Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 406 / Bezoekers Vandaag: 14625
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 2 of 3 secties (bezetmelders) per blok??
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Barry

Netherlands
126 berichten

Geplaatst - 17 feb 2009 :  14:03:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb Koplopper uitgeprobeerd op mijn schaduwstation en dat werkte (na enige foutjes en eigenwijzigheid mijnerzijds) prima. Ik ben nu bezig om de rest van mijn baan op te bouwen.

Met enige regelmaat lees ik over 2 of 3 secties (met bezetmeldpunt) per blok. Ik heb één ding voor mij zelf nog steeds niet helder: ik rijd in één richting en ik heb per blok steeds 2 secties, met een bezetmeldpunt per sectie. Er zitten geen ongedetecteerde secties in de blokken.
Ik heb ook een gedeelte, waar ik 2 richtingen moet kunnen rijden: namelijk naar de rangeersporen.
Kan ik daar ook met 2 secties (met bezetmeldpunt) per blok volstaan of moet ik dan toch 3 secties (met bezetmeldpunt) maken?

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 feb 2009 :  14:13:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Barry,

Alles kan in principe met 2 secties. Heb jij ook al eens gekeken in de helpfile van Koploper? Hier wordt het volgens mij toch netjes uitgelegd?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 17 feb 2009 :  14:23:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Mijn dank voor de snelle reactie. In het Help-file wordt het keurig uitgelegd en ik denk ook, dat ik het begrijp.
Maar ik vertrouw mezelf af en toe niet meer, want de eerste keer met de wisselstraten dacht ik ook, dat ik het begreep, maar maakte toch een denkfout. Ik wilde het voor mezelf zeker hebben om te voorkomen, dat ik strakks moet gaan "slopen".

Groeten,


Barry

N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 feb 2009 :  15:03:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Barry



Mijn dank voor de snelle reactie. In het Help-file wordt het keurig uitgelegd en ik denk ook, dat ik het begrijp.



Ik rij met twee bezetmelders per blok (2m). Inkommelder is +- 1,5m lang stopsectie 0,5m, doorrijden staat op +- 30cm .

Wat gebeurt er nu bij het rijden in de andere richting ? Binnenkomstmelder is dan 50 cm lang, de stopsectie 150 cm.... Doorrijden gezet op 100 cm, trein rijdt wel lang op minimum snelheid treintype...

Ik heb, bij de later gebouwde blokken, daarom ineens de zaagsnedes gemaakt(50,100,50) en het blok met drie draadjes aangesloten, die gaan nu nog naar twee bezetmelders. Die derde sectie komt op een bezetmelder wanneer ik het nodig vind en zonder werkzaamheden OP de tafel...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 feb 2009 :  15:10:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Maak het nu niet onnodig ingewikkeld! Barry begrijpt de basis en dat is, vermoed ik zo, voor nu genoegd.

Trouwens: doorrijden moet je standaard NIET gebruiken want dan liggen je stopsecties verkeerd.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 17 feb 2009 :  15:18:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en Theo,

Inderdaad ben ik blij, dat ik het principe onder knie heb. Ik houd mij voorlopig aan 2 secties per blok en één richting op rijden.
Eerst maar zien, dat ik mijn huidige baan helemaal opgebouwd en werkend krijg. Daarna zien we wel verder.

Mocht ik in toekomst veranderingen willen aanbrengen en 2 kanten willen oprijden, dan kom ik ongetwijfeld terug op dit mooie Forum.
Twee kanten oprijden vraagt (volgens mij) meer dan een paar zaagsneden en bezetmelders aansluiten. Niet alleen fysiek op de baan moet er van alles veranderen (seinen, e.d.), maar ook de database van Koploper moet over de kop. En daar waag ik mij als beginner voorlopig nog niet aan.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 feb 2009 :  09:45:50  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT



Trouwens: doorrijden moet je standaard NIET gebruiken want dan liggen je stopsecties verkeerd.




Paul,

Ik had eerst te korte stopsecties gemaakt. Daarna ben ik langere gaan maken en daarin rijdt ik nu iets door (bij sommige ietsje meer)

Ik vind "te korte" stopsecties vervelender dan "iets te lange" stopsecties.



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina