Auteur |
Onderwerp |
|
rdhaan
Netherlands
22 berichten |
Geplaatst - 30 aug 2008 : 23:32:25
|
Hallo allen,
Na veel geprobeer en gestoei met logische en speciale acties is het me helaas nog steeds niet gelijk een vertakkingssein (V sein) in Koploper aan de praat te krijgen. Ik werk met het Nederlandse seinstelsel, en daar is het V sein een normaal iets. Ik zag overigens dat in het Belgische seinstelsel wel iets zit wat er op lijkt (de keper). Het 'probleem' zit er in dat het tonen en de stand van het V sein afhankelijk zijn van het bijbehorende sein en de achterliggende wissel (logisch toch). Ik heb op mijn OM32 het V (wel 2 aansluitingsdraden heeft, een voor links en 1 voor rechts waarbij het onderste lampje bij beide mee werkt) als een 'normaal' 3 kleuren sein aangesloten. Hierdoor kan met de stand 'Rood' het sein uit (dat is de 0, niet aangesloten), stand 'Groen' voor Links en 'Geel' voor rechts getoond worden. Nu moet het dus zo zijn dat dit sein het volgende doet: Rood (dus niets) tonen als het bijbehorende hoofdsein Rood is. Groen/Links tonen als het hoofdsein Geel of Groen toont en de wissel links af buigt. Geel/Rechts tonen als het hoofdsein Geel of Groen toont en de wissel links af buigt.
Is dit een mogelijkheid, of ben ik nu te moeilijk bezig? Of zit het stiekem toch in Koploper en kijk ik er over heen (er zijn ook zo veel mogelijkheden...)
Ditzelfde verhaal geldt ook een beetje voor het 'detectie' sein, echter hier kan deels het wel: Op basis van een Logsche actie '(blok x is bezet), stuur dan sein x aan. Het 'probleem' is echter dat ik deze nu achter het wissel heb staan, dus weet ik nog niet welke van de 2 kanten ik aan moet sturen... Maar misschien kan ik dat nog met speciale acties oplossen (obv een bezetmelder net achter het wissel?)
Mocht iemand een idee willen hebben van de seinen (beide van Henckens, http://www.henckens-seinen.nl ): Vertakkingssein (ofm Koeiekop), catalogus nr 2007 Detectie/Aankomstsein catalogus nr 2011
Rene de Haan. |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 31 aug 2008 : 07:40:32
|
Hallo Rene (en ex-collega ),
Het vertakkingssein kan je vrij simpel realiseren. Ik zal wel eens kijken of ik hiervoor nog een net plaatje kan opnemen. Hoe dit te realiseren: - plaats een standaard 3 standen sein - in een wisselstraat kan je ook seinen opnemen (wel even klikken op onderhouden van (rangeer)seinen. - sleep nu het 2 standen sein naar het vakje van de seinen en laat het daar vallen - in de kolom 'Sn' kan je nu middels het popupmenu kiezen welke stand het sein moet tonen bij deze wisselstraat. Kies hier dan de overeenkomstige stand. - voor de andere wisselstraat doe je precies hetzelfde maar dan voor de andere stand. - Het vrijkomen moet je doen op basis van de eerste bezetmelder die je tekenkomt (in onderhouden blokken). Dit is ook het moment dat het normale sein op rood wordt gezet.
De belgische keper heeft een andere betekenis: wisseling van regieme. Je rijdt links en gaat na het sein op rechts rijden (of andersom). Je weet dan dus of je weer een knipperend sein moet verwacht of juist een constant brandend sein.
Het detectie sein wordt voorzover ik het weet altijd met logische / speciale acties opgelost.
Mvg, Paul. |
|
|
rdhaan
Netherlands
22 Posts |
Geplaatst - 01 sep 2008 : 21:37:30
|
Paul,
Mijn dank is groot. Het vertakkingssein werkt...
Heel af en toe heb ik het idee dat er rechts (oftewel groen) wordt gegeven, terwijl we rechtdoor gaan, maar dat heeft misschien te maken met het feit dat er dan niet gestopt hoeft te worden in het station. Maar ik dacht het nu maar 2 keer te hebben gezien, dus....
Rene.
|
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 01 sep 2008 : 23:10:40
|
Rene,
Moet ik hier nu iets mee doen of niet? Het is mij niet geheel duidelijk. Zo ja, dan is het misschien wel even handig om jouw database te uploaden en aan te geven tussen welke blokken het goed/fout gaat.
Mvg, Paul. |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|