Auteur |
Onderwerp |
|
shoven
Netherlands
13 berichten |
Geplaatst - 20 jun 2011 : 10:24:30
|
Een vraag, ik kan het antwoord niet vinden in de handleiding. Als je uit een blok naar meerdere andere blokken kunt, kun je aangeven hoe groot de kans moet zijn dat blok X of Y wordt gekozen. Is het mogelijk dat te variëren per treintype? Dat bijv. een goederentrein dus een kleinere kans heeft om door het station te rijden dan een personentrein?
Is dat te regelen in koploper?
________________________ Steven
N-spoorder, MM met S88XPressNetLI |
|
rjr
Netherlands
144 Posts |
Geplaatst - 20 jun 2011 : 11:21:25
|
Dit heb ik ook al eens lopen zoeken, maar ben er ook niet uitgekomen. Heb wel de stopkans en stoptijd aangepast waardoor een goederen trien minder vaak stopt, en korter stil zal staan.
Roelco
Groet, Roelco |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 20 jun 2011 : 13:20:05
|
Steven,
De kans is niet per treintype te varieren.
Misschien dat je nog iets zou kunnen doen met logische acties, maar daar heb ik mij nooit verder in verdiept (en geef op dit onderdeel ook geen support).
Mvg, Paul. |
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 21 jun 2011 : 00:37:51
|
Hoi Steven,
Als je iets bij het station zou willen regelen zodat b.v. goederentreinen niet langs een perron door het station rijden maar over een passeerspoor zou je dit met een variabele treinroute kunnen oplossen. Je kunt dan de perronsporen op basis van treintype kunnen uitsluiten voor goederentreinen.
Als je af en toe een goederentrein door je station zou willen laten rijden kan je een teller in combinatie met een logische actie een variabele treinroute laten beïnvloeden.
Laat de teller bedienen door een logische actie die op basis van een treintype in een blok steeds verhoogd word b.v. van 0 naar 5. De teller rond laten lopen zodat hij na 5 weer 0 wordt.
Is de teller 5 dan laat je daardoor een Logische actie waar worden die de variabele treinroute die de treinen door het station tegen houd een keer uitschakelt.
Een andere variabele route laat je juist inschakelen zodat de goederentrein richting station wordt gedwongen.
Je zou deze laatste route ook kunnen weglaten en het aan de "kans" blokkeuze van KL zelf over laten of hij door het station gaat rijden. Eventueel zet je dan de teller tussen 0 en 3 als je het te sporadisch vind bij 0 tot 5.
Ook kan je de teller door alle treinen laten ophogen (willekeurige bezetmelder) waardoor je een meer random gedrag krijgt.
Hierop zijn nog meerdere varianten mogelijk.
Het hoort eigenlijk niet bij de beginners oplossingen maar met de logische en ook speciale acties kan je wel heel veel dingen regelen.
Succes,
Groeten Jack.
|
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 21 jun 2011 : 09:33:14
|
Steven,
Ook via een vaste route is dit op te lossen. Laat een of twee blokken voor het station de vaste route ingaan, hierna kan je de alternatieve blokken ingeven welke je op volgorde van kiezen kan zetten. De eerste keuze is dan bijvoorbeeld een doorgaand spoor en dan de blokken langs het perron.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
|
Onderwerp |
|