Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 207 / Bezoekers Vandaag: 14038
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Voorbij rijden stopplaats
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 berichten

Geplaatst - 04 jun 2009 :  21:08:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik ben even weer verder aan het experimenteren gegaan en wat ik ook doe, de locomotief stopt consequent voorbij het blok. Nu vermoed ik dat het door de decoder komt. Want als ik de locomotief handmatig stop, dan rijd hij ook bijna anderhalve meter door.

Als ik F4 inschakel, dan reageert het optrekken direct, maar het afremmen blijft heel geleidelijk gaan.

Nu zijn er nog wat LNCV's om mee te experimenteren, maar ik weet nog niet welke paramters ik zou moeten aanpassen.

In de [url:http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/04507-05795_LokPilot_Basic_ESULLC_US_UsersManual_Edition_2_eBook_01.pdf]manual[/url] van de decoder (ESU Lokpilot Basic) staan de volgende LNCV's:

3 Acceleration time
4 Decelearation time
49 BEMF control
51 Brake mode control
54 BEMF control parameter 2
55 BEMF control parameter 3

Wat is het effect van deze LNCV's? Vooral 54 en 55 snap ik weinig van. in de omschrijving staat daar een uitleg over een K- en een J-component van de BEMF-controle.

Weet iemand met welke waarde ik moet gaan spelen?

Alvast erg bedankt,

Jeroen

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 04 jun 2009 :  21:43:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

Ik zou zeker niet met ingewikkelde CV's gaan experimenteren. Dat kan heel vervelende consequenties hebben. Om een loc mooi met Koploper te laten werken is het verstandig zowel de optreksnelheid (in jouw geval CV3) en de remvertraging (CV4) op een lage waarde bv 3 0f 4 te zetten. Koploper bepaalt namelijk het optrekken en afremmen per loc en treintype. Als je echter de betreffende CV-waarden op 0 zet, wordt het rijgedrag van de loc erg schokkerig. Rijd jij trouwens geijkt? Gezien de decoder die je gebruikt denk ik het wel. Je moet dan ook eerst de loc ijken, voordat het echt mooi rijdt. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 04 jun 2009 :  21:50:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

De CV's van 49,54 en 55 laat ik meestal staan zoals ze zijn. Regelt een lok niet voldoende kan je deze gaan aanpassen.
Je regelt hiermee de sterkte van de cruiscontrol. Als ik de waardes hiervan verander dan gaat het b.v. om lok's met een trommelmotor, zoals van Fleischmann en houdt hiermee de waarde aan zoals ESU deze opgeeft.
De waarden van CV 2 en 3 zet ik altijd op 1 en laat koploper de optrek en remvertraging verzorgen. Die dat veel beter doet omdat koploper met deze waarden in koploper opgegeven ook daad werkelijk gebruikt.
51 gebruik je alleen als je systeem het ondersteund.
Zoals in de beschrijving van de decoder staat moet je met de K en J parameters experimenteren. zou ik nooit doen als de lok mooi rijdt.

Het doorrijden heeft te maken met een te hoge waarde in CV 4 in combinatie met de afrem vertraging. Als je de waarde van de lok op 1 zet heb je alleen maar met koploper te maken. Je kunt dan experimenteren met de afrem vetraging en gemiddelde en minmale snlheid. tenminste als je de lok hebt geijkt.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 04 jun 2009 21:54:36
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 04 jun 2009 :  22:52:41  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
Rijd jij trouwens geijkt? Gezien de decoder die je gebruikt denk ik het wel. Je moet dan ook eerst de loc ijken, voordat het echt mooi rijdt.


Bedankt voor je reactie Dirk,

Hoe weet ik of de decoder geijkt rijden ondersteunt?
Voorlopig heb ik de locomotief binnen Koploper op decoderstappen rijden.

