Auteur |
Onderwerp |
|
ruecitroen
10 berichten |
Geplaatst - 16 mrt 2009 : 22:01:13
|
Beste medespoorders,
Nadat het mij gelukt is om een enkelsporig testbaantje te maken met een driesporig station en om hier 3 treinen geautomatiseerd te laten rijden wil ik de testbaan nu uitbreiden met twee rangeersporen cq kopsporen. Treinen moeten hier automatisch naartoe kunnen rijden, keren en weer wegrijden. Ik loop nu even vast op het aantal bezetmeldpunten dat ik hier moet aanleggen. In mijn normale blokken gebruik ik er drie per blok. Kan ik het hier met één, twee of drie doen? Zijn er verder nog tips aangaande de lengte van de secties?
Met vriendelijke groet,
Wijnand Horsting |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 16 mrt 2009 : 22:05:36
|
Hallo Wijnand,
je hebt maar aan 1 kant een stopsectie nodig, dus bij het stootblok, samen met 1 remmelder heb je in een doodlopend spoor meer dan voldoende aan 2 melders, evt. kan je nog denken aan een gemeenschappelijke remmelder direkt voor de wisselstraat naar de kopsporen, dan heb je hiernaast alleen nog de stopmelder nodig.
met vriendelijke groet,
Water
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 |
|
|
ruecitroen
10 Posts |
Geplaatst - 16 mrt 2009 : 22:23:44
|
Hallo Walter,
Dank voor het snelle antwoord!
Is er nog iets aan te bevelen v.w.b. de lengte van de stopsectie?
Groet, Wijnand |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 16 mrt 2009 : 22:29:54
|
Hallo Wijnand,
een goede stelregel in Ho is 36 cm. voor het einde (stootblok),
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 |
|
|
sjoef
Netherlands
94 Posts |
Geplaatst - 06 apr 2009 : 13:43:52
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wissels
Hallo Wijnand,
je hebt maar aan 1 kant een stopsectie nodig, dus bij het stootblok, samen met 1 remmelder heb je in een doodlopend spoor meer dan voldoende aan 2 melders, evt. kan je nog denken aan een gemeenschappelijke remmelder direkt voor de wisselstraat naar de kopsporen, dan heb je hiernaast alleen nog de stopmelder nodig.
met vriendelijke groet,
Water
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Walter, is dit niet tegenstrijdig de uitspraak van (ik dacht Paul) dat een wisselstraat niet in een blok opgenomen mag worden?
Jos |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 06 apr 2009 : 14:45:07
|
Jos,
Walter schrijft voor de wisselstraat. Daarbij is op te merken dat Walter met M* rijdt en wissels niet kan detecteren maar het komt wel bijna op hetzelfde neer.
Maar je kan bij N en ook H0 tweerail de wisselstraat wel detecteren als zijnde binnenkomstmelder voor een aantal kop- cq opstelsporen. Deze moet je dan niet als "blok bezet bij" aanvinken maar alleen definiëren bij te verwachten melders. Als het maar een spoor is heeft dat natuurlijk geen zin. Voordeel is dat als je een korte trein hebt de wissel vrijgegeven kan worden voordat de trein bij de remmelder is aangekomen, mits de gehele trein gedetecteerd is.
Wat je tegenstrijdigheid betreft is dat de binnenkomstmelder geen deel uit maakt van je blok maar alleen als zijnde er komt(is) één trein
Grtz Rob
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
Bewerkt door Rob Fongers op 06 apr 2009 14:46:56 |
|
|
sjoef
Netherlands
94 Posts |
Geplaatst - 06 apr 2009 : 14:56:01
|
Rob, duidelijk. Bedankt voor de (snelle) reactie.
Jos |
|
|
WouterL
Netherlands
85 Posts |
Geplaatst - 06 mei 2009 : 11:20:29
|
Nog een aanvullende vraag: als je een loc laat omlopen via een stootbloksectie (er hoeft dus alleen maar de locomotief in te passen - meer ruimte heb ik ook niet ), kan ik dan toe met slechts een bezetmelder? Snelheid heeft de loc dan niet. Of moeten er toch per se twee secties zijn - van pakweg 12 cm per stuk?
Groet, Wouter
Märklin, k-rails, Koploper, DDW, Littfinski: ontwerpfase |
|
|
GRUspoor
Netherlands
47 Posts |
Geplaatst - 06 mei 2009 : 12:18:06
|
Hallo Wouter,
Als je altijd met minimale snelheid het blok in rijdt, dan is 1 bezetmelder (stopmelder) voldoende! Je moet namenlijk met minimale snelheid op de stopmelder aankomen om netjes tot stilstand te komen (geen noodstop).
Groetjes Gert
H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje. |
|
|
WouterL
Netherlands
85 Posts |
Geplaatst - 06 mei 2009 : 14:08:36
|
Dank je, Gert, scheelt ook weer bezetmelders
Märklin, k-rails, Koploper, DDW, Littfinski: ontwerpfase |
|
|
|
Onderwerp |
|