Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 198 / Bezoekers Vandaag: 1685
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 514
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 detectiestukken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

reiziger

30 berichten

Geplaatst - 18 mrt 2009 :  11:39:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo raadgevers,

Ik ben mij nog steeds aan het verdiepen in koploper en heb voor de meeste van jullie een simpele vraag.
Als er wordt gesproken over detectiestukken in een blok wordt er dan bedoeld een geisoleerd stuk rail van 30 á 40 cm zonder een reed- of schakelcontact of een stuk geïsoleerd stuk rail met een reed- of schakelcontact. Of kan er volstaan worden met alleen een reed- of schakelcontact. Ik merk dat ik digitaal wil maar analoog denk.

Reiziger

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2009 :  13:05:49  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door reiziger



Ik ben mij nog steeds aan het verdiepen in koploper en heb voor de meeste van jullie een simpele vraag.
Als er wordt gesproken over detectiestukken in een blok wordt er dan bedoeld een geisoleerd stuk rail van 30 á 40 cm zonder een reed- of schakelcontact of een stuk geïsoleerd stuk rail met een reed- of schakelcontact.



In de basisoplossing van koploper moet de detectie aan de computer melden waar de kop van de trein is en dit twee maal per blok .

Hoe je nu dat signaal maakt is voor koploper niet van belang.
Magneet onder de lok is dus één oplossing, maar met beperkingen want wat doe je bij een trek duwtrein ?
Daaruit is de oplossing gegroeid met een geisoleerd stukje rail , daarin wordt dan de stroom gemeten en bingo je hebt weer een signaal.
Wel op voorwaarde dat de voorste assen "geleidend" zijn en iets stroom gebruiken.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2009 :  13:23:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Ook een trek-duw trein werkt met reedrelais, je moet alleen ook een magneetje plakken onder de stuurstand.

Het is alleen de betrouwbaarheid die bij stroomdetectie veel groter is dan bij een reedrelais, ondanks dat er ook gebruikers zijn die daar goede ervaringen mee hebben.

Ook is het vaak moeizaam om een magneet onder een lok te plaatsen het moet op een plaats zitten waar hij niet te laag komt te zitten daar je anders bij de eerste de beste wissel vast loopt.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

reiziger

30 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2009 :  13:40:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo en Wim,

Weer iets geleerd. Wil ik nu altijd te ingewikkeld denken?
Dus stroomdetectie is dus veel betrouwbaarder dan reed- of schakelcontacten én goedkoper.
Dus: ik isoleer bv. twee stukken rail, dat geisoleerd stukje (massa) met de S88 verbinden en de dedectie is klaar?
Bedankt voor de info.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2009 :  13:55:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door reiziger

Dus: ik isoleer bv. twee stukken rail, dat geisoleerd stukje (massa) met de S88 verbinden en de dedectie is klaar?
Als het om 3-rail gaat: ja.
Gaat het om 2-rail, dan moet er nog een stroomdetector tussen. Sommige fabrikanten, en ook medehobbyisten, bieden dat gecombineerd aan, dus een print waarop zowel de stroomdetectors als de s88 terugmelder zitten.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2009 :  13:56:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Roel,

Iets te simpel gedacht.

Als je rijdt met Marklin (3 rail), klopt je verhaal.

Rijdt je met 2 rail dan moet er tussen de rails en de S88 een stroomdetectie geplaatst worden, tenzij je S88 hebt inclusief stroomdetectie.

Ben je in het bezit van S88 zonder stroom detectie dan moet je heb beslist niet aan de rails aansluiten, je mag het wel maar dan is het einde verhaal S88 en mag je een nieuwe aanschaffen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

reiziger

30 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2009 :  15:52:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik rijd met 3-rail.
Vandaag een lekkere vrije dag om met de spoorbaan verder te gaan maar ik begin een beetje te balen omdat iets niet lukt en dat kost mij bijna al een hele dag.
Ik ga doen wat jullie mij hebben gezegd. Ik wil twee detectiestukken maken op een proefgedeelte. Ik heb daarvoor twee keer twee stukken rails geísoleerd. Bij de c-rail heb je twee pinnetjes naast elkaar en ik heb om de buitenste pinnetjes zo'n rood isolatiestukje geplaatst (of moet ik beide pinnetjes isoleren?). Daarbij heb ik draden van de twee geisoleerde delen naar de S88 gebracht.
Het vreemde is nu dat koploper blijft zeggen dat het blok bezet is. De twee rondjes in het baanschema zijn geel gekleurd en als ik bv. een loc wil gaan ijken zegt het programma dat de beide bezetmelders niet vrij zijn. Wat doe ik nu fout!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2009 :  16:59:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Roel,

Ik heb 2 rail, dus als ik nu uit mijn nek zit te kletsen dan reageerd er wil iemand.

Ik heb diverse keren gelezen dat je er bij C-rail voor moet zorgen dat de beide railstaven geen verbinding met elkaar hebben, aan de onderkant iets doorknippen, het schijnt daar door verbonden te zijn.

Als ze namelijk geen verbinding met elkaar hebben dan zorgt een wagon voor contact zodra deze er op rijdt en meld de S88 dit.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2009 :  19:32:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
HIER een webpagina die vrij uitvoerig beschrijft hoe je dat moet doen bij C-rails.
Ga naar bovenaan de pagina

reiziger

30 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2009 :  20:35:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Klaas,

Ik kende deze webpagina en heb nu echt alles gedaan volgens dat 'recept'.
Toch blijven de bezetmeld-rondjes geel opgelicht en meldt het blokvierkantje, als ik erop klik, <bezetmelder bezet>.
In geen velden of wegen is er een trein te bekennen?
Volgens mij moet het blok vrij zijn en moeten de rondjes pas gaan oplichten als er een loc passeert! Of niet?
Rara. Kan iemand mij helpen?

Roel

Ga naar bovenaan de pagina

Robnus

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2009 :  21:01:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roel,

Als je een ohmmeter heb zou je eventueel kunnen meten of de ene rail contact heeft met de andere rail.
We praten dan natuurlijk over de buitenste railsstaven.
Als dit het geval is weet je dat er ergens nog wat verbonden is met de geisoleerde rail

Mvg Rob

Minitrix, Intellibox, Koploper, BMD16-SD

Bewerkt door Robnus op 18 mrt 2009 21:02:27
Ga naar bovenaan de pagina

johanerik

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2009 :  13:40:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roel,

Ik weet niet of je er al uit bent maar om jouw problemen te voorkomen werk ik met een testopstellinkje. Ik controleer de werking van mijn detectierailstukken (ook C-rails) met behulp van een oude (analoge) trafo, een aansluitrails en een voltmeter. Zo controleer ik of de geïsoleeerde rail inderdaad geïsoleerd is en als ik er een wagonnetje op plaats er wel stroom op de geïsoleerde rail staat. En dat alles op de keukentafel! Hiermee voorkom ik dat ik ga twijfelen als de detectierail al in de baan is ingebouwd.

Groeten,

Han Goudswaard
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina