Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 674 / Bezoekers Vandaag: 18127
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 775
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Keerlus
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

marckmartens

Netherlands
18 berichten

Geplaatst - 28 dec 2010 :  18:49:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van marckmartens  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik heb bijgaand ontwerp gemaakt voor mijn modelspoorbaan.

Het schaduwstation vormt tevens een keerlus. De handleidingen volgend kom ik op bijgaande schematische aansluiting van de Twin Booster en de terugmelddecoder. Blauw is aangesloten op de keerlusmodule van de Twin Booster en groen is de normale spanning.

Kunnen jullie aangeven of dit schema juist is?



Download Attachment: keerlus.jpg
49,37 KB
Mvrgr,

Marc

Bewerkt door marckmartens op 28 dec 2010 18:50:19

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  19:28:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marten,

Een keerlusschakeling is altijd voor 1 keerlus, nooit meerdere.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

marckmartens

Netherlands
18 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  22:44:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van marckmartens  Reageer met citaat
Wim,

Begrijp uit je antwoord dat door mij bedachte schema niet juist is.

Betekent dit dat de secties van de opstelsporen gewoon aangesloten moeten worden op de normale spanning (groen)?

Mvrgr,

Marc
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  23:31:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Het zou kunnen werken denk ik.
Maar je moet er wel voor zorgen dat er nooit een trein het schaduwstation inrijdt terwijl er ééntje uitrijdt.
Anders weet die Twin booster echt niet hoe schakelen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 29 dec 2010 :  00:29:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Kijk en om die rede alleen al werkt het dus niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

marckmartens

Netherlands
18 Posts

Geplaatst - 29 dec 2010 :  09:54:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van marckmartens  Reageer met citaat
Das een helder antwoord. Maar hoe werkt het dan wel?

Mvrgr,

Marc
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 29 dec 2010 :  11:29:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marc,

Zoals ik al zei op een plaats waar er maar 1 trein tegelijk op het ompoolspoor aanwezig kan zijn. In dit geval dus op een andere plaats in je sporenplan, dus bijvoorbeeld in het buitenste spoor van je spiraal. Waarbij de buitenste wissel het begin of einde is van het ompoolspoor.



Download Attachment: MarcKeerlusTCBooster.JPG
49,77 KB

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

marckmartens

Netherlands
18 Posts

Geplaatst - 30 dec 2010 :  22:30:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van marckmartens  Reageer met citaat
Wim,

Aan de hand van je uitleg en wat nader gespeur heb ik voor de duidelijkheid mijn baanplan schematisch uitgetekend en de polariteit erbij getekend. Het knelpunt in het hele ontwerp vormt de wisselverbinding A/B. Deze wordt echter altijd van A naar B bereden. Hierdoor ontstaat dus de keerlus van B via nivo 1 naar A.

Als ik het goed begrijp moet het gedeelte tussen de opstelsporen op nivo 1 en wissel A (inclusief wissel A) voorzien worden van de keerlusschakeling. Is dit correct?

Is de keerlusmodule uit de TC booster trouwens goed te gebruiken icm met koploper of kan er beter gebruik gemaakt worden van een schakeling obv stroomdetectie?

Download Attachment: Schemabaanplan.jpg
340,58 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 30 dec 2010 :  23:44:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marc, een keerlusschakeling op basis van stroomdetectie is altijd beter dan eentje op basis van het eerst laten onstaan van een kortsluiting hoe kort ook. De keerlusschakeling op basis van stroomdetectie is ook makkelijker in je bezetmeld en blokken te gebruiken.

In je sporenplan is er sprake van 2 keerlussituatie die je met 2 keerlusschakelingen kunt oplossen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina