Auteur |
Onderwerp |
|
dokker
Belgium
18 berichten |
Geplaatst - 14 sep 2008 : 15:03:28
|
Beste forumleden
Ik ben bezig te testen hoe het omlopen werkt.Via verschillende draadjes hier op het forum ben ik al een heel eind op weg geraakt. maar nu heb ik een probleem waar ik geen oplossing voor vind Als ik terug wil aankoppelen moet ik eerst mijn wagons een klein stukje achteruit duwen omdat deze nog op de stopmelder staan waar ik heb afgekoppeld(anders kan ik niet ontkoppelen omdat mijn ontkoppelrail zich in de stopsectie bevind). Als ik mijn wagons niet achteruit duw stopt de lok zodra deze het blok binnenrijd(staat zelfs nog op de wissel) nog ver van de wagons. Is er iemand die hier een oplossing voor heeft.
groetjes Stefan
|
Bewerkt door dokker op 14 sep 2008 15:09:14 |
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 14 sep 2008 : 16:16:16
|
Stefan,
Als een wagon op de stopsectie blijft staan bij ontkoppelen dan moet je er voor zorgen dat er pas ontkoppeld wordt als de stopsectie vrij is.
Ik heb dit wel eens beschreven, het komt er op neer dat je ontkoppelrail aan 2 decoders hangt, de plus wordt bijvoorbeeld geactiveerd door de vaste route en de min wordt geactiveerd door een speciale actie dat de stopmelder vrij moet zijn.
Het komt er dan op neer dat de vaste route de ontkoppelaar activeerd maar deze gaat pas af als ook de min wordt geactiveerd door de speciale actie.
Dat een trein bij het aankoppelen stopt zodra de lok het blok binnenrijdt is voorspelbaar, ga maar na wat moet Koploper doen als de binnenkomst melder actief wordt, wachten tot de stopmelder bezet wordt en stoppen, en wat is hij bij binnenkomst? Het juiste antwoord is Bezet.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
dokker
Belgium
18 Posts |
Geplaatst - 14 sep 2008 : 17:55:12
|
Wim,
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp het niet goed, ik kan toch alleen maar ontkoppelen net boven de rail en dan blijven de wagons toch altijd op dezelfde plaats staan.
Ik kan natuurlijk wel voor andere koppelingen zorgen die ik kan voorontkoppelen en mijn trein achteruit laten rijden tot de stopsectie vrij is (ik denk wel dat zoiets lukt met koploper).
Het is wel zo dat ik nog aan het testen ben met koploper op een testbaan zodat ik leer wat kan en niet kan en weet waar ik best mijn bezetmelders ed zet als ik aan een echte treintafel begin.
groetjes Stefan
|
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 14 sep 2008 : 21:51:41
|
Stefan,
Als er ontkoppeld moet worden dan kan je bijvoorbeeld heel langzaam het blok inrijden. Dan staat bijvoorbeeld alleen de eerste as op de stopmelder. De wagons staan dan nog niet op de stopmelder. De ontkoppelaar moet dan op die plaats zitten, in ieder geval voor de stopmelder. Als er dan ontkoppeld wordt staan de wagons niet op de stopmelder.
Koppel je dan aan de andere kant de lok weer aan de wagons dan duwt hij ze op de stopmelder en dan gaat het wel goed.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
dokker
Belgium
18 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2008 : 12:10:32
|
Wim,
Bedankt voor je reactie Mijn wagons staan altijd minstens met 1 as op de ontkoppelrail, anders kan ik niet ontkoppelen. Ik denk niet dat ik dit snel kan oplossen. Ik ben aan het nadenken hoe ik dit kan oplossen maar kom er voorlopig niet uit. Ik denk dat ik niet anders kan dan koppelingen te voorzien die ik kan voorontkoppelen en dan mijn trein eerst op een of andere manier achteruit laten rijden zodat mijn stopmelder vrijkomt.
groetjes Stefan
|
|
|
GRUspoor
Netherlands
47 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2008 : 12:46:09
|
Beste Stefan,
Volgens mij kun je dit alleen oplossen door de ontkoppelrail net buiten de stopsectie te laten liggen.
Zelf heb ik het opgelost door de ontkoppelrail te activeren vlak voor de trein stil staat zodat bij het over de ontkoppelrail rijden de wagons los gelaten worden. (Nadelen zijn dat de wagons opeens stil staan terwijl de lok nog een paar cm door rijdt, en dat sommige loks uit de rails getilt worden door de ontkoppelrais.[die gebruik ik dan ook niet hiervoor.])
Groetjes Gert
H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje. |
|
|
dokker
Belgium
18 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2008 : 14:59:41
|
Beste Gert,
bedankt voor je reactie. Dat is een optie waar ik ook al aan heb gedacht maar hoe krijg ik het dan voor elkaar dat mijn trein juist boven de ontkoppelrail ontkoppelt. Ik denk dat ik dan met lichtsluizen moet werken of heb ik het verkeerd?
Wat ik misschien nog wel kan doen is aan de ontkoppelrails niet te werken met geisoleerde railassen maar juist waar er ontkoppelt word de rail doorslijpen en zo te isoleren.
Ik kan nog alle kanten op omdat het maar om een testbaan gaat vandaar ook dat ik de beste oplossing aan het zoeken ben zodat ik op mijn definitieve baan niet voor verrassingen kom te staan en perfect weet waar en hoe ik alles best kan inbouwen.
groetjes Stefan Fleischmann, N-Picollo, IB, tijdperk 5
|
|
|
GRUspoor
Netherlands
47 Posts |
Geplaatst - 16 sep 2008 : 13:13:45
|
Hallo Stefan,
Ik zelf heb mijn ontkoppelrail direct voor de stopmelder liggen (isolator aan einde ontkoppelrail). Door de lok direct te laten stoppen in de stopsectie staat deze eigenlijk altijd met de koppeling voor de ontkoppelaar, bij vertrek wordt de koppeling dan over de ontkoppelaar getrokken.
Download Attachment: ontkoppelen 746,37 KB
Let vooral op intellingen rechts onder.
Groetjes Gert
H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje. |
|
|
dokker
Belgium
18 Posts |
Geplaatst - 16 sep 2008 : 17:16:46
|
Hoi Gert,
Nog eens bedankt voor je reactie.
Daar had ik nog niet aan gedacht dat is een oplossing voor mijn probleem. Zo zal ik het ook inbouwen. Het is natuurlijk wel iets minder mooi als de lok direct stopt in de stopsectie (al is dat geen ramp het is maar van minimum snelheid naar 0) en een andere mogelijkheid is er toch niet met koploper denk ik.
groetjes Stefan Fleischmann, N-Picollo, IB, tijdperk 5
|
|
|
|
Onderwerp |
|