Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 44 / Bezoekers Vandaag: 2135
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 197
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 IJken van Locomotief
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Lokbestuurder

3 berichten

Geplaatst - 23 jun 2011 :  18:42:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Dit onderwerp is al vaker aan de orde geweest op dit forum heb ik gelezen, maar wat ik nu als probleem tegenkom, heb ik nog niet gevonden
Misschien dat iemand me uit de brand kan helpen!

Ik heb tot nu toe in koploper altijd gereden met decoderstappen, maar wil nu overstappen naar geijkte snelheid, omdat ik links en rechts hoor dat het resultaat gewoon veel mooier is!

Dus ik aan de slag

Ik heb gebruik gemaakt van een bestaand blok in de hoofdbaan
Heb alle gegevens die nodig zijn (lengte, bezetmeldpunten etc) ingevuld in de Instel database en de loc(in dit geval marklin mfx_loc)omgezet van decoderstap naar geijkte snelheid

Ik heb gekozen voor manier van meten: heen en weer!

Als ik de meting start met stap 14 , rijd de loc tot over bezetmelder 1 heen, staat vervolgens met een ruk stil en is van rijrichting veranderd. Tot zover goed denk ik!!!
Vervolgens kies ik voor "start 1 of meer metingen en kies metingen t/m 20 km/u.
De Loc gaat dan rijden gaat over bezetmelder 2 heen, maar gaat vrolijk verder en stopt dan niet meer!! (dus de noodstop gebruikt)

Ik heb al van alles geprobeerd, maar het resultaat blijft hetzelfde
Mijn bezetmelders (schakel C rail van marklin werken prima, want ik zie ze oplichten in het scherm van: snelheid/bestemming)

Dus wat het nou kan zijn...geen idee

Is er iemand die dezelfde ervaring heeft gehad en die misschien de oplossing weet

Graag tot horens

Henk

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 23 jun 2011 :  19:27:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Eerste wat ik zo snel kan verzinnen is dat je de loc in eerste instantie niet tussen de twee bezetmelders hebt staan en/of de knop bepaal richting niet hebt gebruikt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Olivier77

Belgium
20 Posts

Geplaatst - 23 jun 2011 :  19:29:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Henk,

Je moet de lok in het midden van het blok zetten.
Dan ijken starten.
Koploper zal vragen om de rijrichting te bepalen.
Ja zeggen.
Koloper zal dan de richting van de lok bepalen/testen.
Dan kun je beginnen met het ijken.
Het beste is dan eerst de hoogste stap kiezen en vragen om te ijken tot
- 5 km per uur, dan heb je al de stappen.

Mvg

Olivier
Ga naar bovenaan de pagina

Lokbestuurder

3 Posts

Geplaatst - 23 jun 2011 :  21:31:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub/Olivier,

allereerst bedankt voor jullie snelle reactie!

De dingen die jullie nu aangeven heb ik allemaal al gedaan, precies zoals het ook in de beschrijving van koploper staat over ijken, maar zonder resultaat

het gekke is ook, als je de meting vanaf de andere kant begint dus richting bezetmelder 2, dan zal hij tot over bezetmelder 2 rijden, stoppen en van rijrichting wisselen, als je dan weer begint met start 1 of meer metingen en de loc weer start en richting bezetmelder 1 loopt en er over heen gaat dan stopt hij nu ook niet en rijd gewoon door. H
Het maakt dus ook niet uit welke kant je begint bij de tweede meting bij een van de twee bezetmelders stopt de loc gewoon niet!

Werken jullie ook met schakelrails als bezetmelder of met contactrails?

Ik heb het idee dat het misschien toch daarmee te maken heeft, want een kennis van mij heeft ook marklin, maar gebruikt contactrails ipv schakelrails. schakelrails heeft 2 aansluitingen zoals jullie misschien wel weten afhankelijk vanaf welke richting deze bereden wordt

maar ja , ik heb dat toch goed aangesloten, want het blok functioneert in twee richtingen en de bezetmelders reageren zoals ik eerder al zei gewoon als de loc erover heen rijd (je ziet ze geel oplichten!!)

Blijft toch vreemd

Moet je misschien nog wat extra wijzigen bij "onderhouden locomotieven"?

Reacties zijn welkom!

Mvg

Henk






Ga naar bovenaan de pagina

BobvE

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 23 jun 2011 :  22:01:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Henk,
Rijd je met Marklin en een 'oudere' decoder, d.w.z. met 27 of <27 stappen en een Central Station? Zorg dan dat de 'wachttijd' bij omschakelen op '0' staat en dan zou het goed moeten gaan. Rijd je met een ander systeem dan kun je mijn suggestie negeren.
Vriendelijke groet,
Bob

Märklin, CS1 (en 6020), Koploper 7, XP

Bewerkt door BobvE op 23 jun 2011 23:19:17
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 jun 2011 :  22:14:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Henk,

je zal het denk ik in de schakelrails moeten zoeken, deze reageren veel minder betrouwbaar dan een contactrail. Zijn beide polen van de schakelrail op hetzelfde contact van de S88 aangesloten? Anders krijg je op de terugweg andere contacten binnen dan op de heenweg.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 24 jun 2011 :  06:23:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Het beste is dan eerst de hoogste stap kiezen en vragen om te ijken tot
- 5 km per uur, dan heb je al de stappen.

Olivier



Dit wist ik ook niet, dit ga ik vanmiddag ook eens proberen.
Ik deed altijd van stap 1 tot 75km/h.

mc
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 24 jun 2011 :  09:39:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Misschien een open deur. De bezetmelddraad moet met beide schakelaars van de schakelrail verbonden worden.
Jij schrijft:"maar ja , ik heb dat toch goed aangesloten, want het blok functioneert in twee richtingen en de bezetmelders reageren zoals ik eerder al zei gewoon als de loc erover heen rijd (je ziet ze geel oplichten!!)"
Heb je de twee schakelaars van de schakelrail als twee bezetmelders of samen als één?

Sterkte ermee

vr. groet Chris Burger
Ga naar bovenaan de pagina

Lokbestuurder

3 Posts

Geplaatst - 25 jun 2011 :  09:29:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen,

Ik ben eruit!

het is zoals Walter en Chris het zeiden,
Het had te maken met de schakelrails!
Bedankt dat jullie me hebben wakker geschud!

een van de schakelrails had ik wel op beide contacten aangesloten , maar dan ook nog ieder op een andere bezetmelder (ook niet handig natuurlijk) en de andere schakelrail had ik maar aan een contact aangesloten, zodat de loc wel op de heenweg gedetecteerd werd, maar niet bij terugrijden, tja dat probleem heb je bij contactrails niet!

Enkelt is nu nog het probleem dat ik dat andere contact van de schakelrail niet meer kan aansluiten, eenvoudigweg omdat ik er niet meer bij kan, omdat alles tussen de sporen die in het zicht zijn is opgehoogd met karton gelijmd en afgewerkt met ballast en dat zit alles aardig vast kan ik je vertellen.

Dus zal ik een ander ijkspoor moeten zoeken en dat zal waarschijnlijk een spoor in het schaduwstation worden, want die sporen heb ik losliggen, want daar moet ik wel goed bij kunnen als er iets fout gaat

deze sporen zijn overigens uitgevoerd met M rails!

Ik ben het wel eens met het feit dat contactrails een betere keus zou zijn geweest om te gebruiken ipv schakelrails, omdat sommige slepers nog wel eens willen blijven hangen boven het wippertje, maar op zich werkt het allemaal redelijk goed!

Maar ja.. om nu alles hiervoor weer te gaan opbreken, dat gaat me nou te ver.


ik ga vandaag maar eens kijken of ik vandaag verder met het ijken kan
op een van de sporen in het schaduwstation

Ik wil een ieder bedanken voor de aangedragen oplossingen!

Ps. mochten jullie belangstelling hebben om de baan te bekijken!
Er staat een leuk filmpje van ongeveer 10 min gemaakt door 2 neefjes
van mij op Youtube te vinden onder de titel "kreeft railz" (dat railz heb ik niet verzonnen hoor!)

Groetjes

Henk



















Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina