Auteur |
Onderwerp |
|
Frans 045
Netherlands
82 berichten |
Geplaatst - 26 aug 2009 : 16:40:13
|
Hoi,
Hierbij mijn database van de testbaan welke precies zo opgebouwd is zoals de curcus aangeeft.
Willen jullie hiereens naar kijken en evt roepen of alles correct ingevoerd is?
vr gr
Download Attachment: testbaan.bck 22,68 KB |
Bewerkt door Frans 045 op 26 aug 2009 22:47:25 |
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 26 aug 2009 : 23:29:23
|
Frans,
Het antwoord staat in de andere vraag van je. En wat heb je aangepast als ik vragen mag?
Grtz Rob
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
Frans 045
Netherlands
82 Posts |
Geplaatst - 27 aug 2009 : 12:09:59
|
Hoi Rob,
Ik heb de afrem sectie veranderd. In Blok 1 zitten de bezetmelder 1.03, 1.02 en 1.01. Het afremmen begint nu bij 1.02 en de lok stopt keurig bij 1.01.
Ik heb mn proefbaan bijna klaar(seinen nog) en ik vraag via het forum of jullie nog iets vreemds zien in mijn database. ik heb een bevestiging dat ik op de goede weg zit. Zie jij nog vreemde dingen?
Dank voor je reactie overigens,
Wanneer ik mijn proefbaan klaar heb en koploper enigzins onder de knie heb dan kan ik alles gaan toepassen op mijn modelbaan op zolder.
Download Attachment: Zolderbaan.jpg 753,59 KB |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 27 aug 2009 : 13:23:37
|
Hallo Frans,
Het enigste wat ik in de gauwigheid ziet is dat je wissels hebt geselecteerd als je van 5 naar 6 en van van 7 naar 4 gaat. De achtergrond weet ik niet maar is in ieder geval niet van toepassing en moet je dus deselecteren.
Grtz Rob
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
Frans 045
Netherlands
82 Posts |
Geplaatst - 28 aug 2009 : 00:15:15
|
Rob,
Dank voor je reactie.
frans |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 28 aug 2009 : 10:07:39
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Frans 045
Hoi Rob,
Ik heb de afrem sectie veranderd. In Blok 1 zitten de bezetmelder 1.03, 1.02 en 1.01. Het afremmen begint nu bij 1.02 en de lok stopt keurig bij 1.01.
Wanneer ik mijn proefbaan klaar heb en koploper enigzins onder de knie heb dan kan ik alles gaan toepassen op mijn modelbaan op zolder.
Frans, Als ik het schema van de zolderbaan bekijk dan denk ik dat jij gelijkstroom rijdt ??? Denk dan ook even na over de polarisatie van de sporen, die kan in digitaal voor beide rijrichtingen rustig dezelfde zijn, geeft veel meer "flexibiliteit" in de stations...
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Frans 045
Netherlands
82 Posts |
Geplaatst - 28 aug 2009 : 11:45:30
|
Hoi Theo,
Dank voor tip. Ik rij idd gelijkstroom N-spoor en wil twee richtingsverkeer toepassen op de zolderbaan maar uitsluitend in het grote station. Ik wil de linker spoorrail doorsnijden voor het aanbrengen van de blokken met bezetmeld punten.Bedoel jij dit ook met "polarisatie".?
Verder vraag ik me af Theo, hoe ik de hoofdbaan voorzie van bezetmelders, is dat om de meter een bezetmeldpunt aanbrengen of gewoon doorgaan met blokken maken met drie of twee bezetmeldpunten. Heb je nog tips, hoor graag van je.
vr gr frans. |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 29 aug 2009 : 22:04:09
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Frans 045
Ik rij idd gelijkstroom N-spoor en wil twee richtingsverkeer toepassen op de zolderbaan maar uitsluitend in het grote station. Ik wil de linker spoorrail doorsnijden voor het aanbrengen van de blokken met bezetmeld punten.Bedoel jij dit ook met "polarisatie".?
Verder vraag ik me af Theo, hoe ik de hoofdbaan voorzie van bezetmelders, is dat om de meter een bezetmeldpunt aanbrengen of gewoon doorgaan met blokken maken met drie of twee bezetmeldpunten. Heb je nog tips, hoor graag van je.
Frans, ligt jou baan er al ? Anders zijn er nog wel een paar overwegingen te maken...
Polarisatie is de plaats van plus en min rail. normaal rechterrail plus en linker min, dan rijdt de trein vooruit.... Bij digitaal rij je met "wisselstroom" de decoder maakt er gelijkstroom van. Geef je alle sporen in een station de gelijke polarisatie , zodat je vrij kan rangeren en de treinen zonder "sluiting" te veroorzaken ook op perrons van de andere richting kunnen rijden, stoppen en zelfs keren.
Eerst moet je de blokken inplannen, daaruit volgen dan wel de bezetmelders. Je zal ook nog moeten kiezen voor "volledige" detectie of niet, wil je dat de bezetmelders alle wagens "zien" ? Dat heeft ook invloed op aantal nodige bezetmelders.
Ik maak alle onderbrekingen in hetzelfde spoor. Bij mij alle in de "blauwe" draad en "geen" in de rode draad (er is geen plus en min !).
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
Bewerkt door dentheo op 30 aug 2009 00:05:09 |
|
|
Frans 045
Netherlands
82 Posts |
Geplaatst - 30 aug 2009 : 03:12:54
|
Hoi Theo,
Dank voor je uitvoerige uitleg, mijn zolderbaan moet nog voorzien worden van blokken en bezetmelders. Vandaar de proefbaan.
Eigenlijk zeg jij dat ik over mijn complete baan de linker rail kan aanhouden voor de onderbrekingen.
Gezien de tijd,
We spreken elkaar,
frans. |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 30 aug 2009 : 13:59:51
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Frans 045
Eigenlijk zeg jij dat ik over mijn complete baan de linker rail kan aanhouden voor de onderbrekingen.
Ja en nee, wat is links ?. Dat is dat "polarisatie" verhaal wanneer je denkt in "gelijkstroom".
Ik heb, geteld vanaf de rand van mijn treintafel, in mijn doorgaand station steeds blauw-rood, blauw-rood als aansluiting voor "alle" sporen. Daardoor kan ik vrij wisselen tussen alle sporen en perrons. De onderbrekingen zitten bij mij wel allemaal in blauw, maar dat is voor sommige treinen links voor andere rechts...
Even over doordenken vooraleer je de zaag in de rails zet is wel nuttig..
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
|
Onderwerp |
|