Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 87 / Bezoekers Vandaag: 7631
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 285
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Trein blijft in baanvak staan volgens Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rickwieman

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 10 mei 2009 :  16:38:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van rickwieman  Reageer met citaat
Ik ben afgelopen weekend begonnen met het 'digitaliseren' (ik was al digitaal, maar nu ook op de pc) van mijn ROCO-MultiMAUS-systeem. Dat doe ik m.b.v. de s88XPressNetLI, waaraan ik ook een s88SD16-n heb hangen.

Inmiddels heb ik 12 baanvakken/blokken aangesloten, en kan ik in Koploper al zien welke baanvakken bezet zijn (ik heb 2 treinen, dus dat zijn er altijd 2)
Op ieder baanvak heb ik één bezetmelder, dus dat zijn 12 bezetmeldertjes in totaal.
Dat gedeelte werkt; het juiste blok is op het juiste moment bezet.

Nu wil ik een vaste route laten rijden. Om te beginnen wil ik de trein in mijn baantje een simpel rondje laten rijden. Daarvoor moeten een paar wissels om, maar dat kan via wisselstraten (heb ik al ontdekt, alleen moet ik de gele streep de andere kant opzetten als waar de wissel heen moet)
De wisselstraten zijn voor het gedeelte dat ik wil rijden in ieder geval in orde.

Vervolgens heb ik per blok (voor dat rondje rijdt hij door 3 blokken) ingesteld dat als hij uit het vorige blok komt, die bezetmelder dus vrijkomt. Vervolgens zorg ik dat in het vaste route-dialoogvenster de baanvakken in de juiste volgorde zijn toegevoegd.
Ik ken de route toe aan de trein, en zet het systeem op automatisch rijden. En dan gebeurt het: de trein gaat rijden (nadat de wissels goed zijn gezet), alleen het systeem ziet niet dat de trein het baanvak verlaat en al in het volgende baanvak is. Dus bijvoorbeeld: ik geef aan dat de trein in blok 1 staat (dat staat ie dan ook). In de route gaat hij naar blok 7 rijden (dat doet ie ook, doordat de wissels goed staan), alleen als de trein in 7 is aangekomen, ziet hij niet dat de trein daar is (tenminste, de bezetmelder gaat wel aan), maar blijft blok 1 gewoon het blok met de trein.

Doe ik iets verkeerd? Of moet ik, zoals ik op sommige sites lees, 2 bezetmelders per blok doen?
En daarnaast: is er een verklaring voor het feit dat die wisselstraten hier raar doen (dus dat ik het gele streepje de andere kant op moet zetten als de trein daadwerkelijk heen moet)?

Alvast bedankt voor de hulp!

Grz,
Rick.

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  16:54:25  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rickwieman


Op ieder baanvak heb ik één bezetmelder, dus dat zijn 12 bezetmeldertjes in totaal.

Onder bepaalde omstandigheden kun je met een melder per blok werken, normaal altijd minimaal 2 melders per blok.
quote:

Nu wil ik een vaste route laten rijden. Om te beginnen wil ik de trein in mijn baantje een simpel rondje laten rijden. Daarvoor moeten een paar wissels om, maar dat kan via wisselstraten (heb ik al ontdekt, alleen moet ik de gele streep de andere kant opzetten als waar de wissel heen moet)
Dan heb je je wissels verkeerd om aangesloten. Gele streep moet de kant op wijzen waar de trein ook heen moet.
Om een simpel rondje te rijden heb je trouwens geen vaste route nodig. Sterker, zolang je zonder die vaste route geen normaal rondje kunt rijden, heeft het ook geen zin om met vaste routes aan de slag te gaan.
quote:

Vervolgens heb ik per blok (voor dat rondje rijdt hij door 3 blokken) ingesteld dat als hij uit het vorige blok komt, die bezetmelder dus vrijkomt. Vervolgens zorg ik dat in het vaste route-dialoogvenster de baanvakken in de juiste volgorde zijn toegevoegd.
Ik ken de route toe aan de trein, en zet het systeem op automatisch rijden. En dan gebeurt het: de trein gaat rijden (nadat de wissels goed zijn gezet), alleen het systeem ziet niet dat de trein het baanvak verlaat en al in het volgende baanvak is. Dus bijvoorbeeld: ik geef aan dat de trein in blok 1 staat (dat staat ie dan ook). In de route gaat hij naar blok 7 rijden (dat doet ie ook, doordat de wissels goed staan), alleen als de trein in 7 is aangekomen, ziet hij niet dat de trein daar is (tenminste, de bezetmelder gaat wel aan), maar blijft blok 1 gewoon het blok met de trein.

Doe ik iets verkeerd?


Ja, maar dat kunnen verschillende dingen zijn. Daarvoor is het handig als je je database upload.

Ken je trouwens het bestaan van de diverse beginnershandleidingen?
O.a. op de website van Pahasoft is eea te vinden.
Als ik je beschrijving zo bekijk, heb ik namelijk het gevoel dat je van de Koploper basis nog wat essentiële dingen niet begrijpt.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

rickwieman

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  17:02:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van rickwieman  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus
Dan heb je je wissels verkeerd om aangesloten. Gele streep moet de kant op wijzen waar de trein ook heen moet.
Om een simpel rondje te rijden heb je trouwens geen vaste route nodig. Sterker, zolang je zonder die vaste route geen normaal rondje kunt rijden, heeft het ook geen zin om met vaste routes aan de slag te gaan.


De wissels zijn goed aangesloten, want als ik de wissels omzet staat het blauwe streepje altijd de goede kant op. Of is het juist de bedoeling dat het zwarte streepje de goede kant op staat? In dat geval zitten de wissels waarschijnlijk verkeerd bedraad (wat op te lossen is met een vinkje, toch?
Edit: op de MultiMAUS klopt het met de huidige bedrading in ieder geval...

quote:

Ja, maar dat kunnen verschillende dingen zijn. Daarvoor is het handig als je je database upload.


Bij deze :)

Download Attachment: Oefenbaan.bck
22,58 KB

quote:

Ken je trouwens het bestaan van de diverse beginnershandleidingen?
O.a. op de website van Pahasoft is eea te vinden.
Als ik je beschrijving zo bekijk, heb ik namelijk het gevoel dat je van de Koploper basis nog wat essentiële dingen niet begrijpt.


Die heb ik gebruikt ja, maar ik denk dat ik dan inderdaad wat over het hoofd heb gezien...

Alvast bedankt weer :)

Grz,
Rick.

Bewerkt door rickwieman op 10 mei 2009 17:03:30
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  17:30:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Rick,

Ik heb even naar jouw database gekeken. Mijn conclusie is dat er niet veel van klopt. Vooral bij blokkken mist wel het een en ander. Ook staan sommige wisselstraten niet bij de juiste van/naar combinatie. Ik zou inderdaad de handleiding eens grondig gaan doorspitten.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

rickwieman

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  18:04:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van rickwieman  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door santhe

Mijn conclusie is dat er niet veel van klopt. Vooral bij blokkken mist wel het een en ander.

Wat doe ik dan verkeerd bij die blokken? (De handleiding doorspitten kan wel, maar ik heb geen idee waar ik ongeveer moet zoeken)
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  18:18:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Rick,

1 Bezetmelder per blok is wel heel erg miniem. Maar okee, dan moet het toch kunnen werken.

Neem even blok 1 in 'onderhouden blokken'. Onderaan staan 3 tabbladen (uit blok) 3, 11 en 12. Ik weet niet of je ook 2 richtingen op wil kunnen rijden, maar om gewoon door te kunnen rijden moet je in elk tabblad aanvinken waar de trein heen kan gaan. Dus op tabblad (uit blok) 3 vink je 11 aan. Als je vindt dat een trein ook terug mag gaan dan vink je ook 3, 7, en 12 aan, maar dan ook een vinkje bij 'keer loc'. En dit doe je bij alle tabbladen en bij alle blokken.

Je bent ook nog erg veel 'te verwachten bezetmelders' in de blokken vergeten in te vullen.

Begin hier eerst maar eens aan, dan volgt de rest later weer.

Theo.

Bewerkt door santhe op 10 mei 2009 18:24:39
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  18:35:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rick,

Zie nu hoe je het bedoelt met 1 melder per blok. Ik vraag me af of het zo kan werken, normaal kan de stopmelder van een blok nooit de binnenkomstmelder van een volgend blok zijn. Of dat op de manier zoals jij het doet wel kan, zou ik eerlijk gezegd niet weten.
Aangezien de blokeigenschappen om met de klok mee een rondje 1-7-11 te doen zo snel gezien voldoende zijn (in de test kon ik tenminste rondjes rijden), verdenk ik toch de door jou verzonnen bezetmeldconstructie een beetje.
In die testomgeving gooide wel de vaste route roet in het eten. Na uitschakelen daarvan kon een virtuele trein zijn eindeloze rondjes rijden.

Bij de wisselstraten geeft het zwarte streepje normaal de richting waar het wissel naar toe gaat, en het blauwe streepje waar het wissel niet naar toe gaat. Bij de Engelse- en driewegwissels is dat goed te zien.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

rickwieman

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  18:40:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van rickwieman  Reageer met citaat
Als dat inderdaad het probleem is, kan ik beter stoppen met het goedzetten van de blokken (ben inmiddels al op de helft :P)
Dus ik moet echt 2 bezetmelders per blok gebruiken? Beetje jammer :(
Of is er nog een andere oplossing voor dit probleem?
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  18:50:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet niet hoe je het precies gedaan hebt. Als je het volledige blok detecteert, heb je altijd het probleem dat de stopmelder eerder een bezetmelding geeft dan de binnenkomstmelder. Koploper verwacht de meldingen echter in een andere volgorde. Daar lijkt me in ieder geval een probleem te zitten.
Als je met korte bezetmeldstukken aan het eind van het blok werkt, speelt dit probleem niet of minder, maar heeft als nadeel dat je een blok maar in een richting kunt gebruiken. Als het al gaat werken, wat ik dus betwijfel (maar niet zeker weet).
Ik zou in dit geval niet proberen te besparen op bezetmelders en gewoon met twee melders per blok werken, daarmee werkt het in ieder geval zonder problemen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

rickwieman

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  19:04:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van rickwieman  Reageer met citaat
Hmm, oke... Ik heb nu gewoon dezelfde baanvakken liggen als de blokken in Koploper, die dus volledig aan een bezetmelder hangen.
Jammer dat het op deze manier dan niet kan werken

In de bijlage overigens de laatste versie van de database; alle bezetmelder-data is ingevuld (waarschijnlijk dus tevergeefs )

Download Attachment: Oefenbaan.bck
26,59 KB
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  19:27:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Rick,

Ik heb ook enkele blokken met één bezetmelder. Deze melder is voor het volgend blok tevens de eerste remmelder net als bij jou. Dat werkt prima. Echter aangekomen bij de stopmelder zal de trein ook daadwerkelijk stoppen. Dus als jouw bezetmeldpunt kort na een wisselstraat reeds begint zal de trein op de wisselstraat blijven staan. Bij mij werkt het prima omdat er nog enkele meters rails tussen liggen zonder detectie voordat de remmelder wordt bereikt. Tevens hebben de blokken met één melder een stopverbod.

Verder heb ik lekker zitten veranderen in jouw database. Veel aangevuld en gewijzigd. Misschien heb je er wat aan.

Theo.

Download Attachment: 200951017133.bck
23,45 KB


Edit: Ik heb ook veel wisselstraten gewijzigd omdat een trein niet zomaar door één of meerdere andere blokken mag rijden, maar altijd direct naar het volgende blok moet gaan.

Bewerkt door santhe op 10 mei 2009 19:32:12
Ga naar bovenaan de pagina

rickwieman

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  19:42:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van rickwieman  Reageer met citaat
Bedankt voor al die moeite!
Maarehm... Nu krijg ik geen bezetmeldingen door in jouw bewerking... Enig idee hoe dat kan?
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  19:59:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ondanks het feit dat ik me met het forum zo min mogelijk wil bemoeien (en jullie doen het best goed) moet ik hier toch ingrijpen.

Koploper kan niet werken met met 1 bezetmelder en al helemaal niet met een gecombineerde stopmelder uit blok 1 en dat deze dan geldt als binnenkomst melder voor blok 2.
Er is slechts 1 uitzondering waarbij Koploper wel met 1 bezetmelder kan werken en dat is als de te rijden snelheid kleiner of gelijk is aan de minimumsnelheid!

Helaas moet ik ook wijzen op de helpfile: kijk een bij aansluiten van de blokken. Hierin staat uitgelegd hoe de maker het van Koploper heeft bedacht. Als jij het anders wilt doen: prima maar dan moet je niet vragen waarom zaken niet werken en waarom straks seinen niet werken zoals het hoort.

Als jij toch met slechts 1 bezetmelder per blok wilt werken: stap dan over naar RailRoad & Co (maar ja dat kost ook geld) of koop gewoon wat extra bezetmelders en sluit het aan met minimaal 2 bezetmelders per blok (zoals het ook duidelijk vermeld staat in de handleiding).

Helaas geloof ik gebruikers niet die zeggen dat het wel werkt met 1 bezetmelder: of hun seinstelsel werkt niet goed of ze hebben echt vreselijke rijeigenschappen.

Zie wat je doet met deze informatie. Ik denk dat nu hopelijk duidelijk mag wezen hoe Koploper werkt.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

rickwieman

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  20:07:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van rickwieman  Reageer met citaat
Oké, da's duidelijk... Dan gaan we maar weer eens contact opnemen met Wim Ros :P
Nog een ander vraagje, weliswaar niet helemaal bij het topic horend: Hoe kan ik kijken of een blok bezet is, als ik een onbewaakt stuk heb? Moet ik dan gewoon 3 bezetmelders aansluiten, dus zegmaar 1tje als binnenkomstmelder, 1tje als 'bezet'melder en 1tje als stopmelder?
Want ik heb hier af-en-toe flinke baanvakken, waarbij ik zeker weet dat geen van beide melders geraakt kan worden door de trein...
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  21:10:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je volledige detectie wilt, heb je inderdaad een derde melder nodig per blok. Voor een goed functioneren van koploper is dit echter niet nodig en kun je het middenstuk gewoon ongedetecteerd laten.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

rickwieman

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  21:11:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van rickwieman  Reageer met citaat
Onthoudt Koploper dan dat het baanvak bezet is tot over de tweede melder heen wordt gereden?
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  21:16:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  21:18:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Rick

Ik geloof dat je Paul z'n antwoordt niet begrepen heb.
Als je blokken indeeld zoals omschreven staat in de handleiding op pagina 23 en dan de bovenste situatie dan heb je altijd volledige bezetmelding als je ok de de assen voorziet van weerstandslak.
Heb je blokken die in twee richtingen bereden moeten worden dan moet je de derde situatie aanhouden.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

rickwieman

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  21:19:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van rickwieman  Reageer met citaat
Oké, duidelijk.
In dat geval gaan we nog maar een keer de hele handleiding doorlezen ('k heb kennelijk toch stappen overgeslagen, gaan we nu niet nog een keer doen ), en een extra bezetmelder aanschaffen... Dan kijken we daarna wel weer verder

Edit: Aha, ik zie het al... Ik heb alleen Hoe begin je met Koploper 6.6 bestudeerd, er is ook nog een gewone handleiding... Ga ik doorlezen!

Bedankt voor alle hulp en aanwijzingen!

Grz,
Rick.

Bewerkt door rickwieman op 10 mei 2009 21:22:08
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 11 mei 2009 :  19:36:38  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Piet,

Wat bedoel je precies met "dan moet je de derde situatie aanhouden".

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

rickwieman

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 11 mei 2009 :  19:58:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van rickwieman  Reageer met citaat
In de handleiding van Koploper op bladzijde 23 staan 3 manieren om baanvakken te bedraden en te monitoren via bezetmelders en Koploper.
De derde optie is <--B1--><--B2--><--B3-->, waarbij B2 een melder is die tussen binnenkomst- en stopmelder ligt.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 11 mei 2009 :  21:44:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rick en Piet,

Voor zover ik weet, heb je voor het in twee richtingen rijden tegenwoordig geen drie bezetmelders in een blok meer nodig. Ik rij in twee richtingen en dat gaat prima met twee bezetmeldstukken. Zelf gebruik ik daartussen een stuk ongedetecteerd stuk, maar als je dat wilt kun je ook dat ongedetecteerde stuk via een bezetmelder actief maken, zodat er op de gehele baan detectie plaats vindt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 11 mei 2009 21:45:03
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 12 mei 2009 :  17:20:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk

Ik rij zelf met volledige detectie en dan heb je wel de 3e bezetmelder nodig.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 mei 2009 :  09:24:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Het is niet geheel waar wat jij zegt: alleen als je een blok in twee richtingen wilt berijden dan heb je er 3 nodig. Bij slechts rijden in 1 richting kan je volstaan met 2 bezetmelders in dat blok.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina