Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 169 / Bezoekers Vandaag: 7647
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 nieuwhier
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Paramax

Netherlands
15 berichten

Geplaatst - 29 jul 2009 :  10:49:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben nieuw hier en in de zomer verwacht ik niet veel reacties.
Heb een stuk of 20 loks met Lenz decoders, een centrale versie 3.0, een handregelaar, 3 boosters.
Ben in Rotterdam enthousiast geworden bij MiniRail over de besturing van Koploper !
Heb dit nu geinstalleerd en ga beginnen met een grote ovaal.
Hopeljk krijg ik wat support bij problemen.. ??

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 jul 2009 :  11:24:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Als jij een aanhef en onderteking plaats, is er best een kans aanwezig dat je support krijgt. Waarom niet zou ik zeggen? Voor een 'fries' maak ik geen uitzondering

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

mbze

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 29 jul 2009 :  13:11:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Kom maar op met je problemen !
We staan te trappellen om je problemen op te lossen ook in de zomer.

<offtopic>

Ik vindt het knap dat paul ziet aan jouw naam of text dat je een fries ben

</offtopic>

Erik.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 jul 2009 :  13:21:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Erik,

Je kan toch het profiel bekijken? Zo helderziend ben ik nauw ook niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

mbze

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 29 jul 2009 :  13:53:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Je heb gelijk had ik niet aan gedacht
Achter af dacht ik nog wel hij zou het wel weten omdat hij zich aangemeld had voor een registratie sleutel voor koploper.

Erik.

Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 29 jul 2009 :  21:28:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Max,

Welkom op het forum. Zoals Paul en Erik al aangeven willen we met alle plezier helpen om je volop van Koploper te laten genieten. Het besluit om eerst met een (eenvoudig) ovaal te beginnen is heel verstandig. Als je het op zo'n eenvoudige baan goed voor elkaar hebt, gaat het op grotere banen ook lukken.
Overigens, zoals Paul ook aangeeft, is het op dit forum gebruikelijk met je echte naam te ondertekenen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

MSEH

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 10 aug 2009 :  08:31:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ook ik ben nieuw hier. In het verleden weleens gehoord van Koploper en er ook weleens "droog" mee gespeeld, maar pas echt onder de indruk geraakt bij een bezoek aan Railz. Op dit moment ben ik mij aan het orienteren op digitaal rijden en ik heb 2 vragen, mag dat hier?
    [*]
Waarom aan het begin en eind van een blok een bezetmelder? en niet het hele blok in 2 secties verdelen en voeden via 2 bezetmelders? Dan is een trein altijd gedetecteerd (naar het voorbeeld van het groot bedrijf)
    [*]
Ik wil graag mijn modelbaan gaan bedienen dmv een knopen paneel. Zoals tot een kleine 10 jaar geleden bij ProRail ook gebeurde. Daarbij zal Koploper zorgen voor de juiste stand van de wissels en als blok beveiliging gaan dienen. is er iemand die ervaring hiermee heeft?

Groetjes Eric
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 aug 2009 :  10:24:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MSEH


    [*]
Waarom aan het begin en eind van een blok een bezetmelder? en niet het hele blok in 2 secties verdelen en voeden via 2 bezetmelders? Dan is een trein altijd gedetecteerd (naar het voorbeeld van het groot bedrijf)



Kan perfect. Wel even opletten als je in twee richtingen wil rijden en de scheiding in het midden legt, dan stoppen de treinen midden in het blok en niet op het eind...Of je moet ze ver laten doorrijden.

Daarom mijn voorstel maak eerst een ovaaltje dat op een tafel past, zorg voor 16 bezetmelders , verdeel de zaak in blokken en rijden (niet met lange treinen). Lijkt eenvoudig maar geeft een zeer "steile" leerkurve...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 10 aug 2009 :  10:49:36  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MSEH


Waarom aan het begin en eind van een blok een bezetmelder? en niet het hele blok in 2 secties verdelen en voeden via 2 bezetmelders? Dan is een trein altijd gedetecteerd (naar het voorbeeld van het groot bedrijf)

Altijd alles detecteren is ook beter, maar niet strikt noodzakelijk. Maar Koploper kan er zeker goed mee overweg als je alles detecteerd. Als je in twee richtingen rijdt dan neem je 3 sectie's, begin en eind een korte sectie met bezetmelder en tussenin een sectie met bezetmelder. Rij je altijd maar in 1 richting dan zijn twee sectie's genoeg, een lange binnenkomst en een korte stopsectie. Neem dan ook de wisselstraten op met één of meerdere bezetmelders.

quote:

Ik wil graag mijn modelbaan gaan bedienen dmv een knopen paneel. Zoals tot een kleine 10 jaar geleden bij ProRail ook gebeurde. Daarbij zal Koploper zorgen voor de juiste stand van de wissels en als blok beveiliging gaan dienen. is er iemand die ervaring hiermee heeft?


Maak eerst eens een proefbaantje en leer de mogelijkheden van Koploper kennen. Een bedieningspaneel is ook mogelijk, maar dat is "hoger Koploperkunde", dus begin eenvoudig en ga later alle mogelijkheden van Koploper benutten.

Koos Jabaaij.

Bewerkt door C_Jabaaij op 10 aug 2009 10:55:51
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 10 aug 2009 :  10:53:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Eric,

Ik zou willen adviseren, lees de handleiding eens door. Daar vindt je de antwoorden op je vragen.
Maar om je alvast op weg te helpen.
Koploper moet weten waar de trein zich bevindt. Daarom is het nodig om aan het begin van het blok te kunnen detecteren dat de trein het blok binnenkomt. Ook wil je ergens kunnen stoppen. Aan het einde dus. Dus daar ook een bezetmelder. Voor een goede werking is het niet noodzakelijk dat er tussen de twee melders gedetecteerd wordt. Koploper houdt dit zelf bij. Wil je met volledige detectie gaan rijden (alle wagons, rijtuigen, loks voorzien van stroomafname) dan is het wel nodig dat tussenliggende delen gedetecteerd worden. Als er dan een wagon achterblijft "ziet" koploper die en houdt het blok bezet.
Over eene extern bedieningspaneel staat het een en ander geschreven in de handleiding. Ook zijn er al meerdere draadjes over geweest. Zoek maar eens op het forum.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

MSEH

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 10 aug 2009 :  20:29:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank jullie wel, ik ga verder zoeken op dit forum enuh, ik was idd al van plan om met een klein proef baantje te beginnen en daarvanuit te leren en verder te bouwen. Bijna iedereen op dit forum zegt dat het handig is om met een klein baantje te beginnen en dan zal het best waar zijn, jullie hebben tenslotte ervaring.

Groetjes Eric
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 aug 2009 :  11:32:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MSEH

Bijna iedereen op dit forum zegt dat het handig is om met een klein baantje te beginnen


Sorry, klein is misschien niet het juiste woord. Eenvoudig is beter.
Dat ovaal mag een deel zijn van je bestaande baan dat je isoleert van de rest.
Sommige winkels verkopen startpakketten in delen. De railset daarvan kan een ideaal ovaaltje zijn...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

MSEH

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 11 aug 2009 :  11:48:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Dat is ook wat ik bedoelde, ik heb in gedachte eerst een ovaaltje om de materialen en de software te leren kennen, en dan langzaam uitbouwen met enkele wissels en uiteindelijk een kopstation, daar zie ik mijn uitdaging in.

Groetjes Eric
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina