Auteur |
Onderwerp |
|
Lokbestuurder
3 berichten |
Geplaatst - 23 jun 2011 : 18:42:13
|
Hallo allemaal,
Dit onderwerp is al vaker aan de orde geweest op dit forum heb ik gelezen, maar wat ik nu als probleem tegenkom, heb ik nog niet gevonden Misschien dat iemand me uit de brand kan helpen!
Ik heb tot nu toe in koploper altijd gereden met decoderstappen, maar wil nu overstappen naar geijkte snelheid, omdat ik links en rechts hoor dat het resultaat gewoon veel mooier is!
Dus ik aan de slag
Ik heb gebruik gemaakt van een bestaand blok in de hoofdbaan Heb alle gegevens die nodig zijn (lengte, bezetmeldpunten etc) ingevuld in de Instel database en de loc(in dit geval marklin mfx_loc)omgezet van decoderstap naar geijkte snelheid
Ik heb gekozen voor manier van meten: heen en weer!
Als ik de meting start met stap 14 , rijd de loc tot over bezetmelder 1 heen, staat vervolgens met een ruk stil en is van rijrichting veranderd. Tot zover goed denk ik!!! Vervolgens kies ik voor "start 1 of meer metingen en kies metingen t/m 20 km/u. De Loc gaat dan rijden gaat over bezetmelder 2 heen, maar gaat vrolijk verder en stopt dan niet meer!! (dus de noodstop gebruikt)
Ik heb al van alles geprobeerd, maar het resultaat blijft hetzelfde Mijn bezetmelders (schakel C rail van marklin werken prima, want ik zie ze oplichten in het scherm van: snelheid/bestemming)
Dus wat het nou kan zijn...geen idee
Is er iemand die dezelfde ervaring heeft gehad en die misschien de oplossing weet
Graag tot horens
Henk |
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 23 jun 2011 : 19:27:27
|
Hallo Henk,
Eerste wat ik zo snel kan verzinnen is dat je de loc in eerste instantie niet tussen de twee bezetmelders hebt staan en/of de knop bepaal richting niet hebt gebruikt.
groet, Huub |
|
|
Olivier77
Belgium
20 Posts |
Geplaatst - 23 jun 2011 : 19:29:21
|
Beste Henk,
Je moet de lok in het midden van het blok zetten. Dan ijken starten. Koploper zal vragen om de rijrichting te bepalen. Ja zeggen. Koloper zal dan de richting van de lok bepalen/testen. Dan kun je beginnen met het ijken. Het beste is dan eerst de hoogste stap kiezen en vragen om te ijken tot - 5 km per uur, dan heb je al de stappen.
Mvg
Olivier |
|
|
Lokbestuurder
3 Posts |
Geplaatst - 23 jun 2011 : 21:31:25
|
Hallo Huub/Olivier,
allereerst bedankt voor jullie snelle reactie!
De dingen die jullie nu aangeven heb ik allemaal al gedaan, precies zoals het ook in de beschrijving van koploper staat over ijken, maar zonder resultaat
het gekke is ook, als je de meting vanaf de andere kant begint dus richting bezetmelder 2, dan zal hij tot over bezetmelder 2 rijden, stoppen en van rijrichting wisselen, als je dan weer begint met start 1 of meer metingen en de loc weer start en richting bezetmelder 1 loopt en er over heen gaat dan stopt hij nu ook niet en rijd gewoon door. H Het maakt dus ook niet uit welke kant je begint bij de tweede meting bij een van de twee bezetmelders stopt de loc gewoon niet!
Werken jullie ook met schakelrails als bezetmelder of met contactrails?
Ik heb het idee dat het misschien toch daarmee te maken heeft, want een kennis van mij heeft ook marklin, maar gebruikt contactrails ipv schakelrails. schakelrails heeft 2 aansluitingen zoals jullie misschien wel weten afhankelijk vanaf welke richting deze bereden wordt
maar ja , ik heb dat toch goed aangesloten, want het blok functioneert in twee richtingen en de bezetmelders reageren zoals ik eerder al zei gewoon als de loc erover heen rijd (je ziet ze geel oplichten!!)
Blijft toch vreemd
Moet je misschien nog wat extra wijzigen bij "onderhouden locomotieven"?
Reacties zijn welkom!
Mvg
Henk
|
|
|
BobvE
Netherlands
19 Posts |
Geplaatst - 23 jun 2011 : 22:01:29
|
Beste Henk, Rijd je met Marklin en een 'oudere' decoder, d.w.z. met 27 of <27 stappen en een Central Station? Zorg dan dat de 'wachttijd' bij omschakelen op '0' staat en dan zou het goed moeten gaan. Rijd je met een ander systeem dan kun je mijn suggestie negeren. Vriendelijke groet, Bob
Märklin, CS1 (en 6020), Koploper 7, XP |
Bewerkt door BobvE op 23 jun 2011 23:19:17 |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 23 jun 2011 : 22:14:10
|
Hallo Henk,
je zal het denk ik in de schakelrails moeten zoeken, deze reageren veel minder betrouwbaar dan een contactrail. Zijn beide polen van de schakelrail op hetzelfde contact van de S88 aangesloten? Anders krijg je op de terugweg andere contacten binnen dan op de heenweg.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
tijgher
Netherlands
88 Posts |
Geplaatst - 24 jun 2011 : 06:23:42
|
quote:
Het beste is dan eerst de hoogste stap kiezen en vragen om te ijken tot - 5 km per uur, dan heb je al de stappen.
Olivier
Dit wist ik ook niet, dit ga ik vanmiddag ook eens proberen. Ik deed altijd van stap 1 tot 75km/h.
mc |
|
|
ChrisBurger
Netherlands
162 Posts |
Geplaatst - 24 jun 2011 : 09:39:56
|
Hallo Henk,
Misschien een open deur. De bezetmelddraad moet met beide schakelaars van de schakelrail verbonden worden. Jij schrijft:"maar ja , ik heb dat toch goed aangesloten, want het blok functioneert in twee richtingen en de bezetmelders reageren zoals ik eerder al zei gewoon als de loc erover heen rijd (je ziet ze geel oplichten!!)" Heb je de twee schakelaars van de schakelrail als twee bezetmelders of samen als één?
Sterkte ermee
vr. groet Chris Burger |
|
|
Lokbestuurder
3 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2011 : 09:29:44
|
Hallo allen,
Ik ben eruit!
het is zoals Walter en Chris het zeiden, Het had te maken met de schakelrails! Bedankt dat jullie me hebben wakker geschud!
een van de schakelrails had ik wel op beide contacten aangesloten , maar dan ook nog ieder op een andere bezetmelder (ook niet handig natuurlijk) en de andere schakelrail had ik maar aan een contact aangesloten, zodat de loc wel op de heenweg gedetecteerd werd, maar niet bij terugrijden, tja dat probleem heb je bij contactrails niet!
Enkelt is nu nog het probleem dat ik dat andere contact van de schakelrail niet meer kan aansluiten, eenvoudigweg omdat ik er niet meer bij kan, omdat alles tussen de sporen die in het zicht zijn is opgehoogd met karton gelijmd en afgewerkt met ballast en dat zit alles aardig vast kan ik je vertellen.
Dus zal ik een ander ijkspoor moeten zoeken en dat zal waarschijnlijk een spoor in het schaduwstation worden, want die sporen heb ik losliggen, want daar moet ik wel goed bij kunnen als er iets fout gaat
deze sporen zijn overigens uitgevoerd met M rails!
Ik ben het wel eens met het feit dat contactrails een betere keus zou zijn geweest om te gebruiken ipv schakelrails, omdat sommige slepers nog wel eens willen blijven hangen boven het wippertje, maar op zich werkt het allemaal redelijk goed!
Maar ja.. om nu alles hiervoor weer te gaan opbreken, dat gaat me nou te ver.
ik ga vandaag maar eens kijken of ik vandaag verder met het ijken kan op een van de sporen in het schaduwstation
Ik wil een ieder bedanken voor de aangedragen oplossingen!
Ps. mochten jullie belangstelling hebben om de baan te bekijken! Er staat een leuk filmpje van ongeveer 10 min gemaakt door 2 neefjes van mij op Youtube te vinden onder de titel "kreeft railz" (dat railz heb ik niet verzonnen hoor!)
Groetjes
Henk
|
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|