Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 499 / Bezoekers Vandaag: 12262
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Blok vooruit kijken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

herbertdebruin

Netherlands
42 berichten

Geplaatst - 21 apr 2009 :  21:56:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen.

Op mijn baan wil ik na het hoofdstation dat de treinen vlot doorrijden,doe ik dat door de wachttijden in het station te verlengen of zijn er ook andere mogelijkheden?
Het gaat nu soms dat alles op elkaar wacht of alles vlot doorrijdt,hoe kun je dit sturen en waar geef ik dat aan?

Alvast bedankt
Herbert de Bruin

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  22:14:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Herbert,
We hebben geen zicht op je baan. Een wat ingrijpende mogelijkheid zou het instellen van een seinstelsel zijn. Koploper moet dan twee blokken vooruitkijken en er rijden dan minder treinen.

Beter is dat je je wisselstraten vrijgeeft met vrijgeven na. Zodra de trein uit je station is EN de wisselstraat voorbij is ligt dan de bezetmelder die eerst wordt bezetgemeld en als alle wagons voorbij zijn,en als de bzm weer vrij komt ook de wisselstraat vrijgeeft. Voorwaarde is dan wel dat de gehele trein wordt gedetecteerd. Zelfs gedeeltes van wisselstraten kun je hiermee vrijschakelen. Dit heeft echt een aanzienlijk effect.

Met wachttijden korter instellen kun je natuurlijk het sneller doorrijden bevorderen.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 apr 2009 :  23:38:48  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Een wat ingrijpende mogelijkheid zou het instellen van een seinstelsel zijn. Koploper moet dan twee blokken vooruitkijken en er rijden dan minder treinen.



Een woordje uitleg Tom ?
Waarom minder treinen ?
De twee blokken moeten toch niet vrij zijn ...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 24 apr 2009 :  19:26:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Om zoveel mogelijk juiste seinbeelden te tonen is het noodzakelijk dat er minimaal twee blokken gereserveerd worden. Dit is dus een blok meer dan er standaard gebeurt in Koploper. Deze instelling wordt automatisch gedaan als je een seinstelsel genereert. Als je twee blokken reserveert en zeker in alle gevallen waarbij er sprake moet zijn van een juiste seinstand, zijn er dus minder blokken vrij en kunnen er minder treinen rijden. Het geeft wel een rustiger beeld.
Paul schrijft ook nog in de handleiding: De instelling is wel te wijzigen in onderhouden instellingen per database, maar het is niet aan te bevelen om deze op 0 te zetten. De seinbeelden zullen niet altijd meer de juiste zijn.

Een draadje dat er ten dele over gaat:

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=833

Hopelijk ben ik nu wat helderder.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 24 apr 2009 19:33:17
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 24 apr 2009 :  19:46:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Volgens mij rijden er dan niet minder treinen, ze zullen (eventueel) langzamer rijden.

Stel je kijkt 2 blokken vooruit, je rijdt in blok 1 er wordt dan gekeken naar blok 2 en 3.
Blok 3 is bezet, er wordt dan wel gereden naar blok 2 maar met gereduceerde snelheid. Het sein van blok 1 naar 2 staat dan ook op geel.
Blok 3 is vrij maar blok 4 is bezet.
Gevolg Sein van 1 naar 2 is groen en van 2 naar 3 is geel
Trein rijdt in blok 2 op volle snelheid en remt af zodra hij in blok 3 komt (mits 4 nog steeds bezet)

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 24 apr 2009 19:48:27
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 24 apr 2009 :  20:16:15  Toon profiel  Reageer met citaat
wim,

Heel plausibel wat je schrijft maar als je in blok 1 zit en je kijkt vooruit naar 2 en 3 en reserveert die blokken ook dan kan een trein die vanuit een andere richting komt niet meer in drie omdat die gereserveerd is. Ergens in de baan moet dat gevolgen hebben, zeker omdat je met een seinstelsel instellen twee blokken vooruit kijkt. Wel een leuke discussie overigens maar we dwalen wel af van de vraag van Herbert die hier niet over ging. Hij kan beter de tips opvolgen die ik eerder gaf. Een seinstelsel goed werkend krijgen is ook nogal ingewikkeld. Paul schrijft er ook over in de handleiding:
Om zoveel mogelijk juiste seinbeelden te tonen is het noodzakelijk dat er minimaal twee blokken gereserveerd worden.


De consequentie daarvan is dat er minder blokken vrij zijn, zeker als dit na elk sein gedaan wordt.
Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 24 apr 2009 20:19:29
Ga naar bovenaan de pagina

herbertdebruin

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 24 apr 2009 :  21:33:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Ik begrijp dat er wat mogelijkheden zijn maar ik heb nog geen seinen ingevoerd en ben zelfs nog in kopl.6.4 aan de gang.
Komende week ben ik met vakantie daarna zal ik een en ander gaan aanpassen.
Voor nu heel hartelijk bedankt voor jullie bijdrage tot een volgende keer.

MvGr Herbert
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 24 apr 2009 :  21:42:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Herbert,


Het is altijd wijs om de laatste versie van Koploper te hebben. Paul geeft ook dan alleen support. En het kost geen moeite, even de nieuwe versie downloaden, installeren en klaar. Ook in het forum gaat men ervan uit dat je de laatste versie op je computer hebt staan.
En een prettige vakantie!



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 24 apr 2009 :  23:40:08  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

wim,

Heel plausibel wat je schrijft maar als je in blok 1 zit en je kijkt vooruit naar 2 en 3 en reserveert die blokken ook dan kan een trein die vanuit een andere richting komt niet meer in drie omdat die gereserveerd is.




Klopt volledig , het hindert treinen die kruisen en uit andere richtingen komen. Maar het heeft GEEN invloed op treinen die achter elkaar rijden, die krijgen een exacter seinbeeld, maar rijden net hetzelfde, remmen alleen in het laatste blok net voor rood. Neemt geen bijkomend blok in "beslag". Een trein die stopt reserveert niet vooruit, dus tijdens een stop blijft ook alles hetzelfde...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 25 apr 2009 :  09:52:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door herbertdebruin


Op mijn baan wil ik na het hoofdstation dat de treinen vlot doorrijden,doe ik dat door de wachttijden in het station te verlengen of zijn er ook andere mogelijkheden?
Het gaat nu soms dat alles op elkaar wacht of alles vlot doorrijdt,hoe kun je dit sturen en waar geef ik dat aan?


Hallo Herbert,

Ik had hetzelfde probleem op mijn station. Er zal best wel een andere configuratie hebben maar sinds ik de stop tijden op het station voor het personen verkeer verkort heb is er een veel betere doorstroming, vroeger lag het bij random 1-3 minuten nu bij Random 20 - 60 sec. afhankelijk van type. vaak is het zo dat het station vol loopt en daardoor alles wat er niet mag stoppen juist daardoor opgehouden wordt, tel daarbij de evt. voorrang op van personentreinen en goederen treinen komen dus niet meer aan de beurt en blokkeren het geheel.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 25 apr 2009 :  16:49:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo en Wim,

Ik denk dat ik een misverstand niet onder ogen heb gezien. Met een rustiger treinenloop bedoel ik dat een trein twee blokken reserveert en hij komt dus hooguit in het tweede gereserveerde blok weer tot stilstand - en rijdt in twee altijd door omdat 3 immers al gereserveerd is. Met onrustig bedoelde ik dus dat een trein niet meteen in het volgende blok weer stopt. Een rustiger treinenloop kun je hierdoor krijgen, maar dat kan ook door domweg minder treinen op de baan te laten rijden. Dit regel je het eenvoudigste door een blokgroep te maken van je schaduwsporen en het aantal treinen bij minimale bezetting een hogere waarde te geven. Daardoor rijden ze in antwoord op de opmerking van Wim niet alleen minder treinen en omdat blok 2 en 3 zijn gereserveerd (vanuit 1 gezien) zijn ze ook niet langzamer. Hopelijk is het wat helderder wat ik bedoel. Een rustiger treinenloop hebben Wim en ik verschillend geïnterpreteerd.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 25 apr 2009 17:16:38
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 25 apr 2009 :  22:10:15  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Theo en Wim,

Ik denk dat ik een misverstand niet onder ogen heb gezien. Met een rustiger treinenloop bedoel ik dat een trein twee blokken reserveert en hij komt dus hooguit in het tweede gereserveerde blok weer tot stilstand - en rijdt in twee altijd door omdat 3 immers al gereserveerd is.



Nee Tom, dat is niet zo, hij vertrekt ook als hij er slechts één kan reserveren. Het kan zijn dat hij in 2 weer stopt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 25 apr 2009 :  22:41:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Heb je dan bij aanvulling blokgegevens 'negeer extra blokken reservering' aanstaan voor dat blok? En een seinstelsel gegenereerd?



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 25 apr 2009 22:43:14
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 25 apr 2009 :  23:53:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Ik heb het ook geprobeerd maar het is zoals Theo aangeeft. Ik heb standaard 1 blok vooruit. Nu met 2 geprobeerd en mijn baan loopt niet in de soep maar wisselstraten worden eerder gereserveerd dan me lief is. Het betekend dat een andere trein die staat te wachten omdat de tweede wisselstraat cq blok nog bezet is langer moet wachten omdat de weg geblokkeerd is door die eerste trein die de eerste wisselstraat al reeds gereserveerd had omdat er voor hem toch een gaatje vrij is om verder te kunnen rijden.
Met 1 blok heeft de wachtende trein meer kans om weg te komen voordat die eerste trein er is.

Beetje moeilijk te vervatten op het scherm. Ik heb ook geen 'negeer extra blokken reservering' aanstaan.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 26 apr 2009 :  00:18:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob

Je schrijft:

Met 1 blok heeft de wachtende trein meer kans om weg te komen voordat die eerste trein er is.Het betekend dat een andere trein die staat te wachten omdat de tweede wisselstraat cq blok nog bezet is langer moet wachten omdat de weg geblokkeerd is door die eerste trein die de eerste wisselstraat al reeds gereserveerd had omdat er voor hem toch een gaatje vrij is om verder te kunnen rijden.

Dat is natuurlijk zo en dat zeg ik ook, alleen ik vind het een voordeel. En als je rijdt heeft hij twee blokken vooruit gereserveerd. Ik heb het wel over rijden met een volledig werkend seinstelsel. Overigens als je een seinstelsel werkend hebt, kan hij alleen 1 blok reserveren als je dat in aanvulling blokgegevens aangeeft. Begrijp ik het goed dat je een seinstelsel werkend hebt, daarna in aanvulling blokgegevens hebt aangegeven dat Koploper het reserveren van extra blokken moet negeren en vervolgens dat weet uitzet? Of praten we langs elkaar heen?

Ik heb standaard 1 blok vooruit. Nu met 2 geprobeerd en mijn baan loopt niet in de soep maar wisselstraten worden eerder gereserveerd dan me lief is.
Hoe kun je nou een seinstelsel werkend hebben en toch standaard 1 blok vooruit hebben staan? Dan kan de juiste seinstand toch niet met zekerheid goed staan? Heb je wel een seinstelsel gegenereerd of reserveer je twee blokken vooruit zonder seinstelsel?



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 26 apr 2009 00:21:40
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 26 apr 2009 :  00:45:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Dat is natuurlijk zo en dat zeg ik ook, alleen ik vind het een voordeel. En als je rijdt heeft hij twee blokken vooruit gereserveerd. Ik heb het wel over rijden met een volledig werkend seinstelsel. Overigens als je een seinstelsel werkend hebt, kan hij alleen 1 blok reserveren als je dat in aanvulling blokgegevens aangeeft. Begrijp ik het goed dat je een seinstelsel werkend hebt, daarna in aanvulling blokgegevens hebt aangegeven dat Koploper het reserveren van extra blokken moet negeren en vervolgens dat weet uitzet? Of praten we langs elkaar heen?


Tom, ik heb een werkend Duits seinstelsel. Met voorseinen en de hele rataplan. Het heeft volgens mij niets met de seinen te maken want die zijn er voor de sier. Maar laten we dat in het midden.
Een bloksein met voorsein geeft HP1+VR0 of 1 of 2. Afhankelijk van de situatie op de baan zal het voorsein voor het 2de volgende blok aangeven bezet, vrij of gereduceerde snelheid door de wisselstraat indien van toepassing. Dit geld ook voor de uitrij- en inrijseinen. Dus als het volgende blok vrij is zal hij Hp1 + Vr1 of Vr2 tonen. Dat heeft volgens mij niets te maken met 1 2 of 3 blokken reserveren te maken. Bovendien kan je op de vrije baan alle blokseinen standaard op groen zetten tenzij een volgend blok bezet is. Ik negeer helemaal niets, dat gebeurd maar in 1 blok omdat ik juist niet wil dat dat blok ( 1 van de 6 in het station en alleen voor goederen verkeer) Personen treinen die op het station staan verhinderd om te vertrekken voordat de goederentrein in het blok komt. Echter zodra de goederentrein op de eerste melder is en er is een mogelijkheid schakelt Koploper hem door en krijgt groen

quote:

Hoe kun je nou een seinstelsel werkend hebben en toch standaard 1 blok vooruit hebben staan? Dan kan de juiste seinstand toch niet met zekerheid goed staan?

Hoe bedoel je dat?
quote:

Heb je wel een seinstelsel gegenereerd of reserveer je twee blokken vooruit zonder seinstelsel?


het antwoord is eigenlijk al in het eerste stuk verwoord.

[Aanvulling]
Tom je reserveert standaard 1 blok vooruit. In instellingen per database geef je x extra op, in mijn geval 1 dus je reserveert er 2 indien mogelijk. Dus bij 2 reserveer je 3 blokken
[/aanvulling]


Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 26 apr 2009 00:56:26
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina