Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 285 / Bezoekers Vandaag: 13961
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 aansturing seinen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jeroenk

Netherlands
28 berichten

Geplaatst - 03 mei 2009 :  17:16:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

inmiddels heb rijden mijn treinen aardig rondjes op mijn baan en wil ik zo langzamerhand seinen plaatsen. Heb inmiddels vijf Nedelandse daglichtseinen (rood-geel-groen), gekocht bij de NZHhobbyclub, klaar liggen. Ook heb ik het document gedonload 'hoe werkt een seinstelsel in Koploper 6.0'.
Waar ik nu nog naar op zoek ben is de (aanstuur)elektronica. Waarschijnlijk zijn hier weer meerder mogelijkheden voor. Zo lees ik in de Koploper documentatie over de OM32 serial.

Nu ben ik benieuwd naar: wie wat gebruikt en waar tevreden over is en dus aanraad?

groeten,
Jeroen

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 03 mei 2009 :  18:18:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Kun je een beetje solderen dat is dit mogelijk een relatief goedkope oplossing voor je: http://www.daveshobbyhoekje.nl/dcc-decoders/dcc-mini-multi-function-decoder.html.

Ook een mogelijkheid zijn (bouwpakket of kant-en-klaar):
- LDT LS-DEC-NS
- OM32 Serial (zoals je reeds gezien had)

Al weet ik niet of die LDT LS-DEC-NS alle (NL) seinbeelden kan tonen welke Koploper kan aansturen.

Groetjes,
Dave


Bewerkt door davevdlocht op 03 mei 2009 18:18:45
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 03 mei 2009 :  21:02:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,

Ik was altijd heel tevreden over schakeldecoders en dat ben ik nog maar er hangt wel een prijskaartje aan: in jouw geval 15 lampjes/diodes, als je per sein 2 adressen nodig hebt, dus dat zijn al 3 decoders, een shakeldecoder schakelt vier adressen per stuk. Een (1) schakeldecoder is al duurder dan een OMserial. Die stuurt 32 lampjes/diodes dus ruim voldoende voor die 15 van jou. Een schakeldecoder sluit je wel makkelijker aan en werkt prima maar het prijsverschil is dus fors. Ik had niet zoveel ervaring met dit gepriegel zoals met een OMSerial maar met wat goede instructie/hulp is het best te doen. Het voordeel van een OMserial is dat hij niet alleen uit/aan geeft maar je kunt de diodes ook wat langzamer laten uitdoven/oplichten. Dat is veel natuurlijker en mooier dan het gewone aan/uit bij een schakeldecoder. Overigens heeft LDT wel decoders die dat ook kunnen. Als je naar je bankrekening kijkt en kunt solderen is de keus makkelijk. Belangrijk is ook dat Koploper de OMSerial ondersteunt. Met de decoder van Dave heb ik nog geen ervaring.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 03 mei 2009 21:14:40
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
256 Posts

Geplaatst - 03 mei 2009 :  22:26:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom
LS-DEC-NS,2adressen per sein en je sluit 4 seinen per decoder aan.
Ik heb ze zelf ingebruik en ben er erg tevreden over
mvr Piet

PWJde Reede
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 03 mei 2009 :  23:04:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Met 2 adressen per sein kun je echter niet alle seinbeelden tonen.
Daar heb je 3 adressen voor nodig en een decoder die dat aan kan sturen. Mocht je gebruik willen maken van cijferbakken (nog meer seinbeelden) dan ontkom je niet aan de 3-bits aansturing (of een OM32). En of een LS-DEC-NS dat kan betwijfel ik. Met m'n zelfbouw decoder kan dat wel alsmede met de OM32.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 03 mei 2009 :  23:51:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Is natuurlijk zonder meer waar. Een Viessmann 4013 uitrijsein met voorsein pakt zelfs negen uitgangen op een OMS32. Dat zou zo ongeveer een schakeldecoder per 4013 zijn.... Ik ging uit van rood, groen of geel in mijn voorbeeld, om aan te geven wat alleen al voor het minimum noodzakelijk is. Als je je seinen bij Mulders in Almere koopt heb je een Viessmann bloksein voor 7,50 en een complex sein voor ongeveer het dubbele. Maar ja, de aansturing he. Ik heb je site wel met belangstelling gelezen, leuk dat je ook een HSI88 hebt ontworpen. Petje af.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 04 mei 2009 :  18:16:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins
Ik heb je site wel met belangstelling gelezen, leuk dat je ook een HSI88 hebt ontworpen. Petje af.



Dank je... De HSI-88 was eigenlijk een (snel en relatief eenvoudig) tussendoortje, niet zozeer noodzaak maar nog steeds in gebruik. Mijn eigen voornaamste doelstelling was zo goedkoop mogelijk m'n eigen elektronica bouwen omdat niet alle commerciële produkten aan m'n eisen voldeden en deden ze dat wel, dan bouwde ik er 3 voor de prijs van 1... Een goed voorbeeld zijn de HSI-88, en de decoders. Uiteindelijk wel een beetje uit de hand gelopen (nabouwers ), maar ach... Doe 't met liefde en plezier.

Groetjes,
Dave

Bewerkt door davevdlocht op 04 mei 2009 18:16:57
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 04 mei 2009 :  20:50:48  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk



Nu ben ik benieuwd naar: wie wat gebruikt en waar tevreden over is en dus aanraad?

groeten,
Jeroen



Hallo Jeroen,

Wat je goed in de gaten moet houden is of van de Leds in je seinen de anodes of de kathodes met elkaar door verbonden zijn. Dit moet passen bij de te gebruiken decoder.

De OM32 serial kan met allebei overweg. (zie de handleiding van de OM32 serial). Ik denk ook dat de OM32 serial de beste/goedkoopste oplossing is om je seinen en andere dingen aan te sturen. Het enige nadeel is dat het door slechts twee programma's ondersteund wordt, Koploper en Rocrail.

Eerlijk gezegd heb ik zelf geen ervaring met de OM32 serial, omdat ik toen net zelf een aantal seindecoders gebouwd had op basis van het motorola IC MC145027. Dat werkt ook, is ouderwetser dan wat Dave gemaakt heeft en is duurder en niet zo flexibel als de OM32 serial.

Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 04 mei 2009 :  21:03:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Een ander nadeel (naast ondersteuning enkel in Koploper en RocRail) van de OM32 vondt ik persoonlijk dat ik in mijn situatie vanaf verschillende plekken lange draden diende te gaan trekken naar de OM32 en er ook minstens 2 (of zelfs 3) nodig zou hebben. Wat ook weer betekend dat je extra USB->RS232 converters nodig zou hebben.
Maar ook dat is afhankelijk van de grootte van je baan of dat een mogelijk probleem vormt...

Een groot voordeel is inderdaad wel weer dat je er ook andere dingen mee kunt aandrijven en de omwisseling van common anode/kathode. Echter weet ik niet of dit laatste dan voor alle poorten geldt of dit individueel in te stellen is middels het tooltje.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

jeroenk

Netherlands
28 Posts

Geplaatst - 04 mei 2009 :  21:04:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Bedankt voor al jullie reacties. Ik neig voorkeur te krijgen voor de kant-en-klare OM32serial. Reden is ondermeer de tijd die het mij ontbreekt om het zelf te solderen, hoe leuk ik dat ook vind.

Heb de OM32serial documentatie gedownload en ga die even lezen.

groeten,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 04 mei 2009 :  21:55:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Als ik het goed gelezen heb, kun je 16 stuks OM32 serial aansluiten op één RS232 poort, 512 uitgangen dus.

Als ik in Koploper de communicatielogging bekijk, en zie hoeveel seinopdrachten er voorbijkomen, immers seinen voor de trein, seinen achter de trein en seinen van het tegenverkeer moeten geschakeld worden, dan maak ik nog gebruik van slechts een adres per seinstand en dit op mijn niet eens zo grote baan. De OM32 serial doet dit allemaal buiten je digitale systeem om en ontlast je digitale systeem op die manier. Ik weet ook niet waar de grens ligt, maar hoe groter de baan hoe beter de OM32 serial tot zijn recht zal komen.

Jan.

Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 04 mei 2009 :  22:16:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Ok, dat je er meerderen aan kunt sluiten op 1 COM-poort wist ik niet. Dat dit zowieso het geval is i.c.m. Dynamo wist ik wel...

W.b.t. ontlasten van je digitale systeem, op zich een goed punt... Echter in bijna alle gevallen van onze situaties speelt de (uitgaande) capaciteit niet zo'n grote rol.

Waar de grens ligt van de capaciteit van DCC zelf ligt is lastig concreet aan te geven. Ik mag aannemen dat de makers van de diverse commerciële centrales deze capaciteit ook kennen en ervoor zorgen dat de centrale o.a. de verwerking hiervan aan kan. Die capaciteit is overigens grotendeels afhankelijk van het aantal (tegelijk) rijdende treinen (daarvoor worden de meeste opdrachten gestuurd), maar ook van het aantal te schakelen wissels en seinen. Alle beetjes helpen uiteraard.

Echter kun je er rustig van uit gaan dat de capaciteit van DCC en die van de meeste gangbare centrales in 99% van onze situaties op onze kamertjes/zoldertjes/keldertjes ruimschoots voldoende is.
Terugmelding is vaak de beperkende/vertragende/probleem veroorzakende factor bij de wat grotere banen, echter zijn daar ook mooie oplossingen voor (HSI-88 of Loconet b.v.).

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 04 mei 2009 :  22:17:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

Ik gebruik de parallel63 met seinenprints voor de aansturing van mijn seinen. Hiermee kunnen in ieder geval alle in koploper voorkomende nederlandse seinbeelden worden aangestuurd.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 04 mei 2009 :  23:49:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb inmiddels 5 x OM32 in gebruik en de 6de zal spoedig ook in gebruik komen. Je kunt overigens nog veel meer met een OM32 als alleen seinen aansturen, vlamboog, knipperlicht installaties enz.

Er staan hier 32 treinen op de baan en gemiddeld rijden er 7 met een minimum van 2 en max 12 tegelijk. 67 wissels en 10 ontkoppellers + 10 S88ers met 1 S88LN Dit wordt probleemloos verwerkt door Koploper.


Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina