Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 670 / Bezoekers Vandaag: 9884
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Hoe een schaduwstation voorbereiden ?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Petdig1

Belgium
20 berichten

Geplaatst - 08 apr 2009 :  23:11:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Eenvoudig getekend is het sporenplan als volgt :
_________________________
__/_________________________\__

/_______________________________\__
_/____________________________________\___________


Rijrichting van links naar rechts - 2 rail digitaal gelijkstroom - 3 wissels aan iedere zijde

omdat ik de bedrading en stopsecties, terugmelders gelijk op de juiste plaatst wil voorbereiden graag jullie advies / input

concreet waar isoleren en bedradingvoorzien, 1 of beide sporen isoleren, lengte van de stopsectie ?

Hopelijk helpt jullie iets verder om mij verder te helpen ;-))

Graag uitleg op dummy niveau.....Ben de manual nog aan het doorworstelen doch wil dit schaduwstation gewoon voorbereidt klaar hebben in de baan omdat ik hier later nog moeilijk bij kan

Tx

Peter



SBB en BLS in opbouw

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 08 apr 2009 :  23:42:58  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Petdig1


omdat ik de bedrading en stopsecties, terugmelders gelijk op de juiste plaatst wil voorbereiden graag jullie advies / input

concreet waar isoleren en bedradingvoorzien, 1 of beide sporen isoleren, lengte van de stopsectie ?





Misschien toch nog wat informatie:
Zijn de sporen in het schaduwstation veel langer dan de treinen die je wil laten rijden ? Wil je er eventueel twee achter elkaar zetten ?

theo

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Petdig1

Belgium
20 Posts

Geplaatst - 08 apr 2009 :  23:51:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee heb inderdaad die mogelijk gelezen doch wil ik voorlopig nog niet toepassen. Lijkt me als beginner iets te complex.

treinen zijn gemiddeld 2.5 mtr lang. Lengte per schaduwspoor is ongeveer 3.5 / 4 mtrs

mvg
Peter


SBB en BLS in opbouw
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  00:39:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Als je opstelsporen zo lang zijn is het echt zonde als je geen gebruik maakt van dynamische bloklengte. Als je de instructie in de handleiding stap voor stap volgt zal het weliswaar zo zijn dat het een beetje een black box voor je is, maar het rendement is wel dat je het dubbele aantal treinen op kunt stellen met in principe een minimum van twee bezetmelders voor alle vier je sporen. Dynamische bloklengte is wat lastig voor een beginner maar zonde om niet in te bouwen. Opstelsporen van deze lengte zijn voor de meesten een droom hier. Overigens kun je als je binnenkomst- en stopbezetmelders aanbrengt bij elk spoor ze later nog wel naar dynamische bloklengte veranderen. Twee verdeelplaatjes zijn dan genoeg.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Petdig1

Belgium
20 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  09:15:06  Toon profiel  Reageer met citaat
is inderdaad niet zo'n slecht voorstel. zal regelmatige met loks in losse opzending rijden en ook enkele korte pendeltreinen.

Mijn grote vragen zijn :
- Waar isoleren in dat geval ?
- alle 2 de spoorstaven of slechts 1 ? (linkse of rechtse ?)
- welke kleuren van draad worden er standaard gebruikt voor bepaalde "secties" of contacten
- als ik van links naar rechts kijk heb ik wissel... na de wissel isoleren....... deel hierachter is opstelspoor..... terug isoleren en sectievan ongeveer 40 cm als afrem/stopsectie ...Vervolgens weer isoleren en dan terug de wissel?
Zie ik dit goed ? en moet ik dan beiden spoorstaven isoleren of slechts langs 1 kant ?

Als gezegd ben volledig dummy op dit vlak en geen kennis op gebied van electronica.

TX & Greetz
Peter

SBB en BLS in opbouw
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  11:33:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Als je van links naar rechts rijdt, ik ga uit van een 4 sporig schaduw station, dan krijg je de volgende bezetmelders:

_|________x_________|__bm2____|_
/_|________x_________|__bm3____|_\____
/__|________x_____________|___bm4____|_\__
_bm1_/___|________x_________________|___bm5____|_\____bm6_______

Bezetmelder (bm1) kan de stopmelder zijn van het voorliggende blok en tevens de binnenkomstmelder van het schaduwstation.
In het voorliggende blok reageert deze op het bezet worden van de melder en in alle schaduwsporen op het vrijkomen van deze melder. Dit is in te stellen bij de blokgegevens.

Bm2 t/m 5 zijn dan de stopmelders van de schaduwblokken en reageren op bezet worden van de melders.
Bm6 kan dan weer de binnenkomst melder zijn van het blok na het schaduwstation.

Verder moet je iets doen met de schaduwblokken (x) deze hoeven geen detectie te hebben maar er moet dan enkele diodes opgenomen worden in de bedrading, zelf zet ik er bezetmelrs in, je weet nooit waar het goed voor is.

De | is de scheiding die maar in 1 rails gemaakt moet worden niet in beide.

Overigens is deze indeling ook geschikt als 1 blok per spoor, zo kan je starten en achteraf de blokken opsplitsen in Koploper zonder iets te wijzigen in de bedrading.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 09 apr 2009 11:41:08
Ga naar bovenaan de pagina

Petdig1

Belgium
20 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  12:17:05  Toon profiel  Reageer met citaat
ok.....tx Wim,dit brengt me alvast weer een heel stuk verder om toch de nodige voorzieningen te treffen.

Worden er ergens standaard kleuren gebruikt in de bedrading voor deze zaken ?

Peter

SBB en BLS in opbouw
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  12:44:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Wim, bedankt voor die duidelijke beschrijving, maar ik stel me toch een vraag. In hoeverre is het reageren op het vrij komen van een bezetmelder betrouwbaar? Vooral op een wisselstraat kunnen regelmatig kleine onderbrekingen optreden in het contact tussen wielen en rails. Geeft dit geen te vroege melding? Want het is mogelijk dat de trein in deze sectie moet halt houden en wachten op het vrijgeven van de wisselstraat door de vorige trein...

En dan mijn kleine bijdrage: er is geen standaard voor kleuren van draden, maar veel gebruikt is bruin voor de J-draad (de ononderbroken kant) en rood voor de K-draad (de onderbroken kant). Maar elke andere kleur is even goed en heeft natuurlijk geen invloed op de werking

groeten,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  12:54:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

De kleine stroomonderbrekingen, flikkeren van een bezetmelder, kan je oplossen door een instelling in de algemene database.
"Vertraging bezetmelding vrijgeven" staat bij mij op 150 milliseconden, eventueel iets hoger zetten, heel hoog heeft het nadeel dat een trein ook veel later stopt.

Dat de stopmelder van het vorige blok bezet wordt door een achterop komende trein is onmogelijk, dat blok wordt pas vrijgegeven als de trein het blok volledig heeft verlaten en dat is als deze melder vrijkomt om te stoppen in het volgende blok, hierna mag pas een andere trein dit blok in.

Kleuren zijn vrij, zelf gebruik ik:
Bruin voor de massa en oranje, groen, geel, etc. elke stroomkring (booster) zijn eigen kleur, zoekt makkelijk.
Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 09 apr 2009 12:57:00
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  13:32:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hoi Wim,

er is inderdaad geen gevaar voor het achterliggend verkeer, maar je krijgt er eventueel wel spookmeldingen mee, dat dan de hele boel halt houdt. Vrij vervelend. Heb je dat overal gedaan, stopmelder en aanmelder gecombineerd als 1 meldsectie, of enkel voor je schaduwstation? Ik zou de stopmelder van het vorige blok niet combineren, maar een eigen gemeenschappelijke bezetmelder gebruiken voor de aanmelding van het schaduwstation, maar nog maals, ik heb er geen ervaring mee. 't Was maar een vraag.

groeten,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  13:52:33  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn


Overigens is deze indeling ook geschikt als 1 blok per spoor, zo kan je starten en achteraf de blokken opsplitsen in Koploper zonder iets te wijzigen in de bedrading.





Wim, dit IS toch één blok per spoor ? waarom de "overigens" en ook ?

De blokken opsplitsen zal toch vragen voor bijkomende zaagsnedes en bezetmelders...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  13:57:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Dit heb ik alleen gedaan bij het schaduw station voor het realiseren van dynamische blokken.

En als je spookmeldingen aan hebt staan en je hebt van deze last dan zou je alleen deze melder uit kunnen zetten.

Voor de duidelijkheid mijn baan is 100 procent gedetekteerd, ook al mijn wisselstraten.
En om het niet in de papieren te laten lopen heb ik, waar mogelijk, de wissels gedetecteerd door de binnenkomst of stopmelder.

Wissels mogen wel niet opgenomen worden in een blok maar dat is iets anders dan gebruik maken van deze bezetmelders.
Een trein moet namelijk voor een wissel stil staan, dat de bezetmelder verder doorloopt kan geen kwaad.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  14:05:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Hoezo?

_|___x blok 1 / (2) __|__bm2____|_
/_|________x_________|__bm3____|_\____
/__|________x_____________|___bm4____|_\__
_bm1_/___|________x_________________|___bm5____|_\____bm6_______

Werken met 1 blok.
Blok 1:
Binnenkomst melder: de x of bm1
Stopmelder: bezet worden van bm2

Werken met 2 blokken:
Blok 1:
Stopmelder: vrijkomen blok bm1
Blok 2:
Stopmelder: bezet worden van bm2

Waar heb ik gezaagd?
Ik heb alleen maar anders de bezetmelders ingevuld.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  14:09:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Wim,

Het laten doorlopen van een stopsectie of aanmeldsectie over de aanliggende wissels heb ik ook op mijn baan gedaan. Dat werkt prima. De bundeling van een stopmelder samen met een aanmelder lijkt me tricky, maar als het toch zo goed werkt, waarom pas je dat niet overal toe? Bespaart je de helft van al je bezetmelders. (grapje)

beste groeten,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  14:19:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Dat wil je niet in normale blokken, onvoorspelbare stopplaatsen en ver van een sein af.

Bij dynamisch werkt dat heel mooi.
Stel dat de lengte van 2 achter elkaar liggende blokken 400 cm. is.

Zou je er 2 normale blokken van maken dan kunnen er 2 treinen staan van max. 190 cm. (beetje speling)
Een trein van 250 cm. neemt beide blokken in beslag.
Dynamisch passen er 2 treinen is zolang ze samen maar onder de ca. 390 cm. blijven.
De voorste stopt op de bezetmelder, einde van de rails. (net voor een wissel)
de achterste stopt direct bij binnenkomst, wel zover van de wissel af dat een ander spoor bereikt kan worden.

Het is dan ook alleen voor dynamische blokken aan te bevelen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Petdig1

Belgium
20 Posts

Geplaatst - 10 apr 2009 :  20:49:10  Toon profiel  Reageer met citaat
zo vandaag eerste sectie klaargemaakt voor inbouw.
Gebaseerd op bovenstaand zal de trein in stopmelders BM2 - 5 tot stilstand komen. Deze dienen ongeveer 40 cm lang te zijn, klopt dat ??

Nu...veronderstel dat de trein hierin abrupt stopt, wat ook voor een schaduwstation geen probleem is.

Hoe zit dat echter bij normale zichtbare blokken waar de trein dient af te remmen om dan voor het sein tot stilstand te komen.
Denk hier bvb aan BM1

Txc

Peter


SBB en BLS in opbouw
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 10 apr 2009 :  21:14:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Bij de aanvullende blokgegevens (menu Onderhoud of rechtermuisknop als je op het blok staat) kan je aangeven netjes afremmen, netjes op trekken , leren remmen etc.

In het schaduwstation is dit niet nodig, zodra het afremmen aanstaat gaat Koploper remmen vanaf de bezetmelder die bij de blokgegevens is ingevoerd, hoe langer de afstand is van deze melder en de plaats van stoppen hoe netter zal hij afremmen.

Stopsectie van 40 cm. is voldoende, zelf heb ik ze kleiner.
Als het te ver van een sein af is kan je altijd bij de aanvullende blokgegevens opgeven dat er enkele cm. doorgereden moet worden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Petdig1

Belgium
20 Posts

Geplaatst - 10 apr 2009 :  22:31:55  Toon profiel  Reageer met citaat
ok

Denk dat ik begin te snappen
BM1 fungeert eigenlijk bij het schaduwstation als de binnenkomst melder voor alle 4 de sporen. Naargelang welk spoor vrij is zal Koploper de trein hierop sturen en in respectievelijk bezetmelder
BM 2-5 na binnenrijden van deze sectie afremmen tot stop.
De lok komt dan dus ook tot stilstand op het eind van deze sectie.
(dus voldoende vrij profiel aanhouden mbt tot afstand tot wissel )
Zie ik dit correct ?

Peter

SBB en BLS in opbouw
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 11 apr 2009 :  08:49:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal.

Als het mag doe ik hier mijn vraag betreft schaduwstation ( hoef ik geen nieuwe tpoic te starten )

Mijn kamer voor mijn N-spoor baan wordt 9,3 mtr x 2,4 mtr. ( 2 kamers worden 1 kamer )
Krijg 4 delen 1 been van 9,3 mtr 1 van 5,5 mtr en 2 van 2,4 mtr.

Als ik het zo lees kan ik straks ook beter gaan voor dynamische blokken op m\n langste deel van de baan, is daar nog een max in qau lengte ???.
Weet niet of het straks handig is dat er meer dan 3 treinen achter elkaar komen te staan.

En gelijk nog een vraag, wil een groot doorgangstation maken met de nodige opstelsporen, zou ik hier ook dynamische blokken kunnen maken zodat er meerdere loks achter elkaar gestald kunnen worden, wat je ook wel vaak in groot bedrijf ziet, of kun je dat met andere mogelijkheden doen, heb dat niet echt kunnen vinden.

Mvr gr Ferdinand.

ps. als ik hiervoor een topic moet starten hoor ik dat graag

N-spoor - IB - DCC duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 11 apr 2009 08:51:50
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 11 apr 2009 :  10:28:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferdinand,

Dynamische blokken werkt bij 2 blokken achter elkaar geen 3 of meer.

Ga maar na:
De achterste trein stopt op basis van het vrijkomen van het achterste deel en de voorste stopt op basis van het bezet worden van het voorste deel.
De 2 blokken hebben geen maximum of minium lengte al wil je een 2 blokken van ieder 10 meter dan past daar in 1 trein van ca. 19,50 meter en een van ca. 0,50 meter, alles past zolang de 2 treinen maar korten zijn dan 20 meter. Wil je nog langer dan 10 meter ga je gang.

Dit is dan ook zeer nadelig voor korte treinen want 2 treinen van ieder 0,50 met gebruiken wel de 2 blokken van 10 meter, de resterende 19,00 meter heb je niets aan.

Wil je meer dan 2 treinen in het schaduwstation achter elkaar zetten dan moet je de rails in meerder blokken verdelen volgens het bekende principe van 2 tot 3 bezetmelders per blok.

Ik heb het niet geprobeerd maar ik denk wel dat het kan.
Dynamisch gaat per 2 blokken als je nu 4 blokken achter elkaar hebt dan zou je er telkens 2 dynamisch kunnen koppelen.
Stel blok 1, 2, 3 en 4 ieder groot 100 cm.
Dan zou blok 1 en 2 dynamisch 200 cm. worden en 3 en 4 ook.
Er kunnen dan 4 treinen in, het enige waar je tegen aan loopt is als in blok 4 een trein staat van 80 cm. dan past in blok 3 een trein van max. 120 cm. komt er echter een trein van 130 cm. dan stopt deze in blok 2, past niet in blok 3. In blok 1 past dan nog een trein van 70 cm.

Maak je er 4 blokken van dan staat in blok:
4 een trein van 80 cm.
3 een trein van 130 cm. (houdt ook blok 2 bezet, langer dan 100 cm.)
In blok 1 past dan nog een trein van 100 cm.

Het verschil tussen de 2 oplossingen is op basis van verlies van de overgebleven ruimte niet zo groot je hebt allen minder bezetmelders nodig bij dynamisch.

Denk nu niet ik maar er een heleboel kleintjes van en per 2 dynamisch, een trein moet wel in 2 blokken passen, in bovenstaand voorbeeld past nergens een trein van 201 cm. of langer.

Voor degene die veel bezetmelders willen besparen je kan ook nog gebruik maken van een gezamelijke stopmelder, het grote nadeel is dan echter wel dat er maar 1 treinbeweging in het schaduwstation kan plaatsvinden. Inkomend of uitgaand maar vergeet vooral niet ze schuiven ook niet op.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 11 apr 2009 10:31:05
Ga naar bovenaan de pagina

Petdig1

Belgium
20 Posts

Geplaatst - 11 apr 2009 :  11:08:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry dat ik dit even terug naar voren breng ok

Denk dat ik begin te snappen
BM1 fungeert eigenlijk bij het schaduwstation als de binnenkomst melder voor alle 4 de sporen. Naargelang welk spoor vrij is zal Koploper de trein hierop sturen en in respectievelijk bezetmelder
BM 2-5 na binnenrijden van deze sectie afremmen tot stop.
De lok komt dan dus ook tot stilstand op het eind van deze sectie.
(dus voldoende vrij profiel aanhouden mbt tot afstand tot wissel )
Zie ik dit correct ?
BM6 is dan weer de binnenkomst melder voor het volgende blok na het schaduwstation.
Dit blok echter moet wel voorzien worden van een afremming voor de stopsectie Teoretisch BM7 dus. Met er voor de afremsectie nog iets speciaals voorzien worden ?

TX Peter

Peter

SBB en BLS in opbouw

SBB en BLS in opbouw
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 11 apr 2009 :  11:29:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

BM6 is de binnenkomst melder van het blok na het schaduwstation, daar dit een normaal blok is heeft dat blok alleen nog een stopmelder nodig (bm7). In dat blok ( 2 bezetmelders) fungeert BM6 als binnenkomst en afremmelder.
Stel dit blok is 200 cm. dan kan Bm6 160 cm. en Bm7 40 cm. zijn.

In het schaduwstation, daar wordt niet netjes afgeremd, moet je de snelheid op ca. 50 km. zetten. Zodra aangekomen bij Bm2 t/m 5 wordt er direct gestopt, staat de snelheid te hoog dan rijden je treinen vermoedelijk te ver door of je moet de stopsectie langer maken dan kan de snelheid omhoog.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 11 apr 2009 :  11:37:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Peter,

Koploper kan toe met twee melders per blok, in het vervolgblok is dan BM6 de binnenkomstmelder en BM7 de stopmelder.
In combinatie met leren remmen krijg je dan een netjes afremmende trein die keurig op de juiste plek stopt.
De lengte van de stopsecties is afhankelijk van de situatie. In ieder geval zo lang dat een loc betrouwbaar gemeld wordt. Verder afhankelijk hoe snel je rijdt, wat je als minimum snelheid instelt, wil je wel of niet netjes afremmen in de stopsectie, wat is de remvertraging zoals ingesteld in Koploper en in je locdecoder. Bij mijn eigen baan heb ik minimaal 50 cm aangehouden, het kan ook korter of langer, wat voor jou ideaal is, moet je uitproberen.

Voor je schaduwstation kun je nog lichtsluizen overwegen. Ik heb ze zelf in gebruik (twee schaduwstations van vier sporen, allebei met een lichtsluis aan begin en eind). Die dingen geven een zeer betrouwbare melding, ideaal in combinatie met dynamische blokken. En je hoeft geen isolaties aan te brengen in de sporen van je schaduwstation.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Petdig1

Belgium
20 Posts

Geplaatst - 11 apr 2009 :  13:51:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Alles klaar en duidelijk
Allen hartelijk bedankt voor de snelle en efficiente reacties !

Peter


SBB en BLS in opbouw
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 12 apr 2009 :  13:36:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim

Dank U voor de uitgebreide uitleg, mijn sporen worden nu na het lezen max 4 mtr. Kan altijd meerdere schaduwstations maken

Alleen nog het vraagje bij bv doorgangstation.
Daar komen goederensporen ( spoor 1 t/m 7 perronssporen 8 t/m 12 voor goederen ) hier kunnen wagons neergezet worden, maar je ziet ook vaak dat er loks bv 2 loks achter elkaar staan, maar als ik deze sporen in normale blokken verdeel kan ik maar met 1 loc in dat blok komen.
Is hier een mogelijkheid voor, dit omdat ik dan straks niet steeds de losse locs van de baan moet halen die niet gebruikt worden.

gr ferdi

N-spoor - IB - DCC duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 12 apr 2009 :  15:27:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt die locs toch handmatig naar het gewenste spoor rijden?
Als je dan ook handmatige wisselstraten toepast, kan dat veilig tussen het automatische treinverkeer door. En als je het spoor waar je de losse locs wilt neerzetten ook nog eens over de hele lengte van detectie voorziet, waardoor de locs voor een bezetmelding zorgen, zorgt Koploper er vervolgens voor dat er geen trein automatisch naar toe wordt gestuurd.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina