Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 682 / Bezoekers Vandaag: 8874
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 733
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Welk digitaal systeem?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ismit

Netherlands
28 berichten

Geplaatst - 11 okt 2009 :  22:14:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik ben ruim een jaar afwezig geweest op dit forum,
dat had te maken met een nieuw te bouwen eigen huis.
Daar heb ik een grote hobbykamer bijaan laten bouwen,
ondertussen heb ik in duitsland een modelbaan van ruim 8 bij 5 meter laten ontwikkelen.
Ik heb nog veel digitale componenten van mijn vorige baan nl.
een intellibox schakel - en wisseldecoders bezetmelders de RM-GB-8 en de HSI 88 van littfinski verder rij ik op een tweerail systeem DCC dit alles uiteraard aangestuurd d.m.v.koploper.
Het is mij in duitsland afgeraden om met dit systeem te rijden (tragere S88 bus)i.v.m. de grote van de baan en de traagheid van het uitlezen van de gebeurtenissen door de pc.
Mij is rautenhaus aanbevolen.
Kan mijn systeem het echt niet aan?
of is de intellibox de zwake schakel in dit geheel?
Wat is jullie advies in deze helemaal overstappen op een ander systeem of een combinatie van b.v. een andere centrale met mijn huidige digitale compnenten.

mgv, Imko Smit

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 okt 2009 :  22:26:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Imko,

Helaas vindt ik zelf dat Rautenhaus zeer afgeeft op andere concurrenten. Volgens mij is het volslagen kolder. Het is wel waar dat het in theorie iets trager is, echter dit is marginaal.

Ook het praatje dat het oude Marklin protocol met 2400 baud veel te traag zou zijn klopt voor de meeste treinbanen in de nederlandse huizen niet. Op hogere baudrate werkt het iets comfortabeler, echter zoals het voor wordt gedaan zou het totaal niet werken.

Trouwens als jij een baan laat ontwikkelen kan je toch ook beter het softwarepakket er door hun bij laten leveren. De zaak is dan beter op elkaar afgestemd.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

ismit

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 11 okt 2009 :  22:47:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Bedankt voor je snelle reactie,
Het baan ontwerp is voor mij persoonelijk het moeilijkste gedeelte Het is vrij duur 1000 euro maar het resultaat mag er wezen.
Wanneer ik alles bij hem zou laten ontwikkelen gaat het vrij kostbaar worden.
Het gratis advies wat hij me gaf is een andere centrale dan de intellibox aanschaffen die DCC en seletrix ondersteunt
Systeem 1:rijden Lenz
Systeem 2:melden seletrix
Systeem 3:schakelen seletrix
Systeem 4: moet mijn Bemo baan ondersteunen.

Ik zou graag advies willen wat ik het beste kan doen misschien in combinatie met het vele matriaal wat ik al heb, van mijn vorige baan of anders verkopen en op nieuw beginnen?

mvg, Imko
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 okt 2009 :  06:57:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Imko,

Helaas is dit niet het soort advies wat je van mij te horen krijgt. Hopelijk zijn er anderen die zich hier wel aan willen wagen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

ismit

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 12 okt 2009 :  12:51:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik kan begrijpen dat je hierop niet kan reageren.
Maar nu het volgende, stel dat ik mijn RM-GB-8 met zijn S88 aansluiting veranderd naar de S88n zodat de bus met te langere bekabeling minder storing gevoelig wordt.
Dan blijft voor mij nog de te kiezen cenrale en een interface over
ik wil graag de snelheid van het data verkeer opkrikken ik zelf ben van mening dat mijn HSI-88 bij een te grote baan niet voldoet is er een andere interface die daarin beter aan voldoet?
Dat mag dan in combinatie met mijn intellibox of een intellibox 2 of een andere centrale dan de intellibox.

mvg, Imko
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 12 okt 2009 :  13:08:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Imko,

Je schrijft dat je een Intellibox hebt, je zou dan beter af zijn door met LocoNet te gaan werken. De Intellibox werkt dan geheel via LocoNet en je bent alle problemen van communicatie met de IB(reset's) en nadelen van alleen S88 kwijt. Je RM-GB-8 en de rest van je S88 spullen kan je met een S88LN zo op LocoNet aansluiten. Kijk eens op http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Product.html en informeer je zelf over LocoNet.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Bernhard Keizer

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 12 okt 2009 :  13:11:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Imko,

Zoek eens op Beneluxspoor naar LOCONET.

mvg,

Bernhard Keizer

PS Koos was me net voor. Succes.

Bewerkt door Bernhard Keizer op 12 okt 2009 13:12:16
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 12 okt 2009 :  13:17:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Imko,

Ik snap jouw opmerkingen niet. IB en TC zijn de meest gebruikte systemen en toren mijlenver boven de rest uit.

Ik zelf rijdt met TC. De reset's waren in het verleden heel vervelend maar sinds ik de Loconet interface gebruik is dat verleden tijd. Ik kan gerust zeggen dat ik een grote baan heb. Inmiddels ligt er ca 250 meter rail, 14 x S88 in diverse uitvoeringen, 22 x wissel decoders in div uitvoeringen, 6 x OM32 en 33 treinen die actief zijn waarbij er gemiddeld 7 constant rijden. De storingen die ik heb hebben niets met IB/TC/Koploper te maken maar meer in het probleem dat er op de baan haperingen zijn.
Hier is niets te merken van vertragingen, ja bij de opstart want alle gegevens moeten ingelezen worden maar eenmaal aan de gang loopt het Data technisch gezien vlekkeloos. Ik kan echt niet zien dat zaken vertraagd worden door wat dan ook. De ToDo opdrachten blijven beperkt tussen de 5 en 10 en die worden dan ook snel afgehandeld zodat er veelvuldig geen ToDo opdrachten meer zijn. De zogenaamde winst is voor ons niet zichtbaar te maken

De tragere en storings gevoelige S88 bus zoals jij zegt kan je ondervangen door een S88LN en dan zit je gelijk op Loconet samen met de Loconet Interface en zijn reset's verleden tijd. Er is m.i. dan ook geen enkele reden om naar een ander systeem over te gaan. Ze hebben allemaal hun voor en nadelen, in gebruik en prijs.

Maar nog ff opmerking tussendoor, Ik begrijp dat je (bijna) alles uit wil besteden. Indien je dat doet met iemand die er niet achter staat heb je een probleem waar je in lengte van dagen mee zal worden geconfronteerd. En tegelijkertijd wat is de schaal waarin je rijdt?

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

ismit

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 12 okt 2009 :  13:41:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Bedankt voor jullie reacties hiermee kan ik verder,
het is overigens zeker niet de bedoeling om alles uit te besteden.
Ik ben juist van plan om verder ales zelf te maken en te doen
zo heb ik b.v. zelf een grote booster gemaakt en getest 2x10Amp.
Heb ik nog 1 vraag moet op den duur naar de intellibox 2 overgaan of vinden jullie dat ik ga voorlopig gewoon door moet gaan met de intellibox die ik nu heb.

mvg, Imko
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 12 okt 2009 :  13:48:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door ismit

...moet op den duur naar de intellibox 2 overgaan of vinden jullie dat ik ga voorlopig gewoon door moet gaan met de intellibox die ik nu heb.
Aangezien je op het Koploperforum post neem ik aan dat je met Koploper gaat rijden.
De Intellibox fungeert dan alleen als "vertaler" en doorgeefluik van instructies en meldingen. Dus ik zou niet weten waarom je iets anders zou moeten nemen, de Intellibox heeft alles in zich wat je nodig hebt.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 12 okt 2009 :  14:11:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Imco,

M.i. is er geen enkel voordeel. Juist ook wat Klaas zegt IB vertaald alleen maar, net zoals alle andere systemen. Koploper doet het werk



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

ismit

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 12 okt 2009 :  14:14:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik rij inderdaad met koploper
ik ben overtuigd en ga door met mijn systeem
in combinatie met loconet.
Ik zal eens kijken wat ik van loconet moet bestellenen en waar ik het kan aanschaffen.

mvg, Imko
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina