Auteur |
Onderwerp  |
|
jelle vl
Belgium
21 berichten |
Geplaatst - 24 mei 2008 : 18:06:13
|
Beste,
ik ben begonnen aan het digitaliseren van mijn groot schaduwstation, echter stoot ik op volgende problemen. Ik weet niet goed hoe land mijn blokken precies moeten zijn om goed te zijn. In principe moet in het korste blok de langste trein kunnen maar ik heb hele lange treinen en ook heel korte. Met deze heb ik de opstelsporen en weet niet of ik die moet verdelen in 2 blokken of 1 blok?? Waar moet ik dan ook juist mijn bezetmelders plaatsen want met dat ik niet weet hoeveel blokken dan weet ik ook niet hoeveel bezetmelders er moeten komen.
Mvg jelle
Download Attachment: plan_schaduw.jpg 26,44 KB |
|
dentheo
Belgium
1759 Posts |
Geplaatst - 24 mei 2008 : 19:29:33
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door jelle vl
Beste,
ik ben begonnen aan het digitaliseren van mijn groot schaduwstation, echter stoot ik op volgende problemen. Ik weet niet goed hoe land mijn blokken precies moeten zijn om goed te zijn. In principe moet in het korste blok de langste trein kunnen maar ik heb hele lange treinen en ook heel korte.
Bij schaduwsporen die in één richting bereden worden...dynamische lengteregeling en slechts twee bezetmelders voor alle blokken samen. Mogen allemaal verschillende lengte hebben, koploper regelt dat netjes. Lees het rustig in de laatste handleiding....
Theo vanop de heide |
 |
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 25 mei 2008 : 10:37:09
|
Jelle,
Als je lange opstelsporen hebt en een hoeveelheid lange en korte treinen waarbij het zo is dat in veel gevallen een lange en een korte trein op een opstelspoor zouden passen, dan kun je dynamische bloklengte toepassen. Als je goed weet hoe bezetmelders normaal werken, en het verschil tussen vrijgeven op en vrijgeven na goed kent, zou je je kunnen verdiepen in dynamische bloklengte. Het bezetmelden werkt dan een beetje anders, maar je kunt met twee adressen op je s88 een heel schaduwstation aansturen, waarbij korte en lange treinen op een spoor kunnen worden ingesteld. Ik zit zelf in een clubje van twaalf ervaren Koplopergebruikers, maar voor de meeste was het aanvankelijk wel even lastig om te zien hoe het werkte. Als je een absolute beginner bent, zou ik iemand vragen je even terzijde te staan. Het is een van de fraaiste uitbreidingen van Koploper naar mijn mening.
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
|
 |
|
jelle vl
Belgium
21 Posts |
Geplaatst - 25 mei 2008 : 11:15:57
|
Ja ben een beginner met koploper maar niet beginner beginner ik zal mijn best doen om het ding werkende te krijgen en als ik vast zit kan ik hier om hulp vragen aangezien we allemaal vrienden zijn die mekaar helpen groetjes jelle ps kan altijd wat hulp gebruiken |
 |
|
jelle vl
Belgium
21 Posts |
Geplaatst - 25 mei 2008 : 11:33:32
|
Ok ik heb de tekst al enekele keren doorgelezen maar hier word gewerkt met lichtsluizen, ik werk met massadetectie is het dan hiermee ook mogelijk om dit systeem toe te passen ?? voor de rest zie ik het wel zitten denk ik groetjes jelle |
 |
|
jelle vl
Belgium
21 Posts |
Geplaatst - 25 mei 2008 : 11:44:39
|
Ok ben nog maar juist bezig en stoot al op een probleem bij het schaduwstation in de handleiding is het allemaal mooi recht bij mij eerder niet waar zet ik juist de punten ?? ik zal straks mijn vorderingen posten als iemand mijn database nodig heeft om het eens te bekijken laat maar iets weten! groetjes jelle |
 |
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 25 mei 2008 : 12:04:03
|
Jelle,
Het kan ook zonder lichtsluis. Je verbindt alle bezetmelders aan het eind met elkaar en alle bezetmelders aan het begin van het schaduwstation. Er loopt hier al een eerder draadjs waar dit allemaal in beschreven stond, ik zie het zo snel even niet.
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
|
 |
|
jelle vl
Belgium
21 Posts |
Geplaatst - 25 mei 2008 : 12:27:37
|
Dag tom,
ik heb ook een klein schaduwstation van 3 sporen en ik dacht laat ik hiermee beginnen dan heb ik de basis door ik ben al aardig opgeschoten maar ik zit nu vast bij Onderhouden dynamische bloklengte daar krijg ik mijn blokken niet in kan je ook even kijken of ik alles al juist gedaan heb ?? mvg jelle
Download Attachment: Zolder.bck 56,41 KB |
 |
|
Wim Romijn
Netherlands
1121 Posts |
Geplaatst - 25 mei 2008 : 13:41:08
|
Jelle,
Bij onderhouden blokken moet je bij blok 1 zetten dat het aantal naar blok 2, 4 en 6 twee is.
Dan kijkt Koploper voor de lengte naar blok 2 en 3 samen. Pas dan kan je bij dynamische lengte iets invoeren omdat Koploper dan weet dat blok 2 en 3 bij elkaar horen.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
 |
|
jelle vl
Belgium
21 Posts |
Geplaatst - 25 mei 2008 : 13:59:02
|
bedankt wim voor de tip groetjes jelle |
 |
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 25 mei 2008 : 20:46:00
|
Jelle,
Probleem was al opgelost zag ik In de handleiding van Paul staat heel nauwkeurig beschreven hoe het moet. Neem dit erbij en alles gaat goed.
Met vriendelijke groet,
|
 |
|
jelle vl
Belgium
21 Posts |
Geplaatst - 25 mei 2008 : 20:55:18
|
dag tom,
ik heb mijn klein schaduw station nu bijna volledig ingericht via dynamische bloklengte maar nu is mijn vraag waar ik de bloklengte moet ingeven ? mvg jelle |
 |
|
jelle vl
Belgium
21 Posts |
Geplaatst - 25 mei 2008 : 21:14:49
|
ok tom, alles is nu inorde maar hoe moet ik de bezetmelders definieren in onderhouden blokken en dan eigenschappen moet ik de te verwachten bezetmelders invullen en ook "bezet bij" of enkel 1 van de twee Groetjes Jelle |
 |
|
dentheo
Belgium
1759 Posts |
Geplaatst - 26 mei 2008 : 00:14:17
|
ok tom, alles is nu inorde maar hoe moet ik de bezetmelders definieren in onderhouden blokken en dan eigenschappen moet ik de te verwachten bezetmelders invullen en ook "bezet bij" of enkel 1 van de twee Groetjes Jelle
De bezetmelder van het inrijden bij de eerste blokken van de dynamisch duo's, de bezetmelder van het uitrijden bij de laatste blokken van de dynamische duo's...
Theo vanop de heide |
Bewerkt door dentheo op 26 mei 2008 12:54:39 |
 |
|
jelle vl
Belgium
21 Posts |
Geplaatst - 11 jun 2008 : 16:04:35
|
Dag tom,
ik heb mijn baan een beetje hertekent en nu zou ik graag hulp krijgen van jou of andere mensen om te weten waar ik het beste mijn bezetmeldpunten moet plaatsen en de lengte hiervan! In onderstaande afbeelding heb ik alles al aangeduid dat ik denk dat het het beste is. Bezetmeldpunten zijn aangeduid in het rood!
Download Attachment: bezetmeldingen.jpg 68,6 KB
Laat maar weten wat er goed en slecht aan is.
groetjes jelle |
 |
|
jelle vl
Belgium
21 Posts |
Geplaatst - 11 jun 2008 : 22:29:47
|
heel hard bedankt ben nu ben ik al een stukje verder geholpen als er nog suggesties zijn om de blokken in te delen of jullie de mening van ben delen laat het gerust weten ik vraag het nu liever een keer meer om later te moeten horen dat ik verkeerd ben!
Groetjes
jelle |
 |
|
dentheo
Belgium
1759 Posts |
Geplaatst - 12 jun 2008 : 10:47:27
|
heel hard bedankt ben nu ben ik al een stukje verder geholpen als er nog suggesties zijn om de blokken in te delen of jullie de mening van ben delen laat het gerust weten ik vraag het nu liever een keer meer om later te moeten horen dat ik verkeerd ben!
Jelle, ik heb van mijn doorrij schaduwstation eerst één spoor volledig dynamisch geprogrammeerd en in werking gekregen, daarna naar parallele sporen gecopieerd en de wisselsturing opgezet.
Op één spoor kun je al netjes zien hoe het werkt en dan zie je het effect van de plaats van de uitrijdetectie en inrijdetectie. Ik gebruik mijn inrijwisselstraat bezetmelder als inrijdetectie en idem bij de uitrijdetectie.
Theo vanop de heide |
 |
|
jelle vl
Belgium
21 Posts |
Geplaatst - 22 nov 2008 : 17:14:38
|
Dag iedereen,
na een periode van weinig tijd omwille van prive redennen ben ik nu terug begonnen met mijn baan. Vandaag wou ik de bezetmeldingen van mijn klein schaduwstation gaan leggen maar ik stuit op volgend probleem: ik maak gebruik van massadetectie en dynamische bloklengtes. In bovenstaande topics is te zien hoe mijn baan moet ingedeeld zijn met bezetmeldingen maar dit is maar op sommige plaatsen. Terwijl ik op het net lees als je gebruikt maakt van massadetectie dat alle sporen als contactspoor moeten voorzien zijn! Kan hier iemand duidelijkheid over bregen ??
Mvg,
Jelle |
 |
|
|
Onderwerp  |
|