Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 342 / Bezoekers Vandaag: 12905
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 806
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 om en om
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Klaas

Netherlands
13 berichten

Geplaatst - 15 nov 2008 :  16:31:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Koplopers,

ik ben nu een half jaar bezig met koploper en het bevalt steeds beter ik ben ook echt een beginner. waar ik nu tegen aanloop is dat een lok een rondje maakt en de bezet meldingen in koploper worden goed weergegeven (uit blok- in blok- naar blok)dan rijdt de lok weer een rondje in deze ronde zie ik alleen rode bezetmeldingen. Zodra de lok weer rond is krijg ik weer de juiste meldingen.
Wat zie ik over het hoofd of doe ik verkeerd.
De beginners baantjes heb ik gebouwd en hier liep alles naar wens.
Ik gebruik de TC met viessmann bezetmelder 5233. N-spoor.

Download Attachment: Klaas1.bck
33,07 KB

Groeten,

Klaas

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 15 nov 2008 :  18:43:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Klaas,

blijkbaar raakt Koploper je trein even kwijt.

in onderhouden blokken, blok 8 gaat het fout,

bij de eigenschappen van blok 8 staat door jou aangevinkt, dat de trein een keeropdracht krijgt op van uit 1 via blok 8 naar 4 rijdt.
En als een trein vanuit 7 via blok 8 naar 10 rijdt.

De trein gaat dan de andere kant op dan koploper verwacht, en koploper zal de trein kwijt raken met alle gevolgen van dien,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1

Bewerkt door Wissels op 15 nov 2008 18:57:13
Ga naar bovenaan de pagina

Klaas

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 16 nov 2008 :  12:32:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Bedankt voor je reaktie, ik heb gedaan wat je zei maar het probleem blijft. Ook met een andere lok doet het probleem zich voor en het gebeurt alleen in blok 1 daar blijft hij hangen zolas gezegd als rond is en weer blok 1 passeert pakt koploper hem weer op.

Groeten,

Klaas

phdirk

Netherlands
2613 Posts

Geplaatst - 16 nov 2008 :  13:15:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Klaas,

Het is lastig om over dit probleem vanaf afstand een oplossing te geven als aan de hand is wat ik denk dat er aan de hand is. De 5233 kan namelijk als flip-flop gaan functioneren, als de voedingsdraden (rood en bruin op de 5233) niet goed zijn aangesloten. De bezetmelding komt dan in op het moment dat de lok erover rijdt en schakelt weer af als de lok er de volgende keer overheen rijdt. Koploper is dan echter de lok al kwijt, waardoor de lok op hol slaat. Ik zou de aansluitingen van de 5233 eens goed checken en mogelijk eens bezetmeldaansluitingen uitwisselen. Je kunt dan eventueel nagaan of er een van de uitgangen niet werkt. Succes ermee.

In de testmode rijdt het systeem keurig zijn rondjes, zeker als je in de op het forum geplaatste database blok 8 handmatig blokkeert. Dat wijst volgens mij op een hardware probleem in de bezetmelders.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 16 nov 2008 13:38:27

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 nov 2008 :  13:59:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk/Klaas,

@Dirk
Als iets in simulatie mode goed werkt is dit GEEN garantie dat de bezetmeldpunten goed zijn ingevoerd. Koploper genereert gewoon de bezetmeldpunten die zijn ingevoerd. Ook is het altijd lastig om te zien of een loc keert.

@Klaas
Als de loc zijn rondtje rijdt en de blokken rood kleurt (hier is Koploper dus eigenlijk de weg kwijt) kijk dan eens in het rijwindow in de statusbalk. Je kan dan zien op welk bezetmeldpunt de loc verwacht (en dus niet heeft gekregen).
Ik zou zelf altijd eerst starten met rijden volgens bestemming en de loc dan steeds 1 blok verder laten rijden (nadat de loc is gestopt). Dit even voor iedere blok overgang testen en je weet dan dat alle bezetmeldpunten juist zijn ingevoerd.
In de wisselstraat van blok 8 naar blok 4 ben je vergeten de kruising op te nemen. Deze zou ik zeker nog even toevoegen.

Mvg,
Paul.

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 nov 2008 :  15:33:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Klaas,

in aanvulling op het antwoord van Paul, is de kans groot dat de inrij en stopmelder, melder 1 en 2 verwisseld zijn, zeker als het blok rood blijft kleuren terwijl de trein al voorbij is, de volgende blokken zullen nu blauw kleuren, want hier komt een onverwachtse (valse) bezetmelding binnen. De te verwachten bezetmelding is onderin het locverster van de rijdende loc terug te vinden.

Verder kom ik nu na nogmaals je baanplan bekeken te hebben in blok 3 een soortgelijk probleem tegen als in blok 8, hier ben je vanuit blok 1 naar 10 de keeropdracht vergeten, hetzelfde geldt vanuit blok 7 naar 4.

met vriendelijke groet,

Walter

phdirk

Netherlands
2613 Posts

Geplaatst - 16 nov 2008 :  18:00:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik weet dat als het in de testmode goed loopt het geen garantie is dat het in de echte database ook goed gaat. Ik wilde alleen ook een mogelijke oorzaak aandragen, waar ik zelf veel last van heb gehad.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Klaas

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 23 nov 2008 :  18:01:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen bedankt,

Ik had inderdaad bezetmelder 1 en 2 verwisseld, ik kan nu weer verder met mijn ontdekkings tocht door koploper.
Paul complimenten voor het maken van dit programma.

Groeten,

Klaas

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 nov 2008 :  18:21:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Klaas,

weer een probleem minder, succes met Koploper,

met vriendelijke groet,

Walter

Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina