Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 272 / Bezoekers Vandaag: 6654
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Ijken Snelheid met de Trix Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Remco

7 berichten

Geplaatst - 21 dec 2008 :  00:22:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond allen,

Ik heb een vraag, ik heb de Trix Koploper, nu bestaat deze uit 4 delen en is in totaliteit 114,8 cm lang. Maar als hij compleet is past hij niet tussen mijn 2 meetpunten in en zal altijd 1 vd 2 bezet houden.

Kan ik nu met alleen de kopbakken ijken ( Dan is hij dus +- 57 cm ) en daarna gewoon rijden met het hele stel ? Of kloppen dan de metingen van KL niet die een treinstel van 114,8 cm verwacht bij de meting ?

Of kijkt KL alleen naar de Bezetmelders ?

Bedankt alvast,

Gr. Remco.

Epoch IV/V ( 1980 - 1995 ), H0, Nederlands aangestuurd met Multimaus, S88XPressNetLI, Koploper

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  00:33:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Remco,

de lengte van de trein zou geen verschil mogen maken in het ijkproces, koploper kijkt immers naar het begin van de trein, dus je kan evt. alleen met de motorbak ijken,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  00:40:33  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Remco

Kan ik nu met alleen de kopbakken ijken ( Dan is hij dus +- 57 cm ) en daarna gewoon rijden met het hele stel ? Of kloppen dan de metingen van KL niet die een treinstel van 114,8 cm verwacht bij de meting ?

Of kijkt KL alleen naar de Bezetmelders ?

Ik denk dat koploper enkel rekening houdt met het bezet worden van de melders en niet van het bezet blijven. De lengte van de trein/lok is dan niet belangrijk. Als hij echter beide bezet houdt dan weet ik het niet meer.
Alleen met het motorkoprijtuig zou genoeg moeten zijn als je decoders cruise control hebben.

Ik heb het zo met mijn Kato Thalys gedaan.

Ik denk dat het zelfs een voordeel is, omdat de eerste stroomafnemende as van een motorrijtuig waarschijnlijk veel beter gedetecteerd wordt dan een asje, van een stuurrijtuig, met alleen een ledje als verbruiker.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 21 dec 2008 11:21:13

Remco

7 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  18:16:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok bedankt, ik ga het gewoon proberen Walter om met de kopbak alleen te ijken.

Gr. Remco.

Epoch IV/V ( 1980 - 1995 ), H0, Nederlands aangestuurd met Multimaus, S88XPressNetLI, Koploper

Wim Romijn

Netherlands
1023 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  18:49:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je de helpfile goed leest dan zie je dat de beide bezetmelders even lang moeten zijn.

Er wordt gemeten zodra de eerste bezetmelder bezet wordt totdat de tweede bezetmelder bezet wordt. Als je hier goed over nadenkt dan maakt de lengte van de trein niet uit.

Dus gewoon je trein tijdens de snelheidsmeting korten maken en dat is alles.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Henny

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  21:46:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Remco,

Ik heb een stuk traject waar ik de meting doe in twee richtingen (heen en weer). dan hoeven de twee terugmeld stukken niet gelijk te zijn.
Je moet alleen de twee stukken precies opmeten van begin 1e melder tot aan de begin 2e melder en ook de terugweg 2e melder tot aan 1e melder, begrijp je het nog!.
dan neem je van de 2 lengtes het gemiddelde.
Werkt bij mij uitstekend.
Bij complete treinen moet je wel zoregen dat alle stroom verbruikende assen volledig uit de bezetmelder zijn!
Is dat niet het geval, neem dan alleen de motorwagen om de snelheid te meten.

Veel plezier.
Henny Noordhoek
H0m, IB rijder

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  22:02:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Bij mij zijn de beide bezetmelders ook niet helemaal even lang en ik heb ook de gemiddelde lengte genomen, dat wil zeggen ((bloklengte + lengte bezetmeldstuk 1) + (bloklengte + lengte bezetmeldstuk 2))/2 = lengte snelheidsmeting. Dat werkt prima.
Voor treinstellen gebruik ik altijd alleen het motorrijtuig om te ijken en ook dat gaat uitstekend.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Remco

7 Posts

Geplaatst - 23 dec 2008 :  21:54:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor alle reacties,

Ik heb het geprobeerd en het werkt inderdaad prima, de koploper is nu geijkt in Koploper :)

Bedankt allemaal,

Gr. Remco.

Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina