Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 597 / Bezoekers Vandaag: 12491
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 geluiden lok wisselen bij wissel treintype
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Markos

Netherlands
83 berichten

Geplaatst - 22 mrt 2009 :  15:32:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Markos  Reageer met citaat
Sommige loks kunnen dienst doen als passagiers en als goederenlok.
als de lok aankomt op het station is het leuk als de stationsomroep en conducteur hoorbaar zijn als de lok een passagiers trein trekt, maar het staat een beetje raar bij een goederentrein....

Is dit onderscheid te maken?

Marco

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2009 :  21:27:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Markos

Sommige loks kunnen dienst doen als passagiers en als goederenlok.
als de lok aankomt op het station is het leuk als de stationsomroep en conducteur hoorbaar zijn als de lok een passagiers trein trekt, maar het staat een beetje raar bij een goederentrein....

Is dit onderscheid te maken?

Marco




Marco,

Een beetje gezocht maar het zou kunnen als je de personentrein een ander treintype geeft dan de goederentrein. Dat kan bijvoorbeeld als je een vaste route gebruikt voor het verwisselen van de goederen en de personenwagens, Nadat je bijvoorbeeld de personentrein hebt aangekoppeld selecteer je in de vaste route: Wijzig treintype.
Hier wijzig je het treintype naar personentrein oid.

Vervolgens maak je een logische actie aan. Kies bij wanneer waar: blok is bezet door treintype. Vul bij logische acties in voor welk blok en welk treintype het geldt. Op deze logische actie moet nu een speciale actie reageren. Vink de logische actie aan die je net hebt aangemaakt aan in het eerste scherm en vul de overige gegevens in. Bij actie neem je geluid afspelen en je selecteert het goede geluid.
Op zich is een vaste route aanmaken waar de personentrein en de goederentrein verwisseld worden lastiger, maar het kan echt met Koploper.
Op deze manier wordt het geluid alleen afgespeeld als de personentrein in het blok is.

Ik heb het niet uitgeprobeerd maar het zou moeten werken.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 22 mrt 2009 21:31:18
Ga naar bovenaan de pagina

Markos

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2009 :  22:30:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Markos  Reageer met citaat
Hoi Tom,

Bedankt voor je uitvoerige uitleg.
Nog even een vraagje:
Ik had in mijn gedachten de geluiden af te laten spelen die in de locomotief zitten. Lees ik het goed dat je in jou voorbeeld geluiden laat afspelen die opgeslagen staan op de HD van de computer?

of zit ik er echt naast?

Marco

Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2009 :  23:28:05  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Markos

Hoi Tom,

Bedankt voor je uitvoerige uitleg.
Nog even een vraagje:
Ik had in mijn gedachten de geluiden af te laten spelen die in de locomotief zitten. Lees ik het goed dat je in jou voorbeeld geluiden laat afspelen die opgeslagen staan op de HD van de computer?

of zit ik er echt naast?

Marco

Nee hoor, Koploper heeft die mogelijkheid ingebouwd. Je kunt op je HD een boel geluiden zetten en Koploper kan die geluiden afspelen. Met speciale acties dus. Je kunt zelfs met een extern programma je eigen stem opnemen en door Koploper laten afspelen. Er zijn ook treingeluiden op Internet. Koploper ondersteunt het standaardgeluidsformaat van Windows.
Als je een ingebouwd geluid in je loc wilt gebruiken gaat mijn verhaal natuurlijk niet op. Dan zou je moeten gaan spelen met de functies/ uitgebreide functies in je locoverzicht.
Ik zal er eens naar kijken. Waarom kan een lokgeluid niet zowel bij een personentrein als een goederentrein voorkomen? Het is toch meestal een fluit, een bel of een stoomgeluid?






Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 22 mrt 2009 23:40:35
Ga naar bovenaan de pagina

Markos

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2009 :  17:44:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Markos  Reageer met citaat
maar geen conducteursfluitje voor een goederen trein....
en ook geen melding van einsteigen bitte und turen schliesen....

vandaar mijn vraag hierover.
De rest van de geluiden is idd geen enkel probleem

Omdat mijn treinbaan ophangt heb ik niet echt de mogelijkheid om nog een kabel naar de baan te brengen en een box op te hangen voor een evt omroepbericht of andere stationsgeluiden. (zie mijn site)
aan de andere kant lijkt het me wel wat hebben om die geluiden centraal te laten klinken
Dan heb je ook veel meer variatie natuurlijk...
Hier wordt nog eens een keer uitvoerig over nagedacht

marco

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina