Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 138 / Bezoekers Vandaag: 412
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Draaischijf.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

sein

Netherlands
20 berichten

Geplaatst - 10 feb 2009 :  22:15:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
Ik heb een klein probleem met de wacht tijd van mijn draai schijf.
Ik heb een vaste route aangemaakt, van blok 10,42,20,38
Als de loc in blok 38 is aan gekomen, is het de bedoeling dat deze even wacht, en weer terug gaat naar de draaischijf.
Het probleem is, dat deze wacht, totdat de draaischijf gaat draaien, verandert dan van rijrichting, wacht nog even, en gaat dan rijden ,maar dan is de draaischijf weer terug gedraaid.
Als het mogelijk is zou ik de draaischijf willen laten wachten tot de loc weer op de draaischijf is.
En dan pas terug draait.
Is dit mogelijk,heb zelf vele mogelijkheden geprobeerd maar zonder succes.
Ik rij met, Fleischmann,,TC,Fleischmann draaischijf,6152c en de Turn-control.
Wie kan mij helpen?
Groetjes Bert.

Download Attachment: SBB.bck
150,12 KB

Bert, Fleischmann, Twin-center, Koploper, HO SBB

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 feb 2009 :  23:00:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Jij hebt nog lang niet bij alle sporen aangegeven hoe de draaischijf moet staan. Ook heb jij zowel oprijdend als afrijdend gekozen voor snelkeuze. Voor oprijden is dit prima echter niet voor afrijden. Je moet hier wel aangeven hoe de loc van de draaischijf moet afrijden.

Ook is het makkelijker en aan te bevelen om de draaischijf te koppelen aan het blok waar het bijhoort (gelijk op de manier waarop je lijnen koppelt aan een blok).

De turncontrole van Fleischmann heeft 1 groot nadeel (staat ook in de helpfile vermeld): een programma kan niet weten of deze reeds klaars is met draaien of niet. Je moet dus zeker zorgen dat de simulatie in Koploper langzamer draait dan in werkelijkheid en dan maar hopen dat als Koploper klaar is de brug ook is gearriveerd op het juist spoor en nergens is blijven steken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

sein

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 11 feb 2009 :  10:56:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,
Bedankt voor je reactie, hetgeen wat je zei, had ik allemaal gedaan, behalve de laaste twee sporen niet.
Maar omdat het mij niet lukte om de draaischijf te laten wachten, heb ik het een en ander uitgeprobeerd.
Maar ook als ik alles juist heb ingevuld, lukt het mij niet om de draaischijf te laten wachten.Verder werkt het perfect.
Mogelijk heb je nog een suggestie van wat ik zou kunnen doen.
Groetjes Bert.

Bert, Fleischmann, Twin-center, Koploper, HO SBB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 feb 2009 :  13:23:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

Heb jij ook zitten spelen met de draaisnelheid simulatie? Deze kan je instellen bij de gegevens van de draaischijf in baanontwerp.

Zoals ik al schreef: mankement van deze besturing Fleischmann: de software kan niet weten of de schijf nog draait of stilstaat.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Niels Bakker

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 11 feb 2009 :  22:43:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Niels Bakker  Reageer met citaat
Beste Bert,

mijn draaischijf is nog niet opgenomen in mijn vaste baan, maar ik heb wel reeds kunnen experimenteren met de turn control met behulp van een testbaantje.
Natuurlijk werkt elke draaischijf anders, de een is wat sneller dan de andere. Gezien het feit dat er geen terugmelding is dat de draaischijf nog draait is het raadzaam om de instelling: "draaisnelheid brugsimulatie" niet te kritisch te zetten, hierdoor gun je de draaischijf even de tijd om op het juiste spoor te komen, tenminste voor Koploper.

Ikzelf had: 2.10 sec. als goede referentie.

Indien je alle wisselstraten "van-naar blok" goed hebt ingesteld en de brugsimulatie dan zal je zien dat jouw probleem is opgelost en dat het niet nodig is om dit met vaste routes/logische acties optelossen.

Met vriendelijke groet,

Niels Bakker
Ga naar bovenaan de pagina

sein

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 15 feb 2009 :  16:13:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Niels,
Met de draaischijf kopt het allemaal,het probleem wat ik heb,is dat wanneer de draaischijf op zijn plaats is gekomen,dus op het juiste spoor, dat ik de draaischijf niet kan laten wachten totdat de loc weer terug rijd naar de draaischijf en dan pas weer terug draait naar zijn begin positie.De schijf komt aan stopt op de juiste plaats de loc rijd eraf wacht 10 sec. en draait
dan terug. en die tijd zou ik graag kunnen verlengen.
Groetjes Bert.

Bert, Fleischmann, Twin-center, Koploper, HO SBB
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina