Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 413 / Bezoekers Vandaag: 11729
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 775
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper communiceert niet met de baan
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Bimbo

9 berichten

Geplaatst - 03 jan 2009 :  18:06:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste iedereen,

Sinds vandaag wil ik ook computergestuurd gaan rijden met mijn marklin systeem. Ik gebruik een 6021 controller unit samen met een 6050 interface, die via een (soort) DIN stekker op de seriele poort zit (COM1). Ik gebruik windows xp. Het eerste wat ik wilde proberen is kijken of de trein uberhaupt gaat rijden als ik met de computer handmatig gas geef, maar dat blijkt niet te werken.

Ik kan met koploper wel contact maken met de interface, want als ik in de software online ga (contact maken met de interface), lijkt het goed te gaan, want als ik de stekker eruit haal, geeft koploper een fout als ik online probeer te gaan. Echter, de trein gaat niet rijden.

Heeft iemand een idee hoe dit kan komen?

Alvast bedankt,

Stefan

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  18:37:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bimbo


Ik kan met koploper wel contact maken met de interface, want als ik in de software online ga (contact maken met de interface), lijkt het goed te gaan, want als ik de stekker eruit haal, geeft koploper een fout als ik online probeer te gaan. Echter, de trein gaat niet rijden.





Hebt U de loks al ingegeven in koploper ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  18:41:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo/Stefan,

@Theo
Da's niet een vraag waar Stefan echt mee op schiet denk ik. Misschien iets anders gesteld was beter geweest

@Stefan
Op welke manier probeer jij een loc te laten rijden? Heb jij al gegevens ingevoerd of probeer je via het testprogramma een locomotief te laten rijden?
Kan je wel middels de F9 toets een noodstop in werking zetten en gaat op dat moment dan ook de centrale in de noodstop?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Bimbo

9 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  19:19:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul en Theo,

Bedankt voor het meedenken.

Ik heb eerst een groep voor locs aangemaakt, en daarna een loc in die groep. Daarna klik ik rechts op het icoontje van de loc, en doe ik 'toon rijwindow'. Hier probeer ik gas te geven.

Bij F9 blijft er spanning op de baan staan. Lijkt me dan dat er toch ergens in de communicatie iets fout gaat, of niet?

(overigens hoeft niemand mij met u aan te spreken, ik ben pas 26 hoor )

Bewerkt door Bimbo op 03 jan 2009 19:21:00
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  19:23:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Stefan,

Ik kan me dan twee dingen voorstellen:
- je hebt perongeluk het verkeerde decoders adres gebruikt of
- je hebt de loc nog geselecteerd staan op het 'ding' van Marklin (ben even de naam kwijt).

Zelf zou ik gaan voor optie 2.

En dat 'U' is herkenbaar van de afkomst. Ik bedoel het beslist niet rottig, maar aan stijl van emails die ik ontvang kan ik al zien waar deze vandaan komt: Nederland of Belgie. En Theo komt uit Belgie vandaar dus de 'U'.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  19:24:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Stefan,

Ook niet goed gelezen: F9 houdt spanning op de baan terwijl Koploper zelf een noodstop aangeeft.

Kijk eens in:
- globale instellingen: toevallig geen vinkje bij "testen zonder communicatie"
- instellingen per database: hier wel een commpoort geselecteerd?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Bimbo

9 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  19:58:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Het vinkje bij 'testen zonder communicatie' staat uit. Als ik de andere com-poort selecteer geeft koploper een foutmelding bij het communiceren. Dat is het gekke, het lijkt alsof hij de controller wel kan vinden, maar hij kan hem blijkbaar niet bedienen. Overigens, als ik 'testen' invoer kan ik wel verbinden, hij zoekt dan zeker op de com-poorten tot hij een respons krijgt?

MVG Stefan
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  20:07:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Stefan,

met testen zoekt Koploper juist niet naar compoorten, maar is bestemd om in simulatie modus, zonder communicatie met de treinbaan te kunnen werken. Kortom als testen aanstaat dan is communicatie met de treinbaan onmogelijk, dit kan alleen met ingestelde compoort,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Bimbo

9 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  20:25:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Aha ok, dus dat is eigenlijk hetzelfde als dat vinkje 'testen zonder communicatie'. Hoe dan ook, bij com1 krijg ik geen fout, bij com2 wel, dus het lijkt me dat ik de juiste compoort heb. Het probleem is hiermee dus niet opgelost.

Groetjes, Stefan
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 jan 2009 :  22:18:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Stefan,

Als je dus commport 1 selecteert en het vinkje in globale instellingen "testen zonder communcatie" is niet aangevinkt, werkt wat gebeurd er dan als je op de F5 (=groene spiegelei) drukt? Krijg je nu een melding te zien? Zo niet, wat gebeurt er dan als je nu op de F9 (of esc-toets) drukt?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Bimbo

9 Posts

Geplaatst - 04 jan 2009 :  14:54:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Met compoort 1 geeft hij geen fout bij F5 (online gaan noemde ik dat). Dat is juist het gekke. Bij F9 blijft er spanning op de baan staan.

Zet ik de treinapparatuur uit, dan geeft hij wél een fout. Daarom líjkt het dus dat hij de apparatuur wel kan vinden, maar niet besturen.

Groetjes, Stefan
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 jan 2009 :  16:24:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Stefan,

misschien is je kabel niet goed gesoldeerd, schema staat in de helpfile van koploper, of een ander probleem met je interface 6050 of je Central Unit 6021, ook kan het probleem nog zitten in je computerpoort, firewall van de computer oid. Misschien handig om een medekoploper gebruiker bereid te vinden om jouw spullen te testen. Een oproepje van jouw kant is dan misschien handig, ook op www.3rail.nl zijn er meer gebruikers met een Marklin interface te vinden, ook bij jou in de buurt. Bij mij ben je evt. welkom, maar ik woon aan de andere kant van Nederland,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Harry Nieuwdorp

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 05 jan 2009 :  14:04:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Harry Nieuwdorp  Reageer met citaat
Hallo Stefan,

Misschien moet je ook eens naar de dip-swtches op de 6050/6051 kijken.
Zie http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=422

Zie ook: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1188&whichpage=2&SearchTerms=Dipswitches,marklin

M.vr.gr. Harry Nieuwdorp
(Schaal HO/Fleischmann/IB en Koploper)

Bewerkt door Harry Nieuwdorp op 05 jan 2009 14:52:10
Ga naar bovenaan de pagina

Bimbo

9 Posts

Geplaatst - 05 jan 2009 :  23:25:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de pinnetjes even doorgemeten met mijn multimeter, en het lijkt allemaal goed, behalve dat het in spiegelbeeld lijkt als ik het vergelijk met de pins zoals ze genummerd zijn op de volgende website:

http://www.lammertbies.nl/comm/cable/RS-232.html

(doorscrollen naar DB9 female).

Dat lijkt me dus niet goed. Als ik de parallelle poort doormeet klopt er een pin zowieso niet (het is een kabel van serieel naar parallel, en dan van parallel naar een stekker die op de controller unit past). Ik zal mijn oom eens vragen of hij die kabel zelf heeft gemaakt dan, of dat hij die zo gekocht heeft.

Dat van die dipswitches lees ik een andere keer door, ik ben nu te moe ;). Op de controller unit staan switches 1 en 2 op 'on', op de 6021 alleen nr 2.

Bedankt voor het meedenken, ik laat sowieso weten wat achteraf het probleem bleek te zijn (handig sowieso voor mensen die later dit forum gaan doorzoeken ;) )

Groetjes, Stefan
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 05 jan 2009 :  23:51:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Stefan,

ik begrijp die kabel serieel naar parallel niet, in principe hoort de parallele connector verbindining in dit verhaal niet thuis, de kabel zou moeten zijn van serieel naar Din connector. Ik vermoed dus dat jouw kabelverbinding onjuist is.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  07:43:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Stefan,

Misschien kunnen onderstaande links je nog verder helpen.

In de helpfile van Koploper, staat tevens een schematje van de stekkerverbinding.

Volgende links met info.

http://www.marklin-users.net/html/digital/DI6051.html

Interfacekabel
http://medienpdb.maerklin.de/faqdata/92-Kabel6051.pdf

met vriendelijke groet,

Walter


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Bimbo

9 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  14:00:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit ga ik zeker nog even controleren, en anders opnieuw solderen. Ik vraag me alleen wel altijd af of je bij zo'n plaatje naar de female of het male contact kijkt, als je de verkeerde hebt, soldeer je alles precies in spiegelbeeld...

Dat schemaatje in koploper had ik trouwens al gebruikt om de kabel te controleren

Groetjes, Stefan
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  14:28:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Als de interface op de behuizing een female connector heeft moet er dus een male connector aan de kabel. Anders past het niet. Dus zoveel twijfel hoeft er niet te zijn.

Even checken waar de kabel in moet en je weet het juiste type contact.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Bimbo

9 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  14:35:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja dat snap ik ook wel, dat een male in een female moet. Maar laat het plaatje nou de male of de female zien? Laat het plaatje de stekker zien of de kant van de computer?

Heerlijk vervelend is dat, als het niet goed gedefinieerd op wordt geschreven...
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  14:42:02  Toon profiel  Reageer met citaat
In de link van Walter onder Interfacekabel staat boven aan het verhaal "Kabelbelegung für Verbindungskabel zum Interface 6050/6051". Dus het gaat over de stekers die aan de kabel zitten. Staat er dus wel duidelijk.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Bimbo

9 Posts

Geplaatst - 09 jan 2009 :  23:09:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Nou dat kon ik er niet uithalen hoor... Er staat 'kabel', geen 'stekker'.

Het is ondertussen opgelost, ik heb een kwartiertje met mijn oom aan de telefoon gehangen, en na het instellen van een baudrate van 2400 ipv 19200 was het opgelost. Kennelijk kan die oude interface het snellere protocol niet aan.

Iedereen bedankt voor het meedenken ;)

Groetjes, Stefan

Bewerkt door Bimbo op 09 jan 2009 23:12:00
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 09 jan 2009 :  23:30:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Stefan,

bij aanmaken van een nieuwe database met Marklin(/Edits) staat de baudrate standaard op 2400, dit is tevens de maximale snelheid die deze interface aankan. In ieder geval het werkt weer,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina