Auteur |
Onderwerp |
|
reiziger
30 berichten |
Geplaatst - 18 mrt 2009 : 11:39:27
|
Hallo raadgevers,
Ik ben mij nog steeds aan het verdiepen in koploper en heb voor de meeste van jullie een simpele vraag. Als er wordt gesproken over detectiestukken in een blok wordt er dan bedoeld een geisoleerd stuk rail van 30 á 40 cm zonder een reed- of schakelcontact of een stuk geïsoleerd stuk rail met een reed- of schakelcontact. Of kan er volstaan worden met alleen een reed- of schakelcontact. Ik merk dat ik digitaal wil maar analoog denk.
Reiziger
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 18 mrt 2009 : 13:05:49
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door reiziger
Ik ben mij nog steeds aan het verdiepen in koploper en heb voor de meeste van jullie een simpele vraag. Als er wordt gesproken over detectiestukken in een blok wordt er dan bedoeld een geisoleerd stuk rail van 30 á 40 cm zonder een reed- of schakelcontact of een stuk geïsoleerd stuk rail met een reed- of schakelcontact.
In de basisoplossing van koploper moet de detectie aan de computer melden waar de kop van de trein is en dit twee maal per blok .
Hoe je nu dat signaal maakt is voor koploper niet van belang. Magneet onder de lok is dus één oplossing, maar met beperkingen want wat doe je bij een trek duwtrein ? Daaruit is de oplossing gegroeid met een geisoleerd stukje rail , daarin wordt dan de stroom gemeten en bingo je hebt weer een signaal. Wel op voorwaarde dat de voorste assen "geleidend" zijn en iets stroom gebruiken.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 18 mrt 2009 : 13:23:46
|
Theo,
Ook een trek-duw trein werkt met reedrelais, je moet alleen ook een magneetje plakken onder de stuurstand.
Het is alleen de betrouwbaarheid die bij stroomdetectie veel groter is dan bij een reedrelais, ondanks dat er ook gebruikers zijn die daar goede ervaringen mee hebben.
Ook is het vaak moeizaam om een magneet onder een lok te plaatsen het moet op een plaats zitten waar hij niet te laag komt te zitten daar je anders bij de eerste de beste wissel vast loopt.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
reiziger
30 Posts |
Geplaatst - 18 mrt 2009 : 13:40:49
|
Hallo Theo en Wim,
Weer iets geleerd. Wil ik nu altijd te ingewikkeld denken? Dus stroomdetectie is dus veel betrouwbaarder dan reed- of schakelcontacten én goedkoper. Dus: ik isoleer bv. twee stukken rail, dat geisoleerd stukje (massa) met de S88 verbinden en de dedectie is klaar? Bedankt voor de info. |
|
|
KlaasZ
Netherlands
179 Posts |
Geplaatst - 18 mrt 2009 : 13:55:38
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door reiziger
Dus: ik isoleer bv. twee stukken rail, dat geisoleerd stukje (massa) met de S88 verbinden en de dedectie is klaar?
Als het om 3-rail gaat: ja. Gaat het om 2-rail, dan moet er nog een stroomdetector tussen. Sommige fabrikanten, en ook medehobbyisten, bieden dat gecombineerd aan, dus een print waarop zowel de stroomdetectors als de s88 terugmelder zitten. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 18 mrt 2009 : 13:56:54
|
Roel,
Iets te simpel gedacht.
Als je rijdt met Marklin (3 rail), klopt je verhaal.
Rijdt je met 2 rail dan moet er tussen de rails en de S88 een stroomdetectie geplaatst worden, tenzij je S88 hebt inclusief stroomdetectie.
Ben je in het bezit van S88 zonder stroom detectie dan moet je heb beslist niet aan de rails aansluiten, je mag het wel maar dan is het einde verhaal S88 en mag je een nieuwe aanschaffen.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
reiziger
30 Posts |
Geplaatst - 18 mrt 2009 : 15:52:25
|
Hallo Wim,
Ik rijd met 3-rail. Vandaag een lekkere vrije dag om met de spoorbaan verder te gaan maar ik begin een beetje te balen omdat iets niet lukt en dat kost mij bijna al een hele dag. Ik ga doen wat jullie mij hebben gezegd. Ik wil twee detectiestukken maken op een proefgedeelte. Ik heb daarvoor twee keer twee stukken rails geísoleerd. Bij de c-rail heb je twee pinnetjes naast elkaar en ik heb om de buitenste pinnetjes zo'n rood isolatiestukje geplaatst (of moet ik beide pinnetjes isoleren?). Daarbij heb ik draden van de twee geisoleerde delen naar de S88 gebracht. Het vreemde is nu dat koploper blijft zeggen dat het blok bezet is. De twee rondjes in het baanschema zijn geel gekleurd en als ik bv. een loc wil gaan ijken zegt het programma dat de beide bezetmelders niet vrij zijn. Wat doe ik nu fout! |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 18 mrt 2009 : 16:59:04
|
Roel,
Ik heb 2 rail, dus als ik nu uit mijn nek zit te kletsen dan reageerd er wil iemand.
Ik heb diverse keren gelezen dat je er bij C-rail voor moet zorgen dat de beide railstaven geen verbinding met elkaar hebben, aan de onderkant iets doorknippen, het schijnt daar door verbonden te zijn.
Als ze namelijk geen verbinding met elkaar hebben dan zorgt een wagon voor contact zodra deze er op rijdt en meld de S88 dit.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
KlaasZ
Netherlands
179 Posts |
Geplaatst - 18 mrt 2009 : 19:32:14
|
HIER een webpagina die vrij uitvoerig beschrijft hoe je dat moet doen bij C-rails. |
|
|
reiziger
30 Posts |
Geplaatst - 18 mrt 2009 : 20:35:27
|
Hallo Klaas,
Ik kende deze webpagina en heb nu echt alles gedaan volgens dat 'recept'. Toch blijven de bezetmeld-rondjes geel opgelicht en meldt het blokvierkantje, als ik erop klik, <bezetmelder bezet>. In geen velden of wegen is er een trein te bekennen? Volgens mij moet het blok vrij zijn en moeten de rondjes pas gaan oplichten als er een loc passeert! Of niet? Rara. Kan iemand mij helpen?
Roel
|
|
|
Robnus
Netherlands
24 Posts |
Geplaatst - 18 mrt 2009 : 21:01:58
|
Hallo Roel,
Als je een ohmmeter heb zou je eventueel kunnen meten of de ene rail contact heeft met de andere rail. We praten dan natuurlijk over de buitenste railsstaven. Als dit het geval is weet je dat er ergens nog wat verbonden is met de geisoleerde rail
Mvg Rob
Minitrix, Intellibox, Koploper, BMD16-SD |
Bewerkt door Robnus op 18 mrt 2009 21:02:27 |
|
|
johanerik
Netherlands
9 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2009 : 13:40:16
|
Hallo Roel,
Ik weet niet of je er al uit bent maar om jouw problemen te voorkomen werk ik met een testopstellinkje. Ik controleer de werking van mijn detectierailstukken (ook C-rails) met behulp van een oude (analoge) trafo, een aansluitrails en een voltmeter. Zo controleer ik of de geïsoleeerde rail inderdaad geïsoleerd is en als ik er een wagonnetje op plaats er wel stroom op de geïsoleerde rail staat. En dat alles op de keukentafel! Hiermee voorkom ik dat ik ga twijfelen als de detectierail al in de baan is ingebouwd.
Groeten,
Han Goudswaard |
|
|
|
Onderwerp |
|