Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 41 / Bezoekers Vandaag: 341
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 631
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lok stopt niet nu met database
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Frans 045

Netherlands
82 berichten

Geplaatst - 26 aug 2009 :  16:40:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Hierbij mijn database van de testbaan welke precies zo opgebouwd is zoals de curcus aangeeft.

Willen jullie hiereens naar kijken en evt roepen of alles correct ingevoerd is?

vr gr

Download Attachment: testbaan.bck
22,68 KB

Bewerkt door Frans 045 op 26 aug 2009 22:47:25

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 26 aug 2009 :  23:29:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Frans,

Het antwoord staat in de andere vraag van je. En wat heb je aangepast als ik vragen mag?

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Frans 045

Netherlands
82 Posts

Geplaatst - 27 aug 2009 :  12:09:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob,

Ik heb de afrem sectie veranderd.
In Blok 1 zitten de bezetmelder 1.03, 1.02 en 1.01.
Het afremmen begint nu bij 1.02 en de lok stopt keurig bij 1.01.

Ik heb mn proefbaan bijna klaar(seinen nog) en ik vraag via het forum of jullie nog iets vreemds zien in mijn database.
ik heb een bevestiging dat ik op de goede weg zit.
Zie jij nog vreemde dingen?

Dank voor je reactie overigens,

Wanneer ik mijn proefbaan klaar heb en koploper enigzins onder de knie heb dan kan ik alles gaan toepassen op mijn modelbaan op zolder.

Download Attachment: Zolderbaan.jpg
753,59 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 27 aug 2009 :  13:23:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frans,

Het enigste wat ik in de gauwigheid ziet is dat je wissels hebt geselecteerd als je van 5 naar 6 en van van 7 naar 4 gaat. De achtergrond weet ik niet maar is in ieder geval niet van toepassing en moet je dus deselecteren.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Frans 045

Netherlands
82 Posts

Geplaatst - 28 aug 2009 :  00:15:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Dank voor je reactie.

frans
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 aug 2009 :  10:07:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans 045

Hoi Rob,

Ik heb de afrem sectie veranderd.
In Blok 1 zitten de bezetmelder 1.03, 1.02 en 1.01.
Het afremmen begint nu bij 1.02 en de lok stopt keurig bij 1.01.

Wanneer ik mijn proefbaan klaar heb en koploper enigzins onder de knie heb dan kan ik alles gaan toepassen op mijn modelbaan op zolder.





Frans,
Als ik het schema van de zolderbaan bekijk dan denk ik dat jij gelijkstroom rijdt ??? Denk dan ook even na over de polarisatie van de sporen, die kan in digitaal voor beide rijrichtingen rustig dezelfde zijn, geeft veel meer "flexibiliteit" in de stations...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Frans 045

Netherlands
82 Posts

Geplaatst - 28 aug 2009 :  11:45:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Dank voor tip.
Ik rij idd gelijkstroom N-spoor en wil twee richtingsverkeer toepassen op de zolderbaan maar uitsluitend in het grote station.
Ik wil de linker spoorrail doorsnijden voor het aanbrengen van de blokken met bezetmeld punten.Bedoel jij dit ook met "polarisatie".?

Verder vraag ik me af Theo, hoe ik de hoofdbaan voorzie van bezetmelders, is dat om de meter een bezetmeldpunt aanbrengen of gewoon doorgaan met blokken maken met drie of twee bezetmeldpunten.
Heb je nog tips, hoor graag van je.

vr gr
frans.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 aug 2009 :  22:04:09  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans 045


Ik rij idd gelijkstroom N-spoor en wil twee richtingsverkeer toepassen op de zolderbaan maar uitsluitend in het grote station.
Ik wil de linker spoorrail doorsnijden voor het aanbrengen van de blokken met bezetmeld punten.Bedoel jij dit ook met "polarisatie".?

Verder vraag ik me af Theo, hoe ik de hoofdbaan voorzie van bezetmelders, is dat om de meter een bezetmeldpunt aanbrengen of gewoon doorgaan met blokken maken met drie of twee bezetmeldpunten.
Heb je nog tips, hoor graag van je.



Frans, ligt jou baan er al ? Anders zijn er nog wel een paar overwegingen te maken...

Polarisatie is de plaats van plus en min rail. normaal rechterrail plus en linker min, dan rijdt de trein vooruit....
Bij digitaal rij je met "wisselstroom" de decoder maakt er gelijkstroom van. Geef je alle sporen in een station de gelijke polarisatie , zodat je vrij kan rangeren en de treinen zonder "sluiting" te veroorzaken ook op perrons van de andere richting kunnen rijden, stoppen en zelfs keren.


Eerst moet je de blokken inplannen, daaruit volgen dan wel de bezetmelders.
Je zal ook nog moeten kiezen voor "volledige" detectie of niet, wil je dat de bezetmelders alle wagens "zien" ? Dat heeft ook invloed op aantal nodige bezetmelders.

Ik maak alle onderbrekingen in hetzelfde spoor. Bij mij alle in de "blauwe" draad en "geen" in de rode draad (er is geen plus en min !).

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 30 aug 2009 00:05:09
Ga naar bovenaan de pagina

Frans 045

Netherlands
82 Posts

Geplaatst - 30 aug 2009 :  03:12:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Dank voor je uitvoerige uitleg, mijn zolderbaan moet nog voorzien worden van blokken en bezetmelders. Vandaar de proefbaan.

Eigenlijk zeg jij dat ik over mijn complete baan de linker rail kan aanhouden voor de onderbrekingen.

Gezien de tijd,

We spreken elkaar,

frans.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 aug 2009 :  13:59:51  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans 045



Eigenlijk zeg jij dat ik over mijn complete baan de linker rail kan aanhouden voor de onderbrekingen.





Ja en nee, wat is links ?. Dat is dat "polarisatie" verhaal wanneer je denkt in "gelijkstroom".

Ik heb, geteld vanaf de rand van mijn treintafel, in mijn doorgaand station steeds blauw-rood, blauw-rood als aansluiting voor "alle" sporen.
Daardoor kan ik vrij wisselen tussen alle sporen en perrons.
De onderbrekingen zitten bij mij wel allemaal in blauw, maar dat is voor sommige treinen links voor andere rechts...

Even over doordenken vooraleer je de zaag in de rails zet is wel nuttig..




Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina