de opstelsporen. De wisselstraat aan de rechterzijde in nog niet gedefinieerd. Ik hoop dat iemand een oplossing weet.


Download Attachment: ZOLDERBAAN2009.bck
61,96 KB

MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 13 okt 2009 :  20:57:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Lou,

Zover ik je database kan bekijken, heb je blok 10 goed gedefinieerd en ook de vaste treinroute is correct aangaande blok 10.
Alleen kunnen je locomotieven zelf niet keren. Je doet dat in "onderhouden locomotieven" en vink je bij de railbus "treinstel" aan of je vinkt in de rijwindow (tab: rijgedrag) de trek/duw combinatie aan.

vr. groet,
Chris Burger
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 13 okt 2009 :  22:39:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Lou,

mijn 1e gedachten was eigenlijk help.

De basis ontbreekt op vele plaatsen,naar mijn mening zijn vaste routes hier een lapmiddel om te kunnen rijden. Terwijl een vaste route pas in een veel later moet worden gebruikt, juist omdat een vaste route eigenlijk alleen maar een beperking is, in de mogelijkheden die je eerder hebt ingegeven.

Oke om je op de juiste weg te gaan helpen, een aantal aanbevelingen met voorbeelden die niet juist gedefinieerd zijn.

In onderhouden blokken liggen verbindingen die er helemaal niet zijn, en zijn ook nog aangevinkt als mogelijke verbinding, bijvoorbeeld van blok 14 naar 1 ligt een verbindingslijn in onderhouden blokken, deze is in je baanontwerp niet aanwezig.

Wissel 14 is in jouw baanontwerp 2 x gebruikt,

Lijnen zijn soms over wissels heen getrokken zodat de wisselstand niet zichtbaar is.

Wisselstraten zijn niet volledig gedefinieerd (gaf je zelf al aan)

De optie fout aangesloten moet in combinatie met het CS1 liefst nooit gebruikt worden, zorg eerst dat de werkelijke wisselstand op de baan overeenkomt met het CS1, draai evt. de rode en groene stekker om, gebruik vervolgens in Koploper de wissel met de juiste defaultstand (rechtuitstand) om deze af te stemmen met het CS1, je zal zien dat de wisselstand dan ook vanuit het CS1 naar Koploper teruggemeld wordt, dat zal nooit het geval zijn als je de optie fout aangesloten gebruikt,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

lou

Netherlands
36 Posts

Geplaatst - 14 okt 2009 :  11:32:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Chris,Walter.

Bedankt voor jullie reaktie. Op de eerste plaats mijn excuses, ik heb een storende fout gemaakt in mijn bericht. Er staat dat de linkerzijde van het schaduwstation reeds is gedefinieerd, dit moet zijn de rechterzijde
Chris het probleem is dat de lok wel keert in blok 11 en 20 maar niet in blok 10. Ik zal vanavond even kijken of ik nog iets aan de instellingen zou moeten veranderen.
Walter ik begrijp jou reaktie!
Zie mijn eerste alinea. Wat betreft de vaste routes dat is jouw mening, ik wil deze graag gebruiken om de sporen fysiek te testen op aansluitingen zodat de lok nergens blijft staan, het testen van het juist schakelen van de wissels en het testen van de werking van de bezetmeders. Ik had mij gedacht, beginnend bij spoor 11 iedere keer via blok 20 een spoor omhoog te rijden. Als jij een advies voor mij hebt hoe ik beter kan beginnen met rijden dan met vaste routes hou ik mij zeer aanbevolen!!
Wat betreft de dubbele wissel 14, dit is mij niet opgevallen, ook geen waarschuwing van KL gekregen dat deze dubbel werd gebruikt. Zal dit vanavond corrigeren evenals de lijnen die ik te ver door heb getrokken.
Wat betreft de verbinding van blok 14 naar 1, het volgende ... deze bestaat fysiek wel ik moet alleen aan de linkerzijde bij de binnenkomst sporen naar het schaduwstation nog twee wissels tekenen. Ik heb dit pas verandert en nog niet aangepast in mijn banenplan.
Verder zal ik de wissels fysiek goed gaan aansluiten, wat ik toch al van plan was. Het feit dat dit beter niet bij een CS1 gebruikt an worden was niet bekend bij mij!! Ik was er al achter gekomen dat de wisselstanden van de wisselstraat niet juist reageerden bij een wissel die "fout is aangesloten". Toch bedankt voor je goede adviezen en ik zal deze ter harte nemen. Dan rest mij nu toch nog en vraag. Waarom keert de lok niet in blik 10 ??? en wel, zoals ik al schreef in 11 en 20 ?? Ik hoop dat iemand mij hier een tip voor kan geven.

Met vriendelijke groet,

Lou Cremers

MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 okt 2009 :  13:09:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Lou,

Zoals uit bovenstaande reacties ook blijkt: ik was niet de enige die schrok!

Kijk ook maar eens in blok 20 (onderhouden blokken). Hier mis je volgens mij veel keer vinkjes. Komend uit 64 is dit wel aangegeven, maar bij een hoop andere niet.

Test alles eerst zonder vaste treinroute!

Succes en sterkte om dit geheel goed af te ronden.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 14 okt 2009 15:09:30
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 14 okt 2009 :  13:25:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Lou schreef:
Dan rest mij nu toch nog en vraag. Waarom keert de lok niet in blik 10 ??? en wel, zoals ik al schreef in 11 en 20 ?? Ik hoop dat iemand mij hier een tip voor kan geven.

Ik heb in mijn vorige reactie geschreven dat je de locomotieven zo hebt ingesteld dat ze niet mogen keren. Verander dat en ik denk dat je locomotief wel gaat keren.

vr. groet,
Chris Burger
Ga naar bovenaan de pagina

lou

Netherlands
36 Posts

Geplaatst - 14 okt 2009 :  19:20:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Chris, Walter, Paul.

Paul, bedankt dat je toch even naar de backup hebt gekeken. Ik doe er nu een aangepaste versie bij. Er zullen zeker noch missers in zitten maar ik doe mijn best en al doende hoop ik veel te leren. Hoe stel jij voor dat ik op een andere manier dan deze zou kunnen testen zonder vaste trein route.
Chris ik heb de lok als treinstel gedefinieerd, ga straks proberen of dit werkt.
Walter ik heb in de bijgevoegde DB enige aanpassingen gedaan. Het doortrekken van de lijnen kon ik op een plaats vinden, als jij er meer weet stel ik een reactie zeer op prijs.
Ik heb wissel 14 aan blok 65 omgezet naar voorlopig nummer 0, ik moet nog uitzoeken op welk decoder nummer deze is aangesloten.
De linker wisselstraat is nu wel gedefinieerd , de extra wissels zijn ingetekend, deze moeten wel nog opgenomen worden in de centrale en decoder nummers toegewezen krijgen.
De "fout aangesloten" wissels moeten nog fysiek worden aangepast, en tevens aangepast worden in KL.
Ik hoop dat je tijd vind om er even naar te kijken. In ieder geval alvast bedankt voor de tips.

Groeten,

Lou Cremers




Download Attachment: ZOLDERBAAN2009.bck
69,88 KB

MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 14 okt 2009 :  20:53:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Lou,

ik wil je allereerst nog een aanbeveling doen, om het hele geheel voor jou tot een goed einde te brengen,

Begin simpel Maak een copy van je databas, haal een deel uit jouw treinbaan, met slechts bv. een 6 tal blokken, een uitwijkspoor, en zet hier 2 treinen op, kortom de treinen moeten elkaar ook kunnen passeren. Als je de simpele database tot een goed rijdend geheel geworden is, kan je weer verder met de grote database,

Er zitten nu nog zo veel problemen in de grote database, dat je straks door de bomen het bos niet meer ziet, en is voor de koploperforum gebruikers het lastig gaat worden om jou in de goede richting te helpen, pas als de basis klopt aan vaste routes beginnen was al de aanbeveling van Paul, ik sta hier 100% achter.

met vriendelijke groet,

Walter





Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded

Bewerkt door Wissels op 14 okt 2009 20:53:57
Ga naar bovenaan de pagina

lou

Netherlands
36 Posts

Geplaatst - 15 okt 2009 :  06:53:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen Walter,

Ik begrijp jouw reaktie, en ik zou ook graag een ovaaltje met een inhaalspoor met enkele blokken bouwen, maar ik heb hier helaas geen plaats voor, ik zou dan een gedeelte van hetgeen nu al ligt (voor een gedeelte al vastgeplakt met dubelzijdige tape (c-rail) moeten afbreken. Dit heeft niet direct mijn voorkeur zoals je wel zult begrijpen.
Ik hoop dat jij of andere forum leden mij toch willen helpen om deze schaduwstations tot een goed einde te brengen.
Ik lees veel in de help files maar sommige dingen die voor velen van jullie logisch of vanzelfsprekend zijn, zijn dit voor mij (nog) niet!
Toch alvast bedankt voor de moeite die je reeds hebt genomen.
Ik heb het nu zo ver dat de eerste 5 sporen gereden kunnen worden. Dit doe ik zoals in mijn eerde berichten geschreven. De vaste routes zullen straks als alles technisch goed functionert weer worden verwijdert.
Groet Lou

MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 15 okt 2009 :  07:39:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Lou,

je hoeft van mij de baan niet af te breken, maar juist een klein simpel (bij voorkeur rondrijdend, met inhaalspoor) deel van de grote baan gebruiken, als je een copy van de bestaande directory maakt als nieuwe directory onder een nieuwe naam (als backup)en je haalt in de nieuwe database een groot aantal blokken weg tot je er 6 a 7 aansluitend overhebt, ga daar eerst eens mee stoeien,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina