Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 110 / Bezoekers Vandaag: 403
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 293
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 detectiezone
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Roger

Belgium
60 berichten

Geplaatst - 31 jan 2009 :  15:48:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roger  Reageer met citaat
Hallo, mijn naam is Roger en ben nieuw op dit forum.
Mijn blokken hebben allen drie bezetmelders. Ik rij enkel in dezelfde richting.Een melder bij binnenkomen blok en aan het einde van het blok een afremzone met melder en een stopzone met melder.Nu is dat eerste stuknogal lang. Om een goede stroomverdeling te hebben zou ik meerdere voedingen op dit lang stuk willen. Ik neem aan dat deze dan allemaal op die eerste melder moeten aangesloten worden, of zie ik dat verkeerd.Kan dat lange stuk rail ook niet voor storingen zorgen?
Mvg Roger

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 31 jan 2009 :  17:03:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Roger, waarom stel je de vraag hier nog een keer? Was het antwoord op dat andere forum niet goed genoeg?
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 31 jan 2009 :  19:27:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
misschien omdat het antwoord daar niet bevredigend of voldoende was?

Ipv zo te reageren kan je ook zeggen "welkom roger, wij helpen u graag verder!".

___________________________________________

Welkom roger, wij helpen u graag verder!

Je kunt daar zelf in kiezen. je kunt de beide draden op dezelfde bezetmelding aansluiten of eventueel een andere bezetmelder tussenvoegen, dat kan geen kwaad.

Je draad rechtstreeks op de stroomtoevoer aansluiten is niet aan te raden.


greetz, Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Roger

Belgium
60 Posts

Geplaatst - 31 jan 2009 :  20:18:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roger  Reageer met citaat
Klaas ik weet niet wat er mis mee is om meerdere antwoorden op mijn vraag te bekomen. In de helpfile van koploper zegt men niet helemaal van wat jij beweerde, vandaar dat ik eens verder wou informeren. Dit wil niet zeggen dat uw antwoord niet juist is, maar voor ik verder bouw wil ik toch zeker zijn. Toch bedankt. Roger

Bart bedankt om bij te springen, ik ben ten slotte maar een beginner en kan alle hulp gebruiken. Niet iedereen is digitaalspecialist. Maar oefening baart de kunst, of niet soms.
Volgens Paul zijn handleiding zou je voldoende hebben met een geïsoleerd stukje rail om de bezetmelder te plaatsen.Maar als je met zulke korte secties zit, krijgen de tussenstukken toch geen stroom.Vandaar mijn vraag,kan je deze secties gewoon van digitale voeding voorzien rechtstreeks vanuit de centrale, en heeft dat dan geen invloed op de sturing van koploper.
Mvgr. Roger
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 31 jan 2009 :  20:32:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
Hoi roger,

Op mijn baan is iedere cm een bezetmelder. Ik werk met viesman 5233 stroomdetectormodules en zo vind ik het persoonlijk gemakkelijk om de trein te volgen.

Als je inderdaad in de handleiding van koploper kijkt is het niet noodzakelijk om het zo te doen en kan je de tussenstukken gewoon rechtstreeks op de digitale spanning aansluiten. Uw locs reageren op signalen van koploper, terwijl koploper zijn acties uitvoerd ifv de bezetmeldingen die hij ontvangt.


greetz, Bart
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 31 jan 2009 :  20:50:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Roger

Klaas ik weet niet wat er mis mee is om meerdere antwoorden op mijn vraag te bekomen.
Roger, ik heb op forums al meerdere malen uitgelegd wat daar mis mee is. Dat ga ik hier niet allemaal herhalen. Maar als je twijfel had aan mijn antwoord, dan had je dat op dat andere forum kunnen zeggen, in plaats van je heil ergens anders te zoeken.
In ieder geval is mijn beleid: dezelfde vraag van dezelfde persoon op meerdere forums, dan haak ik af.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 31 jan 2009 :  21:30:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Klaas/Roger,

@Klaas
Als je niet wilt reageren, reageer dan niet. Deze postings dragen niets bij. Misschien op meerdere forums omdat niet iedereen op alle forums leest en/of antwoord?

@Roger,
Waarom 3 bezetmeldpunten als je toch slechts in 1 richting het blok wilt berijden?
Trouwens je vraagstelling is bijzonder vaag: allemaal op die eerste melder aansluiten? Hier raak ik je echt kwijt. Kijk je wel in het juiste deel van de handleiding van Koploper? Ik betwijfel het. Je zit toch niet te kijken in aansluiten blokken op de 'oude' manier?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

fernst

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 31 jan 2009 :  21:47:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Roger,

Ik snap je probleem niet zo goed.

Een blok bestaat in principe uit 2 bezetmelders, eentje bij binnenkomst, en eentje bij het uitrijden. Met het stuk baan ertussen in, kun je in principe doen waar je je goed bij voelt. Hier zijn voor- en nadelen (niet de hele baan gedetekteerd vs kosten etc.); daar moet iedereen zijn keuze in maken. Ik persoonlijk voed meestal dat stuk baan rechtstreeks via de booster waarbij het signaal over 2 tegengestelde diodes is geschakeld zodat deze stukken baan dezelfde spanning krijgen als bij de terugmeld units (geldt alleen bij 2-rail banen, zoals de mijne).
Langs de 5 draads bus van de terugmeld units loopt bij mij dus ook nog het boostersignaal (rode en bruine draad). Bij iedere terugmeld unit plaats ik een tegengeschakelde diode in een paar kroonstenen, en maak zo de aftakkingen naar de tussenliggende stuk. Deze draad leg ik overigens met installatie draad van de bouwmarkt (100m draad voor eur 15,- a 20,=, maar wel 2,5 mm2!). Af en toe maak ik ook een extra verbinding naar de doorlopende rail.

Een blok mag op deze manier best lang zijn, meerdere meters zonder dat het een probleem oplevert. Ben je bang voor spanningsval over de rails oid? Als dat zo is, is een dikke draad (of een extra draad) in principe de juiste oplossing, daar hoef je geen extra terugmeld units voor in te zetten. Ik heb zelf echter nog nooit een probleem gehad, en best een grote baan...

Of sla ik de plank helemaal mis????

Frank.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 31 jan 2009 :  22:28:47  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Roger

Hallo, mijn naam is Roger en ben nieuw op dit forum.
Mijn blokken hebben allen drie bezetmelders. Ik rij enkel in dezelfde richting.



Ik heb mijn blokken in drie gedeeld, kort binnenkomst stuk, groot middenstuk en dan stopdeel.
Omdat ik voorlopig in de meeste blokken in één richting rij, heb ik in die blokken de eerste meldsectie samen met het ganse middendeel op de eerste bezetmelder gehangen.
Op die manier heb ik volledige detectie en het eerste deel is ongeveer driekwart van de lengte van het blok. vb. 1,5m en 0,5m (N-schaal)
Het lange middendeel hangt soms met een voeding op drie plaatsen aan de bezetmelder, no problem en beter verdeelde spanning als je de railkoppelingen niet vertrouwd...

Wil ik in bepaalde blokken later toch dubbele richting rijden worden er een of meerdere bezetmelders bij aangesloten, maar nu nog niet.





Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Roger

Belgium
60 Posts

Geplaatst - 01 feb 2009 :  10:48:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roger  Reageer met citaat
Paul,het grootste deel van mijn baan zal niet zichtbaar zijn,en aangezien ik met ouder materieel ga rijden, is de kans op loskomen van wagons of stilstaande loks niet denkbeeldig. ik wil dan ook heel de baan detecteren. Nu met twee geisoleerde secties voor en achter in het blok gaat dat zeker. Maar dan is heel dat middenstuk ook geisoleerd. Vandaar mijn vraag, hoe moet dit stuk voeding krijgen, ofwel via een extra bezetmelder. Zo is dan heel dat stuk gedetecteerd zoals ik het wil of kan ik zoals Theo aangaf dit middenstuk mee op de eerste bezetmelding aansluiten? In een ander draadje heb ik gelezen dat de detectiestukken zo kort mogelijk moeten zijn om storingen te vermijden.Wat denk jij hierover?
Mvgr. Roger
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 01 feb 2009 :  11:25:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Roger,

Ik ben bang dat je straks door verschillende meningen het bos niet meer ziet, maar ik zal toch een poging wagen.

Om een konkreet antwoord te geven op de stroomvoorziening, ja je kan tussen de detectiepunten in, de baan gewoon van rijstroom voorzien, direkt af de centrale (volgens mij was dit het antwoord waar je naar op zoek was)

Het voordeel om korte stroomonderbrekingen te maken zie ik echter niet. De aanbeveling om korte stroomonderbrekingen te maken heeft ook een keerzijde, stel je detecteert je hele trein, door bv. ook een sluitwagon te gebruiken, stel jouw laatste deel van de trein wordt verloren, en blijft ergens op de baan staan, door de terugmelding die de laatste wagon veroorzaakt, kan koploper jouw wagon detecteren en de wagon ontwijken. Bij korte onderbrekingen is de kans groter dat deze wagon niet gezien wordt.

Ik hoop je op de goede weg gezet te hebben,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Roger

Belgium
60 Posts

Geplaatst - 01 feb 2009 :  15:13:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roger  Reageer met citaat
Hallo iedereen,
Voor een digitaal beginner is het even wennen, maar beetje bij beetje komen we er wel. Bedankt voor de reacties. Ik zal een en ander eens uitproberenop de baan. Al doende leert men!
Mvg
Roger
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina