Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 116 / Bezoekers Vandaag: 6242
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Wensen
 Koploper wensen (ontwikkeling is per juli 2012 gestopt)
 Interface naar InfraCar
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

B-Modelbouw

Belgium
50 berichten

Geplaatst - 25 jul 2006 :  08:24:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Daar tegenwoordig een modelbaan niet enkel meer bestaat uit rond rijdende treinen maar steeds levendiger wordt met rond rijdende wagens, leek het misschien een leuke uitbreiding om het InfraCar Systeem (Faller Car System met IR sturing) mee in Koploper te voorzien. Zodat je ook een cyclus zou kunnen inbouwen om voertuigen te laten rijden.
Momenteel heeft Digipet dit in zijn programma zitten, maar zie een overstap naar dat programma noch een gedeelt gebruik niet zitten.

Dus mocht je er iets in zien ...



Met Vriendelijke Modelbouwgroeten,

Bert

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 jul 2006 :  09:13:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Met deze informatie kan ik uberhaupt heel weinig. Ik heb geen idee hoe het werkt. Wel weet ik dat een aantal gebruikers het Faller Car systeem gewoon in Koploper hebben geintergreerd. Vraag me echter niet hoe.

Ook sta ik qua autosturing niet echt te popelen. Het heeft niets met treinen te maken en hierdoor ook niet mijn interesse.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

B-Modelbouw

Belgium
50 Posts

Geplaatst - 26 jul 2006 :  13:23:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,


Inderdaad je kan het Faller Car System gewoon aansturen via Koploper, echter heeft dit het nadeel dat wagens ofwel stil staan ofwel tegen volle snelheid voorbij razen.

Via InfraCar wordt iedere wagen voorzien van een IR-ontvanger met uniek adres (0-127)zodoende kan men per wagen de snelheid regelen in 32 stappen en tevens 6 functies schakelen (knipperlicht L/R - Lichten - etc...)

Een beknopte overzicht vind je in bijlage ...

De aansturing gebeurt vanuit de PC via seriële verbinding (9pins Sub D) naar een IR-Zender.

Terugmelding waar de wagen zich bevindt is mogelijk via bezetmelders (vb: type S88) die je ook inleest in koploper voor de treinsturing
(vandaar mijn gemakzuchtige vraag om niet tweemaal het warm water uit te vinden - Ze zitten toch al in Koploper).

Ik begrijp je reactie dat Koploper er in eerste plaats is om zo realistisch mogelijk een treinenloop te realiseren. En dat voor
een sturing van het 'Car System' momenteel de interesse nog vrij laag is. Maarja, je vroeg dan ook naar onze wensen hé

Neen, we zien wel wat het brengt ...

Download Attachment: InfraCar.txt
2.27 KB


Met Vriendelijke Modelbouwgroeten,

Bert
Ga naar bovenaan de pagina

B-Modelbouw

Belgium
50 Posts

Geplaatst - 29 jul 2006 :  18:30:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Misschien iets totaal anders ... Bestaat er de mogelijkheid om bezetmeldingen die je in Koploper inleest te gebruiken in een andere PC-toepassing.
Heb namelijk het volgende idee: Wil namelijk in Koploper visueel weergeven waar de wagens zich bevinden via de functie 'Waar in Blok' en daar aan gekoppeld eventueel nog wat schakelfuncties binnen Koploper. Voor de eigenlijke aansturing van de wagens voorzie ik een eigen geschreven programma, al heb ik hiervoor ook de terugmelding van de bezetmelders voor nodig.

Ik begrijp dat dit al vergaand is en misschien niet meer onder het item KOPLOPER WENSEN thuis hoort. Toch bedankt om me eventueel op weg te helpen.

Met Vriendelijke Modelbouwgroeten,

Bert
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 jul 2006 :  23:10:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

Kan ik een kort antwoord opgeven: het zit niet in Koploper om bezetmeldingen door te geven naar een andere applicatie. Gezien de planning zal dit misschien ooit in 2027 gerealiseerd kunnen worden

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

B-Modelbouw

Belgium
50 Posts

Geplaatst - 30 jul 2006 :  12:41:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Geen probleem ... We hebben geduld

't Kan misschien nog eenvoudiger door een DCC/Motorola decoder via IR aan te sturen, zodoende er in jou programma niets dient aangepast te worden (Wagens zijn dan gelijk aan Treinen).
Wordt 2027 de deadline?

Met Vriendelijke Modelbouwgroeten,

Bert
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbeamtech

59 Posts

Geplaatst - 15 sep 2006 :  21:57:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Sunbeamtech  Reageer met citaat
Ik zit met hetzelfde "probleem" als de topic starter... ik wil ook graag infracar aanschaffen maar aangezien ik niet én koploper én windigipet wil hebben draaien (windigipet is trouwens ook veel te duur) is mijn wens ook ondersteuning voor infracar in koploper . Ik begrijp dat koploper eigenlijk alleen voor de treinen is bedoeld maar windi... nou ja je weet wel wie ik bedoel, heeft de overstap ook gemaakt en het lijkt mij een leuke uitdaging?. Ik denk ook dat als je ondersteuning ervoor zou hebben dat er meer mensen gebruik gaan maken van infracar, waarschijnlijk kennen ze het nu nog niet eens

Bewerkt door Sunbeamtech op 15 sep 2006 21:58:18
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 sep 2006 :  09:27:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Het Faller Carsystem is met de functies die in Koploper zitten met wat relais voor het bloksysteem en eventueel wat logische acties goed aan te sturen. Het principe is het oude bloksysteem met relais en seinen zoals we dat vroeger kenden. Autootjes hoeven niet op volle snelheid door te rijden. Met een diode tussen een draadje solderen, jawel, kun je de snelheid per autootje doen afnemen en individueel aanpassen. Snelheidsregeling via IR vergt per auto ook wel een behoorlijke investering en daar komt het hele regelsysteem nog bij. Het enige wat jij dsarmee extra kunt laten zien is dat het mooier optrekt en afremt. Persoonlijk vind ik de investering gigantisch als je ziet wat je er extra voor krijgt. Een paar diodes om de snelheid af te doen nemen, een beetje prutsen met de instellingen van Koploper, nog leuk ook, en deze extra versiering, want zo zie ik het, loopt als een... eh trein. Eigenlijk is met treinen veel meer te doen dan met auto´s wat een leuk kijkspel oplevert. Tsja, zoveel mensen, zoveel wensen maar ik vraag me af hoeveel mensen dit, gezien de prijs, aanschaffen.





Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbeamtech

59 Posts

Geplaatst - 16 sep 2006 :  16:25:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Sunbeamtech  Reageer met citaat
Het is niet alleen het optrekken en afremmen, denk ook aan de knipperlichten, normale lichten, remlicht etc
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 sep 2006 :  17:11:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sun,

Natuurlijk is dat zo en je mag best weten dat ik dat heel mooi vind. Maar ik ben eens gaan rekenen wat ik met acht busjes/voertuigen in totaal kwijt was. Verder zag bij de demonstratie in Houten dat er toch wel heel vaak wat mis ging. Een infraroodsysteem is wel mooi maar het busje moet wel goed in staat zijn dat signaal op te vangen. En op dat punt ging het soms mis. Bij mij zouden de busjes door straten moeten lopen en de huizen zouden dan dus in de weg kunnen zitten.

Voor wie het wil weten: Hoe werkt het Carsystem.

Ik spreek steeds van een busje maar het kan dus ook een vrachtauto of een kleiner autootje zijn.

In het busje zit een accu. Die moet worden opgeladen en dat gebeurt met een speciaal bijgeleverd oplaadapparaatje. Er zit een schakelaartje onder het busje. Als je die aanzet gaat het motortje lopen. In het wegdek zit een onzichtbare draad. Onder aan het busje zit een soort slepertje met een magneetje. Die zorgt ervoor dat het busje over die draad blijft sturen. De route wordt dus bepaald door de draad in het wegdek. Een busje kan stoppen. Daarvoor is in of zoals je wilt onder het wegdek een electromagneet aangebracht. Die electromagneet zorgt ervoor dat als hij magnetisch is een reedcontact dat IN het busje zit, wordt onderbroken. Hierdoor krijgt het motortje in het busje geen stroom , waardoor het busje stopt. Als de magneet geen stroom meer krijgt is dit contact niet meer onderbroken en rijdt het busje verder. (Het reedcontact in het busje werkt dus precies andersom als we gewend zijn.)Met schakeldecoders of relais kun je deze ´stopmagneet´dus schakelen, ook via Koploper. Het busje kan ook een bezetmelding afgeven. Onder aan het busje kun je een magneetje plaatsen. Als die over een reedcontact in het wegdek rijdt, kan er een puls gemaakt worden waarmee je een relais kunt schakelen of een bezetmelding naar een s88 kunt sturen. Op die manier kun je Koploper met behulp van logische/speciale acties gebruiken om het aan te sturen. Je kunt met deze puls ook een relais schakelen dat het blok achter je vrij geeft en de stopmagneet die je zonet bent gepasseerd weer activeert, zodat het busje achter je stopt. Ook een ´wissel´of afbuiging is mogelijk en die is ook via Koploper te schakelen. Verfijningen zou je kunnen maken door op een kruispunt bijvoorbeeld logische acties te gebruiken. Met wat trucs zijn ook overwegen te realiseren en een soort automatisch systeem waarmee auto´s op of van een trein rijden. Koploper kan, maar hoeft niet voor de sturing van het Carsystem gebruikt te worden. Een besturing volgens het vroegere bloksysteem volstaat ook.


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbeamtech

59 Posts

Geplaatst - 16 sep 2006 :  17:28:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Sunbeamtech  Reageer met citaat
Jaja, klinkt voor de leek in het bedenken van zoiets (ik dus) nogal ingewikkeld....
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 16 sep 2006 :  17:39:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Bert,

Kan ik een kort antwoord opgeven: het zit niet in Koploper om bezetmeldingen door te geven naar een andere applicatie. Gezien de planning zal dit misschien ooit in 2027 gerealiseerd kunnen worden

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)



Bert en Paul,

Ik denk ook niet dat het in Koploper moet zitten, het is een beetje afhankelijk welk digital systeem je gebruikt, is dat bijvoorbeeld een Intellibox, of een Twin-Center, dan is er wel degelijk een mogelijkheid.

Mvg
Wim.

Ga naar bovenaan de pagina

B-Modelbouw

Belgium
50 Posts

Geplaatst - 21 sep 2006 :  16:55:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,


Inderdaad je onderschept het signaal voor het Koploper bereikt via je TC-IB-...

Anderzijds wordt ik met de dag slimmer (op Koploper gebied) en maak je handig gebruik van de 'acties', zoals reeds eerder aangehaald.

Maar is allemaal niet meer van toepassing ... Voor mij een nieuwe uitdaging, Weg met Infracar ... Leve Dc-Car. De naam zegt het al zelf DCC, met andere woorden een locdecoder in een auto. Aansturen met Koploper, en rijden maar ... Als het werkt met een trein waarom dan niet met een auto. Sluitseinen - Interieurverlichting - ... zijn nu kop- achterlichten - knipperlichten - ... Simpel.
Voordeel is hierbij dat DCC een norm heeft, wat Infracar niet heeft, bijgevolg zekerheid naar de toekomst.

Toch bedankt voor jullie reacties op mijn veel te snelle noodkreet.




Met Vriendelijke Modelbouwgroeten,

Bert
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 21 sep 2006 :  18:21:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert ea,

Als ik het zo lees, is het wel erg leuk. Bovendien het je stopmagneten en dergelijke niet meer nodig. Koploper zou hier eventueel wel iets mee kunnen, lijkt me. Het kan denk ik ook prima naast Koploper functioneren.
Een leuke site over dit systeem:

http://www.d.sokolowski.org/modelleisenbahn_car-system_wasistderdc-cardecoder.html



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbeamtech

59 Posts

Geplaatst - 22 sep 2006 :  00:25:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Sunbeamtech  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door B-Modelbouw

Beste Wim,


Inderdaad je onderschept het signaal voor het Koploper bereikt via je TC-IB-...

Anderzijds wordt ik met de dag slimmer (op Koploper gebied) en maak je handig gebruik van de 'acties', zoals reeds eerder aangehaald.

Maar is allemaal niet meer van toepassing ... Voor mij een nieuwe uitdaging, Weg met Infracar ... Leve Dc-Car. De naam zegt het al zelf DCC, met andere woorden een locdecoder in een auto. Aansturen met Koploper, en rijden maar ... Als het werkt met een trein waarom dan niet met een auto. Sluitseinen - Interieurverlichting - ... zijn nu kop- achterlichten - knipperlichten - ... Simpel.
Voordeel is hierbij dat DCC een norm heeft, wat Infracar niet heeft, bijgevolg zekerheid naar de toekomst.

Toch bedankt voor jullie reacties op mijn veel te snelle noodkreet.




Met Vriendelijke Modelbouwgroeten,

Bert



en hoe stuur je de decoders aan? dinamo?
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 22 sep 2006 :  00:40:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
B-Modelbouw,

En hoe ontvangen de decoders dan hun commando's???

Mvg
Wim.


modelspoor at zeelandnet.nl
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 22 sep 2006 :  14:50:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Volgens de fabrikant met infrarood, zie de link van mijn eerdere posting.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbeamtech

59 Posts

Geplaatst - 22 sep 2006 :  15:16:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Sunbeamtech  Reageer met citaat
beetje jammer dat het allemaal duits is en dat niet echt mijn sterkste kant is.....
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 22 sep 2006 :  18:25:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

Ach wat je niet begrijpt, wil ik best wel even übersetzen hoor.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 22 sep 2006 :  21:43:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Wim,
Volgens de fabrikant met infrarood, zie de link van mijn eerdere posting.
Tom Prins



Tom, dat had ik al begrepen en gelezen, maar volgens mij bedoeld B-Modelbouw iets anders in zijn bericht, waarop ik reageerde.

Mvg
Wim.


modelspoor at zeelandnet.nl
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 22 sep 2006 :  22:33:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert Tom,

De decoders (DCC) voor dit systeem kun je met een gewone centrale aansturen.
Er zijn speciale decoders voor de verkeerslichten en wissels, terugmelding gaat via speciale S88-Car decoders.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbeamtech

59 Posts

Geplaatst - 23 sep 2006 :  15:06:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Sunbeamtech  Reageer met citaat
Hier kan je nog meer informatie vinden over het systeem dc-decoder:

http://www.modelleisenbahn-claus.de/dc-car.htm
Ga naar bovenaan de pagina

eddy

Netherlands
2 Posts

Geplaatst - 23 sep 2006 :  22:16:32  Toon profiel  Reageer met citaat
beste mensen die graag ook graag de software hadden aangepast tbv. infra car.

koploper werk ook gewoon hoor aleen het zou heel fijn zijn als de symobolen werden aangepast zodat je een weg kunt tekenen en zovoort.
ben zelf ook bezich om dit alles uitezoeken hoe dit allemaal zou moeten werken maar heb een paar sites gevonden dit gaat voornamelijk over dc car naar mijn inziens nog een stuk beter dan infa car en gewoon te besturen met dcc centrale. wel werkt dit alles met inrarood maar het werk wel. gewoon met s88 terugmelder en wissel decoders en zo. verkeerlichten los ik op met een schakeling. tevens kun je dc car ook zonder digitale centrale laten werken en toch een automatisch bedrijf laten weken, is dan wel niet echt digitaal maar kan wel

kijk maar eens op de volgende site's
www.modelautobahnen.de
www.modeleisenbahn-claus.de
groetjes eddy
Ga naar bovenaan de pagina

eddy

Netherlands
2 Posts

Geplaatst - 23 sep 2006 :  22:25:11  Toon profiel  Reageer met citaat
er zat een typfoutje in de links hier zijn ze nog een keer

www.modellautobahnen.de
www.modelleisenbahn-claus.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbeamtech

59 Posts

Geplaatst - 23 sep 2006 :  22:34:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Sunbeamtech  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door eddy

er zat een typfoutje in de links hier zijn ze nog een keer

www.modellautobahnen.de
www.modelleisenbahn-claus.nl



als je even het topic doorleest, en niet alleen de startpost, had je kunnen lezen dat we deze 2 links al hadden genoemd... maar even geod bedankt hoor
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 24 sep 2006 :  19:59:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor de liefhebbers van treinen en rijdend carsystem Zie:
http://www.bahntv-online.de/btvo/site/index.php?s=4300&ids=140300


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina