Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 669 / Bezoekers Vandaag: 12839
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Database opslaan als...
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Seb

Netherlands
251 berichten

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  13:32:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste spoorders,

Naar aanleiding van mijn bezoekje aan een ervaren Koplopergebruiker heb ik de volgende vraag.
Een bepaalde , ingebruik zijde, database wordt altijd overschreven als ik nieuwe gegevens heb, die wil verwerken en....opslaan. Ik zou graag van een database meerdere 'uitvoeringen' tussentijds opslaan omdat ik bv met hetzelfde testbaan ontwerp meerdere rij-mogelijkheden wil gaan maken, bv testbaan001-2, testbaan001-3 enz enz.
Met opties als Save As kun je normaal verschillende kopieen maken van eenzelfde database.

Wat is de achterliggende gedachte dat deze Save As optie bewust weggelaten is?
Je kunt natuurlijk verschillende databases aanmaken op voorhand, en alles weer importeren.
Een nieuwe directory dus, wat mij zo is uitgelegd door die Koplopergebruiker. Maar ook hij wist geen antwoord te geven op mijn vraag betreffende de'Save As' optie en stelde voor dit op het forum eens voor te leggen. Bij deze dus !!!

MVG
Seb

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  14:56:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Seb, als je bij Globale instellingen kijkt kun je onderaan opgeven waar de database naar toe geschreven wordt en als je het vinkje Opslaan met unieke naam aanvinkt heb je elke keer als je afsluit een unieke backup.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  23:28:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Jos,
dank voor je reactie. Ik heb even gekeken, inderdaad staat die optie daar. Nog niet gezien, tenminste heb dit over het hoofd gezien.
Het staat default wel al aangevinkt. Dus het zou moeten 'saven' volgens dat vinkje met een unieke naam, wat dus niet gebeurde volgens mij.
Ik zal het nog eens gaan proberen. Misschien helpt een keer aan en uit vinken wel.

MVG
Seb
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2009 :  12:08:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Jos,
Geprobeerd maar het save'd nog steeds automatisch naar de directory van de betreffende BackUp Map. Die database heb ik bv testbaan001 genoemd zoals ik al schreef.Koploper opent daarmee. Als ik nu ga wegschrijven kom ik in het scherm BackUp waarin de database testbaan001 vermeld staat. Dit kun je dus geen andere naam geven bv testbaan001-2. Logisch, want dit is de betreffende database. Ook zegt hij naar welke (map)directory. Kan daarin niks veranderen in principe en zou ook niet moeten. Maar ga ik nu opslaan dan is er geen mogelijkheid meer om het een andere naam te geven in bv een mogelijk volgend scherm. En daar zou dat vinkje voor moeten zijn.
Het enige wat ik kan doen is op voorhand een nieuwe directory (die ik al testbaan001-2 hebt genoemd) maken en het daarin opslaan.
Dit heb ik dus ook maar eens gedaan.
Maar.... dan komt er wel een melding (waarschuwing) dat de vorige database niet meer gebruikt kan worden. Dus ik zie iets over het hoofd of het kan gewoon toch niet zomaar. Die toch ervaren Koploper gebruiker die ik sprak wist het daarom ook niet en kwam tot dezelfde conclusie.

Het vinkje bij unieke naam heeft hier dan toch geen bedoeling?
Anders zou er een scherm (een Save As scherm) volgen waarin ik een nieuwe (unieke)naam mag geven aan een(dezelfde) database.
Heb van alles gedaan, lukt dus nog niet.

MVG
Seb
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2009 :  12:18:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Seb, het enige wat ik je dan kan aanraden is je probleem doorsturen via de mail naar Paul Haagsma. Die geeft via de mail nog steeds support. Suc6

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Auke

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2009 :  12:35:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Seb,

Ik kon hier ook niet goed uitkomen
Ik schrijf het nu weg naar een floppy en daar wijzig ik de naam gaat prima


Auke
Spoor N-HO-MRd-kopl
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2009 :  13:45:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Seb,

Je kunt ook met backup/restore je huidige database wegschrijven, laten we hem voor het gemak BAAN 1 noemen. Denk eventueel er aan de stand van de locomotieven te bewaren . Vervolgens maak je een nieuwe database aan, BAAN 1v2.

Daarna doe je restore. Op het tweede scherm bij restore selecteer je BAAN 1. In het derde scherm kies je onder Kopieer naar database BAAN 1v2. Vink 'laat database na kopiëren' aan. Eventueel inclusief locomotief standen
Volg verder de instructies op het scherm.

Als je veel dingen gaat wijzigen, zeker als je niet precies weet wat het effect zal zijn, dan moet je dit eigenlijk altijd doen. Bovendien heb je peace of mind, je hebt immers altijd een goede en werkende versie als backup

Off topic: Het is verstandig de backups ook op een verwisselbare schijf of internet opslagruimte te zetten. Je weet maar nooit.

Het lijkt omslachtig maar is zo gepiept.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2009 :  10:54:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik ga alles eens rustig onder de loep nemen. Inderdaad sla ik alles op twee plaatsen op, binnen en buiten de laptop. Zekerheid voor alles is altijd mijn devies. Vandaar dat ik dan ook deze restore/backUp fumktie volledig (zelf)wil beheersen.
De stand van de loks, zoals jij zegt Tom, heb ik in een aparte database staan met alle lok-gegevens ( dus zonder verdere baanontwerpen enz.
Maar de stand van de loks neem ik ook mee in een backUp meteen.

Ik ga jullie adviezen uitproberen. Hoop dat het lukt nu. Mogelijk kom ik er nog op terug.

MVG en bedankt
Seb
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2009 :  17:15:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Seb,

Ik reageer aan de late kant, maar ik vind het vreemd dat bij jou de automatische backup niet werkt. Ik heb hem ook aan staan, met een unieke naam in een map, waar ook mijn overige Koploper bestanden staan. Dat werkt perfect. Elke keer als ik koploper afsluit wordt keurig een backup gemaakt met een unieke naam, bestaande uit de naam van de database met daarachter datum en tijd. Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat Koploper niet weet waar de backup moet worden opgeslagen, of dat dat op een plek is waar dat niet kan. Windows Vista bijvoorbeeld staat niet toe dat er bestanden op de C-schijf worden gezet. Het moet dus heel simpel kunnen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2009 :  23:20:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Dirk,

Ik snap het ook niet. Boven dat vinkje staat altijd ingevuld...
C:\Program Files\pahasoft\koploper....
Maar als ik dan in die map ga zoeken staat er niks.

Ik heb zelf een map gemaakt in documenten. Die map heet Data backUp en daar wil ik het opslaan.
Als ik gegevens teruglees via restore klik ik op...van directory op schijf en dan komt er te staan ...C:\Users\office centre\Documents\treinen\BackUp.... dat zou dus mijn aangemaakte map moeten zijn. Office centre doet er niet toe hier.
Druk ik dan op volgende komt die...''Testbaan001'' er te staan maar geen datum of wat dan ook erachter. De tekst geeft daar aan dat ik moet kiezen welke database teruggezet moet worden maar ik kan dus niet kiezen. Ook heeft hij het over een diskette maar dat gebruik ik helemaal niet, zit niet eens op mijn laptop natuurlijk. Er staat in die aangemaakte map in documenten (op de C schijf) maar EEN bestand en die heet Testbaan001 en word dus elke keer overschreven. Geen unieke naam dus en zeker geen datum erachter of tijd.
Hetzelfde geld voor de USB stick waar ik ook een map heb gemaakt met backUp's.
Okay...terug naar het restore scherm. Druk ik dan weer op volgende dan komt er een ander restore-scherm met inderdaad dan wel EEN keuze in het vakje aangemaakt op met een datum en tijd erachter maar.....ik kan dus niet kiezen uit bv een vorig opgeslagen bestand met een andere datum/tijd.
Ik kan dan alleen dus DIE ENE versie van database Testbaan001 laden in database testbaan001. En ik wil juist verschillende databases van hetzelfde baanontwerp incl lokdata kunnen maken. Rechtsom rijden, linksom rijden, andere vaste routes, andere lokkeuze enz enz. Een nieuw rijschema dus op dezelfde testbaan.

Ergens snap ik dus iets niet. Al zolang werk ik met windows van 95 tot vista en gebruik SaveAs constant om terug te gaan of kopieen te maken.
Maar hier kom ik dus niet uit tot nu toe.

MVG
Seb

Bewerkt door Seb op 31 mrt 2009 23:22:23
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 01 apr 2009 :  09:01:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik blijf het vreemd vinden want als ik koploper afsluit, en heb de instellingen staan zoals boven beschreven, en ik open de map waar mijn backup files staan, dan is er voor vandaag op 1/4 (geen grap) keurig een backup aangemaakt met een unieke naam. (heb dus even opgestart en afgeslotenOverigens staan door het vele opstarten en afsluiten inmiddels een hele berg. Gelukkig zijn ze niet zo groot dus is het goed te doen. Misschien dat Paul een verklaring heeft waarom het bij de een wel werkt en bij de ander niet.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 01 apr 2009 :  10:42:17  Toon profiel  Reageer met citaat
C:\Users\office centre\Documents\treinen\BackUp

In Globale instellingen kun je

C:\Users\office centre\Documents\treinen\BackUp

....veranderen in de standaarddirectory van Koploper als je op het openslaande mapje naast de naam van de directory drukt. Dan ga je via C en Program files naar Pahasoft en dan naar Koploper. Dan staan ze op de standdaardplaats. Koploper zet ze neer op de plek die jij instelt. Het lijkt me niet denkbaar dat ze dat bij jou niet doen.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 01 apr 2009 :  16:31:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Seb,

Draait jouw computer, waar je Koploper op hebt draaien, onder Vista. Als dat zo is snap ik dat je vanaf de C:-schijf niets terug kunt lezen, want Vista staat niet toe dat er op de C-schijf bestanden worden weggeschreven. Daarom werkt het op een USB-stick wel en zou het ook moeten werken op bijvoorbeeld D:/Koploper/Databases/Dagbackups of iets dergelijks.
Ik zal straks eens kijken hoe het zit met teruglezen van de backups. Het kan zijn dat Koploper redeneert vanuit de huidige database, die actief is en dus de backups naar die database terugzet. Ik ga dat checken en kom erop terug.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 01 apr 2009 :  17:05:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal,

Ik wil jullie eerst bedanken omdat jullie zo meedenken met me.
Naar aanleiding van de laatste reacties ben ik dus weer aan het proberen gegaan zo-net. Ik heb de adviezen opgevolgd, alles lijkt te werken, zowel naar de usb en de c schijf maar.............het bestand wordt toch elke keer gewoon overschreven met dezelfde testbaan001 naam. Wel staat er de nieuwe datum en tijd bij maar geen bestand met een unieke naam...gewoon maar een bestand......mijn database bestand Testbaan001.
Ik zie aan de USB stick bv dat hij info ontvangt en kan inderdaad aangeven in globale instellingen waarheen IK het wil hebben opgeslagen. Logisch, want ik doe niks anders met mijn PC. Ik ben tenslotte de baas over mijn beheer. Maar dit is onbegrijpelijk, zeker na jullie info over hoe te handelen en hoe logisch het klinkt.
Ik stel alles zo in en toch overschrijft hij de database. Ik begin bijna aan mezelf te twijfelen.
Het vinkje bij unieke naam heb ik al eens aan en uitgezet. Niks !!!

MVG
Seb
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 01 apr 2009 :  17:16:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb net een nieuwe database aangemaakt en gewerkt volgens de methode die Tom Prins als eerste van zijn reacties aangaf, dus nieuwe database en kopieeren.
Heb iig nu wel twee identieke databases die ik naar eigen dunken kan veranderen.
Dat werkt in ieder geval wel maar is eigenlijk omslachtig, hoewel, het kan dus zo.
Misschien is dit de enige oplossing in mijn geval maar dan begrijp ik nog steeds niet het vinkje bij unieke naam want ik wil ook voor de elke database elke keer een save as kunnen doen, met per database verschillende tussentijdse opslagen. Anders weet ik straks niet meer wat wat is.

MVG
Seb

Bewerkt door Seb op 01 apr 2009 17:29:12
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 apr 2009 :  18:01:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
[i]
Misschien is dit de enige oplossing in mijn geval maar dan begrijp ik nog steeds niet het vinkje bij unieke naam want ik wil ook voor de elke database elke keer een save as kunnen doen, met per database verschillende tussentijdse opslagen. Anders weet ik straks niet meer wat wat is.



Het vinkje zorgt er alleen voor dat uw back-up de naam heeft van de database en de datum en het uur toegevoegd worden.

Makkelijk te testen: koploper starten en afsluiten dat keer of drie bingo 3 back-ups met verschillend uur...

Niet vergelijkbaar met uw "gewenste" save as...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 01 apr 2009 23:05:01
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 01 apr 2009 :  19:39:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allemaal,

Net weer geprobeerd, Ook dank voor jouw reactie Theo.
Volgens mij is er resultaat nu. Ik had de aangemaakte map op de USB staan en die ingevoerd in het restore scherm. Toen ik, later, Koploper afsloot zei deze dat hij niet automatisch kon opslaan. klopt...want ik had mijn USB stick er tioen straks weer uit gehaald. Ik steek die daarom er weer terug in en wat denk je? Inderdaad, unieke namen verschijnen er nu in de map als ik deze open. Ik heb niks verandert of anders gedaan zover ik kan en kon zien maar nu heb ik verschillende versie met datum en tijd, precies zoals het moet.
Waarom het nu, na zolang zoeken (en van alles ook proberen) wel lukt weet ik niet, ga dit nog trachten te achterhalen. Zo stom kon ik toch ook weer niet zijn

In ieder geval heb ik nu dus resultaat. iedereen bedankt !!!!!!!!!!!

MVG
Seb
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 01 apr 2009 :  21:46:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Seb,

Ik ben ook even aan het zoeken geweest. Het is inderdaad zo dat bij het teruglezen de naam van de actieve database onveranderd blijft. Die wordt dus inderdaad overschreven. Als je verschillende databases wilt hebben, zul je die ook apart moeten aanmaken. Je kunt de eerste database als bck-file wegschrijven, zeg als baan001.bck. Dit file copieer je dan en hernoem je naar baan002.bck. Als je meer databases wilt, herhaal je dit nog een aantal keren. Vervolgens maak je een nieuwe database via "Algemeen => Nieuwe Database" en vervolgens lees je baan002.bck weer in. Deze kun je dan aanpassen zoals je wilt en weer opslaan. Dit doe je zo vaak als je verschillende databases wilt hebben. Nu kun je in het vervolg vis "Algemeen => Selecteer Database" de gewenste database kiezen. Je hoeft dan niet elke keer via de backup - restore procedure te wisselen van database. het blijft natuurlijk wel verstandig de automatische backup aan te laten staan.
Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 02 apr 2009 :  21:46:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Seb,

Als vervolg op mijn vorige mailtje kan ik aangeven dat het nog gemakkelijker kan. Je gaat naar de map waarin de actieve databases van Koploper zijn opgeslagen. Dat is tegenwoordig in C:/Documents and Settings/All Users/Application Data/pahasoft/koploper/database. In deze map zie voor elke actieve database een map, bijvoorbeeld "treinbaan". Door deze map te kopiëren en dan te hernoemen, naar bijvoorbeeld "treinbaan2" heb je een tweede database gecreëerd. Zo kun je net ovel databases maken als je wilt en kun je ze steeds via "Algemeen => Selecteer Database" oproepen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 03 apr 2009 :  00:29:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je Dirk, voor je aanvulling. Ik ga dat nog eens op mijn gemak allemaal doornemen. Met alle informatie moet ik er uit komen.
Er zijn iid verschillende zienswijze en daardoor verschillende methode die bruikbaar zijn. Ik heb iig al resultaat geboekt met die USB stick. Daar kan ik wegschrijven en van af lezen zonder problemen met een unieke naam.

tussen haakjes......Ik heb gisteren al gemerkt hoe belangrijk een backUp is....voor welke software toepassing dan ook.
Had een systeem herstel gedaan gisteren naar aanleiding van een ander probleem. En toen ik Koploper weer opstartte miste hij allerlei informatie. Even mijn USB stick erbij en....hoppa....de testbaan was weer in orde !!!!
Daarom wil ik altijd, net als iedereen natuurlijk, zoveel mogelijk backUps maken.

Allemaal vast een fijn en vooral zonnig weekend. En heel erg bedankt !!!
MVG
Seb
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 03 apr 2009 :  17:31:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Seb,

Je hebt helemaal gelijk. Backups zijn hel belangrijk. Met vijf PC's in huis voel is me af en toe een systeembeheerder als ik alle PC's weer moet updaten en backuppen, maar je hebt dan in ieder geval iets om op terug te vallen. In ieder geval veel succes met het verder uitzoeken van je wensen omtrent verschillende databases.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 08 apr 2009 :  22:43:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Seb,

Wat is de achterliggende gedachte dat deze Save As optie bewust weggelaten is?


Ik denk dat er mee voorkomen wordt dat mensen zo maar hun eigen database per ongeluk overschrijven met alle gevolgen van dien. Het feit dat deze functie niet bestaat in Koploper heeft mij op die manier wel eens veel ellende bespaard. Ik ben ook blij dat het zo gemaakt is, het is niet standaard maar wel zeer nuttig en praktisch.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 09 apr 2009 00:42:30
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  00:04:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja Tom, je hebt wel gelijk maar er mag toch verwacht worden als je treinen (of wat dan ook) gaat aansturen met een PC dat men wel consequent is en begrijpt wat men doet. SAVE AS is een duidelijk windows commando dat elke PC gebruiker goed kent en dat ook juist zorgvuldig moet toepassen. Ik werk veel met bv filmbestanden enz en heel secuur werken is daarin een grote noodzaak anders....anders kom je jezelf iid tegen !!!!!! Juist save as overschrijft nooit het vorige bestand, toch? Je houd het originele ook daarnaast omdat je het een nieuwe naam MOET geven !! Maar nogmaals, ik begrijp je tekst en uitleg en er is wat voor te zeggen. De manier zoals het wordt gedaan in Koploper werkt dus ook goed.
Dus Tom, je hebt gelijk in deze en ik aanvaard en vooral begrijp nu ook de gedachte erachter !!!!
Ik was alleen ff abuis hoe het in te stellen was maar begrijp alleen nog steeds niet waarom het mezelf niet (meteen) lukte.
Maar ben er dus dankzij jullie helemaal achter.....pffff.....

MVG
Seb
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina