Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 143 / Bezoekers Vandaag: 15235
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 760
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Maximum aantal rijwindows bereikt
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rbeek

Spain
161 berichten

Geplaatst - 02 mei 2012 :  16:18:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Standaard staat bij mij het aantal rijwindows op 3. Vandaag ontving ik echter op verschillende momenten deze melding terwijl ik maar één rijwindow open had staan. Daarnaast uiteraard het baanoverzicht alsmede het locomotievenoverzicht en de klok. Ik neem aan dat deze laatste twee niet meetellen.

Zijn er andere oorzaken waardoor deze melding wordt gegenereerd?

Bij voorbaat dank,

René

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 02 mei 2012 :  16:51:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Deze melding komt alleen voor, als het aantal rijwindows door jou opgegeven is bereikt.
Kijk eens in de menu balk onder vensters, en kijk wat er open staat.
Mogelijk zijn de desbetreffende windows achter en ander window open.
Baanplan? Overzicht locomotieven?

Mvg Ab Boezerooij

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 02 mei 2012 :  17:33:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ab,

Mijn eerste insteek was inderdaad achter de openstaande vensters te kijken. Maar helaas, dat leverde geen verborgen vensters op.
Dank voor je melding.

René
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 02 mei 2012 :  19:10:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Een vervolg van alle "ellende" :)
Denk je eindelijk eens het stadium bereikt te hebben van goed automatisch rijdende treinen, geen vuile plekken meer op de rails en de belangrijkste wissels die het nu doen, keert een oud probleem weer terug.

Het is een verhaal, maar laat ik het toch even uitleggen -in chronologische volgorde-.
Begin van de week geüpgrade naar de laatste versie van 7.5
Zoals altijd na wijzigingen; treinen fysiek geplaatst in de blokken vanwaar gestart moet worden met het automatisch rijden.
In elk loc rijwindow aangegeven wat het startblok is.
In het baanvenster de locs/blokken gesleept naar het volgende blok.
De opdracht automatisch rijden gegeven (F8).
Alles gaat netjes rijden maar stopt in het volgende blok.
Dan verschijnt het venster; maximum aantal rijwindows bereikt en inderdaad links onder achter het locomotievenscherm (je had toch gelijk Ab)zijn de rijwindows van 17, 71 en 18 te zien.
Ik sluit alle vensters en sleep opnieuw de locs naar het volgende blok en met F8 begint het verhaal opnieuw.
Dan ontspoort een trein (geen sluiting) en met de opdracht
'stoppen met automatisch rijden' breng ik de andere treinen tot rust.
Een aantal treinen stopt netjes in het volgende blok, maar twee kruipen door.

Kortom, het is mij een raadsel wat er nu weer aan de hand is.
Recent heb ik naast de upgrade nog enkele wijzigingen aangebracht
Blok 46 aangegeven als niet stoppen blok, de stationsblokken 2-5 alleen voor reizigerstreinen en de blokken 1 en 6 alleen voor goederentreinen en in blok 1 mogen alle treinen komen.

Bovendien blijkt nu wissel 37 ineens anders te staan wat ik uiteraard in het wisselvenster corrigeer met verkeerd aangesloten.
Een heel verhaal, maar toch, hoe kan dit?

Bijgaand mijn laatste backup.

Help wordt op prijs gesteld!

René



Download Attachment: echte2012-5.bck
136,14 KB

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2546 Posts

Geplaatst - 02 mei 2012 :  21:30:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Het blijft inderdaad een vreemd verhaal. Wat ik niet helemaal begrijp, is wat je bedoelt met "het fysiek plaatsen van de locs". Ik heb ooit de treinen één keer op mijn baan gezet en sindsdien houdt Koploper keurig bij waar ze zijn en welke kant ze opmoeten. Ik hoef ze dan ook nooit opnieuw te plaatsen, ook niet na een update. Het is mij dus niet helemaal duidelijk wat je precies met je treinen doet. Mogelijk ligt daar de oorsprong van je problemen, maar dat is vanaf een afstand lastig te zien.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 02 mei 2012 :  21:39:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene,

Even een aantal veranderingen in je database gedaan, zodat hij ook na het slepen naar een bestemming automatisch blijft rijden, een overvloed aan tekstvelden verwijdert zodat je door de bomen het bos weer ziet. Een aantal wisselstraten tussen blokken benoemd, zodat de trein ook aankomt waar koploper denkt dat hij naar toe gaat. En wat kronkels in het sporenplan op het scherm eruit gehaald, voor een beter overzicht.

Mvg
Wim.



Download Attachment: echte2012-5-1.bck
105,24 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 02 mei 2012 :  22:21:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk, Wim,

Dank!
Ik ga het morgenochtend doornemen en invoeren.
Het resultaat laat ik uiteraard weten.

René

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 03 mei 2012 :  16:07:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Oké mensen, het lek is boven al weet ik niet waar het lek zat.
Vandaag de hele dag aan het rommelen geweest. Eerst nog een keer met de bestaande instellingen geprobeerd, maar dat bleef ellende.
Toen de backup van Wim gekozen en daar mee gaan rijden!

Dirk, eerst even een antwoord jouw kant op; met fysiek plaatsen bedoel ik in de eerste plaats in Koploper invoeren waar de locs op dat moment staan. Idealiter houdt KL het natuurlijk bij, maar mijn praktijk is anders. Een trein ontspoort, een noodstop, even een loc met de hand een andere kant op sturen, allemaal zaken die mij veelal noodzaken sommige treinen opnieuw in een blok te plaatsen, soms met de hand, soms alleen in KL.

Wim, enorm bedankt voor je inspanning. Wat je exact hebt gedaan weet ik dus niet (buiten wat je gemeld hebt) maar ik kan weer automatisch rijden zonder allerlei bijzondere meldingen. Wisselproblemen daargelaten waar ikzelf hier een oplossing voor moet vinden, rijden de locs waar ze behoren te rijden.
Niettemin zou ik graag weten wat er bij mij verkeerd is gegaan, als leer voor de volgende keer.
Een laatste vraag; was het baanoverzicht mede oorzaak aan deze problemen? Je hebt het geheel gestyleerd en absoluut overzichtelijker gemaakt, maar ik was zo gewend aan het zo goed mogelijk aangeven waar de sporen lopen, mijn eigen wisselnummers en bezetmeldernummers (weet je hoeveel werk dat is geweest om dat allemaal in te voeren :)?

Mocht ik dat baanoverzicht op de een of andere manier weer terug kunnen toveren met behoud van de nieuwe instellingen, dan zou ik dat op prijs stellen.

Maar in elk geval, applaus!

René

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 03 mei 2012 :  17:15:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene,

Je eigen backup weer inlezen en je hebt je oude volgeschreven beeld weer. Dan menu Algemeen, instellingen per database openen dan kiezen voor het Tabblad Snelheid/bestemming, en dan bij Bestemming de uitklapbox openen en kiezen voor 'Ga door met automatisch rijden'

Dat is en was alles.

Verder heb je nog steeds je wisselnummers ga er maar met je muis boven hangen dan verschijnt het wisselnummer, wat je eigenlijk niet nodig hebt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 03 mei 2012 17:16:52
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 03 mei 2012 :  17:50:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Jij weet ook overal een oplossing voor!
Uit je vorige bericht begreep ik dat je ook wisselstraten had benoemd. Kan ik die in mijn 'oude' backup ook nog invoeren?

René

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 03 mei 2012 :  18:00:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene, dat kan niet alleen dat moet zelfs. Wil het ook wel even doen voor je maar daar leer je minder van. Persoonlijk zou ik de database zonder al die over elkaar geschreven teksten en nummers gebruiken, maakt het er echt niet beter op.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 03 mei 2012 :  18:10:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene,

Mocht het niet lukken hier een aangepaste originele database.

Mvg
Wim.


Download Attachment: echte2012-5-2.bck
135,81 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 03 mei 2012 :  19:21:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, inderdaad, het leeraspect is zeker belangrijk. Maar elke dag leer ik toch weer iets bij. Ik ga de twee databases met elkaar vergelijken, kijken of ik daar uit kom en ook de handleiding nog eens even naslaan op het benoemen van wisselstraten.

Mag ik in dit kader nog een laatste vraag stellen?
Ik heb de indruk dat ik een procedure niet goed afhandel.
Een trein ontspoort, er ontstaat sluiting en de CU schakelt af.
Soms, zeker niet altijd, krijg ik ook het venster in KL met noodstop te zien met de vraag opheffen of alle treinen stoppen. Wanneer de sluiting is opgeheven stop ik in dat scherm dan alle treinen, simpelweg omdat bij het opheffen alles weer vooruit vliegt (ondanks de instelling in de database langzaam optrekken).

Maar het komt ook voor dat het KL noodstopscherm niet verschijnt. Wel krijg ik dan achtereenvolgens alle schermen te zien van de locs met de mededeling dat zij stilstaan in een blok en de vraag of ik ze op wil roepen.
Na het stoppen van automatisch rijden, en het opheffen van de sluiting, sluit ik die schermen af en kies weer voor F8 waarna alles zijn weg weer vervolgt.
Wel blijven dan de verschillend blokken met 'stilstaande' treinen nog even knipperen, maar wanneer de desbetreffende loc in het volgende blok is gearriveerd stopt het knipperen.

Dit alles gebeurt mij nogal eens (aan het voorkomen van ontsporingen wordt uiteraard gewerkt, maar toch).

Doe ik iets fout?

groeten René


(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2546 Posts

Geplaatst - 03 mei 2012 :  19:42:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Normaal gesproken moet je het schermpje met noodstop krijgen bij een kortsluiting. Zowel je CU als Koploper moeten dan in de "noodstopmode" springen. Je kunt dan alle locs stoppen en dat is handig als het netjes optrekken na een noodstop niet goed werkt, of als treinen de verkeerde kant opgaan. Je kunt dan de locs één voor één weer laten rijden.
Als je de schermen van de locs krijgt met de melding stilstaande treinen betekent dat dat je centrale wel is gestopt, maar Koploper niet. Het programma draait dan gewoon door en heeft niet in de gaten dat alles stil staat. Daarom krijg je de meldingen van stilstaande trein, omdat Koploper bezetmeldingen verwacht die niet komen. Dat wijst op een onvolledige communicatie tussen je CU en Koploper, want kennelijk komt het signaal dat je CU is uitgeschakeld niet bij Koploper binnen, terwijl dat wel zou moeten. Dat moet je echter ter plekke in jouw systeem nalopen en oplossen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 04 mei 2012 :  11:42:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,
Fraai hoor, het ene probleem is nog niet opgelost of het andere komt weer te voorschijn (al vaker last van gehad).
Op zich vreemd dat er een normaal verkeer is tussen mijn interface en de PC met Koploper maar op bepaalde momenten dus niet!
We gaan weer zoeken naar de bekende spelden!

Dank voor je reactie, ik ben in elk geval weer wat wijzer.

René

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 04 mei 2012 :  11:51:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hoi Rene,

Nee, is niet vreemd, alleen dit is geen nieuw probleem, dat is het probleem waar je al tijden last van hebt en wat de bron van alle ellende is. Dirk verteld dus niets nieuws.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 04 mei 2012 :  15:02:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee Wim niet echt vreemd, dat schreef ik ook "al vaker last van gehad". Maar wel dat de communicatie blijkbaar op bepaalde momenten wegvalt. Of dat nu alleen met het doorgeven van de Noodstop is of dat er nog andere momenten zijn zal ik in de komende tijd moeten vaststellen. Wellicht dat die kennis ook bijdraagt aan de oplossing.
Wel is mij duidelijk dat het probleem zich met het rijden van een paar treinen niet voordoet. Het komt pas wanneer ik met 8 of 9 treinen aan de slag ga en er dus veel meer communicatie plaats vindt.

Maar goed, we gaan het nauwgezet bijhouden!

groeten René


(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 04 mei 2012 :  17:41:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene, en hoeveel boosters gebruik je dan om deze baan te besturen, of heb je geen boosters?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 04 mei 2012 :  18:15:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

De baan is verdeeld in vier gebieden elk met een trafo en een booster. Voor de apparatuur (K83 ed) is een aparte trafo. Alle verlichting op de baan wordt via aparte trafo's van spanning voorzien.

René

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina