Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 427 / Bezoekers Vandaag: 13123
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 775
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lange trein, korte blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

De Dijk

Netherlands
33 berichten

Geplaatst - 14 jun 2011 :  15:46:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koplopers,

Ik ben bezig om mijn bovenbaan te ontwerpen in wintrack.
Nu loop ik tegen het volgende probleem op:
Ik heb blokken in mijn baan zitten die korter zijn dan de langste trein. De langste trein kan wel een plaats vinden op bepaalde sporen in het schaduwstation, op perronsporen e.d..
Het moet niet zo zijn dat een te lange trein stil komt te staan in een blok die te kort is voor deze trein en het achterliggende blok ook nog bezet. Hoe kan ik dit oplossen zonder al mijn wagons te moeten voorzien van een weerstand?

Groet,



Wim van Dijk

Elke stap is een nieuwe uitdaging.

Peco code55 N-spoor, koploper 7.0, IB-IR, ServoSwitch, S88SD16-N, Lichtsluizen

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 14 jun 2011 :  16:04:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

De lengte van de blokken kun je invullen bij aanvulling blokgegevens.
De lengte van de treinen kun je invullen in het rijwindow op het tabblad rijgedrag.
Als je dit allebei consequent doet voor alle treinen en blokken, zal koploper standaard nooit een te lange trein naar een te kort blok sturen.
Je kunt wel instellen dat dit wel kan en dan heb je een paar opties hoe koploper daar mee om moet gaan. Ook dit is bij aanvulling blokgegevens in te vullen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

De Dijk

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 14 jun 2011 :  19:14:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub,

Stuurt koploper de te lange trein dan wel over het blok heen?
Bijvoorbeeld van het station naar het schaduwstation.
De loc moet dan immers te korte blokken voor deze loc passeren.

De lengte van het blok, is dit inclusief de lengte van de remsectie?
Want stel je voor je hebt een blok van 100cm en een loc met sleep van 100cm. Mijn binnenkomstsectie en remsectie is 10 cm, dan staat mijn loc bij stilstand 10cm in het achterliggende blok.

Gr.

Wim

Wim van Dijk

Elke stap is een nieuwe uitdaging.

Peco code55 N-spoor, koploper 7.0, IB-IR, ServoSwitch, S88SD16-N, Lichtsluizen
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 14 jun 2011 :  19:51:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Standaard kan een te lange trein niet naar een te kort blok.
Maar je kunt dus instellen dat dat wel kan en dan heb je de keuze uit het langer bezet houden van het voorgaande blok, het langer bezet houden van de voorgaande wisselstraat of een stopverbod in het betreffende blok.
Die instelling kun je vinden bij aanvulling blokeigenschappen.

De lengte van je blok is zo lang als de langste trein die er in past.
Dus in jouw voorbeeld (ik neem aan dat je met de remsectie de stopsectie, dus de laatste sectie van het blok bedoelt?), als de trein in die stopsectie direkt tot stilstand komt, moet je als bloklengte dus 90 cm invoeren. Rijden de treinen bijv. nog 5 cm door, kun je 95 cm invullen. Zelf reken ik die sectie nooit mee, dan weet je zeker dat je geen problemen krijgt.

gr. Huub
Ga naar bovenaan de pagina

De Dijk

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 14 jun 2011 :  23:26:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Thanks huub voor de toelichting.

Wim

Wim van Dijk

Elke stap is een nieuwe uitdaging.

Peco code55 N-spoor, koploper 7.0, IB-IR, ServoSwitch, S88SD16-N, Lichtsluizen
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina