Auteur |
Onderwerp |
|
MRdirect
Netherlands
294 berichten |
Geplaatst - 28 mrt 2019 : 10:37:48
|
Sinds kort heb ik op mijn baan een langer treinstel rijden. Sommige blokken zijn wat aan de krappe kant. Ik los dat op door het betreffende treinstel hier 10 cm door te laten rijden. Het treinstel staat dan niet meer op het inrij wissel. Maar het wissel wordt al op de stopmelder vrijgegeven. Het achterste draaistel staat dan nog net op het wissel. Dus als er een trein achter rijdt ontsporing en kortsluiting. Kan koploper het wissel pas vrijgeven als het treinstel stilstaat of als die doorrijdt en het volgende blok inrijdt? Ik ben bang van niet, maar Koploper blijft me na 15 jaar nog altijd verbazen. Het zal er wellicht van komen dat ik bij de betreffende blokken de stopsectie 10 cm korter moet maken. Ter info ik gebruik k-rals en detecteer de wissels niet.
M.vr.gr. Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 28 mrt 2019 : 11:22:52
|
Hallo Wim, Dat ga ik onderzoeken cq proberen. Maar hoe weet Koploper dat er nog een trein op het wissel staat als die wissel geen detectie heeft. Gr. Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders |
Bewerkt door MRdirect op 28 mrt 2019 11:23:18 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 28 mrt 2019 : 11:46:17
|
Op basis van treinlengte en bloklengte. Als je trein 100 cm is en je blok is 90 cm dan is je trein te lang voor het blok, dus zal hij minimaal op een wissel staan of een achterliggend blok bezet houden.
In je wisselstraateigenschappen kun je ook nog opgeven op welk meldpunt een wissel vrijgegeven wordt. Kan per wissel worden opgegeven.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 28 mrt 2019 : 13:59:25
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Op basis van treinlengte en bloklengte. Als je trein 100 cm is en je blok is 90 cm dan is je trein te lang voor het blok, dus zal hij minimaal op een wissel staan of een achterliggend blok bezet houden.
Dat zal bij mij niet kunnen, ik had vergeten te vermelden dat het om een stationsspoor en een schaduwstation gaat. Dus op deze manier zal het treinstel hier nooit stoppen. Maar het heeft me wel tot nadenken gezet.
Bij het wissel voor het stationsspoor heb ik al gemeten en van de slanke wisssel kan ik een bezetmeldpunt maken. Als ik dit bezetmeldpunt opneem tbv het voorgaande blok dat wordt dit blok pas geselecteerd als het wissel is vrijgegeven en wordt ook dat wissel pas geactiveerd.
Voor het schaduwstation iets dergelijks. Dat zijn drie sporen naast elkaar. Ik moet nog meten of ik van de twee inrij wissels ook 1 bezetmeldpunt kan maken. Anders maak ik over de twee inrij wissels een lichtsluis.
Groet, Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders |
|
|
keesm
60 Posts |
Geplaatst - 28 mrt 2019 : 21:15:59
|
Marco,
Dit is gemakkelijker op te lossen als volgt: In plaats van 10 cm doorrijden vast te leggen bij de aanvullende blokeigenschappen moet je dat doen in de blokeigenschappen zelf bij de bezetmeldpunten. Als je daar na de (nu) laatste bezetmelder nog een virtueel punt aanmaakt met "rijden 10 cm, 1 sec" dan wordt de achterliggende wisselstraat pas vrij gegeven als de 10 cm echt is afgelegd. Wel zorgen dat de wisselstraat pas op het laatste punt wordt vrijgegeven.
Kees Moerman |
|
|
hubertus
Netherlands
2005 Posts |
Geplaatst - 29 mrt 2019 : 09:27:47
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect Dat zal bij mij niet kunnen, ik had vergeten te vermelden dat het om een stationsspoor en een schaduwstation gaat. Dus op deze manier zal het treinstel hier nooit stoppen.
Het stopverbod en langer bezet houden van de wisselstraat zijn beide mogelijke opties bij een te lange trein, maar zijn los van elkaar te kiezen. Als je dus alleen kiest voor langer bezet houden van de wisselstraat, zal de trein gewoon kunnen stoppen, maar de wisselstraat pas vrijgeven in het volgende blok.
groet, Huub |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 29 mrt 2019 : 17:48:15
|
@ Kees Dit is voor het schaduwstation een goede optie. Bij het testen merk ik wel een verschil tussen beide methoden. Bij opnemen in aanvullende blokeigenschappen rijdt de loc op moment dat de afstandsmeting start al met minimale snelheid. Bij implementatie mbv een virtuele bezetmelder bij blokeigenschappen gebeurt dat niet en krijg je een langere remwegen. Je kan wel aangeven dat de loc op de laatste fysieke bezetmelder met minimale snelheid moet rijden. Maar, voor zover ik dat vanmiddag heb getest, gaat de snelheidsbeperking pas in als de betreffende bezetmelder wordt bereikt. Leren remmen werkt hier blijkbaar niet !? Resultaat is dat er te ver wordt doorgereden. Ik heb al wel de massa simulatie tbv het remmen teruggebracht naar een waarde 5. Dmv een tweede virtuele bezetmelder (tussen 1 en 2) kan je natuurlijk wel opgeven dat er al eerder met minimale snelheid moet worden gereden. Dat nog eens testen.
M.vr.gr. Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders |
|
|
jimmaet
Finland
424 Posts |
Geplaatst - 30 mrt 2019 : 21:03:08
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect
@ Kees Dit is voor het schaduwstation een goede optie. ... afstandsmeting s M.vr.gr. Marco
Marco, in verkeerde draadje geplaatst.
VrGr, Kees
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
|
|
|
Onderwerp |
|