Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 654 / Bezoekers Vandaag: 9868
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Hoe een schaduwstation voorbereiden ?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 12 apr 2009 :  16:34:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Dank je, zo makkelijk kan het zijn , niet aangedacht. Dit komt mooi uit, hoef ik geen aanpassingen te maken in mijn banenplan

Dus kan dan handmatig een lok vanuit daar wegzetten, voor aan een stam koppelen en in automatisch bedrijf van koploper laten opnemen.

Had namelijk gelezen ergens bij een topic over het samenstellen ven een trein in kopstation met handregelaar, en de trein laten opnemen in auto bedrijf via een bepaald blok en F1 toest

groet ferdi

N-spoor - IB - DCC duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

lou

Netherlands
36 Posts

Geplaatst - 20 okt 2009 :  18:04:21  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Hoi Peter,

Koploper kan toe met twee melders per blok, in het vervolgblok is dan BM6 de binnenkomstmelder en BM7 de stopmelder.
In combinatie met leren remmen krijg je dan een netjes afremmende trein die keurig op de juiste plek stopt.
De lengte van de stopsecties is afhankelijk van de situatie. In ieder geval zo lang dat een loc betrouwbaar gemeld wordt. Verder afhankelijk hoe snel je rijdt, wat je als minimum snelheid instelt, wil je wel of niet netjes afremmen in de stopsectie, wat is de remvertraging zoals ingesteld in Koploper en in je locdecoder. Bij mijn eigen baan heb ik minimaal 50 cm aangehouden, het kan ook korter of langer, wat voor jou ideaal is, moet je uitproberen.

Voor je schaduwstation kun je nog lichtsluizen overwegen. Ik heb ze zelf in gebruik (twee schaduwstations van vier sporen, allebei met een lichtsluis aan begin en eind). Die dingen geven een zeer betrouwbare melding, ideaal in combinatie met dynamische blokken. En je hoeft geen isolaties aan te brengen in de sporen van je schaduwstation.

Groet, Huub



Beste Huub,
Bij het doorlopen van het koploper forum, kom ik bovenstaand bericht tegen. Ik ben op zoek naar lichtsluizen. Ik kan op het net en op dit forum tot nu toe niemand vinden die mij advies kan geven waar deze te koop zouden zijn,. Ik zoek een lichtsluis die 60 tot 70 cm kan overbruggen. Conrad heeft er, ook ander leveranciers, maar de berichten op het KL forum zijn niet erg bemoedigend omtrent de functionaliteit. Heb jij een tip??

Met vriendelijke groet,

Lou Cremers

MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL
Ga naar bovenaan de pagina

Petdig1

Belgium
20 Posts

Geplaatst - 12 nov 2009 :  13:13:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag
Heb ondertussen mijn schaduwstation liggen en de secties als volgt voorbereidt .
- voor de wisselstraat als voorbeeld :

/ ===x=====A=========x==SM====x==\
=x=SM==x=wissel===x=====B========x===SM===x=wissel=== x=/= BM = blok

Dus voor de wisselstraat ligt de SM stopmelder van het voorgaande blok...aansluitend de wisselstraat en na de wissels een stroomscheiding ,blok A als zijnde langste lengte van de trein , stroomscheiding en SM als stopmelder met een lengte van 40 cm waarin de lok voor de wissel tot stilstand dient te komen.

Na de wisselstraat ligt er dan een BM = beginmelder en hierna het volgende baanblok en aansluitend weer een SM als stopmelder etc....

Heb echter de twijfel dat ik dit correct doe. Moet er achter mijn wissels ook geen BM zitten ?

Graag even feedback alvorens dat ik de boel definitief inbouw voor dit schaduwstation.

Bedoeling is ( omdat de baan ongeacht de grote lengte eigenlijk een zeer lange ovaal is ) om in volgende fase eenvoudig te experimenteren met Koploper alvorens de andere blokken en stations in te bouwen.

Mvg

Peter

SBB en BLS in opbouw
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 12 nov 2009 :  14:06:28  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Petdig1



Na de wisselstraat ligt er dan een BM = beginmelder en hierna het volgende baanblok en aansluitend weer een SM als stopmelder etc....

Heb echter de twijfel dat ik dit correct doe. Moet er achter mijn wissels ook geen BM zitten ?




Ik denk van wel...

Heb je in de handleiding van koploper al eens gezocht op schaduwstation ? Er staan volgens mij wel drie mogelijkheden in.
Met dynamisch lengtebeheer is veruit het eenvoudigste en je kan dan twee korte treinen kwijt op één spoor.



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Petdig1

Belgium
20 Posts

Geplaatst - 13 nov 2009 :  13:37:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb dit inderdaad nagekeken en vandaar ook een beetje mijn vraag.

Ga/ging van het idee uit dat de Binnenkomst melder voor de wisselstraat als BM fungeert voor het volledige schaduwstation om op deze manier optimaal geruik te kunnen maken van de beschikbare lengte ( moet er treinen van pakweg 2.5mtr op kwijt kunnen )


Schaduwstation wordt slechts in 1 richting bereden trouwens

Wat ik waarschijnlijk fout heb gedaan is dat ik voor de BM voor het schaduwstation nog een SM ( stopsectie ) moet voorzien als einde van het voorgaande blok

dus SM / BM / wisselstraat + schaduwstation met SM per spoor, terug wisselstraat en aan einde wisselstraat weer verder met BM - bloksectie en SM gevolgd door BM van volgende blok etc etc ??

Groetjes
Peter

SBB en BLS in opbouw
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 13 nov 2009 :  14:03:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Petdig1



Ga/ging van het idee uit dat de Binnenkomst melder voor de wisselstraat als BM fungeert voor het volledige schaduwstation om op deze manier optimaal geruik te kunnen maken van de beschikbare lengte ( moet er treinen van pakweg 2.5mtr op kwijt kunnen )


Schaduwstation wordt slechts in 1 richting bereden trouwens

Wat ik waarschijnlijk fout heb gedaan is dat ik voor de BM voor het schaduwstation nog een SM ( stopsectie ) moet voorzien als einde van het voorgaande blok.



Op het eind van ELK blok hoort een SM, dus ook van het blok voor het schaduwstation, dat is niet fout.

Elk blok heeft ook een BM nodig .

Je kan de BMs van al de sporen van een schaduwstation (of opstelbundel) combineren.
Dit kan op verschillende manieren
1)door ze parallel aan te sluiten op één bezetmelder, indien al ingezaagd na de wissels
2)de BM voor de wisselstraat te leggen
3)je zou de wisselstraat zelf kunnen detecteren en dat gebruiken als BM....

Oplossing drie is zeer eenvoudig om te bouwen naar dynamische lengte, als je de SMs dan allemaal samenneemt op één bezetmelder.

Heb jij al een proefbaantje (eenvoudige lus op deel van de baan) ? Dan zie je best hoe koploper werkt en de funktie van een BM en SM.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Petdig1

Belgium
20 Posts

Geplaatst - 14 nov 2009 :  14:36:53  Toon profiel  Reageer met citaat
ah..Dat zit ik toch op de goede weg. Enkel nog voor de wisselstraat een BM installeren.

Heb helaas nog geen testparcour. Zodra echter het schaduwstation erin ligt wil de circel van mijn baan sluiten en vervolgens gaan testen. Alhoewel de baan een goede 70 mtr rijlengte heeft is de rest nog niet in blokken verdeeld en zijn ook de stations nog niet aangelegd. geheel kan dus bezien worden als een grote testovaal ;-)
Hoe gek het ook klinkt heb even geen plaats om zo'n ovaal bij te bouwen

SBB en BLS in opbouw
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 14 nov 2009 :  18:16:24  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Petdig1



Heb helaas nog geen testparcour. Zodra echter het schaduwstation erin ligt wil de circel van mijn baan sluiten en vervolgens gaan testen. Alhoewel de baan een goede 70 mtr rijlengte heeft is de rest nog niet in blokken verdeeld en zijn ook de stations nog niet aangelegd. geheel kan dus bezien worden als een grote testovaal ;-)



Geen probleem, blok of vier is minimum, dan rijden met één en dan twee treinen en dan zie je hoe koploper de beslissingen neemt...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 14 nov 2009 :  18:36:13  Toon profiel  Reageer met citaat
1)door ze parallel aan te sluiten op één bezetmelder, indien al ingezaagd na de wissels

Ik heb dus een schaduwstation met in ieder blok na de wisselstraat een BM en SM.Wil je hiermee zeggen dat ik zomaar in elk apart blok van het schaduwstation mijn BM's mag aansluiten op 1 positie van de S88 ipv elk een aparte positie? Zal er dan nog mooi geremd worden.Ik wil nl niet dat de treinen abrupt stoppen.Ik zou hierdoor wel 8 terugmeldposities sparen want mijn schaduwstation is zo opgebouwd dat na 1 wissel 2 blokken volgen.
Ik rijdt wel met volledige detectie.Dit kan dan toch nooit werken omdat de BM steeds bezet blijft.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T

Bewerkt door bellejt op 14 nov 2009 18:38:48
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 14 nov 2009 :  20:05:48  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bellejt


Ik rijdt wel met volledige detectie.Dit kan dan toch nooit werken omdat de BM steeds bezet blijft.





Toch wel want bij dynamisch lengtebeheer (zie even in help koploper) stopt de tweede trein als de bezetmelder VRIJ komt.

De eerste trein stopt op tweede stopmelder en rijdt iets terug, de wtopmelders van hert tweede blok moeten dus ook parallel...

Een schaduwstation met "dynamische lengte" werkt steeds mùet twee bezetmelders of lichtsluisjes. Het aantal sporen is NIET beperkt...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina