Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 388 / Bezoekers Vandaag: 9355
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Aktie LocoNet Interface
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2009 :  09:28:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Kreeg net een mailtje van wim ros dat het interface alleen werkt bij een baudrahte van 19200.
Heb ik overheen gelezen

Groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2009 :  12:20:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
Hoi LocoNetters,

Het doet me deugd, dat de interface zo goed aanslaat

Even wat verwarring beschrijven en eventueel wegnemen door wat vragen beantwoorden:

V: Waarom / wanneer knippert de groene LED?
A: De groene LED knippert zodra de interface spanning heeft en zijn initialisatie doorlopen heeft. Het is een teken dat het ding 'leeft'. Zie het als een 'hartslag' die aangeeft dat alles gezond is van binnen.

V: Waarom / wanneer knippert rode LED?
A: De rode LED knippert op het moment dat de interface data naar het LocoNet verstuurt. Binnenkomende data wordt niet gesignaleerd.

V: Wat moet ik op de IB instellen om de interface te gaan gebruiken?
A: Niets De interface heeft zijn eigen verbinding met het LocoNet en heeft daarvoor geen instellingen op de IB nodig. Je zou zelfs waarschijnlijk het beste de complete RS232 poort op de IB kunnen uitschakelen ( als je toch iets aan de IB wilt instellen )

V: Wat moet ik in Koploper instellen om de interface te gaan gebruiken?
A: Bij 'Instellingen per database' voor 'Loconet' kiezen, de 'Baudrate' op 19200 zetten en uiteraard de COMpoort selecteren waarop de interface is aangesloten. Mogelijk moet je nog iets doen aan de nummering en toeaijzing van bezetmelders en/of wissels ( zie post van Peter Landsweerd ).

V: Waarom werkt de interface alleen als ik 19200 als baudrate instel?
A: De interface staat vast op 19200 ingesteld. De reden hiervoor is simpel: elke andere baudrate is zinloos, omdat de 'baudrate' van het LocoNet zelf 16.67 Kb is. Neem een langzamere interface baudrate en je kunt niet de maximale hoeveelheid data naar LocoNet sturen, neem een snellere en Koploper zou moeten wachten totdat de interface de data naar het LocoNet verstuurd heeft.
( @marco: baudrate 9800 is er 1 die niet of nauwelijks gebruikt wordt. Dat zou dan toch 9600 moeten zijn... )

V: Waarom werken 'virtuele' addressen niet ?
A: Het volledige antwoord hierop moet ik schuldig blijven, omdat ik het zelf nog niet uitgetest heb. Maar ik vermoed dat het komt omdat LocoNet direct werkt op de 'Refresh-Slots' van de IB. En daar staan natuurlijk alleen 'echte' lokaddressen in.


Tot zover dingen die ik kan bedenken. Zijn er meer, post ze dan gerust hier.
Doen we nog een V & A post

Grtzz,

Karst
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2009 :  21:21:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Na het updaten naar koploper 6.6 en het aansluiten van het Loconet Interface en kiezen voor dit interface krijg ik een foutmelding dat de digitale onderdelen niet herkent worden. De wisseldecoders en bezetmelders moesten opnieuw gekozen worden. Bijkomend nadeel is dat alle adressen van de bezetmelders en wisseldecoders op het baanontwerp opnieuw ingegeven moeten worden.
Dat is dan wel een mindere kant. Het interface zelf functioneert maar een goede test in bedrijf zal wel weer even duren.

Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2009 :  22:47:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Van welk digitaal systeem kwam jij af voor overschakeling naar Loconet? Alleen vanuit Intellibox gaat het vrij makkelijk; alle andere systemen zijn puinhoop om over te stappen.

Ga ik daar iets aan veranderen: het antwoord is nee. Dit zit gewoon in de basis reeds verkeerd. Helaas ooit verkeerde beslissingen genomen die ik nu bijna niet meer terug te draaien zijn (alleen met zeer grote inspanningen en heel veel tijd).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2009 :  23:28:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Ik gebruik(te) inderdaad de Intellibox i.c.m. versie 6.4 Dit werkte perfect. Toch was ik nieuwsgierig naar het Loconet interface. Deze heb ik aangesloten op de IB en zoals al gezegd de instellingen veranderd naar Loconet. Dat gaf in eerste instantie al een melding dat alle acties die ik gebruik voor terugmelding naar een paneel met Loconet IO kaarten geen adressen meer kenden en daarna kwam het verdwijnen van alle andere adressen. Gelukkig zijn het er geen honderden en is het nog wel te herstellen

Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2009 :  01:02:02  Toon profiel  Reageer met citaat
René,

Ik heb dezelfde situatie gehad met dien verstande dat ik eenmaal in de digitale onderdelen de wisseldecoders moest veranderen naar Loconet. Toen zijn gelijk alle decoder adressen overgegaan naar Loconet. Dus maar 1 handeling. Als ik terug wil naar de originele aansturing via compoort moet ik dit weer doen.

Heb jij soms in je baan onderhoud alle wissels apart opnieuw ingevoerd?



Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 13 mrt 2009 01:02:29
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2009 :  20:02:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Het probleem zit in de speciale acties. die worden niet mee geconverteerd.

Is uitgezocht door iemand die niet mee mag doen op deze lijst en het niet kan laten om gebruikers als het emailadres bij die persoon bekend is, buiten deze lijst om zijn hulp aan te bieden. Ik vind het een onplezierige drang om gebruikers te willen helpen (en dan druk ik mij nog netjes uit). Voor mij gaat de lol echt weg op deze manier.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2009 :  22:49:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Ik krijg nu van twee kanten een reactie waarin wordt gezegd dat het aan het niet converteren van de acties ligt. Daarna proef ik iets als een vingerwijzing. Wie waarvoor nou werkelijk verantwoordelijk is (als je het al zo mag noemen) maakt mij geen reet uit. Ik ga voorlopig maar even van de eerste opmerking uit (het conversieprobleem) de rest beschouw ik maar als niet aan mij gericht. Directe communicatie tussen jullie beide lijkt mij een efficiëntere manier om het probleem werkelijk op te lossen.

Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2009 :  06:52:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Als het je geen reet kan schelen, zal mij het ook een zorg zijn. Jongens doe het maar even zonder mij hier...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2009 :  09:30:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
De tenen zijn weer lang en de lontjes weer kort.
Jammer.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

Bernhard Keizer

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2009 :  13:22:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Lees even goed wat Paul schrjft, nl ""Jongens doe het maar even zonder mij hier..."".

groeten,

Bernhard Keizer
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2009 :  18:08:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Als het dan gaat over goed lezen dan zou ik mijn bericht een paar posts hogerop nog maar eens lezen. Het maakt mij geen reet* uit wie ergens voor verantwoordelijk is, is wat er staat en dat blijf ik van mening. De geboden hulp kan ik waarderen en in wie wat zou moeten doen ben ik niet geïnteresseerd. De oplossing van het probleem is voor menig één van belang en daar ben ik wel in geïnteresseerd.
Jammer dat er mensen zijn die zich mogelijk aan de woordkeuze storen.
Ik kan mij ook goed indenken dat degene die hierin wilde helpen zich aangevallen voelde door de publieke reactie op dit forum. Dat lijken mij eerder zaken om buiten de openbaarheid te bespreken. Ik zou zeggen praat het eens uit aan de bar.

* dit woord geeft ook een emotie weer.

Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2009 :  21:35:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Rene,

Al lezende heb ik een idee over wie het gaat en het enige wat ik wil zeggen is, dat er een hele historie hierachter zit. Ik denk dat het verstandig is om eerst hier op het forum vragen te stellen, voor men elders hun heil zoekt. Ik loop hier al even mee en dit is een situatie waar Paul aan deze persoon al vele malen herkansingen heeft gegeven, om ze later weer in te moeten trekken. Dus dat aan de bar hangen.. vergeet het.

Vragen over KL hier stellen in 1e instantie. Er zijn genoeg mensen die willen/kunnen/zullen helpen.

mvg,
Patrick

Patrick Sieders
Nashville TN USA

Samen maken we er iets heel moois van.
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2009 :  23:30:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door René

Na het updaten naar koploper 6.6 en het aansluiten van het Loconet Interface en kiezen voor dit interface krijg ik een foutmelding dat de digitale onderdelen niet herkent worden. De wisseldecoders en bezetmelders moesten opnieuw gekozen worden. Bijkomend nadeel is dat alle adressen van de bezetmelders en wisseldecoders op het baanontwerp opnieuw ingegeven moeten worden.
Dat is dan wel een mindere kant. Het interface zelf functioneert maar een goede test in bedrijf zal wel weer even duren.

Groeten,

René Wolf



Patrick,

Dit was mijn aanvankelijke melding op dit forum.
De rest staat eronder


Wat wie met wie heeft maakt mij niets uit. Ik waardeer het werk en de hulp van een ieder zolang dit oprecht is. Wat zich tussen mensen in het verleden heeft afgespeeld is ook niet mijn zaak, ik oordeel daar niet over en wil daarover al helemaal geen vooroordelen hebben.
Wat betreft de bug of het probleem waar het werkelijk om ging, die kan ik voor mijn baan zelf wel oplossen al kost het wat werk. Voor lieden met een grotere modelbaan zal het iets omvangrijker worden.

Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2009 :  10:53:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Dat is altijd het probleem als je van een systeem naar een ander systeem overgaat (overgang naar Loconet).

Je zou denken DCC is DCC maar niets is minder waar.
Ik ben een tijd geleden overgestapt van Lenz (DCC) naar Itellibox (DCC) alle decoderuitgangen werden verkeerd aangestuurd.

Wat bij Lenz (DCC) rechtdoor is doet de IB (DCC) afslaand.

Dit heeft dan ook niets met Koploper te maken maar men kan alleen klagen bij Lenz of IB. Eigenlijk in dit geval bij de maker van Loconet of als je goed leest bij de maker van de IB (Uhlenbrock).
Loconet en Lenz schakelen namelijk rechtdoor en IB afslaand, wie het goed doet volgens de DCC norm weet ik niet en wil ik niet weten.

Ik vindt alleen jammer dat hierdoor 2 heren elkaar in de haren vliegen (moeilijk voor te stellen bij Paul als ik naar zijn hoofd kijk, er staat al net zoveel op als bij mij), terwijl beide produkten een goede aanvulling zijn voor onze hobby.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 17 mrt 2009 10:58:35
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2009 :  11:21:01  Toon profiel  Reageer met citaat
heren,

Wat kunnen er toch praatjes in de wereld komen die totaal onwaar zijn.

Koploper is niet makkelijk om van digitaal systeem over te schakelen: dat klopt. Er is echter wel 1 overgang die makkelijker is gemaakt: IB <> Loconet vv. Dus met paar handelingen kan je de wissels/bezetmelders omzetten.

Het was dus zeker NIET zo als in het begin geschreven werd dat ALLES opnieuw gedaan moet worden. Echter de speciale acties waren vergeten te converteren. Dit is nu ook opgelost in 6.6 buildnummer 207. Er zijn genoeg gebruikers die werken zonder speciale acties en hierdoor was het niet eerder naar boven gekomen.

Verder zoeken jullie het maar weer zelf uit.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2009 :  11:27:05  Toon profiel  Reageer met citaat
René,

Ik denk dat ik een redelijke baan heb, 60 wissels - 32 treinen - 10 S88, en zoals ik hierboven al gezegd heb heb ik jouw problemen maar heel summier gehad.

Je kan je afvragen of het probleem niet bij Wim of Karst lag want die hebben geen enkele documentatie mee gestuurd hoe te handelen. Wim heeft hem bij mij aangesloten en wist dus van het probleem. Dit is geen verwijt maar het is wel kort door de bocht om je zo van het probleem af te maken. Een veelal gebruikte uitdrukking van mij, en dan zal je misschien wel zeggen heb je hem weer , maar Keulen en Aken............... afijn die ken je. Als er een goede communicatie is wordt dit vanzelf opgelost met de tijd, Echter als we elkaar met verwijten om de oren slaan gebeurd er helemaal niets. Dat hoef je bij mij ook niet te doen want dan is het gewoon toedeledokie!! en dat schrijf ik ook.

Ik denk dat het meer de ongenuanceerde uitdrukking is "het kan me geen reet schelen" Natuurlijk kan het je wat schelen want anders breng je dit probleem niet naar voren, echter begaf jij je tussen 2 vuren met alle gevolgen van dien. Ik ga nog regelmatig om van Loconet naar DCC en terug en de handeling die je moet doen is heel simpel, één item(wisseldecoders) aanpassen en het werkt. En nogmaals vernieuwingen maken dat je(we ons) moet(en) aanpassen aan de omstandigheden en mogelijkheden.

Ik zou zeggen laten we er allemaal iets mee doen want nogmaals Paul en Wim brengen zeer welkome oplossingen in de wereld welke met elkaar tot hele mooie resultaten leidt

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2009 :  22:00:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Misschien is er iets niet helemaal duidelijk overgekomen. Het feit dat er iets na een conversie (nog) niet werkt zie ik niet als iets om kwaad over te worden. Het is het werk van een aantal mensen die dat vanuit hun hobby doen en dan kun je niet altijd verwachten dat het ineens vlekkeloos verloopt. De melding als zodanig is dan ook geen aanval op wie of wiens werk dan ook. Het is een terugkoppeling uit het veld. Die werd door iemand opgepakt en vervolgens wordt er gezegd dat de acties niet daarbij niet omgezet worden. Tot zover niets aan de hand. Het euvel is bekend en mogelijk wordt het ook nog eens opgelost (inmiddels is het zelfs al opgelost).

Dat er dan nog even gemeld moet worden wie het "vergeten" is mee te nemen is voor niemand van belang en dat was nou net dat wat mij zoals ik het toen zei "geen reet kon schelen" Daarmee geef ik nog steeds geen waardeoordeel over het geleverde werk maar wel een emotioneel getinte opmerking over het feit dat twee personen elkaar hierover naar buitenstaanders in de haren vliegen. Daar baal ik nog steeds van aangezien ik van mening ben dat ze beide een goede bijdrage leveren kunnen en geleverd hebben aan onze hobby. Dan is het gewoon jammer dat het allemaal zo loopt. Als een dergelijk conflict zich aan weerskanten van mij ontketend dan ga ik mijn mond daar niet over houden en ja, ik heb ook een gebruiksaanwijzing die er niet bijgeleverd is of ergens als PDF te downloaden is.

Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina

PietMB

11 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2009 :  00:58:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Koplopers,

Ik ben nog niet zo lang bezig met koploper volg al een tijd alle nieuwe berichten op het koploper forum. Meestal reageerde Paul snel op alle vragen van gebruikers. Maar door naar mijn mening "commerciele activiteiten" op dit forum is er wat oud zeer opnieuw boven gekomen met als gevolg Paul werpt de handdoek, helaas. Ik gebruik zelf de Locobuffer van Hans de Loof en deze werkt perfect op 57600 b/s en met 2 poorten om de loconet apparatuur op aan te sluiten. Dus er zijn meer interfaces die hetzelfde kunnen als bovenstaande. Mijn oproep is om eventuele aanbiedingen ook als dit bijna tegen kostprijs is dit gewoon op vraag en aanbod te plaatsen op Benluxspoornet en het forum te gebruiken waar het voor bedoeld is en elkaar helpen om problemen met elkaar op te lossen.
Verder een perfect programma.

Vr. groet Piet

Roco / DCC / Loconet
Ga naar bovenaan de pagina

nighttrain

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  17:40:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Wat zijn lokomotief slots??

Groeten Richard, én alvast bedankt voor de uitleg.

H0, NS, DCC, Intellibox, Koploper, BMD16-SD, tijdperk 4/5
Ga naar bovenaan de pagina

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 02 apr 2009 :  01:12:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
Hoi Richard,

Zie nu pas je vraag

Een lokomotief slot is een 'hok' ( opbergplaats ) in de software van een LocoNet centrale waarin de gegevens over een locomotief worden bewaard.

Treinen worden volgens het LocoNet protocol bestuurd door informatie in die slots te schrijven. B.v. de rijrichting, snelheid en de functies.

Het idee van slots is gekozen, omdat een centrale een beperkte hoeveelheid locomotieven tegelijkertijd van besturen. Echter de totale adresomvang van DCC is ruim 10.000. Om deze adresomvang te 'mappen' ( om te rekenen ) naar te besturen locomotieven wordt o.a. ook het adres van een locomotief in een slot opgeslagen.

LocoNet definieert een maximum van 127 slots waarvan er een aantal gereserveerd zijn voor speciale doeleinden.
Slot 1 - 119 is voor normale loc's. en bepaalt daarme het aantal gelijktijdig te besturen treinen in een LocoNet Centrale op 119.

Slot 0 is voor overgave van loc's aan handregelaars, b.v. de FREDs
Slot 123 is voor de model 'Klok'
Slot 124 is voor toegang tot de programmeerrail.

Als je Koploper dus 'Slots ziet aanvragen' ( bij het opstarten ) wordt aan de centrale gevraagd om bepaalde adressen die Koploper wil gaan gebruiken in een slot te zetten. Het slotnummer wordt dan weer aan Koploper verteld, waardoor Koploper de betreffende trein kan gaan besturen.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Grtzz,

Karst

Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 31 aug 2009 :  01:29:30  Toon profiel  Reageer met citaat
is die omvormer nog te verkrijgen ? Ik moet dan wel mijn IB upgraden naar 1.5 denk ik.Iemand een idee of een linkje ?

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 11 sep 2009 :  15:09:27  Toon profiel  Reageer met citaat
omvormer vandaag goed ontvangen.Thks.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor42

Belgium
4 Posts

Geplaatst - 28 feb 2010 :  12:19:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Spoor42  Reageer met citaat
Geachte is het nog mogelijk om de loconetinterface aan te kopen en hoe kan ik die bestellen.
Dank bij voorbaat

Mvg, Luc
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor42

Belgium
4 Posts

Geplaatst - 28 feb 2010 :  14:31:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Spoor42  Reageer met citaat
Bedankt voor de info en heb reeds de bestelling geplaatst.

Mvg, Luc
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina