Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 221 / Bezoekers Vandaag: 10348
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 381
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 vrije baan
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

cher claessen

Netherlands
37 berichten

Geplaatst - 15 jun 2008 :  16:16:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarschijnlijk lees ik er in de helpfiles volledig over heen maar ik heb een probleem met het volgende:
Sommige stukken baan hebben geen bezetmelders. Ik wil dat de treinen daar op de maximaal ingestelde snelheid lopen. Maar als een dergelijk stuk aansluitend op een stationsblok volgt, waar een snelheidsbeperking geldt, rijden de treinen in het daarop volgende stuk "vrije baan" met dezelfde snelheid als in het stationsblok. Bovendien krijg ik de melding dat de loc ten onrechte stilstaat in het stationsblok. Deze melding verdwijnt pas als de loc weer in een ander blok rijdt.
Wie heeft een oplossing?

Cher Claessen

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 jun 2008 :  17:19:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Cher,

Ik begrijp jouw probleem niet helemaal. Heb jij al eens het hoofdstuk in de helpfile gelezen hoe Koploper de snelheden bepaald? Misschien werkt dit al verhelderend.

Trouwens default staat die meldtijd op 90 seconde. Of het is een enorme afstand die overbrugt moet worden of de treinen rijden dus echt heel erg langzaam.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 15 jun 2008 :  19:01:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Cher,

het lijkt er ook op dat Koploper de trein kwijt is, vandaar de melding dat de trein stilstaat in een stationsblok. Controleer de volgorde van je terugmelders, onderin het locwindow kan je zien wat de volgende melder is die koploper verwacht wordt,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 15 jun 2008 :  19:23:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Cher,

Jij schrijf:
quote:
Sommige stukken baan hebben geen bezetmelders. Ik wil dat de treinen daar op de maximaal ingestelde snelheid lopen.


Als je hiermee bedoeld dat je blokken hebt zonder bezetmelder dan zal het nooit werken.

Lees indeling van de blokken eens na elk blok moet minimaal 1 bezetmelder hebben, liever 2.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 15 jun 2008 :  20:47:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik meen uit de handleiding begrepen te hebben dat niet ieder stuk rails tot een blok moet behoren, Ik heb dus een aantal geisoleerde stukken die rechtstreeks (via de booster) op de centrale aangesloten zijn en dus niet via de bezetmelders (bij mij 63340 van Uhlenbrock) lopen. Als dat niet mogelijk is moet ik sommige blokken wat langer maken en bij sommige moet in blok (met slechts een bezetmelder) toevoegen, maar nogmaals, ik had begrepen dat dat biet nodig was. Wissels vallen immers ook buiten een blok. In de baandelen die niet via de bezetmelders lopen, houden mijn treinen de snelheid die ze in het vorige blok (meestal een stationsblok ) hadden.

Cher
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 jun 2008 :  22:23:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Cher,

Uit jouw verhaal blijkt nog niet hoe lang die ongedetecteerde stukken zijn. Een softwareprogramma kan alleen maar dingen doen op basis van bezetmeldpunten in combinatie met blokken.

Er kunnen best wel niet gedetecteerde stukken zijn. Echter deze zitten meestal in wisselstraten of tussen de eerste en de laatste bezetmelder in een blok.
Heb jij de handleiding gelezen en dan speciaal het hoofdstuk over aansluiten van blokken?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 15 jun 2008 :  23:14:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn niet gedetecteerde stukken varieren in lengte van 2 tot zelfs 5 meter. Deze stukken bevinden zich tussen 2 wel gedetecteerde stukken (met ieder twee bezetmelders). Waarschijnlijk zijn ze dus te lang.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 16 jun 2008 :  09:11:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Cher,

Kun je een kopie van je database hier plaatsen dat praat en zoekt makkelijker, misschien denken wij anders dan jij bedoeld.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 jun 2008 :  09:57:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Cher,

Dit wil dus zeggen dat jij blokken hebt van 5 meter lang? Daar wordt bijna Railz in Rotterdam nog jaloers op.
Waarom heb jij gekozen voor zulke lange blokken? Hoe lang zijn je treinen waarmee jij rijdt?
Indien je deze lengte al verdeeld in tweeen, dan kunnen opeens op dit deel 2 treinen zijn en gaat je doorstroming veel spoepeler.


@Wim
In een database kan je meestal niet de juiste lengte verhoudingen zien.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 16 jun 2008 :  19:01:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik denk dat ik weet wat Cher bedoelt.
Ik ben er in het verleden ook al eens toevallig op gestuit.
Ik wilde toen "handig en zuinig" zijn en een stuk rail (ca. 2 meter) ZONDER bezetmelding tussen 2 wisselstraten, als onderdeel van de wisselstraat opnemen. Dat is dus volgens mij niet een "blok" zoals Koploper dat definieert.
Met name kleine locjes met een heel lage snelheid kregen dat stuk rail niet overbrugd, want telkens nam Koploper aan dat de loc ongeoorloofd stilstond, omdat hij niet op tijd bij het volgende (en door Koploper verwachtte !) detectiepunt aankwam.
Ik heb er toen ten einde raad een blok van gemaakt met één detectiepunt in het midden van dat stuk rail en een stopverbod voor dat blok ingesteld.
Ik weet niet of dat de goede oplossing is, maar bij mij werkt het naar tevredenheid.
Nog luxer zou uiteraard zijn geweest, 2 detectiepunten en een volwaardig blok waar óók gestopt kan worden, maar dat liet de "bouwkundige" constructie niet (meer) toe.

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0-IB-DCC-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 16 jun 2008 :  22:56:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ga ervan uit dat ik zo'n beetje hetzelfde heb gebouwd als Jo had. Ik kan slechts beperkt een tweede bezetmelder inbouwen. Ik zal het moeten doen met een bezetmelder in deze "nieuwe" blokken waar de treinen geacht worden te rijden en niet te stoppen.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina