Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 381 / Bezoekers Vandaag: 6611
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 668
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 probleem S88XPressNetLI - koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rjr

Netherlands
144 berichten

Geplaatst - 14 jan 2009 :  09:03:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Aangezien het mij niet bekend is of onderstaande probleem in koploper of de S88XPressNetLI, of in mijn configuratie zit meld ik dit probleem zowel hier als op beneluxspoor forum.

Heb de bovengenoemde combinatie op mijn nieuwe te bouwen baan in gebruik. Heb nu 5 sporen van mijn schaduwstation werkend met terugmelding. Hierop rijden 4 loks rond. Tot dus ver 1 probleem gevonden met een wissel die niet altijd helemaal goed om gaat, en 1 punt waar ik regelmatig ontsporingen had.

Als gevolg van deze problemen gebruikte ik nog wel eens de noodstop, tot zo ver geen probleem.

Binnen koploper heb je dan de mogelijkheid om de noodstop op te heffen, of om alle treinen te laten stoppen, en daarna de noodstop op te heffen. Heb dus een aantal keren deze optie gedaan. Binnen koploper staan alle treinen stil en op noodstop. Ik kan dus ook niet een nieuwe noodstop voor deze loks uitvoeren.

Echter, en dit is dus mijn probleem, bij opheffen noodstop beginnen de treinen die reden weer opnieuw te rijden met de laatst gereden snelheid.
Binnen koploper kan ik ze niet een hernieuwde stop opdracht geven, dus moet ik ze via de muis als nog stil zetten.

Dit lijkt mij niet correct. Ik zou ook niet weten wat ik hier aan configuratie fout doe, maar dat zou zo maar kunnen.
Ik vermoed dat het commando van koploper door de S88XPressNetLI niet goed doorgestuurd wordt, of dat de centrale tijdens de noodstop deze info niet verwerkt. Als dit laatste het geval is zou een extra commando direct na opheffen van de noodstop en oplossing/workaround kunnen zijn?


Groet,
Roelco

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 14 jan 2009 :  09:43:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb misschien een oplossing gevonden in de documentatie pagina 160 staat iets over locomotieven initialiseren na noodstop.
Zie dat deze standaard niet aanstaat, en omdat er net boven iets stond over uitgebreide versie koploper was ik daar niet doorgegaan met lezen. Lijkt dus mijn eigen instellings fout.

Groet,
Roelco

Bewerkt door rjr op 14 jan 2009 09:55:15
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 14 jan 2009 :  21:21:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roelco,

Weet je zeker dat je in het noodstopscherm eerst alle lcomotieven hebt stilgezet met de knop "Alle treinen stoppen". Normaal gesproken krijg je dan eerst namelijk nog een scherm, waarin enkele waarschuwingen worden gegeven en gevraagd wordt of de treinen echt moeten worden stilgezet. Als je dan "ja" aangeeft, worden de treinen ook echt stilgezet (althans bij mij). Als je alleen de noodstop opheft, gaan de treinen, normaal gesproken, weer verder met hun route.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 15 jan 2009 :  09:26:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Ik weet zeker dat ik deze optie heb uitgevoerd, en kreeg ook inderdaad een vervolg vraag die ik met ja heb aangegeven ( was iets van dat alle treinen dan een noodstop krijgen en dat je ze in het scherm van de loks weer moet opheffen als ik het zo goed heb )

Bij mij stoppen ze alleen niet. Gisteren helaas niet toegekomen om de instelling te veranderen en dat te testen.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 jan 2009 :  11:09:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco,

Als jij inderdaad vanuit de noodstop hebt gekozen voor 'stop alle locomotieven' dan mogen de locs na het opheffen van de noodstop niet blijven rijden. Hooguit heel even totdat ze de nieuwe opdracht hebben ontvangen, maar niet als een ongeleid projectiel

Als je in de communicatie logging kijkt van Koploper zal je waarschijnlijk wel zien dat de 0 opdracht wordt gezonden!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

mwleeuw

Netherlands
73 Posts

Geplaatst - 15 jan 2009 :  19:33:43  Toon profiel  Reageer met citaat
hall allemaal,

ik ben tegen het zelfde probleen aangelopen en ben zeer benieuwd naar de oplossing

matthijs leeuw

matthijs leeuw

intellibox m-rails
Ga naar bovenaan de pagina

mark147

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 15 jan 2009 :  20:31:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mark147  Reageer met citaat
Hallo Roelco,

Voor zover je er iets aan hebt, ik rij Märklin en dit probleem had ik ook met 3 locs.
Juist in deze 3 zat de inbouwset 70760. Toen ik ze vervangen heb door een decoder van ESU was er geen enkel probleem mee.

Of er een andere oplossing mogelijk was bij mijn situatie, geen idee. Ik heb hiervoor gekozen.

Groetjes

Mark
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 15 jan 2009 :  21:12:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik heb de logging aangezet, specefiek voor lenz:
- uit: zet systeem aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 1 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 2 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 3 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 4 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 5 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 6 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 7 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 8 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 9 / vooruit / licht aan
- Emergency off
- Emergency off
- uit: zet systeem aan
- uit: zet systeem uit
- Emergency off
- Emergency off

Ik zie hier dus niets langskomen van snelheid 0 voor de rijdende lok.

Zet ik de optie binnen mijn database om de lok info nogmaals te sturen (Locomotieven initialiseren na noodstop) krijg ik dus dit:
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 4 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 5 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 6 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 7 / vooruit / licht aan
- Emergency off
- Emergency off
- uit: zet systeem aan
- uit (stuurloc): 5 / snelheid: 0 / vooruit / licht aan

Hierdoor gaat het dus wel goed, maar wat is het nut van die optie als locomotieven initialiseren na noodstop uitstaat?

Zit hier toch iets fout, of hoort het zo te werken met deze optie aan?

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 jan 2009 :  22:38:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco,

Helpt het volgende je iets verder:
quote:
Locomotieven initialiseren na noodstop

Als deze optie is geselecteerd, worden na een noodstop alle snelheden van de locomotieven opnieuw verzonden naar de centrale eenheid. Je weet zeker dat de snelheid van de locomotieven de juiste is. Bij het systeem van Märklin kan het helaas voorkomen dat een gegeven omkeercommando niet is aangekomen. Het is ook niet mogelijk om dit te achterhalen.

Als dit je verder helpt dan had je dat ook kunnen lezen door even de optie te selecteren en dan op de F1 toets te drukken.

Noodstop haalt dus alleen de baanspanning van de rails. Als de noodstop weer wordt opgeheven rijden alle treinen weer gewoon door.

Dit is zo basic dat het al jaren werkt op deze manier en niemand heeft er problemen mee.

Wat zou jij willen na als je een noodstop geeft? Waarschijnlijk totaal iets anders dan ik heb geprogrammeerd.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 15 jan 2009 :  22:40:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco,

Volgens mij maak je een denkfout. Als je noodstop activeer gaat de spanning van de baan. Als je hem deactiveer gaan de loc(s) weer rijden die aan het rijden waren. Heel gewoon en normaal in Koploper.

Echter wat jij vergeet is de betreffende loc handmatig te stoppen via Noodstop rijwindow of via de stop optie in het overzicht locomotieven. Als je dat doet blijft die ene loc staan en de rest ook als ze niet reden. Na dit gedaan te hebben kan je handmatig terug rijden of whatever je wilt




Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper -tijdperk V/VI Duits
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 jan 2009 :  22:41:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco,

en ik stop met support geven in deze draad. Om deze op 2 plaatsen te voeren is volslagen onzin! sorry

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 16 jan 2009 :  10:39:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat is jammer Paul.
Ik heb het inderdaad op 2 plaatsen gedaan om hier hulp te krijgen vanuit koplopers oogpunt en op beneluxspoor over de S88XPressNetLI functionaliteit.
Als er op beneluxspoor iets gemeld wordt wat maar het minste met koploper te maken heeft wordt daar altijd aangegeven voor hulp moet je bij het koploper forum zijn. Probeer ik dat voor te zijn, en weer ben ik volkomen onzinnig bezig, nou ja dat zal dan wel.

wil je onderstaande nog mee geven, en je ziet maar wat je er mee doet:

Als er bij mij iets fout dreigt te gaan druk ik op de noodstop en krijg dan dit scherm: Download Attachment: noodstop.JPG
28,25 KB

ik kies dan voor:
stop alle locomotieven.
ik krijg dan dit scherm :

Download Attachment: werkelijk_stop_treinen.JPG
50,23 KB

de help hierbij is:
"Soms is het na een noodstop wenselijk om treinen niet verder te laten rijden. Het is makkelijker om deze één voor één weer op gang te brengen. Wanneer je deze optie gebruikt worden alle locomotieven stilgezet en moet je via de 'go'-knop in het rijwindow of in het overzicht locomotieven de locomotief weer laten rijden.
Wanneer je echt alles wilt laten stoppen en ook de mogelijkheid hebben om Koploper uit te zetten, moet je met behulp van programma initialisaties de locomotieven die blokken hebben gereserveerd van automatisch naar handmatig rijden laten overschakelen. Koploper kan nu zonder problemen worden uitgezet."

Die eerste zin was voor mij dus het geval, dus ik kies ja. ok, ik moet dan per trein de boel weer goed maken, en er zijn wat extra blokken gereserveerd omdat treinen al onderweg waren, maar dat vindt ik niet z'n probleem.

Na mijn keuze "ja" ziet het lokoverzicht er dus zo uit:


Download Attachment: trein_overzicht.JPG
55,33 KB
of te wel de treinen die reden ( in deze test maar 1 ) staan op noodstop. dus denk ik met mijn domme kop, ik kan de spanning weer op de baan zetten, en doe dus een opheffen noodstop.

En tot mijn grote verbazing beginnen de treinen dus toch gewoon te rijden met de snelheid die ze hadden op het moment dat ik de noodstop activeerde.

Maar ja ik zal wel dom zijn, dat ik de conclusie trek dat "Stop alle locomotieven" betekend dat alle locomotieven stoppen is natuurlijk de grootste onzin.
"Stop alle locomotieven betekend natuurlijk dat ze allemaal gewoon moeten blijven rijden dom dom dom van mij!

Sorry ik ben nu eenmaal niet zo slim, sorry dat ik hier een vraag over durfde te stellen, en nog wel op 2 plaatsen ook zal het nooit meer doen.

En ja ik ben gefrustreerd, maar ik zoek het in het vervolg zelf wel lekker uit.

En ja de door jouw opgegeven optie werkt wel, maar dan worden alle treinen opnieuwe aangestuurd, dat hoeft op zich niet, alleen de rijdende treinen zouden een snelheid van 0 moeten krijgen. En blijkjbaar is deze optie in het scherm van Noodstop geactiveerd dus alleen een mooie versiering als deze optie uit is Al reageert koploper zelf wel op deze optie, maar de treinen niet. blijf het nut hiervan niet snappen, maar dat zal wel helemaal aan mij liggen.

PS, de schermpjes zijn wat klein, maar mensen die koploper kennen zullen deze wel herkennen.



Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 16 jan 2009 :  11:07:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco,

Ik vind dat je niet zo negatief over jezelf moet denken. Zoals je in het laatste mailtje meedeelde is de situatie begrijpelijker voor ons. Links en rechts ontstaat spraakverwarring doordat het moeilijk is om een probleem op papier te zetten zodat een ander het ook begrijpt.

Ik denk dat de aanvullende info zeer behulpzaam is voor Paul. Ik heb in de tussentijd ook even geprobeerd om hier de zaak te testen maar hier werkt het zoals zou moeten.

Nogmaals zet je frustraties opzij en met zn allen gaan we ervoor

Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper -tijdperk V/VI Duits
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 jan 2009 :  13:15:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco,

Excuus van mijn kant. Het blijkt een fout in Koploper te zijn. Wel grappig, want ik schat dat dit er al z'n 7 of 8 jaar zal inzitten.

De meeste gebruikers zullen of "treinen na noodstop weer vanaf 0 optrekken" of "treinen initialiseren na noodstop" aan hebben staan. Moet bijna wel want anders was het al veel eerder aan het licht gekomen.

Ik heb inmiddels wel de oplossing alleen die kan ik vanaf mijn huidige plek niet patchen. Hou mijn site van het weekend maar even in de gaten. Zal het aanpassen voor je.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 16 jan 2009 :  13:45:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

bedankt,
Gezien de reacties, en de moeite die ik blijkbaar had om uit te leggen dat het mis ging bij de optie: "stop alle locomotieven" denk ik dat er ook maar weinig zijn die die optie gebruiken, of inderdaad in de genoemde combinaties.

Nu het opgelost wordt is het prima, Ik kan met het probleem wel leven, vindt alleen dat ik het wel hoor te melden als ik het tegen kom. Van mij hoef je voor alleen dit probleem niet direct een nieuwe versie uit te leveren. Als het met een volgende versie mee gaat is het goed voor mij.
Maar dat moet je zelf maar kijken hoe je daar mee omgaat.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 16 jan 2009 :  17:34:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Bij mij staat "Na noodstop langzaam optrekken" aan. "Locomotieven initialiseren na noodstop" staat niet aan.
Ik gebruik bij mijn IB/TC regelmatig de functie om alle locs stil te zetten bij een noodstop, want vaak is er dan even iets ernstig misgelopen (bijvoorbeeld een niet goed functionerende wissel, waardoor een trein een verkeerd blok inrijdt), waarbij alles wel even stil moet staan. Dat gaat altijd goed. De locs blijven dan keurig staan bij het wegdrukken van de noodtop en kunnen weer in het rijwindow worden gestart.
Bij een minder ernstig probleem, zoals even de spookmelding testen, worden de locs niet stilgezet. Ook dan werkt het als het moet en komt alles weer langzaam op gang.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 16 jan 2009 17:34:53
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 jan 2009 :  17:41:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco,

De patch staat op mijn site. Bedankt voor het geduld om mij te overtuigen dat het fout was in Koploper.

Iemand anders op een andere lijst mag dan zeggen dat het wel goed werkt, echter dit was dus niet zo. Het was gewoon een bug(je) en ook geen ongedocumenteerde feature (ik kon het niet goed praten).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 16 jan 2009 :  23:47:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Bedankt, kon het toch niet laten vanavond gelijk nog even te testen.
Heb de optie locomotieven initialiseren na noodstop niet aan staan.
Bij noodstop kies ik weer voor de optie alle treinen stoppen. Op dat moment nog niets toegevoegd aan de log.

Bij opheffen noodstop gaat de trein even rijden (ongeveer 5 tot 10 mm) waarna ik voor alle treinen die in een blok staan het commando voor snelheid 0 langs zie komen ( ook de treinen die al stil stonden ) en alle treinen gaan dus ook stil staan. Treinen die niet in een blok bekend zijn, maar via het scherm wel een snelheid hebben gekregen krijgen het commando ook.

Dat zal geen probleem meer zijn.

voor de duidelijkheid, dit is nu de loging:
- uit (stuurloc): 24 / snelheid: 20 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 24 / snelheid: 21 / vooruit / licht aan
- Emergency off
- Emergency off
- uit: zet systeem aan
- uit (stuurloc): 18 / snelheid: 0 / vooruit / licht uit
- uit (stuurloc): 27 / snelheid: 0 / vooruit / licht uit
- uit (stuurloc): 50 / snelheid: 0 / vooruit / licht uit
- uit (stuurloc): 63 / snelheid: 0 / vooruit / licht aan
- uit (stuurloc): 24 / snelheid: 0 / vooruit / licht aan

hierboven staan 18, 27 en 50 stil in een blok.
24 rijd automatisch, 63 stond niet in een blok en reed handmatig.

verschil met de optie locomotieven initialiseren na noodstop is dat daar alle treinen die binnen koploper bekend zijn de snelheid 0 krijgen.

Deze info nog even voor de volledigheid, en nogmaals bedankt.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

mwleeuw

Netherlands
73 Posts

Geplaatst - 17 jan 2009 :  01:33:46  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo paul,

waarop de site kan ik de patch vinden?

groet matthijs leeuw

matthijs leeuw

intellibox m-rails
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 jan 2009 :  08:17:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Matthijs,

Gewoon even Koploper 6.6 downloaden. Gezien de grootte van de download en de huidige snelheid met internet plaats ik GEEN aparte patch. Dus gewoon even opnieuw downloaden en dan krijg je dus automatisch versie 6.6 met buildnummer 605.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

mwleeuw

Netherlands
73 Posts

Geplaatst - 17 jan 2009 :  22:04:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

onbewuest was het probleem al opgelost. recent de laatste versie van koploper gedownload. toen ik vanmdiddag een noodstop had en op knop stop alle locomotieven drukte gebeurde er voor het eerst wat ik altijd al verwacht had: alle locs stonden stil

groet

matthijs leeuw

intellibox m-rails
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina