Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 663 / Bezoekers Vandaag: 17986
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 775
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Virtuele melders voor en nadelen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  13:01:46  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
1)Zou de afstands-teller na zo'n stop terug op nul starten ? Dan rijden de treinen daarna natuurlijk te ver, het volgend blok binnen en "spook". En hoe geraak je daar dan uit ??
2)Anderzijds zou KL kunnen beslissen dat alle treinen op de stopsectie staan en voorgaande blokken, wisselstraten etc.vrijgeven



1. Na een noodstop zal de plaats van stoppen vermoedelijk niet nauwkeurig zijn, je krijgt dan te maken met optrekken en afremmen moet wel te berekenen zijn, maar een haperende trein die moeizaam vertrekt is dan een probleem.
2. Dat hoeft helemaal niet het is natuurlijk afhankelijk hoe je de echte melders aansluit. Als je een echte melder per heel blok doet en daarin virtuele melders definieerd dan kan je nog steeds uitgaan van algehele detectie, ook voor de wissels.
Vermoedelijk zal er dan ook verschil zijn in hoe werk je met virtuele melders doe je dat met voor het hele blok een echte melder of maak je gebruik van echte melder per ca. 30 cm. spoor en de rest ongedetecteerd.

Ik ben dan ook benieuwd als het niet werkte hoe was alles aangesloten.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  13:27:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wim Romijn,

Wat denk je zelf als de echte melder de stopmelder is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  14:13:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim Ros,

Als je uitgaat van de stopmelder is de enige echte melder dan zou het kunnen dat Koploper de trein niet ziet bij storingen zoals kortsluiting.

Ik zie dan ook de volgende oplossingen:
1. Geheel blok gedetecteerd en de stopmelder is vitueel
Het maakt niet uit of je van links naar rechts of van rechts naar links rijdt, Koploper ziet dat de trein een blok in komt en gaat de stopplaats berekenen.

2. Alleen de stopmelders zijn echt. Dan heb je als je van links naar rechts en van rechts naar links rijdt 2 stopmelders nodig en veranderd er niets of je rijdt maar 1 kant op en dat moet de binnenkomst berekend worden, gaat dat fout (kortsluiting etc.) dan komt hij te snel op de stopmelder, schiet door en staat in het volgende blok of op een wissel.

Vandaar ook mijn vraag als het goed gaat, en als ik de antwoorden van de positieve ervaringen lees dan gaan ze uit van systeem 1. Van degene waar het fout gaat of ging weet ik niet hoe ze het hebben aangesloten.

De bron van ellende waar het draadje mee begon kan dan ook zitten in de manier van hoe het is opgezet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  14:20:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn



1. Geheel blok gedetecteerd en de stopmelder is vitueel
Het maakt niet uit of je van links naar rechts of van rechts naar links rijdt, Koploper ziet dat de trein een blok in komt en gaat de stopplaats berekenen.



Deze manier werkt ok.



Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  14:56:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wim Romijn, lees je nu eigenlijk wel wat er geschreven wordt? Ik heb de indruk van niet. Maar goed het zal allemaal wel, ik heb mijn ervaring met jullie gedeeld, en heb verder geen behoefte aan een verdere welles nietes discussie.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  14:56:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Wim Romijn,

Mijn positieve ervaring met de virtuele melders vallen onder jou definitie van systeem-1.

Merk op dat ik virtuele (stop) melders gebruik bij alle kopsporen en een gemeenschappelijk lichtsluis als binnenkomst melder. Dit werkt uitstekend en zonder problemen.

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  15:29:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim Ros,

Ik heb jouw berichten (goed) gelezen wat ik er uit op kan maken is dat het niet goed gaat/ging maar of er gewerkt werd met systeem 1 of 2 of wellicht op een nog andere methode heb ik toch echt nergens kunnen lezen.

Dit antwoord:
quote:
Wat denk je zelf als de echte melder de stopmelder is.


valt bij mij onder Chinees voor beginners ik zou namelijk niet weten wat je bedoeld en dat is toch de meest gebruikte taal ter wereld.

Wat ik wel uit de allereerste vraag kan opmaken is dat Theo ervaringen wilde hebben een antwoord het werkt niet kan niemand wat mee, ervaringen dat bij het werken volgens systeem 1 er geen negatieve ervaringen zijn kunnen we allemaal wat mee want dan weten we hoe de beste opzet is.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  19:35:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank allemaal.

Ik wou sowieso werken met versie 1).
Dan kan KL tenminste beginnen rekenen vanaf een zuivere plaatsbepaling ttz het binnenrijden van het blok. dat gecombineerd met mijn volledige detectie zou volgens mij risicoloos moeten kunnen.


De verschijnselen die WIM omschreef, herken ik , maar alleenvan die situaties waar ik KL acties laat nemen op basis van het vrijkomen van melders. bv. alternatieve stopplaats, lengtemeting , vrijgave wissels.
Dat gaat na een noodstop door bv. micro kortsluiting bijna altijd mis.
Na het verdwijnen van de kortsluiting neemt KL dan een beslissing op basis van het "vrijkomen", terwijl de werkelijke reden de spanningsdaling was en niet het "vrijrijden". Om dat te vermijden zou KL eerst moeten lezen en dan ageren....

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  20:48:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Zoals gezegd zijn mijn stopplekken, niet altijd nauwkeurig. Dat zal ook wel te maken hebben met het feit dat ik veel met doorrijden in cm werk. Bij noodstoppen, en die gebeuren met enige regelmaat, heb ik echter nooit problemen, dat daarna de zaak niet netjes stopt of in verkeerder blokken terecht komt.

Overigens ben ik wel met Rob eens dat het draadje het een beetje het karakter van diverse geloofsbeleidenissen gaat krijgen. Werk inderdaad met Koploper zoals je zelf het prettigst vindt. Eer zijn zoveel mogelijkheden binnen Koploper, dat er voor ieder wat wils is, ook is dat niet altijd exact volgens de leer.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 05 jan 2011 20:51:23
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina