Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 522 / Bezoekers Vandaag: 12323
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 pendelen lukt niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

vlaardingersluis

Netherlands
5 berichten

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  15:30:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlaardingersluis  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
Op een klein deel van mijn baan is het de bedoeling dat een loc met een of twee wagens van blok 1 vertrekt naar blok 2; waarna de wissel omgezet wordt en de loc achteruit naar blok 3 en 4 rijdt, daar weer even stopt en terugrijdt naar blok 2, de wissel weer omgooit om weer in blok 1 te eindigen... Dit rondje zou-ie eindeloos moeten herhalen, maar helaas, ik krijg het niet voor elkaar. Ik doe ongetwijfeld iets verkeerd, maar na dagen puzzelen, lezen en zoeken zie ik het echt niet. Misschien een van de forumleden misschien wel?
Ik heb voor alle duidelijkheid het bestand toegevoegd.
Mvg,
Klaas


Download Attachment: emplacement4.bck
9,06 KB

Vlaardingersluis: 3D nostalgie met een verhaal

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  15:57:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Klaas,

Kun je aangeven wat niet werkt zoals je verwacht?
Op het scherm zie ik namelijk wel wat jij aangeeft.

Ik zie wel een paar gekke dingen in je database.
Bij onderhouden wisselstraten moet je het wisselstraatvolgnummer overal op 1 zetten. Een ander nummer dan 1 is alleen van toepassing als er meer dan 1 mogelijkheid is om van het een blok naar een aansluitend blok te rijden, maar is bij jou niet van toepassing. Mogelijk dat dit ook je probleem veroorzaakt. De voorkeur van Koploper gaat nl. naar de wisselstraat met nummer 1 en daar heb je niet altijd iets ingevuld. Aanpassen van de verkeerde nummers naar nummer 1 is overigens erg eenvoudig. Klik daarvoor met je rechtermuisknop in dit veld.
Bij je wisselstraten laat je ook de lijnen van de aansluitende blokken meekleuren. Ik zou dat niet doen, maar die lijnen gewoon koppelen aan de blokken.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

kreijger

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  16:09:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Klaas,

Als je in Onderhouden Blokken, bij Eigenschappen blok: 3 (dubbelklikken op blok 3) bij tabblad Uit blok: 2 aanvingt dat de lok moet keren om weer naar 2 te gaan, en het vergelijkbare bij tabblad Uit blok: 4, dan werkt het bij mij prima.

Groet, Bas


Met vriendelijke groet,
Bas Kreijger
H0, Fleischmann, Roco, Trix
HCCM en Intellibox
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  16:34:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bas,

de eigenschappen van blok 3 zijn goed,

Een trein rijdt namelijk rechtdoor van blok 2 naar 4 en omgekeerd van blok 4 naar 2, er hoeft dus niet gekeerd te worden in blok 3,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1

Bewerkt door Wissels op 29 mrt 2009 17:03:32
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  16:49:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Bas heeft wel gelijk. Er is de mogelijkheid om in blok 3 vanuit blok 2 weer terug te gaan naar 2 en vanuit blok 4 weer terug te keren naar 4.
De daarvoor benodigde vinkjes om te keren ontbreken inderdaad. Alleen dit mag geen probleem zijn bij de pendelroute die Klaas voor ogen heeft.

Huub

ps. Klaas, waarom heb je eigenlijk een vaste route gemaakt? Is niet echt nodig bij wat je wil.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  16:53:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Klaas,

naar mijn mening zou jouw database op deze manier moeten werken, in ieder geval in simulatiemodus geeft het pendelen geen probleem, het zou wel kunnen zijn dat jouw bezetmelders of de stand van je wissel niet overeenkomen met je koploperdatabase. Volg daarom in het locwindow van de rijdende trein de bezetmelder die Koploper verwacht, als deze blijft staan, dan wordt deze bezetmelder gemist.

Ik heb tevens wat aanpassingen doorgevoerd, hierdoor kan mogelijk het probleem wat beter zichtbaar worden.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1

Bewerkt door Wissels op 29 mrt 2009 16:57:13
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  16:56:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Walter,

Bas heeft wel gelijk. Er is de mogelijkheid om in blok 3 vanuit blok 2 weer terug te gaan naar 2 en vanuit blok 4 weer terug te keren naar 4.
De daarvoor benodigde vinkjes om te keren ontbreken inderdaad. Alleen dit mag geen probleem zijn bij de pendelroute die Klaas voor ogen heeft.

Huub

ps. Klaas, waarom heb je eigenlijk een vaste route gemaakt? Is niet echt nodig bij wat je wil.



Shame on me, geheel overheen gekeken, zo zou het dus wel werken,

met vriendelijke groet,

Walter



Download Attachment: 2009329152915.bck
8,23 KB

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

vlaardingersluis

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  20:26:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlaardingersluis  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
Bedankt voor de tips zover..., maar helaas doet ie nog niet wat ik zou willen. Wat de loc wel doet is netjes starten, rijdt naar blok 2, wacht daar even en keert weer vrolijk terug naar blok 1 waar hij door blijft rijden tot tegen het stootblok (en daar het liefst doorheen zou willen). Hebben jullie nog meer suggesties?

Groeten, Klaas


Vlaardingersluis: 3D nostalgie met een verhaal
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  20:33:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Klaas,

weet je zeker dat je bezetmelders goed om liggen in blok 1, als een bezetmelder gemist wordt blijft de loc inderdaad doorrijden.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

vlaardingersluis

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  21:03:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlaardingersluis  Reageer met citaat
Hallo Walter,
...dat dacht ik eerst ook, omdat ik afgelopen week een beetje aan 't rommelen geweest ben met de stroomtoevoer, maar volgens mij liggen ze goed.
Wat ik zo in 't rijwindow zie is dat hij in blok 2 gewoon weer doorkrijgt dat ie terug moet naar 1...

Groeten, Klaas

Vlaardingersluis: 3D nostalgie met een verhaal
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  21:41:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Klaas,

kijk ook eens onderin het rijwindow, hier staat de volgende bezetmelder die koploper verwacht, komt er geen melding daarvan binnen dan blijft de trein doorrijden, bij de melder die onderin het rijwindow blijft staan gaat het dus fout.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  22:21:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Klaas,

Kun je de database uploaden die je nu gebruikt (dus incl. de aanpassingen die je gedaan hebt)?
Dan kunnen we zien of er nog gekke dingen in je database zitten of dat je het bij je baan moet zoeken.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

vlaardingersluis

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  22:51:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlaardingersluis  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
Ik heb het voor een deel gevonden. Bij de eigenschappen van de blokken had ik (oa) bij blok 2 onderaan een 'volgorde' aangevinkt, tenminste, zo begreep ik het. Tot het kwartje viel bij de tabbladen 'uit blok:' (1 en 3). Per tabblad hoef ik immers maar één bloknummer op te geven, want meer keus is er niet...
Dat werkte inderdaad dus. De loc blijft nu bij terugkeer in blok 1 nog wel doorrijden, maar daar geef ik een verkeerde aansluiting van de bezetmelder de schuld van; kan ik vanavond in ieder geval rustig slapen...
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groeten, Klaas

Vlaardingersluis: 3D nostalgie met een verhaal
Ga naar bovenaan de pagina

vlaardingersluis

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2009 :  20:52:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlaardingersluis  Reageer met citaat
Ter afsluiting van dit draadje: het doorrijden in blok 1 bleek inderdaad een verkeerde aansluiting van de bezetmelder die ik totaal over het hoofd zag... Het heen-en-weertje werkt, nu nog wat fine-tuning.
Weer wat geleerd.
Bedankt allemaal.

Groeten, Klaas

Vlaardingersluis: 3D nostalgie met een verhaal
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina