Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 74 / Bezoekers Vandaag: 3220
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 444
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Stopverbod te lange trein richtingsafhankelijk?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Saraan

Belgium
82 berichten

Geplaatst - 23 mei 2009 :  08:44:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Beste heren (en dames?)

zou het mogelijk zijn om het stopverbod in een blok bij een te lange trein enkel vanuit een bepaalde richting te laten werken?

Ik heb een perronspoor met een groot blok met 3 secties, en een klein blok met 1 sectie, gescheiden door een wissel. Als een trein langer dan het grootse blok het station binnenrijdt langs de kant van het grote blok, moet ie doorijden en stoppen in het kleine. Omgekeerd, als ie binnen komt langst het kleine blok, moet ie doorijden, en stoppen in het grote blok.

Korte treinen stoppen steeds in het grote blok, en rijden door in het kleine blok. Voor korte treinen is het geen probleem, maar voor lange treinen krijg ik het niet in orde.

met vriendelijke groeten,
Michiel

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 23 mei 2009 :  09:24:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Morguh Michiel,

Dat kan zonder problemen.

Een variabele route aanmaken voor betreffende trein.

In variable route's stopverbod instellen voor het kleine blok in rubriek blok XX uit XX.
Tevens in instellingen blokken voor beide blokken >> Actie bij te lange trein vorige blok bezet houden. De wissel blijft bezet omdat de bovenstaande actie ook de wissel(straat) word meegenomen.

Dit is zo uit het hoofd. Het is beter je baanplan ff te sturen want er zitten nog een paar addertjes onder het gras die ik zo niet kan opsommen maar tacklebaar zijn

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 23 mei 2009 :  12:20:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
[/quote]
Rob, jouw voorstel is precies zoals ik het oorspronkelijk had uitgevoerd. Maar zoals je vermoedde, is er een verborgen addertje. Namelijk, een te lange trein dat binnenkomt via het grote (maar toch te korte) blok, rijdt niet door naar het kleine blok, maar stop er. Dit komt omdat we hebben gezegd dat achterliggend blok bezet moet blijven.

Hoeronder vind je mijn Koploper backup. Mocht je tijd en inspiratie hebben...? Ik kom er niet uit.

met vriendelijke groeten,
Michiel

P.S. het gaat om de blokken 18 en 26

Download Attachment: Saraan.bck
108,68 KB

Bewerkt door Saraan op 23 mei 2009 16:54:25
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 23 mei 2009 :  20:18:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Hij is simpel als je het weet. Maar moest ook ff goed kijken.

Heb een nw var route aangemaakt "Test blok 18-26" Hierin heb ik rijwindow geselecteerd i.p.v treintype wat jij doet maar dat kan ook, is a way of working en komt bijna op hetzelfde neer. Je hebt me in ieder geval aan het denken gezet of het niet beter en simpeler is.

In die var route tab stopverbod >> richtingsafhankelijk 18 uit 10 aangevinkt. In de testmodus rijdt hij nu door naar 26 en wacht zijn tijd af.

Indien je nog vragen hebt hoor ik het graag

Download Attachment: 2009523121950.bck
108,74 KB

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal



Bewerkt door Rob Fongers op 23 mei 2009 20:20:19
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 23 mei 2009 :  21:13:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Rob, een goede gok, maar net naast. Lange treinen stoppen nu prima op de juiste plak aan het perron, maar korte treinen rijden nu ook van uit blok 10 helemaal door tot op het eind van het perron (blok 26). Nomaliter zouden korte treinen in blok 18 moeten stoppen, net voor de wissel (klaar voor lokwissel of omlopen van loc)

Dat is nu wat ik bedoel met: is er geen manier om het stopverbod voor lange treinen ook rinchtingsafhankelijk te krijge. Die specifieke combinatie van voorwaarden vind ik niet terug in de mogelijkheden van Koploper.

groetjes,
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 23 mei 2009 :  21:50:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Als je de var route aanmaakt voor rijwindow en in het rijwindow van betreffende trein deze activeert werkt het wel

quote:
vink in instellingen per database deze is aan >> Lengte rijwindow is inclusief locomotief & dubbeltractie aleen baas Ik denk dat het hier ook mee te maken heeft





Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 23 mei 2009 22:03:52
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 23 mei 2009 :  22:07:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Dat is natuurlijk ook een oplossing; elke trein zijn eigen variable route. 't Is niet de oplossing dat ik zocht, maar het werkt wel. Ik zal het voorlopig zo instellen, en wie weet, heb ooit een helder moment!

Rob, bedankt voor je hulp!
groetjes,
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 23 mei 2009 :  22:12:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Aanvullend meerdere treinen kunnen van die route gebruik maken. Je kan in ieder rijwindow die route activeren.

Ps heb je mn aanvulling vorig bericht nog gelezen?



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 23 mei 2009 22:16:06
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 23 mei 2009 :  22:35:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Die optie stond inderdaad verkeerd, en heb het vinkje verwijderd. Ik moet nog wel eens testen of er een gedragsverschil te merken is. Maar waarschijnlijk is dat voor morgen.

groetjes,
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 08 jun 2009 :  14:44:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben toch nog steeds niet helemaal gelukkig met de voorgestelde oplossing hierboven, en zoek verder. Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar ik kan geen enkele logische actie of voorwaarde vinden, waarbij ik de lengte van een trein en lengte van een blok kan vergelijken. In de aanvullende definities van blokken zit natuurlijk deze vergelijking, maar deze is niet richtingsafhankelijk. Iemand een idee hoe ik lengte van een trein en blok kan vergelijken?

groeten,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina