Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 140 / Bezoekers Vandaag: 3636
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1113
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Kopspoor
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Harald en Alex

Netherlands
79 berichten

Geplaatst - 19 jan 2013 :  17:23:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo.

We hebben in het station een kopspoor blok 5.Nu willen we daar alleen een bepaald treintype naar toe laten gaan.Dat zouden treinen onder een bepaalde lengte moeten zijn.Deze komen dan uit blok 4.Die dan in blok 5 even laten wachten dan keren richting blok 4 wederom keren en dan te vertrekken richting blok 1.

We zijn al wat aan het rommelen geweest maar krijgen het nog niet voor elkaar. Willen jullie even kijken wat we fout hebben gedaan?

Groeten Harald en Alex

Download Attachment: haraldenalex19-1-2013.bck
159,05 KB

hubertus

Netherlands
1933 Posts

Geplaatst - 19 jan 2013 :  19:00:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Even aannemend dat de bewuste trein uit 7 komt.
Er zijn een paar mogelijkheden om dat te doen.
1. Je sluit in een variabele route blok 5 uit voor alle treinen. Daarnaast maak je een vaste route aan die de door jou gewenste route rijdt van 4 naar 5 naar 4 naar 1 voor de door jou gewenste treinen. Eventueel kun je dit combineren met een logische actie om dit voor een treintype te regelen.
2. Je maakt een variabele route aan waar je blok 5 uitsluit voor alle treintypes, behalve het treintype dat wel naar 5 mag.
Daarnaast maak je een variabele route aan voor het treintype dat naar 5 mag, waar je een richting verbod aangeeft uit 7 via 4 naar 1 en uit 5 via 4 naar 7.

Er zijn vast nog wel meer mogelijkheden.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 19 jan 2013 :  19:09:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Harald,

Het lengte probleem voor te lange treinen van het treintype kun je ondervangen door bij aanvullende blokeigenschappen een stopverbod bij te lange trein in te geven, zal die in ieder geval het kopspoor niet oprijden, je moet immers altijd eerst stoppen om weer terug te mogen keren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 19 jan 2013 :  19:43:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de informatie we gaan het proberen!

Harald & Alex
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 19 jan 2013 :  20:47:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Harald,

Nu wel even in je database gekeken. Maar dit kan zeer eenvoudig worden opgelost.

Haal bij aanvullende blokeigenschappen weg dat alle treinen mogen keren op een kopspoor.
Vul het stopverbod in voor een te lange trein.

Dan maak een variabele trein route aan voor getrokkentreinen en sluit daarin de kopsporen uit.

Maak van de treinen of de loks die er wel naar toe mogen een trekduwtrein of een treinstel. En je hebt denk ik je doel bereikt, zonder al te moeilijke ingrepen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 20 jan 2013 :  09:11:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen.

Maakt het nog iets uit dat de kans groot is dat de trein als hij achteruit blok 5 uit rijdt over blok 4 met zijn staart in blok 7 terecht komt?Dan gaat ie over de wissel en als er dan in blok 3 een trein staat die ook over de wissel staat dan rijden ze elkaar er af.

Hoe kan je voorkomen dat dit zou kunnen gebeuren?

Alvast bedankt voor de reacties!

Harald & Alex
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 20 jan 2013 :  10:25:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Nieuw, volgens mij in versie 8, ik kan mij namelijk niet herinneren het eerder gezien te hebben.

Sluit het kopspoor uit voor alle getrokken treinen in een variabele route.
Sluit met een aparte variabele route alle treinen uit die langer zijn dan ... cm in dat kopspoor. (nieuw)
Worden je getrokken treien een keer korter dan hoef je nergens aan te denken.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 20 jan 2013 :  13:05:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de info.We willen nog wel even zeker zijn dat we in het begin goed uitgelegd hebben niet dat er misverstanden zijn.We kregen namelijk een PB dat we onderstaand dus hadden moeten vermelden.

We willen dus via 4 naar het kopspoor wat blok 5 is maar het kopspoor is maar 35 cm lang.Langs blok 4 en 5 loopt het perron.We willen dus eigenlijk 4 en 5 gebruiken om een langere trein zeg eens van maximaal 1.5 meter langs het perron te kunnen zetten.Er moet dan dus met een langere trein doorgereden worden tot het stootblok maar om er dus weer weg te komen moet de trein die dus in blok 4 en 5 staat achteruit een stuk om via de wissel die tussen de twee blokken ligt naar blok 1 te rijden.

Door de totale lengte van de trein is het dus goed mogelijk dat bij het achteruit rijden de trein met de staart in blok 7 komt.

We hopen niet dat we door eventueel verkeerd uitleggen nu niet de goede antwoorden gekregen hebben.Als dat zo is dan onze excuses daarvoor.

Harald & Alex
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 20 jan 2013 :  14:00:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Harald en Alex

Bedankt voor de info.We willen nog wel even zeker zijn dat we in het begin goed uitgelegd hebben niet dat er misverstanden zijn.We kregen namelijk een PB dat we onderstaand dus hadden moeten vermelden.



ARRRGGGGG!!!! dit soort achter de schermen acties laat mij altijd de haren overeind staan. Zal het denk ik ook maar weer eens rustiger aangaan doen op het forum, met dank aan de PB zender.

Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 20 jan 2013 :  15:20:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim.

Iedereen probeert te helpen dat is op zich mooi maar met die PB werden we nu aan het tijfelen gebracht en we dachten dus dat de bedoeling die wij met het verhaal hadden niet goed uitgelegd was hier.

Zoals het tot duver is uitgelegd zou het dus moeten werken ook met de "nieuwe" info die we nu gegeven hebben?

Harald & Alex

Ga naar bovenaan de pagina

HeRo

18 Posts

Geplaatst - 20 jan 2013 :  16:33:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Om je haren weer omlaag te krijgen wil ik je wel even melden dat ik per mail werd verzocht hier even te kijken.
Vervolgens gemeld dat de vraag niet overeenkwam met de wens in mijn mail.
Dus een checkmail richting Breda gestuurd of het allen om blok 5 ging of om de combi 5 en 4.
En het advies om de bedoeling duidelijk neer te zetten. Omdat er anders verkeerde antwoorden komen.
Tot zover mij bekent kun je namelijk met een te lange trein geen doodlopend blok inrijden keren en weer vrolijk vertrekken. Je eigen staart houdt dan namelijk je vervolgblok bezet.

Nu en je weer op de hoogte van het antwoord op een prive vraag.
En die PB heeft dus eigenlijk niets met dit topic te maken.

Mvg, Robin
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 20 jan 2013 :  16:53:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door HeRo

Wim,

Tot zover mij bekent kun je namelijk met een te lange trein geen doodlopend blok inrijden keren en weer vrolijk vertrekken. Je eigen staart houdt dan namelijk je vervolgblok bezet.



Geen enkel probleem zolang je het blok en de wisselstraat maar langer bezet houd, instelling aanvullende blokeigenschappen. Wat te doen bij een te lange trein. Dus als dat het probleem is zit daar de oplossing en volgens mij staat dat al ingevuld.

Maar in de openingsvraag staat dat er treinen naar toe mogen ONDER een bepaalde lengte, dan ik er van uit dat de trein dan op het kopspoortje past.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 20 jan 2013 16:59:08
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 20 jan 2013 :  17:17:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Sorry daar hadden we dus de lengte van het kopspoor en de lengte van de treinen die we dit wilden laten doen bij moeten zetten.

Harald & Alex
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 20 jan 2013 :  17:28:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Harald,

Je hebt inmiddels alle hints en aanwijzingen gekregen het moet nu geen probleem meer zijn het werkend te krijgen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 26 jan 2013 :  12:09:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo.

We zijn nu aan het proberen en met wagons erachter waar de trein dus te lang wordt voor blok 5 geeft ie wel een keeropdracht maar wil hij niet achteruit rijden.Er staat dan "Niet over staart (naar blok 4)"

De wagons houden dus de bezetmelder in blok 4 bezet en hij wil dan niet meer weg.Welke instelling moeten we gebruiken dat dit wel kan?

Harald & Alex



Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 26 jan 2013 :  17:37:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Harald en Alex,

Volgens mij moet dat wel werken als je bij [Aanvulling Blokgegevens] van blok 5 opgeeft dat het voorgaande blok bezet moet blijven bij een te lange trein, inclusief de wissels. Dan moet het wel goed gaan. Je moet dan nog wel even goed naar de lengte van het blok en de lengte van de trein kijken. Ik heb een keer gehad dat de trein net in het blok paste, maar de verkeerde lengte was opgegeven. Toen wilde de zaak ook niet terug.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 26 jan 2013 17:38:34
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina