Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 78 / Bezoekers Vandaag: 2174
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 290
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezetmelders in kopspoor/rangeerspoor
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ruecitroen

10 berichten

Geplaatst - 16 mrt 2009 :  22:01:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste medespoorders,

Nadat het mij gelukt is om een enkelsporig testbaantje te maken met een driesporig station en om hier 3 treinen geautomatiseerd te laten rijden wil ik de testbaan nu uitbreiden met twee rangeersporen cq kopsporen. Treinen moeten hier automatisch naartoe kunnen rijden, keren en weer wegrijden. Ik loop nu even vast op het aantal bezetmeldpunten dat ik hier moet aanleggen. In mijn normale blokken gebruik ik er drie per blok. Kan ik het hier met één, twee of drie doen? Zijn er verder nog tips aangaande de lengte van de secties?

Met vriendelijke groet,

Wijnand Horsting

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2009 :  22:05:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wijnand,

je hebt maar aan 1 kant een stopsectie nodig, dus bij het stootblok, samen met 1 remmelder heb je in een doodlopend spoor meer dan voldoende aan 2 melders, evt. kan je nog denken aan een gemeenschappelijke remmelder direkt voor de wisselstraat naar de kopsporen, dan heb je hiernaast alleen nog de stopmelder nodig.

met vriendelijke groet,

Water

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

ruecitroen

10 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2009 :  22:23:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Dank voor het snelle antwoord!

Is er nog iets aan te bevelen v.w.b. de lengte van de stopsectie?

Groet,
Wijnand
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2009 :  22:29:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wijnand,

een goede stelregel in Ho is 36 cm. voor het einde (stootblok),

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 06 apr 2009 :  13:43:52  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Wijnand,

je hebt maar aan 1 kant een stopsectie nodig, dus bij het stootblok, samen met 1 remmelder heb je in een doodlopend spoor meer dan voldoende aan 2 melders, evt. kan je nog denken aan een gemeenschappelijke remmelder direkt voor de wisselstraat naar de kopsporen, dan heb je hiernaast alleen nog de stopmelder nodig.

met vriendelijke groet,

Water

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1



Walter, is dit niet tegenstrijdig de uitspraak van (ik dacht Paul) dat een wisselstraat niet in een blok opgenomen mag worden?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 apr 2009 :  14:45:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos,

Walter schrijft voor de wisselstraat. Daarbij is op te merken dat Walter met M* rijdt en wissels niet kan detecteren maar het komt wel bijna op hetzelfde neer.

Maar je kan bij N en ook H0 tweerail de wisselstraat wel detecteren als zijnde binnenkomstmelder voor een aantal kop- cq opstelsporen. Deze moet je dan niet als "blok bezet bij" aanvinken maar alleen definiëren bij te verwachten melders. Als het maar een spoor is heeft dat natuurlijk geen zin. Voordeel is dat als je een korte trein hebt de wissel vrijgegeven kan worden voordat de trein bij de remmelder is aangekomen, mits de gehele trein gedetecteerd is.

Wat je tegenstrijdigheid betreft is dat de binnenkomstmelder geen deel uit maakt van je blok maar alleen als zijnde er komt(is) één trein


Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 06 apr 2009 14:46:56
Ga naar bovenaan de pagina

sjoef

Netherlands
94 Posts

Geplaatst - 06 apr 2009 :  14:56:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob, duidelijk. Bedankt voor de (snelle) reactie.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 06 mei 2009 :  11:20:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Nog een aanvullende vraag: als je een loc laat omlopen via een stootbloksectie (er hoeft dus alleen maar de locomotief in te passen - meer ruimte heb ik ook niet ), kan ik dan toe met slechts een bezetmelder? Snelheid heeft de loc dan niet. Of moeten er toch per se twee secties zijn - van pakweg 12 cm per stuk?

Groet, Wouter

Märklin, k-rails, Koploper, DDW, Littfinski: ontwerpfase
Ga naar bovenaan de pagina

GRUspoor

Netherlands
47 Posts

Geplaatst - 06 mei 2009 :  12:18:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wouter,

Als je altijd met minimale snelheid het blok in rijdt, dan is 1 bezetmelder (stopmelder) voldoende!
Je moet namenlijk met minimale snelheid op de stopmelder aankomen om netjes tot stilstand te komen (geen noodstop).

Groetjes Gert

H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje.
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 06 mei 2009 :  14:08:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Dank je, Gert, scheelt ook weer bezetmelders

Märklin, k-rails, Koploper, DDW, Littfinski: ontwerpfase
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina