Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 371 / Bezoekers Vandaag: 5107
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vrijgeven wisselstraat na passeren gehele trein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

uermend

Netherlands
27 berichten

Geplaatst - 31 mei 2011 :  11:10:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
wie kan me helpen met het volgende probleem.

Ik heb problemen met het vrijgeven van de wisselstraten.
Deze worden vrijgegeven als er nog een trein (wagon) op staat.
Mijn treinen worden geheel gedetecteerd, C-rail die aangepast is.

Ik wil de wisselstraat vrijgeven als de eerste melder in het volgende blok (na de wisselstraat) weer vrij komt.

Ik krijg het net voor elkaar. Ik merkt dit vooral als de trein in een blok stopt en een wagon op de wissel blijft staan.

Groetjes Sander Bakker


Download Attachment: swentiboldbaan.bck
133,7 KB

Marklin 6021, met 6051 interface. Marklin C-rail, volledige detectie. Koploper aansturing. Wissel aansturing via K83's. Viessmann 5217 terugmelders. na 20 jaar hobby weer opgepakt.

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 31 mei 2011 :  18:57:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Sander,

je gebruikt nu een methode die bedoeld is met het gebruik van lichtsluizen, nu wordt bij een korte onderbreking in de melder al de straat vrij, dit kan te vroeg zijn, zeker als je gebruik maakt van korte melders.

Normaal wordt de wisselstraat pas vrijgegeven bij het bereiken van de laatste melder in het blok. Normaal gesproken met juist ingegeven treinlengten en bloklengten (reeds in jouw database ingevuld) betrouwbaar genoeg, om niet ongewensd wissels te schakelen onder de trein.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

uermend

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 31 mei 2011 :  21:14:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Bedankt voor je snelle reactie.
Er is dus geen andere mogelijkheid om dit op te lossen?
Kun je geen vertraging in de melders zetten, bv 1 seconde, voordat koploper reageert.

m.v.g. Sander


Marklin 6021, met 6051 interface. Marklin C-rail, volledige detectie. Koploper aansturing. Wissel aansturing via K83's. Viessmann 5217 terugmelders. na 20 jaar hobby weer opgepakt.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 31 mei 2011 :  21:30:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sander,

Ik zie nergens in jouw database waar jij hebt ingesteld dat een wisselstraat vrijgegeven moet worden op de eerste bezetmelder van het volgende blok, ik heb niet elke wisselstraat bekeken.

Om het goed in te stellen moet je de volgende acties doen:
1. Per wisselstraat vrijgeven op welke bezetmelder de wisselstraat moet worden vrijgegeven.
2. Per bezetmelder bij waar in blok als deze zit op een wissel ook de wissel selecteren.

Als je het laatste niet doet dan wordt het nooit iets.

De werking is dat de wissel wordt vrijgegeven zodra de trein die bezetmelder activeerd maar hij zal nog niet geschakeld worden omdat de bezetmelder nog geactiveerd is door de trein/wagon die er op rijdt/staat.

Dit werkt bij mij al ca. 10 jaar goed en dat zonder lichtsluizen maar gewoon goede bezetmelders.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

uermend

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 31 mei 2011 :  22:38:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik heb het vrijgeven van de wisselstraat aangegeven in het baanontwerp, bij vastleggen wisselstraten, onder vrijgave wisselstraat.
Hierin heb ik bij "vrijgeven na bezetmelding" de melder van het volgende blok aangevinkt samen met "gebruik altijd vrijgeven na bezetmelding"
Hiermee is volgens mij aan punt 1 voldaan!!!

1. Per wisselstraat vrijgeven op welke bezetmelder de wisselstraat moet worden vrijgegeven.

Over punt 2 heb ik nog een vraag.
2. Per bezetmelder bij waar in blok als deze zit op een wissel ook de wissel selecteren.

Zijn dit melders op de wissel zelf of melders die aansluiten op de wissels.

m.v.g.

Sander

Marklin 6021, met 6051 interface. Marklin C-rail, volledige detectie. Koploper aansturing. Wissel aansturing via K83's. Viessmann 5217 terugmelders. na 20 jaar hobby weer opgepakt.
Ga naar bovenaan de pagina

marklinmoos

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 31 mei 2011 :  23:03:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sander en Wim,
Bij marklin c-rails is het niet mogelijk de wissel te detecteren, dus moet je de melders gebruiken die na de wisselstraat komen, als je massa detectie toepast met geknipte c-rails.
Veel succes Simon

Marklin CS 1 uploaded, Windows 7, KL 7.0-4, C-rails
Een gelukkige Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 31 mei 2011 :  23:06:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sander,

1. Wat ik heb gezien in jouw database stond deze op de laatste bezetmelder. Bij welke wissel (van blok naar blok) staan ze op de eerste?

2. De wissel moet een bezetmelder hebben, een bezetmelder die lang genoeg is na de wissel kan ook maar dan kan de wissel pas later omschakelen, pas nadat die bezetmelder vrij komt. Bedenk dan echter als een trein lang is en de wissel wel vrij is maar de laatste as staat nog op de bezetmelder dan is de wisselstraat nog niet vrij.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

uermend

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 02 jun 2011 :  11:06:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld.
Ik ga het vanavond eens aanpassen en proberen.

Groetjes Sander

Marklin 6021, met 6051 interface. Marklin C-rail, volledige detectie. Koploper aansturing. Wissel aansturing via K83's. Viessmann 5217 terugmelders. na 20 jaar hobby weer opgepakt.
Ga naar bovenaan de pagina

uermend

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 06 jun 2011 :  13:21:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Heb getest, het loopt al een stuk beter.

Heb alleen nog met sommige treinen het probleem dat ze doorschieten. Maar moet een kijken of de melders wel goed schoon zijn en de treinen wel goed om staan. Ik heb gemerkt dat als de sleeper voor zit de trein eerder gedetecteerd wordt. Ik heb wel nog een probleem met het vrijgeven van de kruiswissels. Hier moet ik ook nog eens heen kijken.

Groetjes Sander



Marklin 6021, met 6051 interface. Marklin C-rail, volledige detectie. Koploper aansturing. Wissel aansturing via K83's. Viessmann 5217 terugmelders. na 20 jaar hobby weer opgepakt.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 06 jun 2011 :  17:52:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik heb net dit onderwerp gelezen,maar ik snap ook even niet
jouw antwoord puntje 2 hoe je bij waar in blok de bezetmelder van de wissel kunt selecteren? Hier krijg je toch alleen maar de punten waar in blok?

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 06 jun 2011 :  19:13:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Zie:
Download Attachment: Bezet_Bij.JPG
61,27 KB

Als je een bezetmelder selecteerd, dan kan je daarna op het rondje klikken en komt bij aantal waar in blok, maar je kan ook met je rechtermuis een wissel selecteren en die komt dan bij aantal wissels en tevens wordt de wissel geel van kleur in het ontwerp. Dan is de wissel gekoppeld aan de bezetmelder, is de bezetmelder hierna bezet dan zal de wissel nooit omschakelen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 06 jun 2011 :  20:00:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sander,

Het doorschieten van loks wijst op de situatie dat de locs nog met een te hoge snelheid in de stopsectie aankomen en dan niet op tijd kunnen stoppen. Met het leren remmen en het netjes instellen van de snelheden moet dat een stuk beter gaan. Voorwaarde is wel dat de stopsecties niet te kort zijn. Ik ben ooit begonnen met secties van 20 - 30 cm en werk nu met 40 - 60 cm. Dat remt veel mooier af en je kunt dan met "doorrijden cm" de trein netjes op de plek krijgen, die je wilt.
Wat is precies het probleem met het vrijkomen van de kruiswissels?


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 06 jun 2011 :  20:41:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Ik gebruik stopsecties van max. 30 cm en je wil niet weten hoe mooi alles afremd.

Het is niet de lengte van de stopmelder die dit bepaald maar de lengte voor de stopsectie hoe langer deze is hoe mooier er geremd wordt. Als deze laatste veel te kort is dan zal er nooit goed geremd gaan worden, dat zie je dan in de logging.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 07 jun 2011 :  10:59:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Het is mij duidelijk.Echter voor mij niet toepasbaar daar ik niet voor elke wissel en bezetmelder heb gebruikt, maar per wisselstraat 1 of meer melders afhankelijk van de rijmogelijkheden. Ik heb dus alleen bij "vrijgave wisselstraat" de vinkjes gezet bij de betreffende melders in die straat! Toch konstateer ik dat wanneer de wisselstraat vrij is deze niet direct wordt vrijgegeven, bij gehele detectie van de trein? Wat doe ik nog fout?

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 07 jun 2011 :  12:32:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,

Wat heb jij bij vrijgave wisselstraat ingegeven?

Download Attachment: Vrijgave_wissel.JPG
90,51 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 07 jun 2011 :  13:31:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik heb opgegeven, zoals in jouw file vermeld, echter dan
nog aangevinkt het betreffende bezetmeldpunt van die wisselstraat!

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 07 jun 2011 :  15:06:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,

Is de trein soms langer dan het blok waar hij naar toe rijdt?
En heb je bij dat blok opgegeven als de trein te lang is dat dan de wisselstraat langer bezet moet blijven?

Veel meer kan ik ook niet bedenken.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 07 jun 2011 :  22:31:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Wat je zegt klopt. Bij mij remt ook alles mooi af. Bij langere remlengtes (lees lengte stopsectie) kun je ook iets sneller blijven rijden en remt alles toch mooi af in de stopsectie. Mijn minimumsnelheden, en bij zijn dat de snelheden waarop wordt afgeremd, liggen rond de 30 km/uur.

Hallo Cees,
Voor wat betreft het wisselvrijgaveprobleem zou ik er eens dieper in moeten duiken. Wellicht kun je je database eens plaatsen, zodat we mee kunnen kijken. Bij mij worden de wisselstraten vrijgegeven op het vrijkomen van de laatste wissel in de wisselstraat. Dat gaat in het algemeen goed, maar soms begint de laatste bezetmelder van het volgend blok roet in het eten te gooien, met name als er een trein uit een ander blok voor de wisselstraat staat te wachten.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 07 jun 2011 22:37:00
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 08 jun 2011 :  10:55:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Wat is het verschil van vrijgave met het vinkje in het vakje"vrijgave na bezetmelding" of de ingave van de wissel bij 'vrijgave na bezetmelding bezetmeldpunt" die overigens standdaard op het laatste meldpunt staat? Is hier een samenhang? Welke keuze geniet de voorkeur?

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 08 jun 2011 :  15:18:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,

Wat ik ooit eens begrepen heb is "Vrijgeven na bezetmelding" bedoeld om een bezetmelder welke niet opgenomen is bij de blokgegevens toch te kunnen gebruiken om een wissel(straat) vrij te geven. Voor de bezetmelders die beneomd zijn bij de blokgegevens (rijden van-naar) is het zinloos die in dit deel op te nemen.
Zelf geef ik aan bij te verwachte bezetmelders (rijden van-naar blok) alle bezetmelders ook van de wissels(traat), doe je dat niet dan moet je ze in dit deel opgeven.

"vrijgave na bezetmelding bezetmeldpunt" staat standaard op de laatste omdat die het meest gebruikt wordt en je ook moet gebruiken als je niet werkt met volledige bezetmelding.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 08 jun 2011 :  21:53:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Wat Wim zegt klopt. Ik heb mijn wisselbezetmelders niet opgenomen in de te verwachten bezetmelders bij het rijden van blok naar blok. Je kunt kiezen of je dat wel of niet doet. Als je het wel doet kun je elke opgegeven bezetmelder gebruiken om een wissel vrij te geven. Dat is in te stellen in het linker gedeelte. Je krijgt dan echter spookmeldingen bij alternatieve wisselstraten. Daarom voer ik de bezetmelders niet in. Dan moet je de optie "vrijgeven na vrijkomen bezetmelder" gebruiken in het rechter gedeelte. Het linker gedeelte bevat dan alleen de opgegeven bezetmelders van het volgende blok.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 09 jun 2011 :  21:59:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Wat dat doorschieten in de stopsecteie betreft, dan moet je volgens mijn de gemiddelde snelheid iets laten zakken waardoor de loc beter kan afremmen in de stopsectie. zo heb ik het gedaan en dat werkt momenteel prima.

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 10 jun 2011 :  21:10:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Adrie,

Ook op die manier is het goed in te regelen inderdaad. Zo zie je maar weer dat je in Koploper op vele manieren je doel kunt bereiken. Wat betreft is en blijft het een heel flexibel programma.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

uermend

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 23 jun 2011 :  20:44:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Probleem eindelijk verholpen.

ik heb het probleem opgelost door in het scherm vrijgeven wissels de 1ste melder in te geven i.p.v. de laatste.

Daarnaast ook "vrijgeven na bezetmelding" aangeven. Hierin wordt ook de eerste melder aangegeven.

Op de 2e melder de trein laten afremmen.

Daarnaast heb ik de lengte van de treinen opgegeven (in het rijwindow inclusief wagons) (in de loc database alleen de lok).

vervolgens de bloklengtes gemeten. Hiervoor een trein laten stoppen in ieder blok en gemeten hoeveel cm er nog vrij was.

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat de treinen lekker automatisch blijven rijden.

Allen bedankt voor jullie hulp.

Groetjes Sander

Marklin 6021, met 6051 interface. Marklin C-rail, volledige detectie. Koploper aansturing. Wissel aansturing via K83's. Viessmann 5217 terugmelders. na 20 jaar hobby weer opgepakt.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina