Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 348 / Bezoekers Vandaag: 14559
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Loc snelheid bij binnenrijden blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

corne_mo

186 berichten

Geplaatst - 27 apr 2009 :  19:02:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit zal vast en zeker eerder behandeld zijn, en ik weet dat de instelling er ook ergens is, maar ik kan hem niet vinden.

Waar heb ik het over:
Een loc rijdt een stationsblok binnen (stopkans 80%), dan kunnen er twee dingen gebeuren:
- loc stopt
- loc rijdt door
In de eerste situatie gaat alles goed. De loc rijdt door, remt af en stopt. In de tweede situatie echter valt de loc bij het binnenrijden van het blok in 1 keer helemaal terug in minimale snelheid (en deze staat behoorlijk laag ingesteld), waarna het sein op groen springt, de loc in 1 keer terug springt op gemiddelde snelheid en verder rijdt.
Al mijn locs rijden met geijkte snelheid en er wordt 1 blok vooruit gekeken.
Welke instelling moet ik hebben/veranderen om te zorgen dat de loc niet gelijk terug valt op minimumsnelheid?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 27 apr 2009 :  19:09:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Corné,

Begrijp in het goed dat je bij instellingen per database / Seinen - Wissels - daar 0 hebt staan? Indien ja dan moet je daar 1 van maken. Hiermee reserveert koploper alijd 2 blokken indien mogelijk, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.

Indien nee stuur dan ff je DB op is wat makkelijker zoeken

Nog ff een aanvulling

Ik realiseer me nu dat het waarschijnlijk hier moet gebeuren, Instellingen per DB / Remmen/Spooktrien/Massa -/- Leren remmen --
Minimale tijd op minimum snelheid op 1 zetten
Maximale tijd op minimum snelheid op 4 of meer zoals het jezelf het beste uitkomt.


Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 27 apr 2009 19:17:36
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 apr 2009 :  20:06:05  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door corne_mo


In de eerste situatie gaat alles goed. De loc rijdt door, remt af en stopt. In de tweede situatie echter valt de loc bij het binnenrijden van het blok in 1 keer helemaal terug in minimale snelheid (en deze staat behoorlijk laag ingesteld), waarna het sein op groen springt, de loc in 1 keer terug springt op gemiddelde snelheid en verder rijdt.





Eigenaardig verhaal, rijdt hij direkt op minimum snelheid of wil hij vertragen naar minimum, kun je volgen in lokoverzicht en rijwindow.

Zijn de loks nog aan het leren remmen of kennen ze het al ?

Zit er achter dat blok een wisselstraat die gesteld moet worden ?
Dan begint koploper wissels om te zetten bij het binnenrijden van het blok, en dan krijg je steeds dat remmen, pas nadien gaat sein op groen.
Enige oplossing is dan één blok verder vooruit reserveren.
Geeft dat op andere punten van je baan problemen , dan voor die blokken weer uitschakelen...


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 27 apr 2009 20:06:54
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 27 apr 2009 :  20:30:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de reacties.
@Rob: Het probleem zit hem niet in het vooruit reserveren. Ik wil geen 2 blokken reserveren omdat mijn rondjes daarvoor te klein zijn.
Het afremmen van de trein gebeurt netjes, dus die "maximale tijd op minimum snelheid" is ook niet het probleem.

@theo: Zover ik kan zien (nooit direct in het locoverzicht gekeken, omdat ik niet van te voren weet of de loc gaat stoppen of door wil rijden) op de baan valt hij in 1 keer terug naar minimum. De locs hebben het remmen inmiddels wel geleerd.
Achter het blok zit inderdaad een wisselstraat (goed, 1 wissel, maar toch een wisselstraat in koploper termen) en het sein moet ook omgezet worden.
Het blok verder vooruit reserveren wil ik dus eigenlijk niet. Kun je dit ook per blok instellen? Dacht dat dit alleen in globale instellingen zat?

Is er misschien ook nog ergens in te stellen tot welke snelheid de loc in zo'n "doorrij maar eerst wisselstraat zetten" situatie terug moet vallen? Misschien dat ik daar dan nog wat mee kan?


Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 27 apr 2009 :  21:23:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Corné,

Zet ff je DB op de site. Praat wat makkelijker.

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 apr 2009 :  23:54:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door corne_mo



@theo: Zover ik kan zien (nooit direct in het locoverzicht gekeken, omdat ik niet van te voren weet of de loc gaat stoppen of door wil rijden) op de baan valt hij in 1 keer terug naar minimum. De locs hebben het remmen inmiddels wel geleerd.

Het blok verder vooruit reserveren wil ik dus eigenlijk niet. Kun je dit ook per blok instellen? Dacht dat dit alleen in globale instellingen zat?




Wanneer een lok een blok binnenrijdt met een rood sein op het eind loopt de snelheid eerst terug naar gemiddelde snelheid, rijdt dan stukje op die gemiddelde snelheid en gaat dan verder naar minimum snelheid, hiermee moet hij op het stopmelder aankomen en dan remt hij door tot complete stop.

Is het blok tekort voor de ingestelde snelheden loopt hij ineens door naar minimum. Het stuk op gemiddelde snelheid wordt dan nul cm...

Maar de snelheid "valt" nooit op minimum, ze loopt terug naar minimum, je ziet koploper "aftellen".

Maar je moet voor dat treintype wel minimum, gemiddeld en maximum aangeven bij treintype.

Blok vooruit reserveren kan alleen voor ganse database (vindt ik spijtig) Ik had het maar nodig voor één situatie (ook een wisselstraat, die mijn Thalys dwarszat) en heb het daarom bij al de andere blokken ook weer weggevinkt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 27 apr 2009 23:56:52
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina