Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 99 / Bezoekers Vandaag: 15397
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 CV 5 van de decoder en ijken in koploper.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

nederbelg

Belgium
68 berichten

Geplaatst - 20 jan 2009 :  13:24:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
beste,

nog een vraagje ivm met ijken van loc's in koploper:

cv 1 : adres loc instellen
cv 2 : minimale snelheid instellen
cv 3 = 0 doet koploper
cv 4 = 0 doet koploper
cv 5 maximale snelheid en daar gaat de vraag over.
Als ik deze op zijn hoogste instelling laat staan verdeeld het systeem (koploper of de intellibox) deze snelheid dan door 28 stappen. (ik rij met 28 stappen) dus met het gevolg dat de snelheidstappen groter zijn.
Als ik deze verlaag naar een lager getal, verdeeld het systeem dit getal dan ook door 28 met het gevolg dat de snelheidsstappen dichter bij elkaar liggen en er mooier en soepeler op en afgeremd wordt?

Grt dave

Bewerkt door nederbelg op 20 jan 2009 13:52:16

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 20 jan 2009 :  14:43:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Met CV 5 stel je de maximale snelheid in van de locomotief, Dit doe je door in stap 28 te ijken en kijken of de loc aan je verwachtings snelheid voldoet. Zo niet stel je hem naar beneden bijv CV5=0, is volle snelheid, bijv 200 Kmh. Wil je echter 100 Kmh begin je met CV 5 op 128 te zetten en weer ijken, --> te hoog verder omlaag cq te laag weer wat omhoog.
Indien CV 29 bit 4 = 0 dan volgt de decoder de stappen zoals vastgelegd in CV 67 t/m 94 Indien 1 kan je met CV 6 zelf een curve maken. Bijv CV 5 =100 en je maakt CV 6 bijv. 20 dan zullen de eerste stappen dichter bij elkaar liggen dan de laatste. Dit is m.i mooier omdat je juiste bij de lager stappen het verschil goed kan zien als een trein optrekt cq afremt. Maak je CV 6 bijv 50 zal hij ongeveer in een rechte lijn oplopen. E.e.a licht ook aan je loc en decoder daar deze allen een eigen karakteristiek hebben.

De waardes van CV 5 en CV 6 kunnen per decoder merk zijn en daarom dien je de handleiding wat dat betreft te raadplegen. Er zijn decoders die CV 5 en CV 6 binnen een bepaalde range blijven bijv 1 t/m 12

Koploper legt alleen maar vast en gebruikt de geijkte waardes om de loc te sturen over je baan. CV zijn puur voor de loc en blijven dus ook actief buiten Koploper om.

Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper -tijdperk V/VI Duits
Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 20 jan 2009 :  14:54:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
Oke,

dank je wel. Dat is dan wel wat werk als je met een IB rijdt.
Programmeer spoor op en programmeren. De hoofdbaan op en testen.
Maar goed ik begrijp het. we gaan eens lezen en testen.

dave

Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 20 jan 2009 :  15:10:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Je hoeft niet iedere keer naar je programmeer spoor je kan dat ook via hoofdspoor programmeren. IB Progmode >> DCC >> Hoofdspoor >> Locnummer >> CV 5 + waarde en hoppa.
Dus ijken, aanpassen , weer ijken etc.

Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper -tijdperk V/VI Duits
Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 20 jan 2009 :  16:15:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
Oke

merci

dave
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 20 jan 2009 :  17:36:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dave,

Misschien een overbodige opmerking, maar als je op het hoofdspoor programmert, moet wel al het andere decoder bevattende materieel van de baan, want anders voer je de "Wet der gelijkheid van allen" wel heel ver door. Alles wordt dan op dezelfde manier geprogrammeerd. Zelf vind ik daarom het programmeerspoor gebruiken veiliger. Bij veel motoren is het juist instellen van CV5 (voor de juiste snelheid op stap 28) en CV6 voor een mooie curve genoeg. Als dat geen mooie snelheidverdeling oplevert, kun je via CV29 en de CV-reeks 67 - 94 zelf de curve definiëren, zoals Rob ook al heeft aangegeven. Als je daarvoor dan eerst op een papier de waardes per stap bepaalt, kun je het geheel in één keer programmeren. Als voorbeeld je hebt je CV5 op bijvoorbeeld 168 staan (is toevallig 6 * 28). Dan is, als je een lineaire curve wilt, stap 1 (CV67 = 6), stap 2 (CV68 = 12), enzovoort. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 20 jan 2009 :  17:49:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Het probleem wat jij schets met POM is mij niet bekend en ik heb er ook nooit geen problemen mee gehad.


Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper -tijdperk V/VI Duits
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 20 jan 2009 :  18:28:08  Toon profiel  Reageer met citaat
De intellibox heeft de optie hoofdspoorprogrammering. Daarmee kun je veilig individuele locs programmeren, zonder andere locs van de baan te hoeven halen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 22 jan 2009 :  21:26:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob en Huub,

Ik wist niet dat de IB en het TC die mogelijkheid hadden. Ik heb er kennelijk gewoon overheen gelezen. Weer wat geleerd, Bedankt

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 22 jan 2009 :  21:39:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

En nu komt de grap ik wist niet dat anderen dat niet konden, zie ander draadje. Dus niet alleen jij leert maar wij ook


Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper -tijdperk V/VI Duits
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 23 jan 2009 :  17:34:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob,

Welk draadje bedoel je precies. Ik weet dat ik ergens waarschuwingen heb gelezen om op het hoofdspoor te programmeren. Vandaar ook mijn eerdere posting. Ik zou graag het door jou bedoelde draadje lezen in dat verband, maar kan het niet vinden. Wellicht heb je een link. Alvast bedankt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina