Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 636 / Bezoekers Vandaag: 10995
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper draait ook prima virtueel op je apple computer!
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Markos

Netherlands
83 berichten

Geplaatst - 16 apr 2009 :  23:47:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Markos  Reageer met citaat
Ik heb geen idee of er meer mensen zijn die liever geen PC (meer) gebruiken....

Ik had iig schoon genoeg van alle ellende en kocht 2 iMac's.

Nu heb ik door middel van VMware het voor elkaar gekregen om Koploper virtueel te draaien onder windows XP.

Ook de andere programma's draaien goed:
Wintrack 8
ESU lokprogrammer

Het leuke is dat ze dat nog sneller doen dan op een "echte" windows PC!!

Omdat het programma VMware windows virtueel draait, blijft je Apple blijft dus gewoon Apple!

Mochten er mensen zijn die hiervoor support nodig hebben dan hoor ik het wel!

Groeten

Marco


Bewerkt door Markos op 16 apr 2009 23:49:55

bartjemestrom

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 17 apr 2009 :  06:41:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van bartjemestrom  Reageer met citaat
Maar dat is toch niet op een Apple?

Je draait een virtuele pc op de iMac.

Met vriendelijke groet,

Bart Mestrom
Ga naar bovenaan de pagina

Markos

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 17 apr 2009 :  07:00:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Markos  Reageer met citaat
Maakt niet uit welk type Apple computer je gebruikt:
iMac
MacBook
MacBook Pro
MacBook Air
MacMini

als het op de ene werkt, doet dat het op allemaal, dat is het mooie van APPLE
Enigste voorwaarde is dat het gaat om een "recente" Apple die is voorzien van een INTEL processor

Groeten

Marco
PS hij draait bij mij op mij 2e hands gekochte MacBook....

Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 17 apr 2009 :  08:59:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,


Goed te horen dat er Applegebruikers op dit forum zitten. Indertijd had iemand Koploper met Virtual PC al aan de praat. Met Parallels werkt het ook prima. Dat is net als VM een programma dat, terwijl je Mac draait, een PC op meer dan 90 procent van de processorsnelheid van de Mac draait en dat is ruim voldoende. Iedere Intelmac en dat zijn de recente Macs van de laatste jaren allemaal, draait deze software. Je kunt ook een Mac volledig als PC gebruiken, je merkt dan niet eens dat je een Mac hebt, behalve aan de betrouwbare hardware en correct werkende drivers. Kortom, je start dan volledig met windhoos op. Makkelijk in te stellen met het programma Bootcamp. Je hebt wel een installatie-CD van Windows nodig. En de "PC' draait dan met dezelfde klok als de hardware van de Mac. De harde schijf voor de PC is een eigen image op de interne HD, die door VMware ook te gebruiken is (!) Er zijn dus geen driverproblemen, want Apple levert ze. Een PC als hardware is dus nergens meer voor nodig.
Wel raad ik de Keyspan USB-serieel converter aan. Werkt feilloos en met Macachtige software, dus in tien seconden ingesteld.
Een waarschuwing is hooguit dat je feitelijk een PC hebt draaien. Macgebruikers hebben geen last van virussen en dat soort ellende, daar moet je je met Bootcamp en virtualisatiesoftware nu wel wel tegen wapenen.
RDC is overigens ook een prettig alternatief. Daar werk ik ook mee. Mijn PC-laptop is daarmee op afstand te bedienen.
Prettig aan VM en Parallels is de mode waarbij je Windowsbalk onderaan op je Mac staat en je PC-programma's in een venster op je Mac laat openen. Je draait Koploper dan voor je gevoel als een normaal Macprogramma, windowsprogramma's zien er in een windowsvenster hooguit niet Mac-achtig uit.
De betrouwbaarheid van een Mac EN Koploper. Wat wil een mens nog meer.
En daarna schakel je weer snel over naar de Mac natuurlijk.

Voor een keer een andere handtekening:

Tom Prins
voorzitter Stichting Klokhuis en voorzitter Apple gebruikersgroep AGGN van de HCC.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 17 apr 2009 14:17:25
Ga naar bovenaan de pagina

Markos

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 17 apr 2009 :  19:07:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Markos  Reageer met citaat
Hoi Tom,

Leuk idd om te horen dat er meer op deze manier actief zijn met Koploper.

Je vraagt "wat wil je nog meer??"

Nou ik heb nog 1 ding wat ik wil: Naar stort rijden om mijn windowsPC te dumpen ;-)
Ik ben op dit moment wat bezig aan een baan van een kennis, die ook mac gebruiker is en zijn HP vanmiddag aan de kant heeft geschoven en zijn Koploper nu ook op zijn Mac heeft draaien!

Groeten

Marco

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 19 apr 2009 :  19:25:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Haha nu wordt het interessant.

Ik sta op het punt een iMac te kopen. Het is een beetje onduidelijk wat ik moet bijkopen of krijgen om Koploper te draaien..

Ik lees iets over VMware, soms Parallel, dan weer Bootcamp.

Kunnen die allemaal hetzelfde of niet..voor of nadelen ?

Ik herinner mij ooit iets gelezen te hebben van windowprogramma's draien ZONDER windows ???

Op mijn G4 had ik ooit VirtualPC dat was iets trager...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Markos

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 19 apr 2009 :  20:04:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Markos  Reageer met citaat
Theo,

Hoop dat Tom me wil corrigeren als ik iets zeg wat niet ok is, ben ook nog geen jaar bezig met mijn macjes...

Bootcamp is echt windows zonder je mac OS. Je krijgt een keuze menu: opstarten als Mac of als Windows

VM ware (wat ik heb) en Parallels zijn virtualisatie programma's Die draaien dus onder Mac OS. Op dat moment heb je al je voordelen van je Mac toto je beschikking, en werk je binnen 1 venster onder windows.

In alle 3 de gevallen moet je een windowsversie (met codes) beschikbaar hebben omdat je die moet installeren. Zonder kan niet (is ook niet logisch)

Ik vermoed dat je wel als extra een USB>RS232 converter nodig heb.
Deze heb ik gekocht en werkt: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=982417

Succes met het uitzoeken van je Mac!

Groeten

Marco



Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 19 apr 2009 :  22:29:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Je verhaal klopt. Het goedkoopste is gebruik te maken van Bootcamp, dat zit in de besturingssoftware, dat heet MacOS 10.5 of Leopard. Met de Keyspan USA-19HS serial adapter werkt dat goed. Als je Parallels of VM draait, welke van de twee maakt niet uit, dan draait Koploper gewoon in een Windowsvenster tussen je Macprogramma's, het is tien procent langzamer, meestal merk je dat niet. Met de Keyspan adapter heb je software/drivers voor beide systemen. Koploper heb je meteen werkend, en je kunt ook nog een HSI aansluiten als je dat zou willen, of de Tams central unit die ook met een usb-kabel te verbinden is. Parallels moet alleen weten dat de usbpoorten voor de PC bedoeld zijn en niet voor de Mac.

Theo: gefeliciteerd met je voornemen een Mac te kopen. Die zet je aan en doet het gewoon. En zo hoort het ook.

Overigens: Virtual PC is niet te vergelijken met de huidige software, het was mooi bedacht maar onwerkbaar. Wie nu een Mac heeft kan hem als PC gebruiken of Windows en Macprogrammas door elkaar.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 19 apr 2009 22:34:52
Ga naar bovenaan de pagina

Markos

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 03 mei 2009 :  16:50:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Markos  Reageer met citaat
Hoi Tom,

heb nog een klein probleempje.
Is niet voor dit forum, kun je misschien prive contact met me opnemen via mijn website (tik liever mijn emailadres niet ivm spam)

Alvast vriendelijk bedankt!

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina