Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 692 / Bezoekers Vandaag: 4141
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 775
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Dynamische bloklengte
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

santhe

Netherlands
212 berichten

Geplaatst - 04 jan 2009 :  03:43:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo allen,

Aan iedereen doe ik eerst nog even de allerbeste koploper-modelspoor-wensen voor 2009. Heel veel rijplezier allen.

Ik heb eens zitten expirimenteren met dynamische bloklengte en zo te zien werkt het bijna goed. Echter, naar wat ik begrijp, moet de loc in het tweede blok stoppen en een stukje terugrijden totdat de melder weer vrij is. Bij mij rijdt ie door totdat de melder weer vrij is. Ben ik ergens iets vergeten aan te vinken?

Groetjes,

Theo.

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 jan 2009 :  07:20:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Hoe heb jij de bezetmelders ingevuld in het tweede blok van de dynamische groep? Als ik het zo lees zit er minimaal 1 bezetmelder tussen van 'vrijkomen'. Dit mag niet.
Tevens moet jij in de blokgroep voor de tweede groep blokken van de dynamische blokken aangeven dat je een gemeenschappelijke stopmelder gebruikt.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 04 jan 2009 :  13:10:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Zoals gebruikelijk sla je de spijker in één keer op zijn kop. Ik had inderdaad 'vrijkomen' bij de laatste punten staan. Ik heb dat verwijderd en nu rijden de locs een stukje terug. Helemaal perfect.

Dank je wel.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 10 jan 2009 :  21:16:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Paul en andere Koplopers,

Het werkt inmiddels echt super. Vol bewondering hoe alles keurig binnenkomt en afgehandeld wordt.

Echter, ik blijf expirimenteren dus ik heb nog een vraagje/probleempje.

Stel: Het eerste blok is 50cm en het tweede blok is ook 50cm. Nu komt er een trein aan van 200cm. Die blijft vóór de dynamische blokken staan met in de status de melding: Past niet in (reeks) blokken! Dat klopt uiteraard.
Nu zou ik graag willen dat deze trein toch door deze blokken rijdt en gewoon zijn verdere weg vervolgt. Dus zonder te stoppen. Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 jan 2009 :  22:31:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Ik heb het als volgt opgelost in mijn database:
- bij eerste blok van de dynamische groep aangeven vorig blok en wisselstraat bezet bij te lange trein (GEEN stopverbod!)
- bij tweede blok van de dynamische groep aangeven vorig blok en wisselstraat bezet en ook stopverbod

Bij mij rijdt de trein dan gewoon door.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 jan 2009 :  22:47:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Paul was mij voor met een logische oplossing, na even te hebben zitten stoeien om een voorbeeld database te maken om dit probleem die ik ook kreeg te omzeilen, had ik het voor elkaar, maar je moet niet vragen hoe,

Gebruikte lapmiddelen:
Nepblokken om de dynamische blokken te passeren.
Deadlocks omdat blokken dubbelop geprogrammeerd waren.
Variabele route om de korte treinen via de nepblokken te weren.
Varaibele route om de lange treinen via de dynamische blokken te weren,

Kortom mijn puzzel was voor niks, nou ja voor degenen die mijn geklungel wel interessant vinden. Enige uitleg zal dan nog wel op zijn plaats zijn, blokken 8 en 9 zijn nepblokken.

met vriendelijke groet,

Walter


Download Attachment: verwijderen.bck
8,39 KB

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 10 jan 2009 :  22:49:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Dank voor je snelle respons.

Wat jij vertelt heb je, neem ik aan, bij 'aanvulling blokgegevens' ingevuld. Ik heb daar exact aangevinkt zoals jij gezegd hebt. Echter de trein blijft staan met dezelfde melding als voorheen: Past niet in (reeks) blokken!

Nog meer ideëen?

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 jan 2009 :  23:00:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Theo,

inderdaad er lijkt misschien een kleinigheid te ontbreken, ik heb voorgaande database aangepast volgens Paul zijn optie. Ik heb hier dus hetzelfde probleem.

met vriendelijke groet,

Walter



Download Attachment: test2.bck
7,27 KB

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 11 jan 2009 :  00:05:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Ik heb het als volgt opgelost in mijn database:
- bij eerste blok van de dynamische groep aangeven vorig blok en wisselstraat bezet bij te lange trein (GEEN stopverbod!)
- bij tweede blok van de dynamische groep aangeven vorig blok en wisselstraat bezet en ook stopverbod



Hallo Paul,

Ik heb nog eens zitten rommelen en toen ik beide blokken, dus ook het eerste blok, een stopverbod gaf, toen reed de trein opeens in zijn geheel door.

Bedankt allen voor het meedenken.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 jan 2009 :  07:40:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Jij hebt gelijk. Ik heb het ook even zitten proberen en inderdaad was mijn advies onvolledig.

Ik dacht dat mijn kopie op mijn ontwikkel Pc van mijn database boven recent was. Blijkbaar dus niet en is deze al kraak oud. Sorry!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina