Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 149 / Bezoekers Vandaag: 2353
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 moet kortsluiting in booster aan centrale gemeld worden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

piksov

Netherlands
65 berichten

Geplaatst - 14 okt 2010 :  16:59:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van piksov  Reageer met citaat

Hallo allemaal,

ik wil binnenkort mijn modelbaan voorzien van een booster, dit ivm toenemend aantal treinen. Tot nu toe wordt mijn baan rechstreeks door een OpenDCC centrale voorzien van stroom.

Plan is nu om alleen de treinen door een booster van stroom te laten voorzien. Wissels en seinen worden nog steeds direct door de centrale van stroom voorzien.

Bij wissels en seinen zal waarschijnlijk geen kortsluiting optreden. Mocht dat toch zo zijn dan schakelt de centrale wel uit ivm kortsluiting.

Als ik nu een keer kortsluiting krijg op de rails dan stopt de booster er (tijdelijk) mee. Als de sluiting weg is, schakelt ie zelf weer in.

Mijn vraag is nu of ik de kortsluitmelding van de booster ook door moet laten geven aan de centrale, zodat KL stop, of dat dat niet hoeft.

Als de kortsluiting lang duurt zullen treinen langer stilstaand, KL zal dan een keer gaan melden dat een trein 'ten onrechte stilstaat'.

Klopt mijn overweging, of zie ik zaken over het hoofd?

groet,
Guus Weggemans

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 14 okt 2010 :  19:08:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Guus, ja natuurlijk moet je dat aan je centrale doorgeven, koploper mag tijdens een kortsluiting toch niet door gaan met besturen, van eventueel een deel van de baan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

piksov

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 14 okt 2010 :  22:16:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van piksov  Reageer met citaat

Hi Wim,

maar KL kan toch gewoon door gaan met besturen? Wissels en seinen kunnen worden geschakeld, de treinen staan alleen pardoes stil.

Dus de input voor KL zal dan niet meer veranderen, maar alle acties die al op de rol stonden kunnen gewoon worden uitgevoerd.

En zoals gezegd: een trein die te lang stilstaat voor KL, zal op een gegeven moment wel door KL worden opgemerkt.

Volgens mij hoeft het dus niet, wat zou er volgens jou fout kunnen gaan, want dat is mij nog niet duidelijk.

groet,
Guus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 14 okt 2010 :  23:20:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Guus, dit gaat fout als je meerdere boosters gebruikt en het gaat fout met de snelheden. De snelheid wordt niet meer opgebouwd of afgebouwd als de opdrachten gegeven zijn. Kan tt het gevolg hebben dan de lok off loks kruipen naar hun eind bestemming als ze net rijstap 1 hebben ontvangen en de rest van de stappen niet.
Gewoon de booster van een kortsluitmelding naar de centrale toe voorzien. Voorkomen is beter dan genezen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 23 okt 2010 :  18:23:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Je hebt aan de ene kant gelijk Wim, maar dit levert ook een probleem op.

Met 1 en 2 boosters gaf ik de melding ook door. Voordeel je ziet weer alle uithoeken van de baan en vindt weer eens wat verloren lading
Ik heb nu 8 boosters, als bij sluiting alles uitschakeld is niet bekent welke booster de sluiting heeft.
Koploper geeft netjes de stilstaande trein(en) aan en je weet waar je moet zoeken i.p.v. alle (regelmatig) 16 treinen na te lopen.

De centrale verstuurt alle laatste loc bevelen continue door, wat je mist zijn de stappen er tussen. Dus een optrekkende loc rijdt na weer inschakelen booster vol speed. Met afremmen heb je gelijk, die trein rijd dan ff langzaam, maar dan geef je die op de centrale er even een paar stapjes bij.

Groetjes
Mels

Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 23 okt 2010 :  19:55:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Mels,

Bij instellingen per database kan je aangeven "Na noodstop langzaam optrekken". Hiermee voorkom je dat de treinen ineens met vol speed wegrijden na opheffen van de kortluiting.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 24 okt 2010 :  18:08:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Dat is bekent Koos, maar een goede aanvulling voor degene die het nog niet weten.
Ik had het direct in mijn reactie kunnen vermelden, maar voor afremmen is er (helaas) geen optie.

happy railfun
Mels
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 24 okt 2010 :  19:38:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Mels,

dat kan ook niet, want bij kortsluiting is je signaal op de baan ook weg en dan reageert er dus ook niets.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina