Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 159 / Bezoekers Vandaag: 15339
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 760
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Peco Engelse wissel
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

phdirk

Netherlands
2546 berichten

Geplaatst - 24 jul 2012 :  19:13:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koploperisten,

Van een medeKoplopergebruiker heb ik de vraag gekregen hoe je een Peco Engelse wissel met twee spoelen in Koploper moet definieren. Ik ben daar eens ingedoken, maar kom er nog niet uit.
We denken dat het met de constructie van de wissels te maken heeft. De Peco Engelse wissel heeft namelijk parallele tongen, zodat ze of in beide sporen naar rechts of beide naar links staan. Een Fleischmann Engelse wissel bijvoorbeeld heeft antiparallele tongen. Die staan dus of beide naar buiten of beide naar binnen.
Bij de Peco Engelse wissels resulteert dat erin dat altijd een gedeelte van de wissel in de verkeerde stand staat en niet correspondeert met de stand in Koploper.
Heeft iemand ervaring hiermee en hoe is het probleem opgelost. Zelf zit ik te denken om de wissel als twee gewone wissels te configureren. Wellicht geeft dat wel de juiste standen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 24 jul 2012 :  19:39:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Het zijn gewoon twee afzonderlijke wissels, dus ook zo in Koploper aangeven. De meeste Engelse wissels hebben twee spoelen, dat Fleischmann nou zo'n rare constructie maakt. Let wel op, de aandrijving links is dan in Koploper het wisseldeel rechts en andersom. Als je het goed hebt gedaan dan correspondeerd de tekening en de beweging in Koploper met wat er op de baan gebeurd.

Koos Jabaaij.

Bewerkt door C_Jabaaij op 24 jul 2012 19:43:14
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 24 jul 2012 :  22:16:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Of gewoon het symbooltje voor engelse wissels met twee aandrijvingen gebruiken.
Zelf gebruik ik trouwens de optie van Koos: als twee wissels tekenen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2546 Posts

Geplaatst - 25 jul 2012 :  19:44:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koos en Huub

Bedankt voor de suggestie. Ik had zelf ook al zitten denken aan het configureren als twee wissel. Ik heb het gebruik van de Engelse wissel met twee spoelen uit Koploper geprobeerd, maar dat werkt dus niet goed, omdat er dan altijd een helft verkeerd staat.
Ik ga eens de twee wissels inbrengen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 25 jul 2012 :  21:51:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan doe je iets niet goed.
Engels wissel met twee aandrijvingen in koploper kent 4 mogelijke standen, precies als het peco engels wissel op de baan.
Of het engels wissel is gewoon niet goed aangesloten. ;-)

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2546 Posts

Geplaatst - 26 jul 2012 :  19:06:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Dat dacht ook, maar we krijgen het niet goed werkend, ook als we de aansluitingen omwisselen. Ik ga echter weer zoeken en meld me weer als ik iets gevonden heb.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2546 Posts

Geplaatst - 16 aug 2012 :  17:26:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koos en Huub,

Ik ben gisteren nog weer even met de Peco Engelse wissel bezig geweest. Als je het symbool voor een dubbelspoelige wissel in Koploper gebruikt, krijg ik het niet werkend. Als ik twee gewonen wissels tegen elkaaraan gebruik, werkt het perfect.
Dit dacht ik tenminste gisteren. Toen leek het te werken, zoals het moet. Nu blijken er toch steeds weer een paar tongen verkeerdom te zitten. Ik blijf zoeken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 16 aug 2012 19:49:07
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 16 aug 2012 :  21:41:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Je moet even de denk wijze van het oude schakelen van roco of Fleischmann wissels los laten, en dan heb ik het over aandrijvingen met een spoel.
Dij wissels met dubbele aandrijvingen is er maar een rijweg tegelijk mogelijk, maar door het juiste schakelen kan je wel overal komen.
omdat het lijkt dat er tongen verkeerd liggen, zoals je gewend was.
(Overigens gebruik ik ook twee wissel symbolen tegen elkaar aan, dat heeft een speciale reden, nl een overloop wissel te definieren.)
Dus als je een tak recht door schakelt kan je op het kruisende spoor niet rijden, enz.
Zo werken de engelse wissels in het echt ook.
De wissels met een aandrijving hebben volgens mij in het echt nooit bestaan.

Mvg Ab

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 16 aug 2012 :  21:52:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Als je nog even hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Engels_wissel

wilt kijken zie wat ik bedoel.


Mvg Ab

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 16 aug 2012 :  22:33:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Kom anders even langs, dan zal ik het je laten zien.

M.v.g. Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2546 Posts

Geplaatst - 17 aug 2012 :  19:18:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab en Koos,

Het klopt dat bij een dubbelspoel Engels wissel maar één rijweg per keer te maken is. Daar zit het probleem ook niet. We kunnen de wissel keurig laten schakelen, zodat de treinen de goede kant op gaan. Dat lukt met het Dubbelspoel Engels Wissel symbool en, voor zover ik dat heb kunnen zien, ook met het systeem van twee aparte wissels. Het probleem zit hem erin dat de aanduiding in het Sporenplan van Koploper dan nergens meer op lijkt. Ik kom overigens graag eens bij Koos langs met het hele handeltje om er verder naar te kijken. Ik heb al een mail gestuurd.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina