Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 165 / Bezoekers Vandaag: 1826
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 369
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 andere snelheid bij stijgen en dalen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Lex

Netherlands
38 berichten

Geplaatst - 04 mrt 2012 :  22:29:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen.
Ik heb behoorlijk gezocht, maar niet gevonden:
Ik gebruik op mijn baan zowel Delta decoders, (oudere) digitaal Märklin decoders en DCC van ESU. Er zijn een aantal treinen die heel snel bergafwaarts gaan en uiterst langzaam omhoog. Uiteraard Delta en ouder Märklin digitaal. Ik zou graag verschillende snelheden voor omhoog en omlaag willen instellen in een blok. Is dat mogelijk?

Alvast bedankt voor de reakties

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2012 :  09:24:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Lex,

dat is zeker wel mogelijk, de locs moeten rijden met decoderstappen, immers deze locs zijn ongeregeld, in onderhouden blokken bij te verwachten bezetmelders, kan je de snelheden verhogen voor omhoog rijden cq. verlagen voor dalen. Dit moet je doen bij Stap +/-

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2012 :  21:47:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank Walter. Dat had ik zelf nooit gevonden. Het werkt goed. Helaas is het wel algemeen en geldend voor alle lokomotieven, ook voor DCC. Deze zijn welliswaar met 28 stappen i.p.v. 14, maar er is toch invloed. Heb je daar ook een oplossing voor?

Van maart tot november zeil ik liever
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2012 :  02:25:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Lex,

Voor zover ik het uit de help file kan halen werkt de stap +/- optie alleen voor locs die rijden volgens decoderstappen.

Als je DCC locs een lastgeregelde decoder hebben zou je deze kunnen ijken en met geijkte snelheid laten rijden ze zullen dan de Stap +/- settings negeren.

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2012 :  21:26:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Jack,

Ik ga het nog eens proberen. De laatste keer dat ik DCC wilde ijken en i.c.m. Motorola 14 st decoders wilde rijden ging dat niet zoals ik het wilde. Overigens werkt de lastregeling ook op decoderstappen met de ESU (denk ik) Het effect met +1 en -1 is op DCC in ieder geval niet groot

Lex
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2012 :  00:08:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Lex,

decoder met lastregeling wel laten rijden met geijkte snelheden, immers deze compenseren zelf de snelheden op hellingen cq. belasting van een zware trein.

Het rijden met decoderstappen is meer bedoeld voor locs die deze compensatie niet hebben, zoals de correctie op hellingen door koploper.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2012 :  22:31:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Walter, ik heb één trein geijkt en het lijkt er op dat dat goed gaat.

Van maart tot november zeil ik liever
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  21:54:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Lex,

Misschien overbodig te vermelden maar ik heb elke blok een eigen naam gegeven waardoor elk blok zijn eigen eigenschappen heeft. Dus niet dezelfde blokken als normaal blok configureren. Elk bloknummer heeft dus een eigen naam zoals daalspoor, stijgspoor, niet stopspoor, blok na schaduwstation, panoramaspoor 1 of 2 of 3 enz enz...een hele reeks namen dus, zoveel er blokken zijn !!

Maar misschien heb jij dat ook gedaan, dan heb ik niks gezegd !!

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  22:05:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Seb,

dit stel je echt niet in per bloktype, met jouw opmerking help je de vraagsteller niet mee. Het instellen moet juist wel plaats vinden in onderhouden blokken, hierdoor kan je het corrigeren in het stijgen en dalen afhankelijk maken van een bezetmelder mits gereden wordt met decoderstappen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  22:26:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter,

Ik heb bloktypes aangemaakt zoveel als er blokken zijn...unieke naam dus.
Ik heb dat in onderhouden blokken ingegeven met het benodigde bloktype in het blok wat ik bewerk.
Misschien onzinnig en zijn er betere manieren, minder omslachtig misschien maar ik vind het fijn en overzichtelijk werken.

Het leuke van KL is dat iedereen creatief kan zijn en dat de resultaten bevredigend zijn.
Ben het met je eens en hoop dat ik niemand verkeerde informatie geef, dat zou nooit mijn bedoeling zijn !!!

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  22:55:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Seb, ik heb ook heel wat verschillende bloktypes, maar niet voor ieder blok een aparte naam. Schaduwstationsblokken, stationsblokken, verbindingsblok etc. Volgens mij kun je exact per blok de wijzigingen ingeven, dus ik houd het maar bij wat ik nu heb (ik heb ook niet zo'n grote baan)

Lex
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  23:48:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb

Hoi Walter,

Ik heb bloktypes aangemaakt zoveel als er blokken zijn...unieke naam dus.
Ik heb dat in onderhouden blokken ingegeven met het benodigde bloktype in het blok wat ik bewerk.
Misschien onzinnig en zijn er betere manieren, minder omslachtig misschien maar ik vind het fijn en overzichtelijk werken.




Hallo Seb,

het is niet mijn bedoeling hier een discussie over te openen in een draadje van een ander, maar wil er toch kort op ingeaan.

Dat het bij jou werkt is prima, niks mis mee. Maar ik zou het persoonlijk niet algemeen willen aanbevelen, zo valt zo er straks wel heel veel in te stellen in treintype per bloktype. En de meeste aparte instellingne per blok doe je al in aanvullende blokgegevens.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2012 :  10:41:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb je gelijk in Walter....ik weet dat dit niet het eenvoudigste is.
Ik vond het fijn werken en vind het heerlijk om veel mogelijkheden te onderzoeken en te hebben. Maar zal er daarom niet verder op ingaan

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina