Auteur |
Onderwerp |
|
Fleur
Barbados
67 berichten |
Geplaatst - 30 mei 2008 : 12:20:56
|
Hallo allemaal,
Kan er mij iemand vertellen welke soorten spanningen er nodig zijn voor een volledige baan te bevoorraden. Hiermee bedoel ik gelijkspanning (=)of wisselspanning(~) en hoeveel volt (V) en dit voor een Fleischmann Twin Center, aansturing wissels, werking wissels, seinen, verlichting bezetmelding op stroomverbruik?
Nog een vraagje:
Is het mogelijk met één Twin Center drie apparte banen met koploper aan te sturen?
Dank U
Fleur |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 30 mei 2008 : 12:47:22
|
Ben,
Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Gewoon 1 database in Koploper aanmakenen waarin alle 3 die banen zijn gedefinieerd. Echter ik denk niet dat dit is wat de vragen steller bedoeld, echter de vraag is algemeen.
Mvg, Paul. |
|
|
Fleur
Barbados
67 Posts |
Geplaatst - 30 mei 2008 : 15:39:02
|
Ben en Paul, Het is de bedoeling dat ik met één twincenter twee apparte treinsporen bedien, samen met één tramspoor.
Ik kan maar één twincenter betalen op dit moment. Ik denk dat Paul er redelijk dicht tegen zit.
Bedankt |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 30 mei 2008 : 17:13:26
|
Hallo Fleur,
Koploper kan maar 1 digitale centrale tegelijk aansturen, maar als de digitale centrale wel op de trambaan en de 2 treinbanen aangesloten zit, dan kan koploper alle 3 de banen tegelijk aansturen. Kortom het is niet afhankelijk van Koploper maar afhankelijk van de centrale.
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
Riny
Netherlands
72 Posts |
Geplaatst - 30 mei 2008 : 19:41:34
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Fleur
Het is de bedoeling dat ik met één twincenter twee apparte treinsporen bedien, samen met één tramspoor.
Ik denk dat hier spraken is van een spraakverwarring.
Beste Fleur,
Bedoel je met je uitdrukking in je vraag, drie modelbanen of drie sporen in een modelbaan. Als het laatste het geval is zie ik geen probleem en is 1 twincenter als centrale voldoende.
Ik begrijp dat het uitdrukken van een vraagstelling niet altijd even makkelijk is maar uiteindelijk dienen wij daar toch uit te kunnen komen?
Maar wat al eerder is aangegeven, zoek eerst naar informatie en via, via komt die informatie vanzelf. Geduld en veel research zijn toch echt wel een eerste vereiste.
------------------------------------------------- Groetjes, Riny
Märklin Digital H0, FCS, PC + Laptop, IB, Tams MC, Viessman 5211/5217, Koploper 6.5, Windigipet Pro X3 Eng., DB/SBB, periode II t/m 1ste helft IV. |
|
|
Fleur
Barbados
67 Posts |
Geplaatst - 30 mei 2008 : 22:53:05
|
Beste Riny,
Het gaat hier om 3 sporen die onafhankelijk moeten werken en niet elektrisch moeten werken. Deze drie sporen liggen wel op de zelfde tafel. Ik dacht misschien met een Twincenter met 999 adressen dat dit wel kon lukken.
Groetjes,
|
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 30 mei 2008 : 22:57:05
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Fleur
Beste Riny,
Het gaat hier om 3 sporen die onafhankelijk moeten werken en niet elektrisch moeten werken. Deze drie sporen liggen wel op de zelfde tafel. Ik dacht misschien met een Twincenter met 999 adressen dat dit wel kon lukken.
Natuurlijk lukt dat.
Maar "niet electrisch" wat bedoel je daar mee ? Opwinden ???
Theo vanop de heide |
|
|
Fleur
Barbados
67 Posts |
Geplaatst - 30 mei 2008 : 22:58:21
|
Beste Riny,
Foutje...
Het gaat hier om 3 sporen die onafhankelijk moeten werken en niet elektrisch met elkaar verbonden zijn(Appart gevoed worden. 3 transfo's en drie boosters). De drie sporen liggen wel op de zelfde tafel.
Is er misschien nog een goedkopere oplossing?
Groetjes, |
|
|
Riny
Netherlands
72 Posts |
Geplaatst - 30 mei 2008 : 23:18:45
|
Beste Fleur,
Indien de aparte sporen worden voorzien van scheidingen en terugmelddecoders moet dit naar mijn inzien toch kunnen. Zolang de drie booster vanuit de TC (TwinCenter) de data maar krijgen om de drie aparte sporen te voorzien van digitale dataoverdracht.
Een dergelijk principe hanteer ik ook. Er zijn bij mij buitenom de grote baan twee sporen welke niet aangesloten zitten aan de grote baan. 1 pendelbaantje en 1 trambaantje.
Deze krijgen van de Booster de gescheide railspanning en de terugmelddecoders via de "lintkabel" de data overdracht/commando's. Dus dit is gewoon mogelijk.
------------------------------------------------- Groetjes, Riny
Märklin Digital H0, Faller Car System, 2x Laptop, IB, Tams MC, Viessman 5211/5217, Koploper 6.5, Windigipet Pro X3 Eng., DB/SBB, periode II t/m 1ste helft IV. |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 30 mei 2008 : 23:53:28
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Fleur
Is er misschien nog een goedkopere oplossing?
Groetjes,
Hallo Fleur,
Ja hoor, 1 transfo en 1 booster weglaten, overigens heb je al het goedkoopste software programma te pakken, of misschien snap ik de vraag niet waarop je wil bezuinigen.
Je hebt het over 3 aparte (trein-)banen, waarvan 1 trambaan, ik denk niet dat het circuit van de trambaan zwaar belast zal worden (ik kan mij natuurlijk vergissen in de grote hiervan), en daarom zou je de booster die je trambaan ook kunnen gebruiken voor de treinbaan.
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
Bewerkt door Wissels op 01 jun 2008 00:01:45 |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 01 jun 2008 : 00:47:29
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wissels Is er misschien nog een goedkopere oplossing?
Ja hoor, 1 transfo en 1 booster weglaten, overigens heb je al het goedkoopste software programma te pakken, of misschien snap ik de vraag niet waarop je wil bezuinigen.
[/quote]
Zolang al je treinen en trams minder verbruiken dan 3 amp kan je zelfs met sommige centrales rijden zonder boosters en bijhorende trafo's.
Theo vanop de heide |
|
|
Fleur
Barbados
67 Posts |
Geplaatst - 01 jun 2008 : 20:06:04
|
Bedankt mannen ( en vrouwen ) |
|
|
|
Onderwerp |
|