Auteur |
Onderwerp |
|
prehorst
Netherlands
603 berichten |
Geplaatst - 07 apr 2009 : 16:48:13
|
Mede spoorders
Als bij mij een trein een blok inrijd dan remt deze af, en soms zelf tot stilstand komt, totdat van de wisselstraat waar het blok op aansluit alle wissels zijn gezet. Hierna trekt de trein weer netjes op. De meeste blokken zijn lang genoeg om op snelheid door te rijden en toch genoeg tijd te hebben om de wisselstraat om te zetten.
Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik het kan wijzigen zodat ze niet meer afremmen?
Met vriendelijke groeten Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix ) |
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 07 apr 2009 : 17:30:24
|
Piet,
Extra blok vooruit kijken kan helpen.
Wat is de tijd welke staat voor het omzetten van de wissels? Als die namelijk vrij hoog staat en er moeten nogal wat wissels omgezet worden dan kan dat lang duren. Bij mij staat deze op 150 millisec. (7 wissels per seconde) en heb nergens last van. Als de wissel(motor) er langer over doet dan neemt de decoder de tijd over en stuurt Koploper de volgende aan.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
Agebe
Netherlands
402 Posts |
Geplaatst - 07 apr 2009 : 18:03:28
|
Hallo Piet,
Mogelijk is de optie "zet wissels altijd" bij jouw aangezet. Kijk eens of daar een vinkje staat. Als deze optie wordt uit gezet, moet je ook met je vingers van de wissels afblijven. Hetzelfde geldt natuurlijk wissels elektrisch laten schakelen, als koploper niet aanstaat. Als je wel de wissels op een andere manier wilt schakelen raadt ik aan, voor de "veiligheid" laat de optie zo staan.
Mvg Ab Boezerooij
Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS) |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 07 apr 2009 : 18:21:16
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Piet,
Extra blok vooruit kijken kan helpen.
Was bij mij de oplossing. Wel opletten want nu kijkt hij overal verder vooruit en mijn treinenloop werd daardoor op bepaalde kruisingen zeer statisch, er reden altijd dezelfde treinen. Dus op die punten moet je in blokeigenschappen dat vooruit kijken weer terugnemen...
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
prehorst
Netherlands
603 Posts |
Geplaatst - 07 apr 2009 : 19:21:18
|
Wim / Theo
Een blok extra reserveren bij de seinen heb ik op 1 gehad maar dit gaf geen verbetering De default bekrachtiginstijd staat op 200 mili sec. deze ga ik naar 100 zetten
Ab
Zet wissels altijd staat bij mij standaart niet aangevinkt
Ik stuur mijn wissels met de Decoder-64 in combinatie met de WM kaart van Kees Moerman, de wissels worden aangedreven door de Conrad wisselaandrijving, alleen het duurt een aantal seconden nadat er een blok en een wisselstraat gereserveerd is voordat de wissels daadwerkelijk omgezet worden
Met vriendelijke groeten Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix ) |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 07 apr 2009 : 20:18:26
|
Hallo Piet,
Het verhogen van de gemiddelde snelheid helpt, tevens de minimale tijd op minimum snelheid verlagen naar 1 en maximum ook lager zetten. Ik denk dat je hiermee een beetje mee moet experimenteren.
Grtz Rob
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 07 apr 2009 : 22:33:40
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door prehorst
Wim / Theo
Een blok extra reserveren bij de seinen heb ik op 1 gehad maar dit gaf geen verbetering
??? Het werkt natuurlijk alleen als er geen trein "voor" rijdt want die blokkeert het reserveren...maar dan komt uw trein toch op gemiddelde snelheid in het laatste blok. Of zijn uw blokken zo kort dat je met twee blokken niet genoeg hebt om de wissels te schakelen en een stop te vermijden ?
Zie je de wisselstraat geel worden als hij in het voorlaatste blok is ??
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
prehorst
Netherlands
603 Posts |
Geplaatst - 08 apr 2009 : 17:27:02
|
Theo
De wisselstraat wordt niet gelijk met het voorliggende blok gereserveerd maar pas als het blok voor de wisselstraat bezet (rood) is. Ik denk dat hier het probleem zit, ik weet alleen niet hoe je in moet stellen dat de wisselstraat gelijk met het voorliggende blok gereserveerd moet worden.
Ik heb de data-base maar bijgevoegd dit is makkelijker.
Download Attachment: pre.bck 245,6 KB
Met vriendelijke groeten Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix ) |
|
|
prehorst
Netherlands
603 Posts |
Geplaatst - 09 apr 2009 : 17:03:28
|
Theo
Word bij jou wel de wisselstraat met het voor liggende blok gelijktijdig geselecteerd. Zoja zou jij dan je data-base op het forum willen zetten dan kan ik de verschillen in instellingen bekijken om er zo achter te komen waarom het bij mij niet zo is.
Met vriendelijke groeten Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix ) |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 09 apr 2009 : 17:40:27
|
Piet,
Volgens mij moet jij toch bij instellingen per database tab seinen / wissels het aantal blokken vooruit op 1 of 2 zetten. Als ik dit in jouw database verander zie ik in de testmode gelijk dat hij meer blokken reserveert incl. de eventuele wisselstraat. Als hij op 0 staat gaat hij pas bij het binnenkomen van een volgend blok een nieuw blok reserveren.
Voor de rest heb ik geen veranderingen gemaakt, misschien moet je hem zelfs op 2 zetten i.v.m. je vertragingstijd van het omzetten van je wissels. Ik weet niet hoe de D63 werkt en hoe lang het duurt voordat een wissel om is. Bij mij is het in ieder klik en de volgende. Had in het verleden de schakeltijd ook hoog staan maar is nu nog maar 50ms, maar dat kan met klik-klak
Grtz Rob
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
prehorst
Netherlands
603 Posts |
Geplaatst - 09 apr 2009 : 20:12:08
|
Rob
Het klopt inderdaad als ik hier 1 blok invul word de wisselstraat geselecteerd en omgezet maar dat komt om dat die dan tussen twee gereserveerde blokken in ligt. Het schakelen van de D63 is een fractie van een seconde. Mijn bezwaar tegen 1 of meerdere blokken extra reserveren is dat het het trein verkeer beperkt namelijk je heb dan voor 1 trein 3 blokken nodig 1 - bezet / 2 - gereserveerd. Ik heb op mijn baan 91 baanvakken waarvan 37 in de opstelsporen en rangeersporen dus blijven er 54 over voor het doorgaande treinverkeer dus kunnen er ongeveer 10 treinen tegelijk rijden en dit vind ik niet erg veel.
Met vriendelijke groeten Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix ) |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 09 apr 2009 : 21:16:27
|
Piet,
Ja ik denk dat het een of het ander is. Als ik je baan zo zie liggen er eigenlijk nergens 2 blokken zonder wisselstraat ertussen. E.e.a maakt het natuurlijk wel moeilijker. Maar je kan dat eventueel oplossen door in de variabele routes voor bepaalde treinen / omstandigheden een stopverbod al dan niet richting afhankelijk te maken. Heb je al eens een uur gereden met 1 blok vooruit kijken? Ik heb zelf ff gekeken wat ik heb 6 x station 18 x Goederen 23 x schaduw en 14 doorgaande sporen. Hier rijden er gemiddeld 7 en maximaal 12 tegelijk waarbij de laatste 2 hoofdzakelijk te maken hebben met automatisch rangeren.
Het goeie eraan is dat je blijft puzzelen en iedere keer weer nieuwe mogelijkheden ontdekt. Nu is het zo dat het volgende blok bij je geselecteerd wordt op het moment dat je in het laatste blok bent. Tel daarbij de vertraging van het reserveren en het omzetten van de wissel hebt. Bij het binnen komen had de trein al het signaal gekregen stoppen en is daarmee in volle gang omdat de bovenstaande stappen pas daarna uitgevoerd worden. Daarbij moet jij je ook realiseren dat nieuwe opdrachten achter in de rij komen. Misschien als je de bekrachtigingstijd verlaag naar 50ms zodat de schakelingen vlugger gaan en de wachtrij dus korter, eventueel de rustperiode ook naar 0, moet je gewoon proberen en kijken hoe het het beste werkt. Ik zou af en toe ook wel eens de mogelijkheid hebben als een goederentrein die niet mag stoppen in het station alvast langzaam mag oprijden in het station in afwachting van de vrijgave van de volgende wisselstraat. Dat kan alleen als je dat manueel in de gaten houd maar dat zit er hier niet in
Grtz Rob
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 09 apr 2009 : 21:45:51
|
Hallo Piet,
al jouw seinen staan standaard op rood, echter als je seinen hebt in de vrije baan (in het echte voorbeeld automatische P seinen)deze behoren standaard op groen te staan als het volgende blok vrij is, bv. blokken 17 en 29 zijn voorbeelden van seinen die default groen zouden moeten zijn, en zal de trein niet vooraf afremmen voor het volgende blok, uitrijseinen in stations en goederensporen zijn in het voorbeeld handmatige seinen die in het echt altijd op rood staan. Dit zal al een hele verbetering geven in het doorrijden op vrije trajecten.
Overigens staat die ene foute alternatieve wisselstraat van 3 naar 78 *2 nog steeds in jouw database, dit heb ik de vorige keer al aangegeven dat koploper jouw treinen hier kan kwijt raken.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 09 apr 2009 : 22:26:18
|
Walter,
De seinen zijn alleen voor de show en doen helemaal niets. koploper kijkt voortdurend waar een trein heen kan en daar hebben de seinen geen invloed op. Je kan ze ook niet handmatig op rood zetten, dan zouden ze wel invloed hebben Het is puur het aantal blokken voorruit reserveren.
Grtz Rob
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 09 apr 2009 : 23:03:35
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door prehorst
Mijn bezwaar tegen 1 of meerdere blokken extra reserveren is dat het het trein verkeer beperkt namelijk je heb dan voor 1 trein 3 blokken nodig 1 - bezet / 2 - gereserveerd.
Piet, dat is niet het geval , wanneer één trein een andere inhaalt dan gaat hij niet remmen omdat hij een of meerdere blokken blok niet KAN reserveren. Hij remt pas in het allerlaatste blok, dus daar moet je niet me inzitten.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
|
Onderwerp |
|