Groet,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 05 jun 2009 :  05:58:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,
er is geen enkele decoder die geijkt rijden binnen koploper ondersteunt.
Geijkt rijden binnen koploper is niks anders dan dat je aan elke snelheidsstap een snelheid in km/u mee geeft. Koploper gaat de loc dan aansturen aan de hand van de maximum en minimum opgegeven werkelijke snelheden in de diverse instelvensters. Als je geijkt rijdt is het voor koploper ook mogelijk om aantal centimeters door te rijden (hij weet immers hoeveel km/u de loc rijdt).
Het is wel aan te raden om geijkt rijden alleen te gebruiken als je loc beschikt over cruise-control, omdat anders de snelheid van de loc bij het gelijkhouden van de rijstap kan varieren.
Met gebruik van de Esu Lokpilot zou ik zeker geijkt gaan rijden.
Het ijken kun je doen mbv koploper zelf.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 05 jun 2009 :  19:21:49  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door corne_mo

Het is wel aan te raden om geijkt rijden alleen te gebruiken als je loc beschikt over cruise-control, omdat anders de snelheid van de loc bij het gelijkhouden van de rijstap kan varieren.
Met gebruik van de Esu Lokpilot zou ik zeker geijkt gaan rijden.
Het ijken kun je doen mbv koploper zelf.



Dank je Corné voor het antwoord. Ik had mijn vraag iets verkeerd geformuleerd. Ik bedoelde inderdaad of de decoder cruise-control ondersteunt. Volgens de webwinkels ondersteunt de decoder het. Ook zou cruise-control uitschakelbaar zijn.
Echter in de maual kom ik niets tegen dat op cruise-control wijst. Tenzij het dit is : "Maintains a constant speed despite any track grades."

Bij de LNCV's kom ik de term cruise-control niet tegen. Alleen de term BEMF (???). Maar wat is BEMF nou weer? Ook een term die nergens wordt uitgelegd.

Daarnaast zit er ook nog een "shunting mode" (F3) op. Nu vermoed ik dat een rangeer mode is, want het tempo halveert dan. Maar het zou ook wat anders kunnen zijn.

Weet iemand of de Lokpilot Cruise-control ondersteunt en hoe je het (eventueel) aanzet. En wat betekenen BEMF en "Shunting mode"?

alvast bedankt voor jullie reactie,

Met vriendelijke groet,

Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 jun 2009 :  19:29:12  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_vd_Meer


Echter in de maual kom ik niets tegen dat op cruise-control wijst. Tenzij het dit is : "Maintains a constant speed despite any track grades."




Dat IS cruise control op mijn wagen dus ook op mijn decoders...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 05 jun 2009 :  19:52:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,

Back EMF is in het nederlands tegen EMK (= Elektro Motorische Kracht)
Elke motor die draait wekt een spanning op die tegengesteld is aan de toegevoerde spanning. Waardoor de opgenomen stroom ook gereduceerd wordt.
Als de motor door een zwaardere belasting langzamer gaat draaien gaat de EMK spanning omlaag. Deze spanning wordt door de decoder gemeten, en gecompenseerd zodat het toerental weer toe neemt. De lok zal dan bij zwaardere belasting dezelfde snelheid houden.

De shunting mode is inderdaad de rangeer mode.

De cruise control staat bij de lokpilot standaard op aan.
Als je een beetje googled kan je er een heleboel over vinden.
Ik hoop dat je de uitleg een beetje snapt.

Mvg Ab boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 06 jun 2009 :  13:31:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

Ik ga ervan uit dat je vraag over de aanwezigheid van cruise control in de decoder inmiddels voldoende is beantwoord. Bij de lokdecoders wordt vaak gesproken over lastregeling, dat is hetzelfde als cruise-control. De decoder zorgt ervoor dat de snelheid van de lok in een bepaalde decoderstap constant gehouden wordt. De meeste moderne decoders hebben standaard cruise-control.
Koploper gebruikt dat dan weer om bij het rijden met geijkte snelheden met nette schaalsnelheden te rijden. Overigens is mijn ervaring dat vanaf de fabriek de meeste decoders enkel afgesteld hoeven te worden op CV1 (het adres, maar dat is logisch) CV5 (de maximumsnelheid), om deze mooi overeen te laten komen met de werkelijke snelheid van het echte voorbeeld en de optrek en afrem instellingen. Het is eigenlijk net als bij gewone motoren; hoe meer je eraan gaat prutsen, hoe meer je waarschijnlijk zult verprutsen. Gewoon dus zo weinig mogelijk mee experimenteren is mijn advies. Succes ermee en als er nog vragen zijn, zien we ze wel weer op dit forum.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 06 jun 2009 13:32:56
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 10 jun 2009 :  22:16:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allemaal,

Het is even stil geweest, maar dat was om dat ik e.e.a. wilde proberen en uitsluiten.
De loc blijft elke keer doorrijden. Ben dus met de decoder teruggegaan naar de winkel. In de winkel vonden ze ook vreemd dat de loc niet eerder kon stoppen. Bij het afremmen lijkt de loc altijd de minimale afstand te rijden van ca. 90 cm. Volgens de winkel door het vliegwiel.
Hierbij gebruikt de Lokpilot basic dus blijkbaar niet de BEMF om de snelheid te corrigeren.
Echter als ik de rijrichting wissel, staat de loc in ca 3 cm. stil. hier wordt blijkbaar tegengas of o.i.d. gegeven om hem tot stilstand te krijgen.

Heb een nieuwe decoder meegekregen. Maar die bleek hetzelfde verschijnsel te geven, dus die ga ik zaterdag maar terugbrengen.

Weten jullie of dit een algemeen verschijnsel is van alle decoders, of dat het iets is bij de Lokpilot Basic. Met welke decoder zou het afremmen wel in het aangegeven tempo plaatsvinden?

Groetjes,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 10 jun 2009 :  23:45:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen.

Zet CV4 eens op 0. Wat gebeurd er dan?



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 11 jun 2009 :  08:14:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers
Jeroen.

Zet CV4 eens op 0. Wat gebeurd er dan?

Grtz Rob



Hoi Rob,

Had ik al geprobeerd, maar dan blijft het ca. 90cm uitrijden. En CV4 werkt wel, want met CV4=40 blijft hij netjes 20 seconden uitrijden.

Groet,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 11 jun 2009 :  08:58:48  Toon profiel  Reageer met citaat
En als je er analoog mij rijdt die die het dan ook?

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 11 jun 2009 :  16:09:46  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers
En als je er analoog mij rijdt die die het dan ook?



Rob,

Ik zou 't echt niet weten. Ik kan niet analoog rijden. Ik ben een herintreder. Ik reed 25 jaar geleden met Märklin rond. Het materiaal was intussen verkocht/weggegeven of weet niet wat.
Bij mijn herintreden was de financiële toekomst van Märklin erg slecht, dus ben ik overgestapt naar Fleischmann. En gelijk digitaal. Dus ik heb geen trafo meer met draaischijf.
Maar om anders te antwoorden, als de trein rondrijdt, en ik trek de stekker eruit, dan rijdt de trein ook al diezelfde 90cm door.

De enige manier om de trein op tijd te stoppen, is een richtingswisseling.

Ik hoop je vraag toch beantwoord te hebben.

Groet,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 11 jun 2009 :  19:24:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

Ik heb ook verschillende locs met vliegwielen rondrijden en ik denk nog een heleboel Koploperisten. Ik heb nog nooit gehoord dat daardoor een loc te ver doorijdt. Bij mij stopt het allemaal keurig. Eigenlijk zou je het eens moeten zien, cq. je locs eens op een andere baan inzetten en dan kijken wat er gebeurt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 12 jun 2009 :  18:18:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Even een vraagje aan jou of aan een andere Koploperist (kende ik nog niet). Ik weet niet iemand dat kan of wil testen. Maar als je de snelheid via Koploper of een andere mechanisme zo snel mogelijk naar 0 brengt, rijdt de loc dan verder/evenver/minder ver als wanneer de stroom van de baan wordt gehaald (en dus het vliegwiel doordraait).

Mocht de loc bij jullie via KL sneller stilstaan dan via het vliegwiel, dan hebben jullie blijkbaar een decoder die netjes gaat tegenwerken

Of hebben jullie een beter idee?

Ik wil zondag in ieder geval zondagavond gaan ijken en zorgen dat de snelheid van de loc met de werkelijkheid overeenkomt. Volgens wiki komt mijn loc in het echt niet boven de 80 km/u en rijdt ik nu wel met ca 130km/u. En misschien stopt hij dan wel op tijd.

Zondagavond weet ik hopelijk meer.

groet,
Jeroen
--
PS mijn verbinding/batterij van de laptop veel steeds uit, dus dit is de 3e poging om dit bericht te posten. Het lijkt nu te gaan lukken.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 12 jun 2009 :  22:51:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jeroen,

Ik heb dat nooit echt geprobeerd. Wat ik wel weet is dat als je een noodstop hebt, waarbij volgens mij de spanning van de baan gaat (het TC gaat uit), de locs meteen stilstaan. Als je handmatig rijdt en de snelheid meteen naar nul draait, gaat de loc stoppen conform de Koploper-instellingen, dwz volgens het afrem profiel van Koploper. Dat lijkt er bij jou dus anders uit te zien. Dat zou wel eens kunnen liggen aan het feit dat je de snelheden nog niet geijkt hebt, want dan kan Koploper ook de snelheden en daarmee het netjes stoppen nog niet goed aansturen. Ik heb geen ervaringen met de LokPilot Basic, wel met de LokPilot V3.0. Die laatste werkt, zoals Rob ook aangeeft perfect.
Succes ermee en ook met de batterij van je laptop.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 12 jun 2009 22:53:00
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 12 jun 2009 :  23:10:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_vd_Meer

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers
En als je er analoog mij rijdt die die het dan ook?



Maar om anders te antwoorden, als de trein rondrijdt, en ik trek de stekker eruit, dan rijdt de trein ook al diezelfde 90cm door.

De enige manier om de trein op tijd te stoppen, is een richtingswisseling.



Het ziet er toch naar uit dat dit een locprobleem is. Alleen begrijp ik het niet dat als de richting wissel gedaan wordt deze direkt stopt. Dat is iets wat zich tegenspreekt. Als de spanning wegvalt kan er alleen nog een restspanning via een hele grote condensator zijn in de loc( en die zit er niet in!!). Bij richtingswissel weet ik dat de trein direkt stopt. Of dat er dan een spanning over de collector loopt zodat deze geremd wordt weet ik niet. Maar dit heeft volgens mij niets met een decoder van doen en zeer zeker niet met Koploper.

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 12 jun 2009 :  23:13:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Probleem is grotendeels opgelost.
De stop-knop op de Intellibox Basic lijkt niet echt een noodstop te zijn, maar remt gewoon af met de ingestelde vertraging (CV4).
Maar daarnaast heb ik toch even de tijd genomen om de loc te ijken, en het bleek na het ijken, dat de top van de locomotief tussen de 220 en 230 km/u was. Dus eigenlijk best wel een prestatie om dan te stoppen in (90cm*87) 63m. Het blijkt dat bij er al bij stap 11 er 85km/u wordt gereden en dan stopt de loc perfect binnen het blok. (Volgens wiki is dat ongeveer zijn werkelijke max.)

Ik vindt alleen nog vreemd dat bij een richtingswisseling de loc echt direct stilstaat. Blijkbaar kan de decoder nog sneller stoppen als CV4 en vliegwiel toelaten.

Dus eigenlijk geen probleem meer. Nu alleen nog rails en wissels kopen komende jaar om richting de definitieve baan te gaan.

PS: Als ik het baan-ontwerp even een second-opinion wil geven, kan ik dat ook op het forum vragen, of moet ik dan naar het 3rail-forum of modelbouw-forum. En welk formaat is dan het handigst?

Groet,

Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 13 jun 2009 :  12:16:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

Ben heeft helemaal gelijk. Om het nu goed te laten rijden moet je uitzoeken op welke waarde van CV5 stap 28 het beste overeenkomt met de echte maximum snelheid van jouw trein. Als ik je goed begrijp is dat circa 85 km/h. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina