Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 123 / Bezoekers Vandaag: 3703
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 197
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Wisselstraten niet gedetecteerd
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

digipetter

Netherlands
16 berichten

Geplaatst - 28 dec 2008 :  13:31:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Samen met een modelspoorcollega hebben we een N-baan ontworpen, compleet met seinen enzovoort. In de beschrijving van Koploper staat dat wisselstraten niet gedetecteerd "mogen" worden, hebben dus geen bezetmelders en worden gelijk op de rijspanning aangesloten. Ik kan mij dit voorstellen maar heb daarover wel een vraag. Als de wisselstraten niet gedetecteerd worden, kan ik dus ook de treinenloop en zeker het rijden met een loc alleen niet volgen over de wissels. Is dit niet lastig? Ik gebruik zelf een ander programma en heb de wisselstraten wel in het betreffende blok geplaatst en heb daar geen probleem mee ondervonden bij het rijden en kan daarom ook de loc bij wijze van spreken over het wissel zien rijden. In dit plan zijn aardig wat wisselstraten (rood gekleurd) en zou het jammer vinden als je de treinenloop maar kan volgen tot.... Trouwens, hoe krijg ik de afbeelding in het onderwerp want via Photobucket lukt het niet zo te zien. Groetjes Rob Bogers

Bewerkt door digipetter op 29 dec 2008 18:48:44

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  13:44:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Aanhef en ondertekening met echte naam stel ik zeer op prijs in dit forum. Internet is al zo anoniem.

Wissels mogen wel gedetecteerd worden. Geen enkel punt. Echter voor een goede werking is het niet verplicht en vind ik het zelf een te grote kosten post.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

217 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  13:50:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij heb je het dan verkeerd begrepen.
Wisselstraten mogen wel gedetecteerd worden maar het hoeft niet.
Als een wisselstraat niet gedetecteerd is, is het voor Koploper niet lastig.
Zelf detecteer ik wel de wisselstraten. Als je wat verder als beginner bent en alle uitgebreide toepassingen kent kan het juist wel handig zijn om wisselstraten te detecteren.

Koos Jabaaij.

Bewerkt door C_Jabaaij op 28 dec 2008 13:51:16
Ga naar bovenaan de pagina

digipetter

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  14:10:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry dat ik geen aanhef heb gebruikt, ik wist niet dat je je tot een persoon specifiek moest richten, ik zal er in het vervolg rekening mee houden. Trouwens bedank voor de reacties. Zoals ik al aangaf, vind ik het persoonlijk wel makkelijk als de wisselstraten wel gedetecteerd worden, dan is de trein ook beter te volgen.

Modelspoorgroetjes, Rob Bogers
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 dec 2008 :  14:22:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Rob,

ik heb het bestand voor je als bijlage hier neergezet

met vriendelijke groet,

Walter
Download Attachment: FleischmannPicolobaanplanVersie19me.jpg
69,02 KB

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  12:50:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hallo Koos,

zelf beschouw ik me als beginner met Koploper, en heb mijn wisselcomplexen dus ongedetecteerd gelaten. Je werpt wel een balletje op, dat het detecteren van wisselcomplexen eventueel wel handig kan zijn. Kan je iets meer uitleg geven hoe en waarom? Want je heb me wel nieuwsgierig gemaakt!

groeten,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  13:00:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Als je de uitgebreide wisselstraten detecteerd kan je wissels eerder vrijgeven. Zodoende gaat het trein verkeer wat sneller lopen door de wissels straat doordat de eerste wissel(s) na passage vrijgegeven word(en) terwijl de trein zich nog in het resterende deel van de wissel straat zit.
Zover ik je baan plannen ken denk ik dat dit een goede zaak is voor jouw, je hoeft niet alle wissels te doen maar je moet voor jezelf de gedachte eens maken welke wissels er samen niet of wel gebruikt kunnen worden. Ik zelf heb al mijn wissel straten gedetecteerd, zelfs in mijn schaduw stations maar daar dienen ze tegelijk als binnenkomst melder.



Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  13:57:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Bedankt Rob,

ik zal dit eens uitpluizen en nakijken of dit voor mijn baan een voordeel oplevert, want ik heb onthouden uit de handleiding dat Koploper meerdere treinen over eenzelfde wisselcomplex kan sturen, zolang de rijwegen elkaar niet kruisen. Met extra bezetmelders is Koploper toch niet meer in staat dit te doen, en kan ie maar 1 trein per keer over het complex sturen? Waarschijnlijk moet ik dan mijn wisselcomplexen opslitsen in zones en die afzonderlijk detecteren, maar het voordeel ontgaat me dan toch een beetje?

Nogmaals, ik ben een beginner...
groeten,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  15:04:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Ooit was ik ook beginner maar dat is gauw afgelopen want dan ben je een gevorderde beginner zoals ik

Als je treinen kompleet detecteerd, dan hebt je de mogelijkheid, met bezetmelders in een wisselstraat, om een gepasseerd, deel vrij te geven zodra er geen detectie meer is.
Anders moet je wachten dat de trein hem vrijgeeft en dat is meestal op de stopmelder en dan moet het blok nog wel lang genoeg zijn voor je trein anders blijft hij bezet. Normaal rij je met lage snelheid door een wisselstraat tel daarbij op de eventuele tijd om af te remmen in het blok om netjes te stoppen, dat maakt dat de gehele straat langer bezet gehouden wordt.

Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  15:18:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Helemaal duidelijk, Rob! Dat werkt als er 1 trein per keer over het complex rijdt. Maar hoe zit dat als meerdere treinen met niet-kruisende rijwegen over het complex rijden? Mij lijkt het dat dit niet meer gaat, en het dus een verlies is van kapaciteit.

Maar goed, ik ga er eens een nachtje over slapen, en nagaan of opsplitsing van de wisselcomplexen met bezetmelding op mijn baan een voordeel heeft.

groetjes,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  15:27:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Je hebt een heleboel mogelijkheden. Zolang treinen niet hetzelfde wissel gebruiken cq elkaar kruisen kunnen er meerdere treinen door een wissel complex rijden, ook zonder detectie!!
Je kan ook nog meerdere routes door de wisselstraat definieren zodat er via verschillende wissels toch van blok A naar B gereden kan worden terwijl tegelijkertijd een andere route voor B naar C gebruikt wordt.

Echter je krijgt een extra dimensie als je wel detecteerd en goed instelt doordat er eerder bepaalde wissels vrij komen. Maar met de tijd komt de wijsheid ben nog steeds bezig om dingen aan te passen omdat er iedere keer weer nieuwe gezichtspunten boven water komen

Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  15:42:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hmmm... het kostenplaatje is wel aanzienlijk. 12 extra bezet- en terugmelders, alle wagons met stroomopname voorzien...

Ik denk dat ik het voor Saraan (voorlopig) zonder bezetmelders ga doen. In elk geval, Rob, bedankt voor de uitleg. Ik ben weer een stukje slimmer geworden!

met vriendelijke groeten,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  15:47:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Allen,

In principe detecteer je alleen om een wisselstraat bezet te houden bij verloren wagons, koploper houdt een wisselstraat bezet tot het volgende blok bereikt is, pas bij een bepaalde bezetmelder, afhankelijk van de instelling wordt de wisselstraat vrijgegeven. Staat de laatste wagon nog op de wisselstraat en je werkt met stroomdetectie, dan zal je moeten zorgen dat die wagon natuurlijk ook gedetecteerd wordt, anders helpt de wisselstraat bezetmelden echt niet. Er zijn zoveel opties in te stellen dat bij lengtemetingen van de blokken en automatische lengtemeting van de treinen de wisselstraat bezet kan blijven bij een te lange trein.

met vriendelijke groet,

Walter


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  16:23:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Je kan ook de wissels stuk voor stuk vrijgeven

Kijk maar hier en dan met name in het gebied van de sporen naar en van 212

Download Attachment: Fantasia.bck
619,78 KB

Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  16:27:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Saraan

Hmmm... het kostenplaatje is wel aanzienlijk. 12 extra bezet- en terugmelders, alle wagons met stroomopname voorzien...
is € 50 Euri met al je wissels valt dat wel mee.....
En een flesje weerstandslak kost 10 Euri en houd je wielen ook schoon, Heb nog steeds een flesje in gebruik wat ik 2000 gekocht heb dus gaat lang mee en het is ook nog een keer omgevallen en dat maakte een troep


Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  19:42:34  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Saraan


Ik denk dat ik het voor Saraan (voorlopig) zonder bezetmelders ga doen. In elk geval, Rob, bedankt voor de uitleg. Ik ben weer een stukje slimmer geworden!






Ook al werk je nu (nog) niet met bezetmelders, kan het toch wel handig zijn er even over na te denken en de scheidingen al aan te brengen.
Nu geeft dat iets meer voedingspunten (wat een voordeel is) en je kan ze later groeperen op bezetmelders.

Ok ik heb je sporenplan eens bekeken op je website. je hebt inderdaad geen "lange" wisselstraten.

alleen aan weerskanten van uw hoofdstation.
Sommige wisselstraten kruisen daar de hoofdsporen van de dubbelsporige baan... daar kan het interessant zijn die in delen vrij te geven, zowel voor een kruisende trein, als voor een volgende trein.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  10:47:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

jullie hebben me overtuigd om toch de mogelijk open te laten. Ik ga die 2 paar overloopwissels die wat verder van het station liggen met een isolatie leggen, zodat die wat vroeger zouden kunnen vrijgegeven worden. De rest ligt vrij compact, dus dat lijkt me geen probleem. De eventuele extra kost is dan maar voor 4 bezet/terugmelders en weerstandlak, en dat is nog te overbruggen.

groeten,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 15 jan 2009 :  12:49:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
Beste allemaal,

Ik volg dit onderwerp en heb ook nog een paar vraagjes,

is het voor een clubbaan niet beter om de wisselstraten niet te dectecteren? Gezien de treinenverloop wat overzichtelijker te houden.
En Koploper weet toch als wisselstraten elkaar niet kruisen dat hij deze mag vrij geven.
Wij verplichten onze leden om zo wie zo met een wagon met sluitverlichting te rijden. Is dat genoeg?
zeker alleen bij volledige dectectie op de gehele baan.
maar bij spiraals en op- en/of neerwaartse trajecten heeft het ook geen belang.


Dave
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 15 jan 2009 :  15:52:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dave,

> is het voor een clubbaan niet beter om de wisselstraten niet te dectecteren?
Dat maakt niets uit het is maar wat je wilt.....

>Gezien de treinenverloop wat overzichtelijker te houden.
>En Koploper weet toch als wisselstraten elkaar niet kruisen dat hij deze mag vrij geven.
Koploper houd alles onder controle dus je hoeft alleen maar te kijken en wat betreft de wisselstraten hoef jij je geen zorgen te maken. E.e.a loopt soepeler als je de wisselstraten detecteert.

>Wij verplichten onze leden om zo wie zo met een wagon met >sluitverlichting te rijden. Is dat genoeg?
>zeker, alleen bij volledige dectectie op de gehele baan.
De volledige detectie is alleen van belang als je wisselstraten detecteert en deze dus vrij wil geven als deze geen bezetmelding meer heeft.



Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper -tijdperk V/VI Duits
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina